{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.751 visninger | Oprettet:

MTB Skal man virkelig? {{forumTopicSubject}}

Hey Boys & Girls,

Har fået svar på så mange af mine spørgsmål herinde og må sige jeg er yderst tilfreds med de fleste, dog er der opstået et nyt som faktisk kommer af min færden rundt om i landet. Jeg var ude og cykle i hareskoven for noget tid tilbage hvor mine kammerater og jeg kører på forskellige mtb's, jeg har selv en Merida TFS100 og han kører på et eller anden gøgl, som dog har været 2000 kroner dyrere. Se senere på dagen kom der også et par MTB's racende gennem skoven, nu kommer mit spørgsmål så.

Hvorfor er det folk køber en MTB til 8000 kr når man kan købe en til 5000?, og får du virkelig noget for de ekstra penge?..

Mit personlige svar: Jeg mener bestemt at der er en anderledes kvalitet på spil, så som bagskifter osv. MEN selvom du har købt en cykel til 8000 og vejer 2 kilo mindre, så er det jo ikke hvad MTB handler om. Hvor fedt er det lige at kunne kører 15 km/t op af en stejl bakke på din ekstreme bike 2000, når en på en cykel til 5000kr kan gøre det samme dog måske 4-5 km/t langsommere?..

Derudover er faktum at jo mere du vejer vejer jo hurtigere kommer du ned af bakker, hvorimod op kæmper du med tyngdekraften..

Hvis nogle af jer kan svare mig på, hvorfor folk køber en dyr cykel frem for en billig så svar endelig smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  MTB Skal man virkelig?
  • #3   18. jun 2009 Du køre jo heller ikke DTC i en standard Fiat Punto.
    Det er fuldstændigt det samme.


  • #6   18. jun 2009 Hvorfor ikke bare løbe?
    Hvorfor Audi R8 når man kan køre Ford Fiesta?
    Hvorfor spise syr mad når man kan spise McDonald's


  • #7   18. jun 2009 dyr*

  • #8   18. jun 2009 Jeg har brugt en del penge på min og jeg kan mærke stor forskel, jeg skiftede min fordæmper som var fjedre til en med luft og nu bliver jeg ikke nær så træt når jeg kører på rødder eller sten og kan osse bedre få fart på når der er humbler.
    Mine Bremser er osse dyre og og gode, jeg havde deore før, som ikke bremse nær så godt, jeg kan osse bedre regulere hvor hårdt jeg vil bremse. Og det ser bedre ud smiley


  • #9   18. jun 2009 Prøver lige fra en ende af. :o)
    til at starte me, vil jeg lige sige. det ikke prisen på cyklen der er så afgørende for mig. mere den følse, jeg får af at køre på den.
    for andre, er det en hobby at gejle sin cykel. hvilket er ret dyrt.

    "Hvorfor er det folk køber en MTB til 8000 kr når man kan købe en til 5000?, og får du virkelig noget for de ekstra penge?.."

    kvalitet og pris, hænger nu meget godt sammen, når vi taler cykler.
    om man kan mærke en foreskel fra 5 til 7-8000 kr. det ved jeg ikke. men vil gå ud fra at gaflen og gear gruppen vil være et hak bedre. og måske holde bedre og til en lidt hårdre kørsel.


    "Mit personlige svar: Jeg mener bestemt at der er en anderledes kvalitet på spil, så som bagskifter osv. MEN selvom du har købt en cykel til 8000 og vejer 2 kilo mindre, så er det jo ikke hvad MTB handler om. Hvor fedt er det lige at kunne kører 15 km/t op af en stejl bakke på din ekstreme bike 2000, når en på en cykel til 5000kr kan gøre det samme dog måske 4-5 km/t langsommere?.."

    jamen hvis du er tilfreds med at se andre suse forbi dig, op af bakken. så fint nok. men personligt vil jeg være den hustigeste. det mener jeg kræver en hvis kvalitet af grej, for at følge med de hurtige.


