{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.261 visninger | Oprettet:

René K
René K
Tilmeldt:
2. dec 2010
Emner: 9 Svar: 64

Ændre gear ratio på X0 1X10?? {{forumTopicSubject}}

Jeg kører pt med SRAM X0 1x10 34 for og 11-36 bag. Jeg kan engang imellem savne et gear eller 2 mere i bunden, men vil helst ikke ofre for meget af toppen heller...

Tænker om man kan få 32 for uden chain guide og 11-42 bag uden at skulle ud og skifte for mange komponenter ud?

Kranken er en S-2200 hvis det gør en forskel? O_o


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ændre gear ratio på X0 1X10??
  • René K
    René K Tilmeldt:
    dec 2010

    Emner: 9 Svar: 64
    #1   29. jun 2014 Kommer forresten I tvivl om det er en 36t der sidder forand nu, skal lige kigge når jeg kommer hjem senere...

  • #2   29. jun 2014 Du kan sætte et 40 tandhjul bag i, og fjerne dit 17 tandhjul, og evt sætte et 16 tandhjul i også, og så har du 11-13-16-19 i bunden smiley

  • René K
    René K Tilmeldt:
    dec 2010

    Emner: 9 Svar: 64
    #3   29. jun 2014 Er det hele kasetten eller kan klingerne skiftes enkeltvis? Og kan jeg uden videre skifte fortandhjul og fjerne chain guide, hvis man skifter til en narrow/wide klinge?

  • #4   29. jun 2014 Som Attermann nævner.
    Du kan udskifte et eller 2 tandhjul på kassetten.
    Der er flere producenter, blandt andet One-up og Wolftooth.
    Med One-up får du et 16 tands tandhjul med i købet af enten 40 eller 42 tands tandhjul. Det har dog ry for at blive slidt væsentligt hurtigere end resten af kassetten.
    http://www.oneupcomponents.com/
    http://www.wolftoothcycling.com/

    Jeg kører med Sram XO og 36T N/W klinge fra wolftooth. Har endnu ikke tabt kæden selvom jeg kører uden chainguide og ej heller type 2 bagskifter.

    PS. Wolftooth er fra USA og du kan risikere told/moms (Jeg slap for det, da tandhjul sendes som brev)


  • #5   29. jun 2014 Wolftooth klinger forhandles hos BenBen Cykler, og nok også andre med tiden.
    Og faktisk til priser der er konkurrence dygtige


  • René K
    René K Tilmeldt:
    dec 2010

    Emner: 9 Svar: 64
    #6   29. jun 2014 Fik lige kigget for tandhjul det er std 34t. Ved ikke om det vil være en ide med 32t w/n for og så 10.13.16.19.22.26.30.34.38.42. Eller er det et for stort spænd? Hvis det da overhovedt er muligt, og er det mere passende at beholde 34t w/n forand?

  • #8   30. jun 2014 Du kan ikke ændre så voldsomt i kassetten. Men du kan smide en oneup,hope eller lignende på.

    Der er vist også nogen der laver en hel kassette men den er noget dyr.

    Hvad du køre foran er helt op til hvad dine ben kan trække. Mener du kan smide en direktmount klinge på et s2100. så spare du også lige 40-50gr. mere.


  • #10   30. jun 2014 Det er ikke nødvendigt at skille kassetten.... Så længe de 3 mindste tandhjul er løse.

  • René K
    René K Tilmeldt:
    dec 2010

    Emner: 9 Svar: 64
    #12   30. jun 2014 Nej kan godt se man ikke kan ændre så volsomt I det.

    Min kasette er en PG-1050, kan se man får en 16t med fra oneup, er det nødvendigt at skifte den?

    Havde nemlig fundet stumperne jeg ville bastille ved WolfTooth, men kan ikke finde et 16t der...


  • René K
    René K Tilmeldt:
    dec 2010

    Emner: 9 Svar: 64
    #13   30. jun 2014 Tænker en 32t W/N forand istedet for min nuværende 34t og så en 40 bag, er bare I tvivl om jeg så skal finde en 16t til at byte med min nuværende 17t.

