{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.403 visninger | Oprettet:

1x10 VS 1x11 {{forumTopicSubject}}

Hej CG´ere jeg har søgt noget i forum og på nettet og syntes ikke jeg kan finde svar.
Jeg har længe kigget på sram xx1 og xo1, men er lidt i tvivl om det er de ekstra penge værd for og få den sidste klinge i forhold til og bygge en 1x10 løsning selv.

Må indrømme min kondi er ikke helt i top, men kommer den sikkert på et tidspunkt smiley
Jeg kører mest i Ålborg området hvis det har noget og sige.

Håber i kan hjælpe med og guide mig ind på hvad jeg skal have.

Mvh
Tim

Ps pt. kører jeg med 3x9


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  1x10 VS 1x11
  • #2   16. dec 2013 Jeg har lige bygget min whippet om til en 1x10. Det stod mig i 2300 alle dele købt hos CR.

    https://www.dropbox.com/s/pqqib3cl312rjiw/Photo%2012-12-13%2018.36.48.jpg

    Bagskifter x9 type 2 10speed
    Xt krans 11 36
    Xtr kæde
    Raceface narrow wide chainring 34 t
    X0 gribshift ( har altid kørt med grib shift )

    Man kan jo supplere det med en ekstra 42 t ring til væggen hvis man syntes det er nødvendigt.
    http://www.bikerumor.com/2013/12/10/hands-on-oneups-cassette-changing-xx1-challenging-42t-adapter-sprocket/
    Jeg kan godt lide konceptet med 1x10 / 1x11, det er bare enkelt. Men 1x10 er klart det billigste.


  • #3   16. dec 2013 Egentlig behøver man ikke 1x11, 1x10 er rigeligt herhjemme og MEGET billigere ved slid smiley :)

    jeg har selv prøvet XX1 vil sige jeg ikke mærkede det store kick


  • #4   16. dec 2013 Jeg har også bestemt mig for at gå 1x10 vejen, og med et 42t fra OneUp kan det ikke gå helt galt!
    Dog har jeg valgt at købe et helt xx1 kranksæt i stedet for at købe en ny ring til mit nuværende kranksæt,kædelinien på xx1 burde være bedre og så ser det sku godt ud:-)
    I bag bruger har jeg en sram x0 type2 med medium arm som burde virke perfekt med Oneup tandhjulet...


  • #5   16. dec 2013 Klaus P - Kunne ikke have sagt det bedre selv.
    Bare husk den Wide/Narrow klinge, så du kan spare de mange gram der går til på en chainguide.
    Jeg ville også have linket til det OneUp tandhjul smiley


  • #6   16. dec 2013 ærligtalt forstår jeg ikke hvor det er folk ikke kan komme op henne, med en 30-34 klinge og en11- 36 bagpå

  • #7   16. dec 2013 >frederik L: Nu har jeg selv PT en 2x10 (for:38-26 - bag:11-36) monteret, og det er yderst sjældent jeg er på lille klinge, men det sker fra tid til anden.

    Jeg vil dog påpege at går jeg bare 1½ år tilbage ville jeg ikke have kunne klare det samme, og jeg er PT ikke i min bedste form og eller på et meget højt teknisk niveau - dertil er der stadig et godt stykke og masser af træningstimer.

    Der er dog mange derude der ikke er i min, din elle andre gode rytteres form, så jeg synes du er lige grov nok når du mellem ordne siger at folk er svage og pinlige, for det kræver altså kræfter og teknik at kunne udnytte en 1X10 opsætning hvis man kører i eks. Silkeborg Rold Skov - og jeg har også længe været i tvivl om det var vejen frem for mig - jeg er dog gået hele vejen og min nye cykel kommer med 1x11, og overvejer da også at ændre mit nuværende setup til en 1x10, men så skal jeg da også have en 42t linge bag på.

    Så jeg synes da det er et relevant spørgsmål og debat, for der er fordele og ulemper ved både 1x10, 1x11 og 2x10 oma. det hele afhænger af din fysik, kørestil og teknik.

    Og ikke mindst tilvænning!!


  • #8   16. dec 2013 jeg har aldrig lånt mine cykler ud til nogen som ikke kunne komme hele vejen rund på sporet, og som du selv siger, du kan næsten komme rundt på din 36'er kling, smid en 32er eller 30 foran så kommer du sku op af det hele..

