{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.896 visninger | Oprettet:

shimano 9 speed {{forumTopicSubject}}

Hey alle.
Har lige købt mig en ny billig giant defy aluminium til vintercykel brugt. Geargruppen er shimano tiagra og Sora tror jeg. Der sidder 8 klinger på kassetten, så det må være 8 speed. Når jeg modtager den fra sælgeren, har jeg tænkt mig at skifte lidt ud af delene i geargruppen.
Her er mine spørgsmål så.
1. Er der nogen der har kørt med tiagra og eller sora før, og fungere det? eller vil jeg få meget mere ud af at køre med 105? Husk på det blot er en vinterged og jeg har en lækker sommercykel udover. Så det skal ikke være lækkert, bare fungere optimalt.
2. Derudover vil jeg nok skifte ud til 9 speed eller 10 speed. Har ikke den store forstand på om de enkelte dele vil passe sammen, så vil en 9 eller 10 speed kassette passe til resten af gruppen - altså skifterne kæden og måske kranksættet?
3. Overvejer også at skifte kranksættet ud. Hvis jeg skifter til f.eks. et 105 kranksæt, vil den krankboks der sidder på cyklen nu så passe til 105'eren, når nu det i forevejen er Shimano, eller skal jeg ud og købe mig en ny krankboks også?

Det blev til et par spørgsmål, hehe - håber på lidt hjælp fra nogle der har lidt mere styr på shittet end mig!! smiley
Godt nytår til alle!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  shimano 9 speed
  • #1   29. dec 2013 hvorfor ikke bare beholde den 8? det er efterhånden billigt at købe de ting jo, ellers skal du skifte gearskiftere, for og bagskifter, og kassette, kæde og evt kranksæt, da 8 og 9 ikke er samme bredde

  • #2   29. dec 2013 Det var også det jeg tænkte, men ud fra min søgning kan man vidst ikke få 8 speed kassetter mere til de geargrupper, ved ikke om jeg bare er dårlig til at søge.

  • #4   29. dec 2013 Er det nogen kassetter du kender til?
    Men som jeg lige kan se er det 14-23 - er det ikke en junior gearing?


  • #6   29. dec 2013 ja det er rigtig - det kunne være jeg skulle smide sådan en på så. Vil jeg skulle skifte noget ud hvis jeg smider et 105 compact kranksæt på?

  • #7   29. dec 2013 Ikke fordi det skal gøres til en annonce, men jeg har en 9-speed Tiagra gruppe liggende med flightdeck, hvis det skulle have interesse? Jeg har været ret tilfreds med den og synes den har virket upåklageligt.
    Havde selv planer om at genbruge den til en vinterracer, men tror det ender med at jeg bruger vinteren på mtb istedet.
    Du kan se delene monteret på min nishiki i mit fotoalbum.


  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 495
    #9   29. dec 2013 Hvis det er til vinterbrug ville jeg fortsætte med 8 speed. Både kæder og kassetter er billigere end 9 og 10 speed. Og det er dele der bliver hurtigt slidt på vinterveje.
    Der findes stadig masser af 8 speed kassetter i ok kvalitet i handelen.
    Et 10 speed kranksæt kan fint køre med en 8 speed kæde


  • #10   29. dec 2013 Jørn N> du kom før mig men lige mine ord smiley


  • #11   29. dec 2013 Dan S tak for dit tilbud. Men det er ikke så meget der skal skiftes, faktisk trænger ingen af tingene helt til det i følge ham jeg køber den af. Synes bare selv det ser lidt slidt ud.
    Men når i nu siger i synes jeg burde fortsætte med 8 speeden, kender i så noget til kranksættet Shimano Sora? er det noget der fungere nogenlunde optimalt - altså stadig ud fra det bare er en vintercykel.


  • #12   29. dec 2013 og derudover har sælgeren sagt at gearene skal justeres fordi den har lidt svært ved at hoppe ned på det mindste gearhjul - går udfra han mener den lille klinge foran. Er der mulighed for at det bare skal justeres eller kræver det en ny forskifter? smiley

  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 495
    #13   29. dec 2013 Prøv at tage kablet til forskifteren af, hvis ikke det løber let skal det skiftes. Forskifteren er nem at skille ad, gør den ren og smør de bevægelige dele.
    Tjek at den er monteret så den sidder 2-3 mm over den store forklinge, og parallelt med klingerne..
    Så skal den nok skifte perfekt igen


  • #14   29. dec 2013 Men kranksættet foran er en triple krans, hvilket jeg ikke gider køre med, så skifter til et compact kranksæt. Gør det at den skal skiftes eller er der stadig mulighed for at det kan fungere? smiley