    På WolfTooth star der dette: Use of this cassette sprocket requires removal of the 17T or 15T cog & spacer from your cassette.

    Er det bare under montage af 40t hjulet eller permanent??


  • #14   30. jun 2014 det er ikke nødvendigt. Det er udelukkende for at udjævne springet en smule. mit køre fint uden. Har så heller ikke prøvet at køre med 16T så ved ikke hvad jeg går glip af.

  • #15   30. jun 2014 permanent. Du sætter jo en klinge mere ind i kassetten. og det er der kun plads til hvis du fjerner en anden.

  • René K
    René K Tilmeldt:
    dec 2010

    Emner: 9 Svar: 64
    #16   30. jun 2014 Ahh ja self tænkte man skiftede sit 36t, men så bliver springet jo enormt..

    Måske man ligesågodt kan nappe et 42t slæbegear til de helt lange seje træk/lange ture? men måske det også er fo meget kone gear, med en 32t forand?


  • #17   30. jun 2014 er det en 29" du har?

  • René K
    René K Tilmeldt:
    dec 2010

    Emner: 9 Svar: 64
    #18   30. jun 2014 Ja det er en Specialized Epic Expert Evo 29"

  • #19   30. jun 2014 Havde startet med at ændre på kassetten. Og hvis det så er nødvendigt smide en mindre klinge på foran.

    Der er jo også et danskt alternativ til din for klinge hvis du vælger at skifte den.

    Men det er så her min objektivitet ryger!!
    Kig på www.t-bolt.dk der er nogle N/W klinger jeg har lavet i sammenarbejde med Theis Koch.


  • René K
    René K Tilmeldt:
    dec 2010

    Emner: 9 Svar: 64
    #20   30. jun 2014 Vil gerne skifte til N/W klinge forand, så jeg kan droppe chain guiden.

    Har bare svært ved at finde ud af om det skal være 32t eller 34t forand og 40t eller 42 bag?

    Vil det føles som et kæmpe spring at skifte fra sin 36t - en 42t eller er det kun en lille forskel iforhold til at gå fra et 36t - 40t


  • René K
    René K Tilmeldt:
    dec 2010

    Emner: 9 Svar: 64
    #21   30. jun 2014 Det ser også lækkert ud det I har gang I på www.t-bolt.dk smiley

  • #22   30. jun 2014 Du kan prøve at kaste dine tandhjul ind i denne beregner:
    gears.mtbcrosscountry.com/
    Jeg mener at et spring fra 13 til 17 tands er større end hvis du laver et skift fra 36 til 42 (procentmæssigt).
    Personligt ville jeg som motionist ikke bekymre mig om de 2 spring der kommer.


  • #23   30. jun 2014 Ok missede lige at du kørte med chainguide nu.

    Hvis du skal køre det helt sikkert. Så snup en hope 40T bagpå. Da der har været enkelte der har haft lidt problemer med at få deres 42T til at køre helt perfekt. Enkelte.

    Så kan du også handle det hele i EU og slippe for lang leveringstid og told.


  • #24   30. jun 2014 Er det et GXP eller et BB30 kranksæt du har?


  • René K
    René K Tilmeldt:
    dec 2010

    Emner: 9 Svar: 64
    #25   30. jun 2014 Regner med at bastille et 16t så springet udlignes lidt.

    Lyder en kombi af 32t for og en 11-13-16-19-21-24-28-32-36-42t bag helt skævt?

    Er lidt I tvivl om jeg skal beholde 34t forand, men mener ikke det kan betyde så meget ifølge denne scala: http://www.wolftoothcycling.com/pages/gear-chart der er det en forskel ved 100 rpm fra 40,4 - 42,9 km/t..?


  • René K
    René K Tilmeldt:
    dec 2010

    Emner: 9 Svar: 64
    #26   30. jun 2014 Kan se I spec at den hedder Custom SRAM carbon S-2200 single ring , PF30 removable spider.. Bottom bracket PF30.