  • #9   16. dec 2013 skal lilge siges at jeg en er purk på 110kg og derved ikke ligefrem i elite form :), så det var så sandligt ikke for at træde nogle over tæerne, du har ret det er en anden teknik, og handler langt mindre om kadance som alle de der vm/landevejs 30gears mtb'er

  • #10   16. dec 2013 XX1 og X01 er bare super fed og ville sgu også ret gerne køre med den. Men når jeg ser hvad en kassette koster synes jeg det er skudt helt ved siden af!!! 2000-2500kr for en kassette er i min verden alt alt,for mange penge og det afholder mig fra at tage springet. Jeg køre selv 1x10 på min pronghorn 27,5", med en 34t wolf comp. Klinge og 11-36 bag på. Og har endnu ikke kørt steder hvor det ikke var tilstrækkeligt. Jeg er godt klar over sagen var en anden hvis det var kilometer lange opkørsler med stejle procenter. Men dem måder jeg ikke så ofte i min region. smiley

  • #11   16. dec 2013 Bryder lige ind i tråden.. Er det nødvendigt med en chainguide når man går single klinge for ?

  • #12   16. dec 2013 Ikke hvis det er en ring der er lavet til at køre uden chainguide. Wolf components laver en og raceface narrow wide. Jeg køre uden chainguide og køre med "almindelig" bagskifter og har aldrig smidt kæden.

  • #13   16. dec 2013 Hvad med rotor q ring

  • #14   16. dec 2013 det vigtigste ang klinge er bare at den er lavet til at køre 1 klinge så den er iden skifte riller og med god profil på tænderne, de der narrow wide forstår jeg heller ikke, har ingen problem med at tabe kæden, har kørt med normal klinge og normal bagskifter, den har aldrig smidt kæden, men kan dog godt anbefale shimano's shadow plus da den lamer væsenligt mindre.

  • #15   16. dec 2013 Okay, takker.. Jeg syntes nemlig ikke at kunne finde en chainguide som passer mit pressfit kranksæt

  • #16   16. dec 2013 Man kan også få chain-guides det monteres omkring saddelrør.

    http://shift-up.eu/chain-guide/

    Denne skulle virke rigtig fint, har en kammerat som brugte den inden han investerede i XX1


  • #17   16. dec 2013 Tak Johan.. Den ser rigtig fin ud

  • #18   16. dec 2013 Sram laver også xx1 klinger som passer på kranksæt med 104 bcd, dvs de passer på Shimano og Sram' egne kranksæt.
    Jeg starter med 11/36 i bag og 32t i for, så må vi se hvad stængerne siger til det, køre normalt langt det meste på 38 klingen?


  • #19   16. dec 2013 Takker for jeres mange svar.
    Kan godt se at det bliver en 1x10 løsning, for så kan man jo altid sætte en 42 tands bagpå.
    Hvis man nu køber et xx1 krank sæt så kan man vel slippe for chainguide)


  • #20   16. dec 2013 Som skrevet ovenfor af klaus v så kan du købe en x01 klinge i den str. du ønsker (30t-38t) det skulle være en 104 bcd, som passer på de fleste alm kranksæt, noget billigere end at indvestere i nyt kranksæt, og så kan du fortsat undgå chainguide:)

    Ellers kan du fra wolftooth få en wide-narrow klinge, samme design som xx1/x01.


  • #21   16. dec 2013 Okay takker, stod lige lidt af da Klaus kom ud i hans 104 bcd smiley



  • #22   16. dec 2013 Lige et dumt spørgsmål, vil det så sige jeg stadig kan bruge mit krank sæt til 3 klinger hvis jeg bare køber en af de omtalte klinger?

  • #23   16. dec 2013 ja, men du skal muligvis også have nogle kortere klinge bolte, men de koster den 50-120kr også kan du også spare nogle gram på dem smiley

  • #25   16. dec 2013 Jeg har monteret en " Raceface narrow wide chainring 34 t " fra CR http://www.chainreactioncycles.com/dk/en/race-face-narrow-wide-single-chainring/rp-prod109723
    på min fantastiske slx krank. Og det virker. Kæden er slet ikke hoppet af endnu på de 450 m jeg har fået kørt. Der skrives at " narrow wide " skulle holde kæde på plads, og at dem der har benyttet sig af dem skriver at det bare virker. Og hvis jeg kunne slippe for en chainguide gjorde jeg gerne det


  • #26   17. dec 2013 Første tur her til aften med xx1 kranksæt 32T og alm 11/36 kassette, det spiller sku bare:-)
    Fandt ikke nogle steder jeg ikke kan køre op, dog kommer Oneup 42T tandhjulet stadig på når det dukker op en gang i Januar, så må 34T klingen på kranksættet;-)


  • #27   18. dec 2013 Hej Klaus godt og høre det var en succes. Er selv ved og samle dele til det. Må man spørge hvorfor du stadig vil have 42T og større klinge foran??

