{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.411 visninger | Oprettet:

Kassette valg. Forskel på billige HGxxx-9 (ud over vægt) {{forumTopicSubject}}

Hejsa
Jeg var på udkig efter ny kassette til hverdags kværnen. Ikke så mange krav, primært holdbarhed, 9-speed kompabilitet og en gearing ala 12-30T

En HG50 var der jeg forventede, men jeg blev overrasket over udvalget i den billige ende. Så vidt jeg kunne se alle stål, men nogle med legering i nikkel.

Det er ikke vildt kritisk. Jeg ville egentligt bare prøve at forstå hvad man skal se efter.
a) Har Super Narrow vs ikke opgivet noget at sige? eller er det givet med 9-speed
b) Er der forskel i holdbarhed? Har legeringen ret meget at sige? Er MTB typer stærkere?
c) Andre features? HG er standard

Nedenstående er hvad jeg har kunnet søge mig til
HG 61 Deore, Nickel-plated ,335g for 11-32T
HG50, Alivio/Deore/Tiagra, Nickel-plated, Super Narrow 9-spd, 310g 11-32T
HG400 Alivio, Titanium i følge shimano.com ?, 412g for 12-36T
HG300 Alivio, 323g 11-34T


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kassette valg. Forskel på billige HGxxx-9 (ud over vægt)
  • #1   14. jan 2015 nu skulle det virkelig undre mig hvis en alivio er lavet i titanium, det er kun xtr kassetten der er det smiley

  • #3   14. jan 2015 Bare køb den billigste, den holder sikkert os længerer end de dyre

  • #4   14. jan 2015 Kører med en af de billigste SRAM på min vinter/bycykel. Den er på vej ind i sin tredje sæson med samme kassette, og hverken kassette eller tandhjul foran ser voldsomt slidte ud. Køb du bare en af de billige. De skal nok holde fint, så længe cyklen bliver vedligeholdt. smiley

  • #6   14. jan 2015 Du læser specificationerne forkert på Shimano's side

    Specifications


    Model Number
    Series
    Alloy Sprocket Carrier
    Number of Sprockets
    Sprocket Material
    Sprocket Finish
    Chain Compatibility
    Average Weight 323g (11 -34T)
    Cassette Options
    Option 1
    Sprocket Sizes 11-13-15-17-19-21-24-28-32-36
    Titanium Sprockets
    Option 2
    Sprocket Sizes 11-13-15-17-19-21-23-26-30-34
    Titanium Sprockets
    Option 3
    Sprocket Sizes 11-12-14-16-18-20-22-25-28-32
    Titanium Sprockets

    Det er en standard specification, og det er kun der hvor der er noteret enten tal eller tekst der er aktuelt for det del der kigges på.

    Er du med på hvad jeg mener?


  • #7   14. jan 2015 Jeg kan sige at Tiagra's legering er meget robust, så med lidt rengøring nogle gange om året kan den køre længe

  • #8   22. feb 2015 Mange tak for alle svarene, beklager jeg aldrig fik svaret tilbage.

    Titanium eller ej
    Altermann + BeOne777, i har ret, ingen Ti i HG400
    Pointen med at der skulle stå tandhjul str ud for Titanium spockets
    Troede Ti var lettere men fandt frem til at vægten har grundlaget

    Billigste
    Andreas P + Simon.
    Prisforskellen var så lille at den var ligegyldig; pointen var at blive lidt klogere på hvad man skulle se efter. (Gider ikke skrive en masse hvis det kun skulle være for at spare en 20 kr)
    Simon: Imponerede levetid, et bud på antal km?

    HG400 vs HG50
    EB, dit link til Bike24 bragt mig på sporet af årsagen til de mange varianter.
    HG400 afløser HG50+HG61, man skulle altså tro den var på højde med HG61.

    Legering
    Svar fra Bike24:
    Shimano says that the HG400 has a Ni-Ni coating, HG300 only Ni coating.
    Ni og NiNi? Nikkel og dobbelt nikkel ? Nogen der kloge herinde smiley

    CRC mente at det kun HG50+61 havde legering...ved ikke rigtigt om jeg tror på.

    Umiddelbart vil jeg tro HG400 er tilsvarende.

    Hvad fanden endte det med ?
    HG50 i 11-32 udgave, men mest pga. et review på CRC der fortalte at HG400 larmede.
    Pings and bangs and boings with every shift. One of the noisiest cassettes I've had in a while. Largest chainring really flexy, can easily be bent by hand and you can feel lots of ghost shifts happening.
    Måske er produktionen ikke helt oppe at køre hos Shimano endnu smiley




  • #9   22. feb 2015 Aner faktisk ikke hvor langt den har kørt. Har brugt den på et par lange ture om vinteren, men ellers kun som pendlercykel. 2 af årene gik jeg dog på gymnasiet, hvor jeg blev nød til at tage bussen, så der er den kun blevet brugt til og fra arbejde. Det samme gælder halvdelen af det tredje år, hvor jeg var inde som værnepligtig. Ville, efter lidt udregninger, skyde på at den "kun" har kørt omkring 1200-1500 kilometer.

Kommentér på:
Kassette valg. Forskel på billige HGxxx-9 (ud over vægt)

Annonce