    "Derudover er faktum at jo mere du vejer vejer jo hurtigere kommer du ned af bakker, hvorimod op kæmper du med tyngdekraften.."

    se det er noget sludder. din påstand er direkte forkert.
    så du skal hvist lige finde din fysik bog frem igen.
    det er et faktum at en bowling kule og et æble falder lige hurtigt. faktisk falder æblet hurtiger, grundet den mindre vindmodstand. newtons lov ;o)


    alt er udelukkende min ejen mening. så hvis der er andre med en anden mening, er det også okay for mig :o)


  • #10   18. jun 2009 tror du skal skifte til landevej Mikkel =)

    Du blir ikke meget hurtigere af og have en cykel der vejer 12kilo kontra en der vejer 9 kilo. Du skal bare bruge mindre kræfter på at drive en lettere cykel. Gør det dig hurtigere? nej, det gør dig mere uholden. Vil du blive hurtigere... så få dig nogle større muskler.

    Så du tro du er langsommere fordi du har en tungere cykel ind din ven... der tager du fejl. han er bare i bedre form og stærkere ind dig.

    Du har tydeligvis ikke prøvet en cykel i prisklassen +15000kr. for der er verden til forskel.

    Køre du på en cykel hvor alt spiller bare lige 30-40% mere ind hvad din cykel til 5000kr gør. Så gir det dig meget mere overskud til at nyde turen. tro mig...



    Men for at svare på dit spørgsmål.

    Dyr cykel = bedre kvalitet = der er kældet for den. geomtri, matrialet ect ect ect.


  • #11   18. jun 2009 Tak for de gode svar, men lyder mere på mig som om at folk går efter " at være den bedste " istedet for at nyde sporten som den er.

    Jeg ser mtb som følgende: Det handler ikke om tid men om at presse sig selv maks og prøve fede ting så som sygt downhill og ja diverse tracks rundt om i landet. Jeg kan bestemt godt mærke forskel på cyklerne jeg har prøvet, men synes bare folk går ALT for meget op i at se godt ud, end at gøre hvad det handler om. Alle kan jo købe en cykel til 20k og tøj så man ligner en som har vundet diverse konkurrencer og så når det endelig kommer på prøve fejler man maks.

    Jeg kører faktisk også på landevej har en racer til det, der må jeg sige der er stor forskel på cyklerne, men det handler også kun om en ting. At kører hurtigere end de andre, hvorimod på MTB er det noget andet..

    Det kan vel sammenlignes præcis som SKi og Snowboard..

    Har jeg misset ideen med MTB? oder..


  • #12   18. jun 2009 jonatan C:
    Hobby kan jeg forstå, lige som folk der går op i Model byg osv. Men tænker i kun på tid og look end hvad personen som kører den er bygget af?..


  • #13   18. jun 2009 Mikkel.

    nu kan jeg godt lide at køre div spor, Rød, blå, blå og hvid, og hvordan vil du vide om du har præsset dig selv til max, hvis du ikke køre mod tid? er det ikke også lige præcis det DH, XC, X4 osv går ud på?
    Freeride skiller sig så lidt ud. Og lave fede stunts er efter min mening også fedt, men det er ikke det jeg får mest ud af.
    jeg får mest ud af at køre 5 sek hurtiger end sidst. det har jo så ikke noget med cyklen at gøre. men at jeg godt kan lide at præsse mig selv, og se der sker en forbedring.


  • #14   18. jun 2009 altså hvis det er fordi du har kigget på folk's mtb'er herinde hvor nogle har en tendens til at købe det dyreste, eller købe carbon dele kun fordi det er carbon. Så giver jeg dig 100% ret. Der er nogle der har misforstået konceptet, eller bare vil have en show-off cykel.

    Jeg har selv en cykel til +20k, der har jeg lagt vægt på geomtri, komfort, lav vægt og pålidlighed. det har givet mig en cykel på sub 10kilo med nogle fantastiske egenskaber.

    Du har bestemt ikke misset ideen omkring MTB. For nogle er tid bare også en vigtig faktor (Det er sgu da også fedt at kunne tage det blå spor 10 min hurtigere ind sidste gang man var der). De personer kan man kalde XC'er jeg vil så kalde dig for en Trail rytter.