  • #28   19. dec 2013 Det er da klart en større klinge foran vil gør at han får et hurtigere gear på de mindste tænder på kassetten, så i bund og grund kan han køre op ad de samme bakker, men samtidig køre hurtigere på lige eller nedadgånede passager.

  • #29   19. dec 2013 Tak for godt svar Johan, Havde nok tænkt han kunne kører hurtigere men ikke over at han i bund og grund næsten har de samme lave gear

  • #30   19. dec 2013 Jeg vil også have lavet 1x10 på min Jamis..

    Tænker at jeg lige så godt kan opgradere kranken med det samme, og har kigget lidt på Shimano's Zee serie som virker lækker. Vil det fungerer nogenlunde på samme måde som "Raceface narrow wide chainring", eller ville det være smart at smide Narrow Wide på Zee kranken?

    http://www.chainreactioncycles.com/dk/en/shimano-zee-chainset-10sp-m645/rp-prod82417


  • #31   19. dec 2013 personligt ville jeg ikke side nogen guide på et zee sæt, køre selv med zee bagskifter på en helt normal klinge som den den froan, og jeg smider aldrig kæden

  • #32   19. dec 2013 Opdagede lige at Zee har 36t som standard, det er måske lidt voldsomt..

    Hvilket kranksæt ville ellers være fornuftigt at kombinere med den Narrow Wide chainring? smiley


  • #33   19. dec 2013 De fleste kranksæt i dag kan anvendes da SRAM laver X01 klinger med 104bcd, detil kommer at er større antal producenter laver kopier - se i forummet ovenfor:)

  • #34   19. dec 2013 Jeg er enig med at 32 t. foran og 36 t. bag kan lige gå an op ad bakkerne, men man bliver satans ked af det når det går lig ud. Man kommer jo til at piske rundt med benene som en sindssyg.

  • #35   19. dec 2013 mateusz, hvor hurtigt er det lige du køre? for at man skulle piske rundt med benene med en 32-11 gearingering køre du vel en 45km/t eller sådan noget... hatten af for at du mangler høje gear i hvertfald!

  • #36   19. dec 2013 32-11 og 90 pedalomdrejninger give ca 36-37km/t. Det kan være i underkanten i et længere marathonløb eller længere stykker på flad vej.

    Der ville jeg nok foretrække en 36-11. Det giver en fart på ca 41km/t med 90 omdrejninger.


  • #37   19. dec 2013 Ja som bjørn siger, 36 km/t det er sku lige i under kanten. På transport stykkerne ligger vi tit på ca. de 40. Jeg mangler skam ingen høje gear, for kører 36-11

  • #38   19. dec 2013 igen, hatten af for det!

  • #39   19. dec 2013 Men blir det ikke for tungt med 36 på de små spor i skoven.

  • #40   19. dec 2013 Nja, nu bor jeg i det flade vestjylland, 6760. Her kan jeg træde op af det hele i 36-36. I Blåbjerg og Bordrup, kan det også lade sig gøre, men som regel smider jeg en 34'er foran. Nu har jeg bestilt en 42'er til kransen, og bestiller også en 40'er når den kommer til Marts.

    Kan godt li' at have lidt at vælge i mellem. smiley


  • #41   19. dec 2013 Jeg kører primært i Roldskov og for mit vedkommende er det også kun ganske få steder jeg ikke kan træde op med en 38-36 opsætning (har også en pjevs på 26 som alternativ - men det er ikke meget den bliver brugt), alt afhængig af vejr og sporforhold, PT er det temmelig håbløst da alt bare er mudder, så minus på greb, men i de gode forårs og sommer mdr., der spiller det max, men derfor ser jeg fortsat frem til en 1x11 gruppe, og så kan det da godt være at min gamle scott bliver sat op med 1x10 38 (måske kun 36) for 11-42 bag, skal lige gennemtænke det mere grundigt smiley

  • #43   20. dec 2013 Jeg vil gerne have 34t klinge på netop for lige at få et lidt højere gear til de flade stykker!
    Og med en 42t i bag og 34t i for, så har man stadig det lave gear til de lange bakker, vi har et par bakker et af de steder jeg køre hvor et lavt gear absolut er nødvendigt, ellers knækker man sku benene...


