{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.073 visninger | Oprettet:

Valg af MTB {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg går med tanker om at anskaffe mig en MTB. Jeg cykler landevej om sommeren og går til spinning om vinteren, men kunne godt tænke mig at køre MTB istedet om vinteren.

Jeg har adgang til adskillige baner i mit nær område, så det bliver ikke til brug på landevej.

Hvilken "begynder" MTB vil I anbefale? Skal dog siges at jeg ikke ofrer 10000 + på en cykel.

På forhånd tak
Thomas

Kommentarer på:  Valg af MTB
  • #1   4. jan Jeg har fundet disse 2

https://www.canyon.com/da/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-3-0.html

https://www.canyon.com/da/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-4-0.html

Jeg har selv en Canyon racer som jeg er super glad for. Jeg syntes man får meget cykel for pengene.

• #3   5. jan Tak for link

• #5   6. jan Jeg vil anbefale en mtb, som har en noget mere selvtillidsgivende geometri, og så gå mindre op i hvilke stumper, der sidder på. Især fordi, at du er ny på en mtb. Gå hellere efter en geometri, som hjælper dig sikrere ned af nedkørsler, indtil teknikken sidder i skabet og så overvej, om du skal fortsætte i trail geometri segmentet, eller du hellere vil over i race (xc) segmentet. Husk på, du skal nok kommer op ad bakkerne, det er straks værre med en xc race mtb med stejl kronrørsvinkel, når det går stejlt ned ad. Her er mit bud (prøv at læse på de reviews, som er tilknyttet og find evt andre)
    http://www.chainreactioncycles.com/mobile/dk/en/ragley-marley-2-0-hardtail-bike-2017/rp-prod145978

• #6   6. jan TS tak for super input

Når jeg sammenligner cyklenerne jeg linker til og den du linker til, ser jeg ikke dens store forskel i geometrien. Eller er det bare mine “begynder” øjne der ikke kan spotte det. Mht hvad stumper der sidde på, ved jeg at jeg vil ærgre mig hvis jeg efter kort til skal til at opgradere

• #7   6. jan Jeg har forresten fundet en super guide her.

http://www.cykelstart.dk/saadan-vaelger-du-den-rigtige-begynder-mtb/

• #8   6. jan Canyon og Ragley'en er ret forskellige at køre på, selvom de ved første øjekast minder en del om hinanden. Det er først, når du prøver at sammenligne de to cykeltyper på sporet, at du mærker forskellene. Man behøver ikke at have kørt mtb i mange år for at mærke de små forskelle i både grader og mm.
    En XC cykel har kort akselafstand og en stejl kronrørsvinkel, som gør, at den er rigtig god til at klatre med. Typisk er kædestagen også en fornuftig god længde, så den igen fokuserer på stabilitet opad. Ofte er dækvalg på en XC valgt ud fra, at cyklen gerne må løbe hurtigt frem for grovere dæk med mere greb. Når en ny skal køre nedad på den, så vil følelsen med at "ryge over styret" hurtigere komme, da cyklen mere er indrettet til at føreren "ligger" lidt mere ned mod styret. Tyngden vil gerne søge fremad, når der enten bremses eller køres nedad, og hvis overkroppen allerede er i en fremadrettet position, så skal der arbejdes noget med teknikken for ikke at få tyngden for langt frem. Det er ofte det, som går galt i mtb, når føreren ryger over styret på en nedkørsel og knækker nakke/kraveben. Forestil dig en stejl nedkørsel, hvor tyngden er på vej fremad, så rammer forhjulet ind i en rod/sten eller fx ned i et hul. Så kan forhjulet stoppe helt og med førerens tyngde allerede godt på vej forover, ja, så har du opskriften på et sygehusophold.
    Hvis du nu kunne få en cykel, som kunne hjælpe bare en lille smule på selvtilliden under nedkørsler og generel tilpasning til mtb verdenen, kunne det så ikke være fedt?
    Men har du en god mtb teknik, så kan du også køre tekniske nedkørsler, bikeparks og endda downhill på en XC cykel. Det er manden ikke cyklen.

Trail cyklen sidder du oftes noget mere oprejst på - nogle kalder det en "sofa cykel", fordi det ser mageligt ud. Allerede her er der vundet lidt ift tyngden på overkroppen og dens søgen mod cyklens forende. Trail cyklen vil ofte køre med lidt mere vandring foran, hvilket løfter forenden og sammen med geometrien på kronrøret giver det en fladere kronrørvinkel. Du vil have en lidt længere akselafstand mellem hjulene, hvilket giver stabilitet, men kan også gøre meget smalle og gnidrede spor lidt udforende at køre. Med den fladere kronrørsvinkel vil cyklens geometri "æde" noget af den stejle fornemmelse, og der skal mere til, for at man får den der "falde ud over styret" følelse.

