{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.919 visninger | Oprettet:

Dennis L
Dennis L
Tilmeldt:
22. jul 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

Mountainbike vs racercykel. {{forumTopicSubject}}

Hej cykelfolk! smiley

Hvilken type cykel giver mest, sådan trænings mæssigt?
Giver en mountainbike mest fordi, der er de brede dæk på, som er hårdere at drive rundt eller giver en racercykel mest fordi, man kan komme længere op i fart?

Jeg har altid førhen kørt på mountainbike, fordi jeg synes den er mere hårdfør, så sådan har jeg købt mig igen.
En cykel har altid været et transportmiddel for mig og ikke et træningsredskab, men det er det så gået hen og er blevet nu.
Jeg bruger den (lige nu i hvert fald) ikke til terrænkørsel, men kun sti og asfalt.

Jeg ligger lige nu med en gennemsnitsfart på ca. 20-22 km/t, så det er jo ikke på topniveau, hehe!
Jeg har dog nærmest ikke rørt en cykel i 10-12 år, så det er vel egentlig meget fint..? smiley

Der er de standard terrændæk på min MTB nu, men jeg overvejer at skifte dem til et godt kompromis mellem MTB og racer dæk - ville det give noget? Som hastighed f. eks.
Skal man overveje det rette dæktryk også?

På forhånd tak - GOD SOMMER! smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Replacement of Toilet 1.000 kr.
  • Fjerne stikkontakt 1.000 kr.
  • TV-opsætning — der skal bores fire huller i betonvæggen. 500 kr.
  • Tilslutning af ovn 500 kr.
  • Låse dør op 1.145 kr.
  • Hænge lamper op 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mountainbike vs racercykel.
  • #3   25. jul 2012 Jeg er enig med Simon P. Jeg føler også det er hårdest at køre på raceren, fordi man simpelthen bare sidder og tramper.
    Dog synes jeg man skal vælge det man synes er sjovest, for ellers kommer man ikke afsted. Jeg har prøvet begge dele og synes mtb blev lidt små kedeligt i længden fordi man lå og kørte i de samme områder i skoven hele tiden, hvorimod på raceren kommer man meget længere omkring og så trækker det mere smiley


  • #4   25. jul 2012 Jesper T. Jeg kan ikke være mere enig. har også prøvet begge dele.


  • #5   25. jul 2012 Jeg har det ligesom dig og bruger meget min mtb på landevejen og en smule i skoven.
    I bund og grund tror jeg at det går ud på et om du kører mtb eller racer er ligemeget - det vigtige er at du kører.
    ang. din gns. fart så ligger jeg selv på 26-29 km/t lige pt. på en 65 km strækning, og det er med knopdæk og 29¨¨ hjul. Jeg skifter nu hvor det ene dæk er slidt til Continental Race King som er mere landevejs venligt med meget mindre rullemodstand men stadig et dæk der kan bruges i skoven.
    Hvis du vil køre hurtigere, så smid nogle kilo på cyklen eller på kroppen og optimer med f.eks. cykelsko der give mere flow i din trædekraft da du kan bruge fronten af underbenet(ved ikke hvad musklen hedder) til at hive når det andet ben træder.
    Kør til og kør sjovt, så skal du nok få trænet og når du får trænet så vil du kunne køre hurtigere:)


  • Dennis L
    Dennis L Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #6   25. jul 2012 Tusind tak for alle de gode inputs! smiley

    Jeg vil lige præcisere, at jeg ikke bruger min cykel i skov og terræn lige PT, så det foregår på stier og på veje/gader, så der er altså ikke mange pauser for benene.
    Ud fra dette synspunkt så tror jeg (med min relativt lille viden på området) godt det kan passe, at en MTB giver lidt større lårmuskler, da de brede dæk alt andet lige må være lidt sværere at drive frem - lige på en bil, der mister lidt drivkraft ved montering af brede dæk. smiley

    Eller er jeg helt forkert på den? smiley


  • #8   26. jul 2012 Som Simon siger, så giver det ikke nogen fordel med større dæk.. også, hvis du havde en racer, ville du jo bare blive udsat for højere vindmodstand, da du ville kunne køre i højere fart.
    vindmodstanden bliver mærkværdigt højere bare med en forøgelse på et par km/timen. hver gang du fordobler din hastighed, skal du bruge 4 gange så meget kraft for at holde dig op i den dobbelte fart. så meget har vindmodstanden at sige. En bil der kører 130 km/t kontra en identisk der kører 90 km/t, kan meget vel bruge 30-40% mere brændsstof fordi vindmodstanden bliver øget gevaldigt.


  • #9   26. jul 2012 Vil sige at raceren giver mere fokuseret træning på triceps(lidt biceps) og lårene fordi du bare tonser. Hvor MTB giver lidt mere over det hele, men stigninger/det tekniske kræver lidt mere masse smiley

  • #10   26. jul 2012 Rene
    Eksemplet med bilen kan bare ikke bruges i denne situation for massen som får modstand er ikke identisk mtb kontra racer, køre du på racer så er den vindbrydende overflade meget mindre end den er på en rytter som køre mtb så der skal en noget højere hastighed på raceren for at skulle forbrande samme mængde energi af.