  • #44   21. dec 2013 Takker for svaret Klaus V tænkte nok det var sådan, glæder mig til og få mit monteret og teste det smiley

  • #45   14. feb 2014 Så fik jeg min big ass 42 giant cog på fra Wolf Tooth.

    Skifter op og ned og kører perfekt.

    Bestilte den d.6-2 og den kom i dag d. 14. Det er sgu i orden.


  • #46   18. feb 2014 Godt og hører lidt feed back. hvad kører du så med foran klaus P ? jeg sidder nemlig og skal til og bestille klinger og kan se du har købt den race face narrow. Jeg faldt over nogen der hedder on one. de er mega billige så lige før man kunne få en 32 og 34 t for mindre end den race face men måske de er derefter smiley Var det godt og få den 42t bag på eller kunne du have klaret dig uden??

  • #47   18. feb 2014 On-one har ikke Narrow/wide klinger så dem kan du ikke sammenligne med den fra Race Face

  • #48   18. feb 2014 Are så kan de ikke bruges til 1x10 de klinger smiley takker for meget hurtigt svar bjarke


  • #49   18. feb 2014 Jo men så skal du have en chainguide også

  • #50   18. feb 2014 hvilket ikke kan svare sig på lette cykler .. Chainguide burde efterhånden kun bruges på dem der kører DH smiley

  • #51   18. feb 2014 Godt så skal vi ikke have det skidt på, vægt det kan vi ikke lide smiley takker endnu engang..

  • #52   18. feb 2014 Vægmæssigt er det fuldstændig ligegyldigt, en ting er vægt men det er sgu langt vigtigere hvor den vægt sidder, generelt så går folk alt alt for meget op i vægt.

    Hvad hjælper det hvis din ged er totalt vægt kneppet med at du så selv vejer bare 2 kilo for meget?? Eller du spare 60 gr ved at spare en chainguide, men dine hjul er tunge. Hold nu op med alt det vægt knepperi, der er meget mere at hente på at lære sig ordentlig teknik og smide nogle kilo.

    Vægtmæssigt så vejer en chain guide altså ikke ret meget Du kan jo jo nøjes med en der kun styre i toppen hvilket er rigeligt.

    Du vil kunne spare penge på at køre med en chain guide da du kan køre med alm klinger.


  • #53   18. feb 2014 Helt sikkert, og det er som du skriver ikke de 60 gram den vejer. Dem kan man jo selv smide hvis de er et problem. var mere bare lige et udtryk nu når man har skrabet en del af cyklen. men ja der er da noget og spare økonomisk..

  • #54   18. feb 2014 Nu er jeg ikke vægt knepper selv, så jeg er ret enig! smiley

  • #55   19. feb 2014 Hej Tim.
    Som de andre skriver det skal det være en narow wide, det fungere bare. evt. race face eller fra Wolf Tooth hvis du alligevel bestiller en 42 tand. jeg triller med en 34 tand for, og med 11-42 bag med en XT 11 til 36 -17 + 42 tands smiley
    De 60 gram er selvfølgelig ikke noget, men det er det simple i med et tandhjul foran som tiltaler mig.


  • #56   19. feb 2014 Helt enig med det er super med en klinge foran køre selv med det og har gjort det længe. Det jeg mener er at det bsolut ikke behøves at være med de dyre special klinger, som jeg dog også selv køre med. En billig chainguide og en alm single klinge fungere lige så godt.

  • #57   19. feb 2014 Den sidste 100 las er godt givet for en Raceface narrow wide kan du få til 400, hvor en billig klinge 150 - 200 + en guide til, hva koster en sådanne ??

  • #58   19. feb 2014 Wolf Tooth 68 $ = 380 DKK.
    http://www.wolftoothcycling.com/collections/chainrings


  • #59   19. feb 2014 Ja men en guide holder til mange år, det gør din NW klinge ikke. smiley Du kan enda bruge de billige stålklinger fra feks on-one og de holder meget længere end de dyre alu-klinger som RF, WT, Sram
    Og en chainguide kan du få for 20€
    Med wolftoth kommer der told moms oveni smiley
    Så skal du have den billigste og lige så effektive løsning køre man med chainguiden :-).



  • #60   19. feb 2014 Ja, der var jeg heldig med hensyn til told og moms, med den risiko at der er en fra T&S der kigger med nu, uha smiley

    Du har ret i med hensyn til en stål klingen, den holder nok noget længere.

    Er der nogen der laver dem som narrow wide i stål ?


  • #61   19. feb 2014 Nope de er alle i alu.

