{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.793 visninger | Oprettet:

Cervelo vs Giant størrelse - agressiv kørestilling {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Er der nogen der har styr på de forskellige mål på cykler?
Jeg står nemlig i et dilemma omkring størrelsesvalg. Jeg skal have en Cervelo R3, hvor jeg står mellem 51 og 54.

Mine overvejelser er om hvilken jeg vil få det bedst på. Jeg kører licens og er ung og smidig, så foretrækker, at droppet fra saddel til styr er rimelig stort. Samtidig vil jeg have 120 mm frempind på - ikke mindre. 54'eren tiltaler mig mest udseendemæssigt.

Jeg har en skridthøjde på 81, hvis jeg presser let op under opmåling - højden er 175-176.

Til samligning kørte jeg på en Giant TCR Advanced ISP 2010 (ikke så meget slope i overrør) sidste år - str. M. Jeg synes den var en smule for lang - kørte med 100 mm frempind -17 grader. Da den også var en smule for høj måtte jeg skærer pinden et stykke ned, så droppet ikke var særlig stort, på trods af -17 frempinden. (Vil køre med -17 på Cervelo også, da jeg synes det er lirens smiley )

Mit spørgsmål er så:
Vil 54'eren passe mig, hvis jeg smækker en 120'er på, som bliver banket helt i bund? Og vil droppet blive rimelig stort? Evt. hvis nogen kan aflæse ud fra billedet og linket hvor højt der lodret er fra midt-krank til toppen af kronrøret på henholdsvis Cervelo'en i 54 og Gianten i M. (Hvis målet er lavere på Cervelo bliver droppet vel større på Cerveloen, hvis saddelhøjden er samme mål som jeg havde på min Giant, right?)

Håber nogle kan finde hoved og hale i mine (mange!) spørgsmål. God aften til alle derude smiley

Link til Cervelos geometri: http://www.cervelo.com/media/docs/R3-f4f2ba9b-e376-4b93-9a11-9ce57652f024-0.pdf


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Cervelo vs Giant størrelse - agressiv kørestilling
  • #2   7. jan 2015 Jeg har som sådan ikke en forhandler endnu og det ville være rart, at høre noget fra nogen der ikke skal sælge noget smiley

  • #3   7. jan 2015 Jeg matcher dine mål sådan cirka.

    81 i skridt (målt uden sko)
    177 i højde

    Jeg kører på 54cm S-Works Tarmac SL4 og den passer perfekt.

    Bruger dog en 100mm frempind, men kun i 6 grader, og 1,5cm spacer under.
    Styret sidder 10cm under overkanten af sadel-spidsen.

    120mm frempind lyder af meget.


  • #5   7. jan 2015 Hej BeOne777 - tak for svar. Er droppet 10 cm i forhold til styret inkl. spacere? smiley Jeg skal nemlig ikke have spacere på og lavere frempind, så der ville jeg jo komme lidt ned, men ved ikke helt hvordan S-works geometri ligger ift. Cervelos.

    120'eren er fordi det er fedt, og fordi jeg har hørt fra de fleste at 120 er en god længde i forhold til styringen. smiley


  • #6   7. jan 2015 DaveB, hvor høj er du og hvad er din skridtlængde? Ja, 51cm lyder meget småt, men lige i den størrelse snyder det, da den rigtig er 53,1, så den passer vel fint tænker jeg? Jeg vil gerne have saddelpinden rimelig højt, uden at det bliver alt for meget og ser mærkeligt ud. Ja Cervelo har højt kronrør, så på den måde passer den ikke helt til det agressive, men er helt vild med geometrien og designet. Derfor kan man jo også passende smække en -17 frempind på, så det opvejer det lidt. En 17'er ser desuden vanvittig fedt ud på Cervelo R-modellen synes jeg.

  • #8   7. jan 2015 Aahh, havde læst det som, du kørte med 172,5 pedalarme.
    Overrørslængde på 53,5 tror jeg ikke ville blive for stort til mig. På min Giant var overrøret 55,5, hvor 100 mm frempind passede perfekt (jeg kunne også godt have brugt en 110). Derfor ville 53,5 være fint til mig med 120'er frempind, hvis man udelukkende kigger på overrørets mål.