  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 495
    #15   29. dec 2013 Den skulle stadig kunne fungere, du skal bare justere stopskruerne ind så yderpunkterne passer. Det ekstra klik i skiftegrebet betyder ikke noget.
    En forskifter til trible, er lidt tungere og lidt mere klodset at se på


  • #16   29. dec 2013 ja mht. til forskifteren til triple tænkte jeg også det samme, desuden er den jo heller ikke ret dyr når det kommer til de billigere geargrupper. Ville jeg så bare kunne skifte til en compact shimano sora og en forskifter uden det påvirker resten af gruppen? Ved faktisk ikke hvad de resterende dele er, men det ihvertfald en 8 speed gruppe, ham jeg køber den af er mere blank i faget end jeg er nemlig. Dog skifter jeg også kæden da den anden ser helt smadret ud. Skal det så bare være en 8 speed kæde eller hvordan fungere den del? smiley

  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 495
    #17   29. dec 2013 Du kan skifte kranksæt til en compact eller duble sora, tiagra eller 105
    Forskifter til en dobbelt sora, tiagra eller 105 husk at få den rigtige str. Spændbånd afhænger af diameter på dit sadelrør eller evt pålodning.
    Kæden til en eks. Shimano hg 50 (6-7-8 speed kæde) og en ny bagkrans eks shimano hg 50
    Tjek også pulley hjul i din bagskifter. Skift dem hvis de er slidte ( har slør)
    Evt også nye gearkabler.
    Så er du kørende, i alt fald hvis dine ben er


  • #18   30. dec 2013 Jeg bestiller følgende:
    Shimano Sora compact kranksæt.
    Nye BBB 10 tandspullyhjul
    Så har jeg fundet en SRAM PG830 kassette og en SRAM PC830 Kæde - vil det kunne gå til resten? det er en sampak så man sparede ved køb af de to sammen.
    Og så en Shimano Sora forskifter til dobbelt. Men hvad er pålodning der, og udover diameteren på saddelrøret, er der andet jeg skal tage højde for, for at det passer til cyklen og resten af gruppen, før jeg køber det? også med de andre varer jeg køber.


  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 495
    #19   30. dec 2013 Sram kæde og kassette kører fint sammen med resten,
    På nogle rammer er der svejset en lille buet plade på sadelrøret, hvor forskifteren skrues fast på med en enkelt skrue, hvis dit stel har det skal du bruge en forskifter til pålodning.
    Hvis din forskifter sidder spændt fast med en bøjle rundt om sadelrøret, skal du bruge sådan en, her er du nødt til at måle diameteren på sadelrøret for at få en der passer på din ramme


  • #20   30. dec 2013 okay, perfekt. Det finder jeg lige ud af. Men når jeg så skifter kranksættet ud til et andet kranksæt fra Shimano, altså sammen mærke, skal jeg så købe ny krankbox eller vil den gamle fungere til det nye? smiley

  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 495
    #21   30. dec 2013 Krankboks burde kunne genbruges, hvis det kranksæt der sidder på cyklen nu har en hul krankaksel, med 24 mm udvendig diameter

  • #22   30. dec 2013 Fedt. Det må jeg finde ud af når jeg får den leveret. Mange tak for fantastisk vejledning ihvertfald smiley

  • #23   31. dec 2013 Her er et billede af forskifteren - så skal jeg vel bruge en skifter til pålodning ikke? smiley GODT NYTÅR!

    profilbillede
  • #25   31. dec 2013 hm har du nogen idé om hvilket jeg skal have? Har overhovedet ikke forstand på dette, køber over siden cykelpartner.dk og køber dette kranksæt

    http://www.cykelpartner.dk/kranksaet-sora-compact-50-34-170-mm_04FC3550CX04C.html


  • #27   31. dec 2013 Ok smiley Det må jeg vente med til jeg får den, så jeg kan måle det. Men mange tak for hjælpen! smiley

  • Poul P
    Poul P Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Svar: 6
    #28   2. jan 2014 Hvis du har en 8 sp. cassette har du også 8 sp. skiftegreb, så hvis du vil skifte til 9 - 10 sp. skal du bruge skiftegreb, bagskifter, kæde og kassette alt i 9 - 10 sp., den eksisterende forskifter og kranksæt kan du sagtens bruge, de forskellige Shimano gear grupper i 9 - 10 sp. passer sammen, uanset hvad de hedder, så du kan sagtens blande det efter behov.

  • #29   10. jan 2014 Nu har jeg fået et sora kranksæt og en krankbox som der er i linket ovenover. Har pedalarmsaftrækker, hvad mangler jeg for at kunne montere det? smiley

Kommentér på:
shimano 9 speed

Annonce