{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.618 visninger | Oprettet:

Hvilken en gruppe? {{forumTopicSubject}}

Mojn

Jeg er så småt ved at kigge på ny cykel. Min plan er at købe diverse dele og samle én. Denne tråd er primært om hvilken en gruppe jeg skal vælge.

www.chainreactioncycles.co.uk kan man selv samle en Sram force gruppe for godt 6000,- (med FSA K-Force Light Krank) Jeg er dog ikke så tryg ved det med at skulle samle alle delene. Jeg ved ikke hvad str. krank og hvad ved jeg skal være. Skal man ikke også købe kabler for sig?

Valget står nok mellem en brugt Dura Ace gruppe hvis jeg kan finde det, en SRAM Force gruppe, eller hvis det ikke går helt som planlagt, en Ultegra SL gruppe.

Kan man godt nøjes med Ultegra SL feks? Kan nogen komme med nogle anbefalinger evt? Helst ikke over de 6000,- for gruppen. (det kan godt være man ikke kan få brugt DA for 6000,- men det er også bare en mulighed) smiley

Mvh.
Morten


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken en gruppe?
  • #1   7. okt 2009 dit link til chainreaction viser kun forsiden. :-s

  • #2   7. okt 2009 Ja, det ved jeg godt, det var bare lige for at vise at det var der man kunne gøre det. Jeg er ikke sikkert at i kan se at der er noget i kurven hvis jeg linker jer derhen kan prøve. smiley

  • #3   7. okt 2009 Link til basket: http://www.chainreactioncycles.com/Basket.aspx

  • #4   7. okt 2009 ca 5600.- for kompl. force gruppe inkl kabler! (for 2010 modellen)

    http://fudgescyclestore.com/index.php?p=88015

    du ska bare vide hvilket gevind der er til kranken.

    SKAL du ha en FSA krank? force kranken er os i carbon.


  • #5   7. okt 2009 Nej, det SKAL jeg ikke... den var bare lidt sej, og en tand billigere smiley

  • #6   7. okt 2009 Tusind tak for linket. Der er stadig håb! smiley

  • #7   7. okt 2009 her er force 2009 gruppen til samme pris.
    http://www.merlincycles.co.uk/campagnolo-and-shimano-groupsets/sram-force-groupset-2009.html

    vedr. krank. str. hvor høj er du, hvor lange stænger har du?
    tror den "normale" pedal arm længde er 172,5 (målt fra midt krank, til center hul hvor pedalen skrues i.)


  • #8   7. okt 2009 Har selv en sram gruppe på vej med posten fra fudgescyclestore.com

    har bestilt en Rival 2010 gruppe til min "vinterhest"


  • #9   8. okt 2009 Force xD

  • #10   8. okt 2009 Jeg har ikke målt mine stænger for nylig, men jeg mener jeg er omkring 1,77m eller sådan noget smiley

  • #11   8. okt 2009 Rene: Den der 2010 force gruppe er den så med eller uden BB30 kranksæt? smiley

  • #12   8. okt 2009 Der er mange der går galt i byen, når der skal vælges krankarm længde. 172.5mm passer til personer på >1.83-<1.89 m
    Så Morten S skal med en højde på ca 177 vælge en 170mm da den passer til personer der er >1.68-<1.83 m.

    Jeg har tilfældigvis en meget flot Dura ace 7800 gruppe liggende som jeg selv ville have brugt, men jeg er kommet i penge nød og bliver tvunget til at sælge den. ='(


  • #13   8. okt 2009 Alexander P.

    Dont know.. Der må du spørge dem... Skal du os ha en gruppe?

    Jesper S:
    Jamen så må den jo i marked.. Den blir jo ikke solgt ved at samle støv på hylden derhjemme.. smiley (sku den ha været på et vinterprojekt?)

    Pedalarm længde.
    Var godt nok ikke klar over at jeg med mine sølle 172, faktisk burde køre med 170mm og ik de 172½ som jeg kører med nu., Men er det ikke bare en tommelfinger regel? for jeg synes da det går fint med de 172½


  • #14   8. okt 2009 Pedalarms Længde:
    Generelt, hvis din skridtlænge er:

    kortere end 69 cm, skal du bruge 165 mm krankarme
    mellem 70-82 cm, 170 mm krankarme
    mellem 83-86 cm, 172.5 mm krankarme
    længere end 86 cm, 175 mm krankarme
    En pedalarms længde måles fra midten af fastsættelsesbolten til midt på pedalens monteringshul. Længden er normalt stemplet på bagsiden af pedalarmen. Hvis du bruger længere pedalarme end anbefalet, vil du opnå løftestangsprincippet og kan trædde større gear, men vil tabe hastighed på dine pedalomdrejninger. I nogle tilfælde kan de store gear også gå ud over dine knæ! Med lidt kortere pedalarme vil du forbedre dit antrit!