  • René K
    René K Tilmeldt:
    dec 2010

    Emner: 9 Svar: 64
    #27   30. jun 2014 Hvis der er nogle der døjer med 11- 42t tror jeg det bliver en 32t for og så 11-40t bag

  • René K
    René K Tilmeldt:
    dec 2010

    Emner: 9 Svar: 64
    #28   30. jun 2014 Er det med en bestemt type bagskifter der har været problemer?


  • #29   30. jun 2014 Ok vi har ikke spiderless BB30 klinger endnu.

    Men ja det lyder fornuftigt. Det skal lige siges at jeg er glad for min 42t bagpå. og har ikke haft nogen problemer.


  • René K
    René K Tilmeldt:
    dec 2010

    Emner: 9 Svar: 64
    #30   30. jun 2014 Så det vil sige at når der star PF30 er det en BB30 eller hvordan ved man det?


  • René K
    René K Tilmeldt:
    dec 2010

    Emner: 9 Svar: 64
    #31   30. jun 2014 Hvad vil det sige at den er spiderless? Er det så same problem med de klinger de har ved WolfTooth og oneup?

  • #32   30. jun 2014 Jeg har kun hørt om oneup. Det er også en oneup jeg køre med.

    Ang. PF30 og BB30 så er det så vidt jeg kan se kun stellet/lejrene der er til forskel.

    Spiderless vil sige at klinge og spideren er integreret. Spideren er en lille adapter det er skruet fast på din krankarm. ved at integrere den i kæderingen kan man spare en del materiale de 4 klingebolte uden at miste stivhed. Vi har skåret ca. 45-50 gr af på en 34t klinge i forhold til en standard SRAM 34T med spider og bolte.


  • René K
    René K Tilmeldt:
    dec 2010

    Emner: 9 Svar: 64
    #33   30. jun 2014 Kan du sige hvilken chainring der passer på mint kranksæt ved WolfTooth eller Oneup hvis ikke WT har noget? syntes det er lidt svært at finde ud af!

    Er det: http://www.wolftoothcycling.com/products/direct-mount-for-sram-gxp-cranks

    Eller: http://www.wolftoothcycling.com/products/104-bcd-chainrings


  • #34   30. jun 2014 Jeg kan se et komme an på om din krank er med lang eller kort aksel.

    Hvor lang de forskellige er ved jeg ikke PT.


  • René K
    René K Tilmeldt:
    dec 2010

    Emner: 9 Svar: 64
    #35   30. jun 2014 Kan det passe Oneup har ikke chainrings (fortandhjul)?

  • #36   30. jun 2014 Ja. de har kun deres 40 og 42t og så har de også lige lavet en ny "cage" til shimano bagskiftere.

  • René K
    René K Tilmeldt:
    dec 2010

    Emner: 9 Svar: 64
    #37   30. jun 2014 Ok tak for hjælpen Claus + i andre. smiley

    Tror jeg må droppe projektet indtil videre, vil helst ikke bastille noget jeg ikke er sikker på passer til mit "sære" kranksæt. Kan ikke finde info om hvad der passer til det der står i Spesialized´s specs om min krank..


  • #38   30. jun 2014 Liiiige her Rene K.

    http://www.wolftoothcycling.com/products/direct-mount-for-sram-gxp-cranks

    Billede nr. 3 står hvordan du ser forskel på om du har "long-" eller "short spindle".
    Ud fra dine oplysninger er det jo 100% sikkert en BB30
    Jeg selv bestilte en direct mount "short spindle, og det spiller bare smiley

    Ydermere står der:
    "These can also be used on a BB30 / PF30 long spindle crankset -- the 3rd product picture shows you how to determine if you need this ring or the Short Spindle BB30. This SDM ring is dished in ~6mm, whereas the BB30 short spindle ring is flat."


  • René K
    René K Tilmeldt:
    dec 2010

    Emner: 9 Svar: 64
    #39   30. jun 2014 Ok så jeg skal bare få min cykel pusher til at skille det af (er ikke sikker på jeg selv kan) for at kigge om det er long eller short spindle?