    Når det er sagt så kan jeg ikke helt forstå at der sammenlignes mellem kørsel på mtb kontra racer, særlig ikke hvis vi taler om cyklerne i deres rette element... det er jo to helt forskellige former for kørsel, træning og distance.

    Landevej er aerob (distance træning) og mtb aneaerob (interval) begge dele har så stor glæde af hinandens egenskaber hvis man gerne vil lidt op i rækkerne i de enkelte discipliner.


  • #11   26. jul 2012 Det du syntes er sjovest !.
    Køber du en racer eller MTB der får lov at stå mere eller mindre ubrugt giver det ikke meget motion.
    Jeg tror ikke du skal gå så meget op i kcal forbrug og store muskler - men i højere grad hvad du syntes er sjovest


  • #13   26. jul 2012 Jeg har ofret i begge dele, da det (ved mig) kommer an på humøret smiley

    Er man lidt negativ og vejret er gråt og kedelig, så synes jeg det er fedt at hamre en masse energi af på MTB'en.. Synes man får afreageret rimelig godt
    Så er man sq i godt humør, når man vender tilbage smiley

    Er vejret godt, og man bare har lyst til at cykle en god lang tur, så er raceren sq en dejlig cykel smiley


  • Dennis L
    Dennis L Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #14   26. jul 2012 Hmm, det virker lidt som om, I ikke læser 100% hvad jeg skriver...

    Jeg træner IKKE for at få større muskler - jeg træner for motionens skyld.
    Jeg HAR allerede købt en cykel, så det er ikke et spørgsmål om, hvad jeg skal have. smiley

    Min nysgerrighed gik jo blot på, hvad der gav bedst/mest kondi. smiley

    Men jeg kan se, at jeg (logisk nok) er ret uvidende omkring det med vindmodstand, dækmodstand og lignende, så tak for info der!


  • #15   26. jul 2012 Enig med nogle af de andre.
    Det der giver dig den bedste/mest kondi er den cykelform (MTB eller Race) som du får kørt mest og giver dig mest motivation. Mit primære er MTB men en tur på raceren er rigtig god som afvekling og når vejret er godt.

    For mig er MTB er sprint/accelleration/interval (køre mere anaerobt), mens Race er mere udholdenhed, aerobt og lettere at styre puls.


  • #16   26. jul 2012 Mikkel, TDF er ingenting... Selv Giro'en og Vuelta'en er hårdere. smiley

    Men lad os lige tage RAAM så. 4800 km (ca. 1,5 gange så langt som TDF), der skal gennemføres indenfor 12 dage (Altså den halve tid af TDF, uden hviledage), på en racer - ALENE. Du får maks 2-3 timers søvn hver nat, fordi det ikke er delt op i etaper, men tiden tæller ned, det øjeblik du er gået i gang. Prøv at sidde på en cykel 21 timer hver dag i 12 dage, og kun sove 3 timer hver dag.. Ingen af de MTB-løb du nævner kan måle sig med RAAM... smiley

    Jeg holder dog på det Kasper K siger: Vælg det du synes er sjovest, for det er det du kommer til at bruge mest, og altså få mest glæde af. smiley


  • #17   26. jul 2012 Hvis vi sammenligner de to cykler på landevejen, så giver det mest at træne på en MTB, da der er meget højere rullemodstand i dækket og du skal yde noget mere pr. kørt km, end du skal på en racer.

    Hvis vi sammenligner de to sportsgrene, MTB og landevejscykling, så kommer det selvfølgelig an på hvor meget energi du lægger i det. Men jeg vil også her mene, at MTB i skoven, giver mest på kondi-fronten. Her får du interval og styrketræning, som du ikke finder andre steder. Samtidig har du det sjovt.


  • #19   26. jul 2012 Det er da også derfor jeg skriver pr. kørt km.. (!) smiley

  • #21   26. jul 2012 Hehe, ja det er øjnene man først bliver blind på! smiley

  • #22   26. jul 2012 "Nu skal jeg lige komme med et input!

    Michael Rasmussen startede med at træne på MTB back in the days, og han har fortalt at det var meget hårdere at cykle mtb end racer!

    Kan godt komme med et sides forklaring på hvorfor MTB er hårdere og giver en bedre kondition! "

    Det har du helt ret i på et hvis niveau... grunden til at det er hårdere er jo netop fordi det er aneaerob træning men det betyder ikke at man har en bedre kondi men at man har en større tilgang af ilt i en kortere periode, aneaerob træning giver en større hjerte kapacitet her og nu, en som kun træner på den måde kan dog ikke gøre en forskel når der skal distance bag det er derfor det er et super valg at tage hvis man træner 3-5 timers ture på landevej hvis man er mtb rytter og samme for en landevejs rytter at tage nogle ture i skoven på et par timer hvor syregrænsen overskrides konstant.


Kommentér på:
Mountainbike vs racercykel.

Annonce