  • #15   8. okt 2009 øv..^^ så sku jeg jo ha bestilt 170mm :-((

    Lidt spøjst, for pinarelloen jeg købte hos Fabin, er med 172½, og de må vel vide hvad de gør? eller... os gør de ikke *hehe*


  • #16   8. okt 2009 Ja, René den skulle ha' været på en Matrix Judy. Men nu står jeg og skal bruge pengene andet steds. Tror ikke Fabin ved det store om fitting... eller sagt omvendt, de ved nok mere om salg end fitting.... De lever højt på deres dyre mærker.

    Her er der en masse læsning om bike fitting i teori og praksis:
    (link fjernet)

    Interessant studie i modeller:
    Why does somebody with longer legs need longer cranks? Muscles have a certain optimal reach within which they can exercise the most power. This reach gets wider when muscles get longer. In order to use this optimal reach to its full capacity, the length of the cranks must get longer, so that the angles of the joints get larger and, as a result, the length of the muscles can vary over a larger distance. Hull and Gonzales (1988) found an ideal combination for a test person with a length of 1.77 meters: a pedaling frequency of 110 rpm and a crank length of 145 mm. This crank length deviates quite substantially from the standard crank length of 170 mm. When calculating the cost function for both crank lengths, a difference was noted of 2.4%. However, it should be noted that Hull and Gonzales derived their results from models rather than from experiments. The diagram shown below presents a more pragmatic approach and gives an indication of how crank length relates to body length (Burke 1996).
    "
    Så i teorien skulle en person på 177cm, ligesom Morten S (og jeg selv) have en 145mm krankarm og spinne rundt med 110rpm for maksimal kraft. I praksis forholder det sig dog ikke helt sådan. Skemaet for højde og krankarm længde kan ses:
    (link fjernet)
    klik : -> Theory -> Efficiency -> Crank length.


  • #17   8. okt 2009 René E:

    Jeg skal enten have rival eller force, men har indtil nu holdt mig til rival, men hvis forcen kan fåes for ca. 6000 kr. så vil jeg overveje den istedet.

    Jeg ved bare ikke lige hvad indkøbsprisen på den, er herhjemme. smiley
    Må lige høre i morgen ift. rival. smiley


  • #18   8. okt 2009 Alexander P.
    Forcen er os fed nok.. minder meget om red.. men jeg blir nød til at spare et sted, deter jo kun en vinterracer jeg bygger ;o)
    Rivalen er ikek lige så "lækker" som red og force, men kan det samme.. bare lidt tungere..


  • #19   8. okt 2009 arrhh.. Rival til vinterraceren er da også ihvertfald fint. :D.. Jeg kører kun med sora om vinteren,. smiley

    Ja, men jeg tænkte også at bruge lidt flere penge på en gruppe, istedet for at købe en gejlet sadel- og frempind og QR m.m. smiley


  • #20   8. okt 2009 Sikke noget sludder jeg har sagt før. Det laver godt nok ikke om på det med pedalarmens længde, men jeg er 1,69 og ikke 1,77 smiley

    Jeg har kørt med 172,5mm hele denne sæson! (ikke for godt) Ö Jeg vælger da helt klart 170mm denne gang.


  • #21   8. okt 2009 heheh... morten

    8 cm fra eller til.. det er nok kun kæresten der opdager det smiley

    har du da lagt mærke til at armene var for lange?? det er jo kun 2½mm vi taler om.. sammenlagt 5mm pr omgang.
    jeg har ikek mærket noget, men måske jeg ville hvis jeg ku prøve begge str. lige efter hinanden.

    jamen så har jeg da et red og rival kranksæt i overskud smiley


  • #22   8. okt 2009 samme her. kører også med 172½mm. og ikke 170mm. tror nu bare at jeg holder mig til 172½ mm. jeg vokser nok også. smiley



  • #23   8. okt 2009 Hvad foreskel gør de der 2,5 cm. Den er jo lidt kortere, men hvad betydning har det?