  • #40   30. jun 2014 Det kan du gøre uden at skille den ad.
    Kig på siden hvor dine klinger / tandhjul sidder. Der kan du godt få en lineal / skydelære ind og se om din skive er 9 eller 16mm smiley


  • René K
    René K Tilmeldt:
    dec 2010

    Emner: 9 Svar: 64
    #41   30. jun 2014 Super det må jeg hjem og prøve smiley Takker..

  • #42   30. jun 2014 Også en mulighed http://absoluteblack.cc/index.php


  • #43   30. jun 2014 (link fjernet)

  • René K
    René K Tilmeldt:
    dec 2010

    Emner: 9 Svar: 64
    #44   30. jun 2014 Det ser også interessant ud det de har på absoluteblack, men igen lidt svært at læse sig til om de har noget der passer. Min skulle være med removable spider, betyder det så man bare kan regne med at det passer?

    Hvad med en PG-1050 kasette, passer derres lockring og tilhørende 13t klinge dertil?


  • René K
    René K Tilmeldt:
    dec 2010

    Emner: 9 Svar: 64
    #45   30. jun 2014 Syntes kun absoluteblack skriver deres 40t cog passer til Shimano kasetter, men er det same fit som sram?

  • #46   30. jun 2014 det ser ud til at de kun passer til shimanos kassetter.

  • #47   30. jun 2014 Du skal nok over i "Cassette Adapter" for en sram.


  • René K
    René K Tilmeldt:
    dec 2010

    Emner: 9 Svar: 64
    #48   30. jun 2014 Var lige forbi Mathias i Fusion Aalborg, han havde lige færdig testet den chainring fra t-bolt.dk så han har en klar til mig i butikken i morgen smiley

    Skal bare have bestilt et 40t og gerne et 16t, men syntes kun jeg kan finde et ved Oneup og syntes man læser rundt omkring at de ikke skifter så godt som mange af de andre mærker..

    Kan man ikke bestille sram 16t?


  • #49   30. jun 2014 Det er jo super service smiley
    Jeg har ikke set andre som leverer 16t ud over OneUp.
    Wolftooth er igang med at udvikle / teste deres 16t. og det skulle gerne være færdigt om 2-3 uger, hvis du kan vente så længe.


  • #50   30. jun 2014 Jeg triller rundt med et 34 x 11-42 og 16 tands setup på 26 " hjul. Det virker fint for mig. Jeg tror en 32 tands til 29" hjul ville være ok til mine ben.

  • #51   30. jun 2014 De fåes til shimano kassetter. Men så skal du jo ha sådan en også.

  • René K
    René K Tilmeldt:
    dec 2010

    Emner: 9 Svar: 64
    #53   30. jun 2014 Mathias har samme krank som min, og siger det duer og har chainring klar på lager.. det er mont uden spider.

  • René K
    René K Tilmeldt:
    dec 2010

    Emner: 9 Svar: 64
    #54   30. jun 2014 Tror jeg venter til WolfTooth har begge (40t og 16t) klar til SRAM kasette. Så får bare mont 32t W/N chainring samt fjerner chain guide i morgen.

  • #55   30. jun 2014 Vej lige de gamle stumper. Har ikke tænkt på at man både spider, bolte og en chainguide. Det er da til at tage at føle på!

  • René K
    René K Tilmeldt:
    dec 2010

    Emner: 9 Svar: 64
    #56   1. jul 2014 Ja der er helt sikkert en vægt bonus ved at skifte det ud ?

  • #57   1. jul 2014 Det er rigtigt at der er lidt vægt at spare, for mig er det det simple i med et tandhjul foran som tiltaler mig. 1x11 kunne jeg godt tænke mig, men det er en noget større udskrivning i forehold til mit behov.

  • René K
    René K Tilmeldt:
    dec 2010

    Emner: 9 Svar: 64
    #58   1. jul 2014 Enig - syntes man kommer meget tæt på 1-11 ratio til en brøkdel af prisen.. smiley

Kommentér på:
Ændre gear ratio på X0 1X10??

Annonce