  • #15   18. jun 2009 Jesper, hvis du tror din look er skyld i du kommer 10 min før på arbejde i tidligere så er du sgu mere naiv jeg troede.

    Det gir selvfølgelig forberinger det er klart. Men ikke 10 min på 14km. Du er sgu bare blevet i bedre form smiley


  • #16   18. jun 2009 @Mikkel D

    Jeg hverken kører ikke på tid, eller kører løb, ja faktisk ejer jeg ikke engang en cykelcomputer. Men derfor vil jeg stadigt have en god bike som kan klare de krav og klare de tæsk jeg giver den. Og det er det der koster.


  • #17   18. jun 2009 Okay, okay okay, konklusionen af mit spørgsmål må vel være følgende:

    MTB' kan man sætte op i flere grupper (tilføj gerne), med forskellige ambitioner og niveauer.

    Extreme: Dem som går op i look og udstyr.

    Proff: Dem som går efter at deltage i så mange løb som muligt og vinde dem.

    Free Rider: Dem som kører i weekenderne men konstant tester sig selv mht til tid, eller puls.

    Relaxed: Dem som kører på MTB fordi det ser pisse godt ud og det er det..


    (Hvis i har bedre navne og definitioner så tilføj gerne). Men til sidst vil jeg gerne sige at jeg klart er typen som kører mange gange om ugen, men jeg tager ikke tid på mig selv, jeg bruger der imod min puls og krop til at konkurrere med mig selv. Fordi jeg mener det er sådan jeg opnår mest.

    Super lækkert at se så mange svar boys..


  • #18   18. jun 2009 *suk*

  • #19   18. jun 2009 @mikkel d

    Din kategorisering er mangelfuld, og giver i mine øjne ikke meget mening. Jeg kan ikke engang indsætte mig selv i den.


  • #20   18. jun 2009 mikkel
    jamen du lægger jo op til en god debat. og det er altid værd at bruge energi på, da vi alle kan blive kloger :o) i sær mig hehe.

    ja det er en måde at dele det op på :o)

    jeg vil nok dele det om i: søndags ture typen. motionisten, seriøs motionist og så "prof" dem der køre DM, EM, WM osv. løb for at vinde.
    og der under igen dele det op i:

    XC: dem der køre spor, altså Tracks gemmen skoven, op af bakke og ned af bakke.
    Freeride/trial: dem der ligger og finder "spots" og køre på. dvs tracks ned af bakke, med hop, drop osv. og gerne med tricks.
    Downhill: køre på bestemte baner, hvor det gælder om at komme så hurtigt fra top til bund.
    Dirtjumt. det ligger næsten i ordet. :o)

    og her under er der så nogen, der godt kan lide at have forkellige kvaliteter af cykler, nogen der går meget op i hvordan de ser ud, nogen der bare skal have det bedste af det bedste (jesper) ;o)
    ja jeg kunne nok godt finde flere "typer" hehe.



  • #21   18. jun 2009 W.

    Så vis mig hvordan det skal gøres smiley


  • #22   18. jun 2009 Derude.

    Det var simpelthen det svar jeg ledte efter her til sidst, tak for god debat alle sammen tror bestemt jeg har fået en forståelse for de mennesker der kører på vejene og i skoven smiley


  • #23   19. jun 2009 Må jeg lige give et lille input.. En cykel til 8000,- giver køreren en bedre oplevelse end en til 5000,-... Jeg er selv motionist på nuværende tidspunkt og kører på min brors MTB når han giver mig lov..hehe.. Hans cykel er en Giant til 5-6000,- fra ny, han har lige opgraderet sin forgaffel fra en Dart2 til en RebaSL - og der er en verden til forskel på hvordan den føles.. Det er simpelthen næsten en helt anden cykel at køre på, turen er så meget mere behagelig med den nye gaffel.. Derfor bruger jeg gerne 13.000,- på min første MTB her om en måneds tid, jeg har dog også planer om at køre i klub til den tid.. smiley

  • #24   19. jun 2009 bedre kval, længere holdbarhed, en hobby... der er en masse grunde du smiley

Kommentér på:
MTB Skal man virkelig?

Annonce