MTB løb - tips til begyndere !? {{forumTopicSubject}}
Hej CG
Jeg kører MTB for motionens skyld (60-90 min ad gangen) men kan osse godt lide at konkurrere min min MTB kammerater ;o)
Har læst om flere længere MTB løb herinde - som f.eks H12.dk og det lyder spændende....men hvordan foregår det ?
Altså et 12 timers løb og et 4-mands hold....så hver mand kører 3 timer....selvfølgelig er det svært at sige generelt men hvor meget kører man ad gangen !?
Hvad kræver det af udstyr / træning for at kunne køre et 12 timers løb !?
Der er osse noget der hedder Dust-Cup....flere korte løb hvor man kører mod sine kammerater ikk !?
Så hvad skal vi vide som begyndere ? Og findes der andre og måske bedre løb (bor alle i Roskilde) !?
nov 2008
Følger: 5 Følgere: 3 Cykler: 1 Emner: 51 Svar: 329
Kig evt. her
http://pingelcykler.dk/arrangementer/
nov 2009
Følger: 17 Følgere: 17 Cykler: 1 Emner: 15 Svar: 154
Når du bor i en dejlig by som Roskilde, skal du da deltage i løbet på søndag, foregår dog i Holbæk.
http://www.holbaek-cykelsport.dk/cms/index.php?option=com_content&view=article&id=231&Itemid=71
Har ingen erfaringer med H12 eller 24 timers løb, men har for ca. 14 dage siden prøvet MTB Marathon i Hillerød, og mht. udstyr, er det pengene værd, at købe en cykeltaske med drikke blære og briller. Og mht. cykeltøj, ja, det er jo en kapitel for sig selv, kører man MTB, skal man have tøj til hele året
Til H12 ved jeg ikke om der er behov for lygter, men 24 timers løbet, der er det et must med gode lygter. Tror også, at det kræver en del træning for disse løb.
Jeg bor selv i Roskilde og har overvejet Roskilde MTB klub, dog først til foråret, det vil være godt for træningen.
Mvh
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 16 Cykler: 3 Emner: 71 Svar: 5.236
Det fede ved dust og slush cup er at alle deltager. lige fra Timmy på 14(og hans far) til Klaus Nielsen er/har været vores eneste pro mtb rytter det sidste stykke tid.
Så det er utrolig bredt. Der plejer at være mellem 400-500 pr løb. det er ret mange og 90% af deltagerne går op i det med med liv og sjæl.
ud over disse 2 cups er der et HAV af andre løb
tjek evt http://www.mtbkalender.dk/
h12 er fedt. regner selv med at køre det i år, Nordic 24 er også en oplevelse værd(bare det ikke regner) Det kræver ikke den store fysiske forberedelse, jeg deltog selv i mit første nordic 24 som stand ind efter jeg var startet med at køre mtb igen og havde kørt 3 uger.
et løb der virkelig er værd at gå efter er fitness.dk løbet i slagelse.
personligt kan jeg bedst lige semi marathons. +40-50 km hvor man ikke skal ligge og kæmpe om positioner konstant på sporet som jeg tit syntes man har gjort til feks dust cups.
feb 2008
alt efter hvordan ruten af køre man en omgang eller 2 hver af gangen.
feks til nordic 24 i rude plejer man for det meste at køre 1 omgang af gangen pr mand. alt efter formen så er det 50min 1 time. så har du altså en pause på 3 timer før du skal ud og køre igen.
Men det bestemmer man jo selv. der er ingen regler om hvor mange omgange/timer du skal køre.
aug 2010
Følger: 7 Følgere: 5 Cykler: 4 Emner: 68 Svar: 139
...men som Michael G skriver er det vigtigste at blive på cyklen - og efter et styrt på mit favorit spor (Bidstrup skovene ved Hvalsø / Roskilde) fik jeg en kraftig hjernerystelse og en piskesmælds skade i nakken - men tog en prøve tur i Boserup igår og det gik okey ;o)
Så det bliver nok først til næste år at jeg vil prøve kræfter med løb - tror mest jeg er til de lidt længere løb på et hold - så kom bare med en masse gode råd til mig og drengene
MTB F : møder tit folk fra Roskilde MTB klub både i Boserup og Bidstrup - og har osse overvejet at træne med dem - men indtil videre passer det mig bedst at hoppe på cyklen når der er tid i et ellers presset program ;o)
feb 2008
var selv dernede i weekenden. åh gud det var for lang tid siden jeg havde været dernede... der findes ikke federe spor
aug 2010
nov 2009
Følger: 17 Følgere: 17 Cykler: 1 Emner: 15 Svar: 154
Jeg har selv en forstuvet ankel, som har belastet mig siden primo februar, og jeg forsøger at kører forsigtig.
Boserup skov er et fint sted, det kan være, at vi støder ind i hinanden en dag - jeg er til at få øje på, med alt de røde lir, jeg har på cyklen
Ses på sporet!
maj 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Cykler: 3 Emner: 58 Svar: 3.666
Ifht. forberedelse til konkurrencer, så er det svært at vejlede med mindre man har en konkret begivenhed at tage udgangspunkt i. - Om det så er H12 et SlushCup eller noget tredje.
aug 2010
Nu er der et konkret MTB løb på programet - så alle gode råd omkring udstyr, træning osv er meget velkommen....men osse gerne noget om hvordan man bedst bruger pausen indtil man skal i sadlen igen - noget med en pavillon og et klap-stole måske !?
apr 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Svar: 4
I skal være velkomne i RMK til foråret
Der bliver fast træning om tirsdagen kl. 18 fra klubhuset, vi kører som regel i Boserup og kører intervaller. Det gøres på en rundstrækning så ingen bliver væk eller sættes af. Søndag er der løb eller killertur til Avnstrup. Hold øje med vores forum eller forside. Der vil også komme en "intro-dag" for begyndere, hvis du skulle kende nogle altså
Skriv til mig hvis der er spørgsmål
MTB løb - tips til begyndere !?