Jeg vil igen anbefale dig at kigge efter en "trail" cykel, som skal booste din selvtillid mest muligt her i starten. Her vil den ofte køre med en kortere kædestag, hvilket gør den nemmere at udvikle sin teknik på, når der skal forceres forhindringer på sporet. Kortere kædestag vil gøre det nemmere at løfte forhjulet over forhindringer, og ikke mindst på sigt gøre det nemmere at lære andre gode tekniske kunnen. En kort kædestag og lidt højere forende vil gøre trail cyklen lidt mere udfordrende at klatre de helt stejle stigninger.

Ift. udstyret på cyklen så oplever jeg det sådan, at typisk de billigste stumper kræver mere vedligehold end de maginalt dyrere gør. Det billige er simpelthen ikke egnet til hyppigt brug. I Shimano-land vil jeg helst holde mig til Deore og op, dog fungerer deres bremser lige under Deore-klassen OK. Snakker vi forgaffel, så vil de billige fjeder gafler uden luft ofte være MEGET såbare overfor rust på gaffelbenene.

• #10   23. jan For det første, tak for svar og input

Jeg har undersøgt en del efter mine første indlæg, og føler at jeg er blevet en del klogere på mit kommende valg af cykel. Jeg skrev først at cyklen skulle bruges udelukkende på baner, men har efterfølgende erfaret at der er en del i mit nærområde der kombinere MTB med skov og vej. Derfor vil jeg gå efter en hardtail og muligvis stadig den Canyon jeg linkede til.

Min racer blev også købt på nettet, og den har jeg været super glad for. Jeg justere, indstiller og reparere selv mine cykler, så jeg behøver ikke den ekstra service jeg ville kunne få hos en forhandler.

Hvis man læser div. udenlandske fora, kan man læse at Canyon AL 5.9 (den gamle version af den jeg linker til) i mange test er blandt top 3 for bedste begynder MTB.

Jeg ved som du selv skriver at der er ligeså mange meninger som der er folk i denne sport, så min endelige beslutning af køb, kommer til at falde på hvad jeg føler er bedst for mig.

Endnu engang tak for input:-)

• #12   23. jan Selv tak

Rådene er heldigvis gratis og uden forpligtigelse, og selvfølgelig skal du vælge ud fra, hvad du mener er bedst for dig. It's your cash

Dog vil jeg lige knytte en kommentar til kørsel på grusstier og veje. Det har jeg gjort i stor stil på div. "backcountry" ture i bl.a. Harzen, når man transporterede sig selv mellem de fede naturtrails. Der snakker vi grove traildæk, grej på ryggen, knæbeskyttere og en HT med en kronrørsvinkel på 65.5 grad. Det er intet problem..

Rigtig god fornøjelse med din kommende ged.

• #13   23. jan Som jeg har forklaret TS i en PB, så går der lidt tid inden cyklen skal købes. Derfor går der pt meget tid med at studere div. fora på samt forhandlere på nettet.

Jeg er meget glad for de input I byder ind med, da det giver stof til eftertanke.

TS jeg er ikke på samme "liga" som dig jeg har godt set på dit galleri hvilken cykel du har og jeg har ikke forventninger om at skulle tage de store ture i udlandet, samt de store up & downhill baner. Mit cykel niveau er udelukkende på motion basis. Jeg ville gerne mere men har desværre fået konstateret slid gigt i hoften fra mange års håndbold. Derfor er jeg faldet over cykel sporten, da løb og kontakt sport er udelukket nu.

• #15   23. jan @Rene

Du kan også sagtens få en rigtig lækker 29er trail ged, med den sjove geometri.
    Så får man rulle hjælpen på de mere åbne spor med 29er hjulene, og så kombinerer man det med den korte kædestag, lav standover height, 68 eller fladere kronrørsvinkel, og liiidt længere reach end den typiske mtb. Jeg havde mig en Commencal Meta Trail HT 29er på et tidspunkt, og den kunne dælmer rulle.
    Men med den type 29er trail HT, skal man typisk finde dem online eller se ud over den gængse cykelsælgerkæde.

• #17   24. jan Nørd i bare videre:)

• #18   24. jan Kunne forresten være sjovt at høre om der er nogen der har erfaring med en Canyon AL XC hardtail

• #19   6. feb Så blev cyklen bestilt. Det blev en Canyon Grand Canyon Al 6.0 i stealth grey

https://www.canyon.com/da/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-6-0.html

Tak til alle der deltog i tråden selvom Jeres råd og valg ikke blev fulgt helt ud;)

Kommentér på:
Valg af MTB