    Zeeberg skrev følgende:
    Hvis du bruger længere pedalarme end anbefalet, vil du opnå løftestangsprincippet og kan trædde større gear, men vil tabe hastighed på dine pedalomdrejninger. I nogle tilfælde kan de store gear også gå ud over dine knæ! Med lidt kortere pedalarme vil du forbedre dit antrit!

    Hvad betyder det helt præcist?


  • #24   8. okt 2009 Det betyder at du belaster dine knæ mere. Det betyder at du kører med lavere kadance end du egentlig burde. Høj kadance er godt som studiet jeg linkede til også viser.

  • #25   8. okt 2009 Men er det meget højere kadance end 172,5? Fordi, jeg synes mine gear bliver lave nok i forvejen. Mine gear er allerede trådt fuldt ud ved 50-53 km/t Så hvis det betyder min max speed i en spurt bliver betydeligt lavere, er jeg ikke sikker på at det skal være 170mm.

    Men hvis du kører med 170mm Jesper, så burde jeg da også, når jeg er omkring 8 cm lavere end dig. Men jeg har målt min skridtlængde til 82cm. På Zeebergs tabel ligger det lige til en 170 - 172,5mm men altså, hvis ikke der er voldsom stor foreskel, må jeg vel nok hellere vælge det der ikke skader mine knæ. Det kan vi jo ikke have smiley


  • #26   8. okt 2009 Du skal afgjort køre med 170mm med de mål du har skrevet her.

    (link fjernet)
    klik : -> Theory -> Efficiency -> Crank length.


  • #27   8. okt 2009 Ja, det er vel ikke til diskussion. Så er det vel det.

    Sidste ting, jeg lige vil spørge alle om.

    Sram Force 2010 eller Dura-Ace 7800?
    (Personligt læner jeg meget mod Dura-Ace 7800)


  • #28   9. okt 2009 synes force. den er federe, synes jeg , lettere, har zero los funktion og så synes jeg bedre om gearskiftegrebene.

  • #29   9. okt 2009 Force! Den er både bedre at glo på, og teknisk set. 7800 er tilgengæld til grin xD

  • #30   9. okt 2009 Sram grupperne er racer grupper, som virker sådan lidt rå i det. ligesom muskelbiler og de kommer jo nogenlunde det samme sted fra. smiley

  • #31   9. okt 2009 Rent niveau mæssigt, hvilken en Shimano gruppe er SRAM Force lig med? Force er lidt lettere, ja, Men jeg er mest ude efter de bedste skift. Force ser også lidt bedere ud, det vil jeg give jer ret i.

  • #32   9. okt 2009 Muskelbiler er ikke bygget af underbetalte taiwanesere.. SRAM har en lav kr/pr gram. Nogle synes ikke om den lidt plastic-agtige følelse andre kan godt lide den. Begge grupper kan skifte gear og det er vel de de skal. Men følelse og gennemtestet kvalitet i race er der ingen som Dura Ace 7800. Men der er jo også en væsentlig pris forskel på en ny force og en ny DA 7800. Og i bund og grund må det komme an på pengepungens størrelse.

    Du kan google Dura ace 7800 vs Sram Red - der er nærmest religionskrig. For begge grupper har sine styrker og svagheder.

    Jeg synes det kunne være fedt, hvis SRAM begyndte at lave ordentlige lejer og coatings så ville prisen blive anderledes, men så ville klart også højne kvaliteten.


  • #33   9. okt 2009 Der er et eller andet der siger mig at Dura-Ace holder længere. Det er ikke Meget Force er lettere, men jeg tror derimod Dura-Ace kan holde til mere.

  • #34   9. okt 2009 Jeg har (og haft) begge dele og synes DA 7800 er mest kvalitet, bedre skift (blødt og præcist) - synes godt man kan se og mærke hvilken af de to grupper der koster mest.

  • #35   9. okt 2009 Jesper S: Hvad mener du der er plastik agtigt ved force?

    Og det jeg mener med Sram er at det er et amerikansk mærke.
    alt bliver jo produceret i Taiwan i dag. Men mener mærkets oprindelse.

    Hva er Shimano? Jo, japansk/kinesisk.

    Campagnolo: italiensk.


  • #36   9. okt 2009 nå ja en ting jeg lige glemte: Hvad er der galt med sram's lejer?

  • #37   18. okt 2009 Plastikagtig = carbon
    Metal føles bare mere rigtigt, men den følese er forkert, carbon is the best xD


Kommentér på:
Hvilken en gruppe?

Annonce