{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.341 visninger | Oprettet:

ny MTB... hvilken? {{forumTopicSubject}}

davs derude, jeg har efterhånden kørt 1.5 års tid mtb mest singletrack, har indtil videre kørt på en 26" hardtail, nu er tiden så kommet til en opgradering.
og jeg er kommet frem til to cykler nemlig
http://www.heino-cykler.dk/shop/specialized-epic-expert-carbon-29er-mountainbike-2013-xl/#search
og en
http://www.giantkoege.dk/da-dk/bikes/model/anthem.advanced.27.5.1/19699/78451/

mit spørgsmål er nu hvilken der på papiret er den bedste cykel, hvilken har de bedste komponenter til prisen?
ved heller ikke endnu om det skal være en 29'er eller 27.5'er har kun prøvet en 29'er


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ny MTB... hvilken?
  • #1   23. okt 2014 Hvis ikke du er helt fastlagt så prøv at kigge på den her. Den er billigere med lavere vægt og bedre komponenter...

    (link fjernet)


  • #2   24. okt 2014 alene ud fra størelsen vil anthem i 27.5 nok være den livligste på sporet hvor epic'en vil mære mere stabil på de lange træk

    når det er sagt valgte jeg selv sidste år en Anthem 29 over bla. Epic og Scott spark. både fordi jeg på demotur følte mig mest "hjemme" på gianten (fik min cykel stjålet lige op til 12t i jylland hvor jeg skulle køre solo, og brugte løbet til at køre demo cykler - 10 omgange på 9 forskellige cykler smiley )
    men også fordi at afjedringen imponerde mig, selv på den billigste model, med relativ billige stumper lykkedes det mig ikke at få afjedringen til at lave unoder
    og så har den ry for at være relativ vedligeholdelses nem

    når det er sagt så var det en epic marthon jeg kørte den hurtigste runde på, men måske ikke fair at sammenligne tider på en cykel til 45k med en intro model til 14k som den anthem jeg prøvede smiley (den ringeste jeg prøvede var forøvrigt en Rose, tror den hed DR.Z, på trods af fine stumper var affjedringen simpelt hen pisse ringe og uforudsigelig)

    demoede forøvrigt en Anthem 27,5 (også i billigste udgave) til rold24 iår og udover et lidt tungere setup og mindre indstillings muligheder af gaffel og dæmper føltes den tydeligt mere livlig på sporet end min 29ér, nemmere at få på baghjul etc, men også en tand mindre stabil og tilgivende over for kørefejl

    det var vist mine 2 cent smiley


  • #3   24. okt 2014 ps skulle jeg vælge ny cykel idag til en 20-25k ville jeg nok tage en Whyte M109 eller T129 i betragtning, alternativt kigge mod udlandet og se om jeg kunne finde en Salsa Spearfish 2014

  • #4   24. okt 2014 Giant selvfølgelig smiley men hvis det er en 29 er du går efter så skynd dig,de er på vej ud.

  • #5   24. okt 2014 På vej ud ligefrem synes nu det virker som om de er godt på vej ind smiley

  • #6   24. okt 2014 Tænker lidt hvor meget vil jeg mærke forskellen på en carbon og alu som helt alm. motionist, forstås at jeg ikke køre løb og har ikke ambitioner om at køre lyn hurtige tider bare have det sjovt på små snørklede skov stier

  • #7   24. okt 2014 Flere mærker har ingen eller kun få i 2015


  • #8   24. okt 2014 Specialized har da kun 29'ere og de klare sig vist ganske godt i konkurrence regi

  • #9   24. okt 2014 Udstyrsmæssigt er en vigtig forskel på cyklerne, at Giant har carbon hjulsæt på (så vidt jeg kan læse) og Specialized Epic kun har alu hjulsæt.

    Desuden er der forskel på affjedringerne. Specialized har Brian systemet, der selv åbner og lukker for affjedringen (både for og bag) efterhånden som der er behov herfor. Faktisk så har den Specialized du henviser til det samme Brain system i bagaffjedringen som min S-works, der er topmodellen. Giant'en har ikke Brian systemet og det er i nogles øjne en stor fordel for Specialized. Særligt bagaffjedringen på Giant har en svaghed, som er, at den ikke kan indstilles via styret, så reelt set så skal man af cyklen for at ændre på affjedringen på Giant'en. Det gør dog ikke at affjedringen på Giant'en er dårlig. Den fungerer bare på en anden og mere besværlig måde.

