{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.589 visninger | Oprettet:

Skift til 1x10/11 Sram X0 {{forumTopicSubject}}

Vil gerne vide hvad det kræver for at jeg kan skifte til et setup som er 1-10/11 og så 34 måske større foran?
Der sidder Sram XO 10-speed, long cage og Sram XO High Clamp, 34.9mm, 3x10-speed samt Sram XO Trigger, 10-speed + Sram XO Carbon 44x33x22T, 175mm, Press-Fit BB, 3x10 speed

Vil gerne prøve at have et nyt setup hvor jeg kun har 1 klinge foran og 10/11 bagpå, men er lidt i tvivl hvad man skal vælge og som vil passe på det setup?
Håber lidt på der er nogen der kan komme med et ordenligt setup så man ikke skal ud at investere i alt for meget nyt - bare man får det 1/10 eller 11 bagpå?

På forhånd tak smiley



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skift til 1x10/11 Sram X0
  • #1   23. feb 2014 Link ville være meget fint hvis i har det tak.

  • #2   23. feb 2014 Der er rigtig mange emner om 1x10 setups i teknik forummet smiley

    Ville dog vælge 40t + foran smiley


  • #3   23. feb 2014 for at skifte til 11 speed skal du have en complet gruppe (på nær kranksætet, det kan man vist godt genbruge.

    For at køre 10 speed skal du pille forskifter og trigger af samt have enten en narrow/wide klinge foran eller en chain guide - vil anbefale en narrow wide, men de er ret dyre, bare søg på google:

    Race Face / SRAM, der er sikker mange andre - forvent en pris omkrin 700 kr for en klinge.

    Der er flere indlæg herinde omemnet så læs mere her:)


  • #4   23. feb 2014 Håber virkelig ikke at man skal skifte hele kranksættet ud, da det jo er dyrt hvis man skal have noget tilsvarende smiley

    Har også læst en del om det herinde, men det var også mere hvis der lige var en der kunne sige at det kan du bruge af dit gamle udstyr og det skal du investere nyt i?? Synes det er en jungle alt det teknik smiley


  • #5   23. feb 2014 Den hurtige, nemme og billige løsning er bare at købe en Narrow Wide chainring til 400 kr: http://www.chainreactioncycles.com/dk/en/race-face-narrow-wide-single-chainring/rp-prod109723

    Køber du f.eks. en 32 eller 34 så har du et fint 1x10 setup. Så piller du bare forskifter + trigger af og sælger herinde, så er de 400 kr hurtigt tjent ind.

    Synes du så du mangler et lavere gear, kan du bytte din 17 ud med en 42 bag på: http://www.wolftoothcycling.com/collections/chainrings/products/giant-cog-for-sram

    Så har du et 1x10 setup med en gearing der minder om 1x11.


  • #6   23. feb 2014 Johnny: Jeg forstår virkelig ikke, hvorfor du mener at man skal over 40t foran. Til XX1 kan du max gå op til 38t.

  • #7   23. feb 2014 Jeg har ligge bygget min gamle scott spark om til 1x10
    Kører med den Race Face i 34T som Qat linker til, sammen med en 11-36 bagpå.

    Dog kører jeg med X9 type 2 bagkskifter, det siges at være rimelig vigtigt at, det en Type 2 bagskifter, da den har "friction clutch" som gør kan holdes mere stram selv ved ujævnt terræn.
    Når man kører 1X10 er det ikke nødvendigt med long cage, men det kan sagtens køre.

    Jeg er kører i øvrigt 26" hjul, har kun kørt en enkelt tur på 48 km i Ry, men jeg var rigtig godt tilfreds med 34 for og 11-36 bag. Der var meget få steder jeg måtte give op.

    Håber det kan hjælpe, vil gerne dele erfaringer hvis du har spørgsmål så skriver du bare her eller PB.


  • #8   23. feb 2014 Mange tak for fin Info smiley

    Thomas H - Ja det kan meget vel være tak..


  • #9   23. feb 2014 du behøver ikke en type 2 bagskifter, hvis du har en XX1 type klinge som holder på kæden, ellers skal du alligevel have en chain guide.

  • #10   23. feb 2014 Jeg har jo skrevet hvad jeg har nu i starten af tråden, men jeg eftersøger hvad jeg skal bruge for at skife til 1-10 eller 1-11? Kan det ikke gøres for 3000kr alt ialt .
    Der må vel være noget af det jeg har monteret nu som stadig kan bruges??


