{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.225 visninger | Oprettet:

Afmontering af freehub (Mavic Aksium hjul) {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Er der nogen af jer der kan hjælpe lidt med hvorledes man før freehub'en af et Mavic Aksium baghjul?

Jeg har være i gang med rørtang og konus nøgler, men kan ikke komme længere.
Drive-side: Jeg kan ikke skrue mere, da der er 2x
non-drive-side: jeg er kommet ind til kuglelejet, men der er ikke noget at gribe i.

Det er kun lykkedes at finde detaljerede manualer og video'er til de lidt dyrere hjul.

For-historie:
Mit først sæt Mavic Aksium, da de blev skæve efter påkørsel og jeg har opgivet at rette dem op.
Så ville jeg gerne kunne genbruge freehub'en på et andet hjulsæt hvor fælgen er ok, men freehub'en har slør.
Alternativet vil freehubben kunne monteret på mit nuværende


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Afmontering af freehub (Mavic Aksium hjul)
  • #1   12. dec 2013 Drive-side
    Jeg kan ikke rigtigt holde nederste del samtidigt med jeg drejer det øverste


    profilbillede
  • #2   12. dec 2013 non-drive side (før adskillelse)

    profilbillede
  • #3   12. dec 2013 non-drive-side
    Åbnet ind til kugle lejer, men der er intet at holde i.


    profilbillede
  • #5   13. dec 2013 Bank akslen ud, evt. med en hammer. Body'en sidder ikke fast med skruer eller lign, det er ligeud ad landevejen. Der sidder et dæksel over det yderste leje på body'en, det kan fjernes med en topnøgle, hvis du vil servicere det. Husk at smøre alt ind i fedt, når du samler det igen.

  • #6   13. dec 2013 Jeg har været tilbageholdende med at bruge hammer, da det virker til der skal løsnes en del på hub-siden. Omvendt er det ikke til at løsne da akslen kører rundt... og jeg kan heller ikke få fat på møtrikken under når jeg drejer.

    Er det almindeligt der skal en del vold til?



  • #7   13. dec 2013 Brug ikke vold. Tag en større hammer. (Hedder det vist nok).

  • #8   13. dec 2013 Rørtang og hammer til at afmontere et friløb på et aksium. Det lyder da som en alletiders plan.

    *Disclaimer* Sarkasme og ironi kan forekomme


  • #9   14. dec 2013 Billige hjul bliver som regel brugt til kørsel i dårligt vejr. Da de heller ikke just er bygget med den største omsorg og sans for detalje, må en lille smule korrosion påregnes. Ligesom Samsung forkorter levetiden på TV med dårlige kondensatorer, så forkorter cykelbranchen hjul komponenternes levetid med dårlig smøring, i særdeleshed på de helt billige hjul. Det er i hvertfald min erfaring. Jeg har selv 2 sæt halv-smadrede Aksium hjul liggende, og er ved at få problemer med lejet i kassettebody'en på mit Fulcrum Racing 5 hjulsæt. Hjulene på min sommercykel er altid i 5000+ prisklassen, og dem er der sjovt nok aldrig problemer med.

  • #10   14. dec 2013 Jeg har givet akslen et par dask, men det virker ikke til at være løsningen.
    Er det nogen, der har en guide/ video til Mavic Aksium ?

    Der må da være nogen herinde der har et ekstra sæt hængende smiley


  • #11   14. dec 2013 ->9#: Jeg synes formuleringer er mht. producenter og budget klasser er lidt skarp.
    De spare på komponenter og bygge kvalitet, at de ligefrem afkorter levetid tror jeg er spekulationer.... under alle omstændigheder er det vist lidt off-topic (er der en indirekte pointen jeg ikke har fanget, må du gerne skrive den direkte)


  • #12   14. dec 2013 Drive-side:
    - 5mm. unbracho ind i akslen (der, hvor stikakslen sidder igennem)
    - 17mm gaffelnøgle på møtrikken
    - Løsn med møtrikken

    Pas på palerne og de små fjedre under palerne. Du må ikke bruge fedt til at smøre palerne, men en god våd kædeolie er perfekt. Pedro's Synlube eller Finish Line Cross Country f.eks..

    Vold med hammmer, rørtang eller lignende er ganske unødvendig.


  • #13   14. dec 2013 Hammeren endte alligevel med at komme i brug.
    Jeg havde løsnet alt, men akslen havde vist stadig sat sig lidt (måske holdt palerne)


    profilbillede
  • #14   14. dec 2013 Dog er jeg stadig i tvivl... var det ikke meningen freehub og akslen skulle gå hver for sig ?

    profilbillede
  • #15   14. dec 2013 mere hammer smiley ?

    profilbillede
  • #16   14. dec 2013 Prøv at læse hvad jeg har skrevet én gang til. . . smiley

    Kig så på akslen med bodyen.


  • #17   14. dec 2013 ->Henrik W:
    Jeg læste den nu også før og prøvede
    JA en 5mm umbraco passer i den møtrik på billed i #14.
    MEN akslen kører jo bare rundt
    Der er kun gevindet i modsatte ende af akslen ( og det vil jeg alligevel nødigt tage for hårdt ved)

    Det er muligt jeg bare er overser noget. Kan du (f.eks. med røde streger i mspaint) vise hvor på billedet jeg skal holde imod?


  • #19   15. dec 2013 Tak for link Henrik W... Aksium indgår ikke blandt modelnavnene og derfor har jeg nok forbi gået det.
    Jeg fandt et tilsvarende dokument med lignede instruktioner til alt andet end Aksium.

    Uanset hvad så fik din opfordring mig til at se én gang til på vejledningen.

    Den afmonterings metode de viste gav ikke helt mening, så jeg prøvede.
    ... først da opdagede jeg hvad hvordan det var opdelt i "support-nut" og aksel.

    Mange tak!.. nu skal jeg "bare" have den anden fælg skilt helt ad... særskilt tråd


Kommentér på:
Afmontering af freehub (Mavic Aksium hjul)

Annonce