    Specialized er i 2013 udgaven og i 2014, der kom Specialized med helt nye rammer til deres Epic og Brain systemet fik nogle mindre forbedringer, såsom en lettere indstilling af Brain systemet, som i praksis gør cyklen lettere at bruge (jeg har selv en 2014 udgave).

    Om man er til 27,5" eller 29" er vist en sags sag....jeg kender nogle få, der kører 27,5". Der er ikke ret mange der gør det. De taler kun om hvornår de igen kan få en 29". Jeg skal ikke gøre mig til dommer over om det ene er bedre end det andet. Personligt ville jeg gå efter det sikre vælg og det er 29". Dem har jeg i forvejen haft en hel del stykker af og de er meget bedre end den 26" jeg engang havde.

    Der er kommet en ny Specialized Epic i en 2015 model. Modelserien hedder "Elite" og den koster cirka 36.000 kr. Den er med den helt nye ramme udviklet i 2014. Den har Brain for og bag, Sram XO gearsystem og Roval Control alu hjulsæt. Dette hjulsæt er et fint hjulsæt, som jeg også kører med. Jeg mener den koster cirka 36000 kr. i vejl udsalgspris. Sig til forhandleren du vil give 32 t.kr for den.

    Jeg ville helt klar hellere have en helt ny 2015 model end den 2013 model med gammel ramme og 2 år forældet teknologi i affjedring mv.

    http://www.specialized.com/dk/en/bikes/mountain/epic/epic-elite-carbon-29

    Køb en Specialized Epic....det vil du ikke fortyde....Giant'en vil du dog sikkert heller ikke fortryde....


  • #10   24. okt 2014 Tak for svar smiley heller også meget til specialized, har bare set nogle video reviews af Giant anthem og der er mange der siger det er en "sjovere" cykel og næsten lige så hurtig som en 29'er for ikke at sige hurtigere på nogle tracks. tror faktisk det var en 2014 specialized jeg kiggede på, den er bare ikke på deres hjemmeside

  • #11   24. okt 2014 Ja det er en religion,køb den du synes om.Har både Giant og Specilized i 26,27.5 og 29. De kører alle godt,på værd deres måde.Og husk lige Brain systemet går også i stykker på den nye model,jævnfør test.

  • #12   24. okt 2014 Man siger også, at en 26" er sjovere på sporet end en 29"....

    Den cykel der vil være hurtigst på sporet vil nok være Specialized'en pga Brian affjedringen....Den gør at affjedringen er lukket når der ikke er behov herfor og dermed vil cyklen være mere stiv og derfor vil dit tråd være mere effektivt....dvs når man træder hårdt op ad bakker og op i fart efter sving, så vil der ikke mistes så meget kraft fra trådet som i en mere gryngene og mere ineffektiv affjedring som der vil være på Giant'en.,,

    Gianten vil nok veje et par 100 gram mindre og hjulsættene vil (måske) være lidt lettere, så det taler til fordel for Giant'en. 29" hjul vil dog rulle lidt lettere hen over rødder, sten og huller, end de lidt mindre 27,5" hjul, og det vil øge farten og gøre køreturen lidt mere komfortabel....det har særligt betydning på længere løb....på grusstykkerne, som der jo også er mange af til diverse MTB løb, der er en 29" en 27,5" overlegen....kører man MTB marathons så er en 29" bedst (tror jeg smiley

    Men det er nok alt sammen trods alt i småtingsafdelingen......Køb den cykel du føler taler mest til dig.....begge cykler er fine....