  • #11   23. feb 2014 En klinge til 400kr Done!!! Woolf tooth, Raceface NW. Og væk med forskrifter og skiftegreb. Mere simpelt
    Kan det ikke gøres.


  • #13   24. feb 2014 Som flere andre har påpeget kan det sagtens lade sige gøre at gå til 1x10 for omkring 500kr.

    Men 1x11 er ikke muligt for 3000:
    kasette - ca. 2500 (er vanvittig dyr)
    Body til baghjulet - ca. 500 (hvis der laves en løs body til dit baghjulæ ellers er det et nyt hjul med XD body)
    bagskifter - ca. 1500
    Trigger - ca. 600
    Chainring - ca. 500
    i alt +/- 5600

    Snakkede med en i weekenden som havde valgt en lidt alternativ løsning han kørte 1x10, men med en X01 bagskifter og trigger, dermed kunne han ved en senere lejlighed opgrader til 1x11, ved blot at købe en ny kassette/body.
    Dette kan lade sig gøre ved at begrænse bagskifteren til ikke at kunne gå videre end den 10. klinge, (udviklingen mellem gearne på 1x10 og 1x11 er åbenbart den samme. Det bliver ikke billigere på denne måde, men man kan udbrede udgiften lidt, og måske lige få slidt den gamle kasette og kæde helt op inden man køber nyt.


  • #14   24. feb 2014 Byg - Ja og så lige en klinge til foran - Hvad skal jeg sætte på der så det passer med mit kranksæt?? Narrow Wide chainring eller er der noget bedre at sætte foran som også vil virke med mit kranksæt??

    Synes bare hvis man sætter den Woolf tooth bagpå så er der et kæmpe spring op til den - Sikker på bagskifter kan få kæden helt derop med den bagskifter jer har?


  • #15   24. feb 2014 Hvorfor lytter du ikke bare til folket? smiley

    JA - du skal bare sætte en Narrow Wide klinge på.. Og dit kranksæt er ikke et specielt kranksæt der skal bruge specielle guldbelagte klinger..

    JA - din bagskifter kan sagtens køre med en 42-tands, se bare på Klaus P's fine link til billedgalleri..



  • #16   25. feb 2014 Takker for rigtig fin info smiley

  • #17   25. feb 2014 qat: så vidt jeg kan læse mig frem til på det link med wolftooth så passer det ikke til X0, men kun 5,7 og x9

    Citat:JA - din bagskifter kan sagtens køre med en 42-tands, se bare på Klaus P's fine link til billedgalleri..... Kan se han kører med X9 så ja den passer perfekt til hans bagskifter bare ikke til min efter hvad de skriver og mon ikke det holder stik hehe..

    Så man skal lige tage det med ro inden man bare roder sig ud eller lytter alt for meget til folket smiley


  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #18   25. feb 2014 Prøv lige at læse hvad der står... det er KUN cassetten der skrives om i teksten, så jo du kan sagtens bruge den med en X0 bagskifter, men kun med en sram x5,7 eller 9 cassette... husk at det her er et frivilligt forum at skrive i, og når folk er så flinke at hjælpe med links så kunne man da i det mindste læse hvad der står inden man brokker sig... hehe smiley

  • #19   25. feb 2014 Wofltooth kører perfekt med en 10 speed X0 bagskifter! Min cykelmakker kører med det. Han kørte med General Lee til at starte med, men er skiftet over og kører nu 11-42....

  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 4
    #20   26. feb 2014 Hello

    Prøv at kigge på Absolut Black hjemmeside, der er en 40 tands til bag i stedet for en 42 som godt kan være lidt tæt på bagskifteren.
    De har også en direkte montering af tandhjul (spider) til dit kranksæt med forskellige x antal tænder som passer på alt fra sram på nær XX
    De har en ok beskrivelse af hvad de mener der skal til.
    Håber jeg kunne hjælpe lidt mere på vej, jeg har selv lige sat min op til 1 x 10

    Hilsen Henrik


  • #21   26. feb 2014 Mange tak Henrik S det vil jeg da lige undersøge...

Kommentér på:
Skift til 1x10/11 Sram X0

Annonce