  • #62   19. feb 2014 Ingen skriver at I har prøvet at tabe kæden når I køre uden guide??
    Jeg er flere gange kørt forbi en person som var I gang med at sætte kæde på, til div løb. (Nye cykler med 1x11) Så det sker. Har svært ved at tro at det kun sker for 1x11

    Skriver ikke det her for at få 10 til at skrive at de virkelig aldrig har tabt kæden, men blot for at oplyse at det kan ske.


  • #63   19. feb 2014 Me de få par hundrede kilometer jeg har trillet har kun oplevet det en gang, men det var på grund af en kæp der kom op mellem kæde og hjul ;).
    Før man kan komme med en objektiv kommentar til kæde hop skal man nok have trillet nogle flere k. Men selve kørslen er jeg meget tilfreds med, den er vældig smooth, og hele setuppet virker overbevisende.


  • #64   19. feb 2014 Jeg har endnu ikke oplevet at tabe kæden, hverken på min nuværende ( der er ikke guide på længere) eller min tidligere cykel.
    Men ja det kan ske helt sikkert smiley


  • #65   19. feb 2014 Hånden på hjertet, jeg har kørt flere tusind kilometer og køre til tider som et svin! Og jeg har aldrig smidt kæden. Woolf 34t klinge og X9 bagskifter uden "lås"

  • #66   19. feb 2014 Det var nu godt at hører (eller læse smiley )

  • #67   21. feb 2014 Der jeg har lagt mærke til i er experter i 1x10 har jeg lige et spørgsmål mere.

    Jeg var sådan set blevet opsat på og skulle have en 34T klinge foran også sådan en 42T bagpå, som Klaus P fortalte han har. Mit Problem er jeg ikke kan finde nogen steder hvor de har den 42T på lager foreløbig smiley har i set nogen?? Har tjekket oneup og wolf tooth. Kunne også være fint hvis nogen i europa havde dem så man slap for og blive taget i tolden.. God weekend Bikers


  • #68   21. feb 2014 Der er jo ikke så længe til at de flere Wolf klinger klar " Next Presale Approximately Feb 27 (shipping March 10) ". Så er der også http://www.absoluteblack.cc/cassette-cog.html men de har godt været længe igang med deres ring. Der er leonardi, godt nok kun til 40 tand http://www.bike-discount.de/shop/k750/a97473/general-lee-cassette-adapter-25-40z-for-sram.html. Jeg ville gå efter en Wolf.

  • Jesper C
    Jesper C Tilmeldt:
    mar 2015

    Følger: 1 Svar: 3
    #69   18. mar 2015 Er der nogen der ved om man kan få en t34 til en sram x0 krank. bcd 80/120.
    tænkte den skulle sidde på bcd80. Bare for at prøve.


  • #70   18. mar 2015 hvad med en med spider?

  • Jesper C
    Jesper C Tilmeldt:
    mar 2015

    Følger: 1 Svar: 3
    #71   19. mar 2015 Spider? Må jeg lige undersøge, tak

  • #72   19. mar 2015 Jeg smider også lige et spørgsmål.
    Jeg har et SRAM XX kranksæt med 120/80 BCD (jeg ved godt den er lavet til 2x10, og det er heller ikke livsnødvendigt at gå 1x10, men ville bare være sjovt at prøve), men er det muligt at kunne konvertere den til 1x10?
    Mindste 120BCD klinge jeg kan finde er en 36T fra wolftooth, og det er nok lige stort nok til mig smiley
    Det er ikke GXP, så jeg kan jo ikke engang udskifte spideren.
    Er der noget man kan gøre, altså adaptor, eller er der nogen der laver 120BCD narrow wide klinger omkring de 30-32T?


  • #73   20. mar 2015 @Henrik S,
    Blackspire laver en 80mm BCD Narrow wide, i 26, 28, 30, 32.
    http://www.blackspire.com/SNAGGLETOOTH-80BCD-Chainrings



  • #74   20. mar 2015 Der findes ingen 120BCD narrow wide i 30 eller 32?
    Det kommer vel til at se tosset ud at montere 1x10 på 80'eren, hvis det overhovedet vil virke? smiley


  • #75   20. mar 2015 120 BCD er jo større end 32/30t, så det ville jeg ikke gå ud fra. monter du den trygt på din 80 BCD

  • Jesper C
    Jesper C Tilmeldt:
    mar 2015

    Følger: 1 Svar: 3
Kommentér på:
1x10 VS 1x11

Annonce