    Altså det jeg mener med et stort drop er ikke at det skal være kæmpe, så havde jeg selvfølgelig kigget på en aeroramme eller noget. Det er bare vigtigt for mig, at det er længere end det var på min gamle, hvor der fra toppen af saddelen til toppen af styret var 5 cm ca. Det er ikke stort nok for mit vedkommende, da jeg gerne vil være mere aero. Længden var fin og -17 frempind i bund var også helt fint, problemet var bare, at rammen var for stor i højden, så droppet ikke blev ret stort.


  • #9   7. jan 2015 Så i bund og grund ønsker jeg egentlig bare, at finde ud af "stack"-længden på min gamle cykel, altså fra midtkrank til den højde kronrøret har, horisontalt. På den måde kan jeg vel finde frem til, hvor stort drop jeg kan få på henholdsvis 51'eren og 54'eren. Hvis "stack"-længden på min Giant er feks. 3 cm længere end på 51'eren, betyder det vel, at droppet vil blive 3 cm større på 51'eren, går jeg ud fra smiley

  • #10   7. jan 2015 Hvorfor vælger du en R3?

  • #12   7. jan 2015 keeaan B
    ja de 10 cm er incl. 1.5 cm spacere, så piller jeg dem af, bliver det 11.5 cm under sadlen.

    Du kan jo prøve www.specialized.com og under Tarmac SL4, se geometrien.


  • #14   7. jan 2015 Tak for svaret BeOne777.
    Michael G - hvad hentyder du til?


  • #15   7. jan 2015 Ikke noget specielt. Bare nysgerrig, R serien er jo den lette klatre ramme hvor S serien og især S3 er god til de danske forhold smiley

    Ville selv gerne have en R ramme hvis jeg kom mere syd på og der gik mere op af smiley


  • #16   7. jan 2015 Ja, enig. S-modellerne er helt klart bedre til herhjemme, men det er vigtigt for mig, at jeg føler mig godt tilpas og kan lide min cykel. Jeg bryder mig ikke specielt meget om s-modellerne eller generelt aerocykler. S3 kan lige gå an, men kun med meget høje fælge synes jeg. Jeg vil gerne have en R model, da jeg alligevel selv kun er en lille lort på 56 kg, som også kører en hel del i udlandet. Herhjemme må jeg kompensere med aerofælge og hjelm + en skinsuit til de hurtige tonserløb smiley

  • #17   7. jan 2015 Fair nok smiley

    Jeg kan ellers anbefale S3'eren den køre helt fantastisk smiley



    profilbillede
  • #18   7. jan 2015 Ja, den er helt bestemt rigtig lækker, utrolig flotte farver også, passer helt perfekt til min klub tøj. Den ser også godt ud med de fælge, men lavprofilhjul på aero-rammer ser mærkeligt ud synes jeg, og da jeg træner på lavprofil vil jeg størstedelen af tiden på cyklen, ikke kunne lide min cykel. Men som din står på billede, er den uden tvivl rigtig lækker! smiley

  • #19   8. jan 2015 Uanset hvor hardcore rytter du er..... så passer en 51 jo ikke dine mål.
    Hvis du vælger at konkurrere på en 51 cm ramme er det da ikke helt efter normen.

    Jeg ser ikke andre professionelle køre på rammer/racere der er "out of tune"

    Come on .... forventer du at vinde mere på baggrund af en mindre/ lettere ramme, der faktisk er helt forkert ifht. din kropsgeometri?


  • #20   8. jan 2015 BeOne777 - nej det har jeg aldrig sagt jeg forventer, hvor har du fået den idé fra??

    En 51'er svarer til en str. 53, hvilket passer til min kropsstørrelse. Jeg ligger mellem begge størrelser. Jeg vil helst have en 54'er, men jeg ønsker ikke at have en cykel der er på kanten til, at være for stor.

    Jeg kan sagtens træde en cykel i gang uden, at skulle købe en lettere ramme.


Kommentér på:
Cervelo vs Giant størrelse - agressiv kørestilling

Annonce