  • #13   24. okt 2014 Hmm at et affjedrings system skulle have et problem fordi det ikke kan indstilles fra styret.... Den var ny
    Hvis afjedingssystemet er designet rigtigt og indstillet ordentligt kan det sagtens være "Bob"frit uden mulighed for at låse dæmperen eller en brain
    Prøv at søg på "Maesto suspension" (Giant) eller "DW link" eller vpp som Santa Cruz bruger på deres tallboy - alt sammen (og der findes mange flere løsninger (fx Salsas Split pivot) der er i absulut verdensklasse uden at der står Specialiced på det.

    Håber ikke jeg chokere nogen ved at sige at jeg på min anthem X stort set altid har min dæmper stående på decent så snart jeg rammer sporet... Uden at det på nogen måder går ud over klatre-egenskaberne


  • #14   24. okt 2014 Jeg skriver jo heller ikke, at affjedringen som sådan er dårligere (der sidder jo en Fox på bagaffjedring på begge cykler smiley , ) men det er bare mere problematisk, at ændre på indstillingerne mens man kører.....Fox har da også en version af deres bagdæmper, hvor man kan foretage indstillingerne på styret....den på Giant'en giver ikke mulighed herfor....Det er jo en ting man skal være opmærksom på...

    Hvis man kører en tur igennem forskelligt tærren så vil en skifter på styret eller Brain systemet være en fordel i forhold til det der er på Giant'en.


  • #15   24. okt 2014 Nå så kom jeg lige af med lidt luft

    Tror at Bottom Line er at der i den prisklasse ikke rigtigt findes nogen dårlige cykler, alle har deres svagheder og styrker, så vælg den cykel der tiltaler dig mest og får dig ud i skoven igen og igen

    Hvis du går mere op i leg og sjov end fart og ræs er det nok værd at kigge lidt på trail/xc cykler fx Anthem sx 27.5 med 120mm gaffel istedet for 100 og dermed en lidt fladere vinkel på kronrøret som sammen med den Extra vandring giver mere kontrol nedad
    Eller de før nævnte cykler fra whyte fx t129 også med 120 mm vandring og med relativ korte bagstræbere (eller chainstays om man vil) hvilket gør den meget manøvre dygtig, derud over kommer den med dropper post så man nemt kan sænke og hæve sadlen alt efter terren og udfordinger
    Frem for de mere marathon/xc agtige cykler som både Anthem 29 og Epic 29 falder ind under. Hvorvidt det hedder carbon eller alu bekymre mig mindre ved cykelvalg end om geometri'en passer til mig og min kørestil


  • #16   24. okt 2014 Hvad med en Cannondale scalpel carbon 2? Det input burde lukke diskutionen for hvad du skal vælge,) hehe.. Eller en FS-i hvis du vil prøve en lynhurtig hardtail

  • #17   25. okt 2014 Jeg har lige et bonus spørgsmål. Hvor meget mere vedligeholdelse er der på en fully end en hardtail. Og hvor meget kan man selv lave uden at være cykel mekaniker?

  • #18   25. okt 2014 Der er vel kun en bagdæmper til forskel??

    Ellers så er det vel kun dine egne evner og lyster der sætter begrænsninger for de reparationer du vil lave...

    Jeg vil gerne påpege at jeg inden mine nuværende cykler, begge rose mtbs, havde en S-works og jeg kommer aldrig til at købe en cykel hvor du betaler for mærket. Har kørt 4000+ på min mr big og får min thrill hill 3 I næste uge. Så hvis du "tør" så prøv en. Du finder ingen der med de dele, kan tilbyde en cykel til 25000. Deres danske sælger yder en service som jeg ikke så tit møder....

    Hvad ender det med?


  • #19   25. okt 2014 Ja der er selvfølgeligt bagdæmperen som skal til service 1-2 gange årligt alt efter hvor meget du køre.
    Så er der et par lejer i ophænget som man skal være OBS på, og med lidt forsigtig og snille er det ikke den store sag at rense og smøre dem, men som så tit før "If it ain't broke! Don't fix it"
    Har haft min anthem x29 i over et år og har kørt godt 2500km på den og har ikke haft problemer med lejerne endnu.
    Det handler selvfølgeligt også om at være OBS på dem når man vasker cykel, på samme måde som man er på lejer ved krank, headset etc


  • #20   25. okt 2014 var præcis de lejer jeg tænkte på, der er jo en hel del bevægelige dele på sådan en cykel.
    og jeg er må indrømme jeg er lidt lun på en Whyte(24.000(2014 model på tilbud)) og en Giant Anthem(21000)


  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #21   25. okt 2014 En anthem med sit maestro system fungerer perfekt, stort set uanset hvilken bagdæmper der sidder på så virker den bedre end en brain, ved korrekt indstillet dæmper er der absolut ingen voblen eller bevægelse i bagstellet før det er nødvendigt, hvis i kigger på 95% af de specialized med brain der kører derude så bruger de jo slet ikke det den er bygget til nemlig at være som en hardtail, de vobler stort set alle sammen fordi de ikke kan få det til at virke rigtigt... dermed har de også givet ekstra penge for et produkt der ikke virker medmindre man er prorytter og har en fabriksmekaniker til at skrue for sig...

  • #22   25. okt 2014 hører jeg lidt at Specialized er overpriced?

  • #23   25. okt 2014 Maller er nok ret i det han siger.....Jeg tror dog, at årsagen til, at så mange kører med Brian systemer der ikke fungerer korrekt er fordi de ikke får serviceret dem....men også fordi mange egentlig ikke går så meget op i det så længe bagaffjedringen giver affjedring.....folk skulle nok brokke sig hvis affjedringen sad fast og ikke gav nogen affjedring.

    Jeg har selv kørt rundt på en Specialized Epic Com alu af ældre dato og her fungerede Brain systemet ikke optimalt....Det fandt jeg først ud af da jeg fik min Epic S-works hvor Brain-systemet indtil videre har fungeret optimalt....Her kører man en gang imellem et lille klunk når affjedringen åbnes....det lydder i mine ører ret fedt....

    Skal siges, at jeg aldrig havde fået serviceret bagaffjedringen på den Epic Comp og forsøgte aldrig at få nogen til at lave den....jeg solgte den privat til en anden, som aldrig har brokket sig....



  • #24   25. okt 2014
    I DK kører der mange Specilized, i United Bluf næsten ingen.
    Ja de er overpriced, men ok cykler ligesom alle de andre kendte mærker.


  • #25   25. okt 2014 synes også det virkede det jeg prøvede, prøvede dog kun på en parkerings plads men den var fast da jeg bare rejste mig og trådte til og når jeg hoppede kunne jeg tydeligt mærke den åbnede men igen har kun lige prøvet 5 min på en p plads smiley

  • #26   25. okt 2014 Jeg sidder faktisk selv og bliver lidt lun på den Giant Anthem Advanced. Den koster 32.000 kr. Hvis man kan få 10-15% rabat, som jeg altid vil forsøge og få, så er vi nede på cirka 28.000 kr. Det er for en cykel med carbon hjulsæt, fuld XT geargruppe og god affjedring og ikke mindst en god carbon fully ramme.

    Jeg har faktisk selv en MTB til salg....den sælger jeg fordi bagaffjedringen er lidt for stiv til min ryg (Monarch XX, som er meget raceorienteret). Derfor så overvejede jeg en ny Canyon, men samme type affjedring som Giant'en, som reserve og vinter MTB.......har ikke prøvet en 27,5" før, så det kunne måske være man skulle have en sådan i sin stald....problemer hermed er, at man ikke kan skifte hjulsæt mellem sine MTBs.

    Mit største problem med Gianten er dens underlige farve....Blå og grå....det bryder jeg mig ikke om....


  • #27   25. okt 2014 kan også godt lide Canyons design, har kigget en del på dem er bare lidt bekymret ang størrelse.

  • #28   25. okt 2014 Canyon har en rigtig god guide på deres hjemmeside, som kan hjælpe med og finde ens størrelse...

  • #29   25. okt 2014 ja der er sq nok at vælge i mellem men mange tak for svarene so far smiley har hjulpet lidt tror jeg nok smiley er da i hvert fald blevet klogere på de forskellige typers pros. and cons.

  • #30   25. okt 2014 Canyon plejer at udstille på messen i november i Roskilde


Kommentér på:
ny MTB... hvilken?

Annonce