{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.467 visninger | Oprettet:

Ny Cykel, fully eller HT? {{forumTopicSubject}}

Hej Cykel Galleri,

Håber der er nogen herinde som kan hjælpe mig.

Jeg begik en fatal fejl, og solgte min MTB da jeg ikke følte jeg fik den brugt nok, og har fortrudt det de sidste 4 uger..

Derfor må jeg ud og have mig en ny, og overvejer om det skal være en Fully, eller en hardtail, jeg har primært kørt Silkeborg, og Marselisborg banerne, og det vil nok ikke ændre sig.

Mit budget er 15-18.000 kr..

Jeg har gået og kigget på flg. cykler, men ved ikke om de er gode nok ??

https://www.canyon.com/da/mtb/neuron/2018/neuron-al-6-0.html

http://rask-cykler.dk/Rask-Cykler/Produktside/Scott-Spark-960-(2018).aspx

Er det gode valg? hvad vil i anbefale som det bedste valg for en nybegynder på en full suspension..

Min hardtail jeg solgte var en Cube LTD pro 2016 model, den var rigtig dejlig, da man havde en god position når man kørte, jeg følte man lå ldit mere ned end på andre cykler jeg havde prøvet.

Kom gerne med alternative bud på ckyler mv.

Pft. for hjælpen!

Mvh
Kasper




Kommentarer på:  Ny Cykel, fully eller HT?
  • Peder P
    Peder P Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 6 Emner: 25 Svar: 177
    #1   6. jan Der er jo mange ting som spiller ind i sådan en beslutning. De to cykler du linker til er jo ret forskellige - både i specifikationerne, hvor samtlige komponenter (særligt gaflen) er i forskellige prisklasser og så er Neuron jo mere en AM/Trail hvor Scotten er en XC-raket. Begge cykler er sikkert rigtigt fine, men det kan være en KÆMPE fordel at prøve en cykel først. Jeg har haft masser af Canyon cykler, som jeg har været meget glad for og har kun godt at sige om dem, men det kan altså være rigtigt lækkert at prøve en cykel først.

    Terrænet omkring Silkeborg er jo oplagt til en Fully, selvom man sagtens kan køre på en HT. Marselisborg er jo en helt anden boldgade, kan man mene.
    Jeg er selv rigtig glad for HT, men kører faktisk på en 27+ nu, som jeg synes kombinerer flere fordele fra begge verdenener. Det kan du måske have med i dine overvejelser, som et tredie alternativ. Du kan også lade være, hvis det komplicerer tingene yderligere Som udgangspunkt er en fully jo super fedt, men du skal gøre dig klart om du vil have en fartmaskine, en legemaskine eller en mellemting. Den neuron du linker til kan bruges til det meste og ALLE dem jeg har mødt som har en, er glade for den. Jeg har også selv haft en - den er fin.

    Held og lykke med dit køb.


  • #2   6. jan Vil ikke komme ind på HT vs FS, der må du gå med kraften.

    I det leje ville jeg måske se lidt på den nye 2018 Commencal Meta Trail V4.2 og så smide en dropper på, når der er lidt penge på kontoen igen. Købes direkte ved Commencal, og det er rigtig fine cykler/stel.


    https://www.commencal-store.co.uk/Mobile/meta-trail-v42-origin-650b-black-2018-c2x22592789



  • Kasper E
    Kasper E Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 9
    #3   6. jan Tak for svar,

    Peder, hvad vil du anbefale til de 2 spor, det er mere eller mindre udelukkende dme jeg køre,

    Jeg er ikke en Dare devil, så må erkende jeg tager stierne uden om mange af de "slemme" bakker mv. i marselis som er den jeg primært køre.

    som jeg læser det ud fra det du skriver, bør mit valg falde på en XC cykel, det var min gamle vidst også. jeg har godt kigget 27,5+ men syntes de er svære at finde i det prisleje?

    Som udgangspunkt går jeg efter farten når jeg køre, elsker nedkørslerne hvor man virkelig kan få noget skub under sig. Jeg må ned og prøve den Scott jeg har kigget på.. Kan jo desværre ikke prøve Canyon cyklen, det er også mit eneste øf ved at købe den, syntes det er mange penge for noget man ikke kan prøve og se inden køb..

    Det jeg nok søger er en mellem ting mellem en cykel som tillader mig at tage dem ere tekniske dele af sporet når jeg er klar til det, og en cykel som kan holde en god høj fart


  • Peder P
    Peder P Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 6 Emner: 25 Svar: 177
    #5   6. jan Tja - der er jo lige så mange meninger som der er folk. Så jeg kan kun sige, hvad jeg tænker er vigtigt. Et godt stel i den rigtige størrelse er udgangspunktet. Komponenter bliver ikke nødvendigvis bedre i takt med at prisen stiger, men de bliver lettere. SLX og opefter er rigeligt. Af komponenter er bremser smart at prioritere. De er til gengæld billige at opgradere, hvis det er. Det allerbedste er fx at prøve 5 forskellige og så nappe den du sidder bedst på. Skulle jeg vælge at skifte cykel lige nu, så tog jeg en YT Jeffsy, som i virkeligheden minder rigtig meget om den Neuron du linker til. Jeg vil endda vove pelsen og sige, at hvis du får den i den rigtige størrelse, så bliver du rigtig glad for den. Dog mener jeg at Silkeborg er Cannondale og Santa Cruz land ... så der kan også være nogle normer man skal leve op til der

    Der er masser af fede cykler både HT, FS og 27+ i dit prisleje, så giv dig da god tid til at finde den rigtige .... og ellers kan du jo bare bestille den Neuron. De er vist også nemme at komme af med igen Nå ja - og hvis det er det du gør, så tag modellen over og slip for de elendige cross ride hjul


  • Kasper E
    Kasper E Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 9
    #6   6. jan Tak for råd, jeg har slet ikke travlt med at finde en cykel, jeg skal bare have det rigtige hehe.. Jeg må en tur i fri cykler og rask cykler og prøve lidt forskelligt.

  • #7   9. jan Skal du ha 27.5+?

  • Kasper E
    Kasper E Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 9
    #8   10. jan Hej Rasmus

    Nej tror jer vil have mig en 29er full, Syntes ikke jeg kan finde nogen 27,5+ full suspension??


  • #9   10. jan Som jeg læser det så ville jeg anbefale en hardtail.....få lidt mere vandring end du havde på din cube. Med dit budget kan du få en super fed ht....

    Mener helt sikkert der er 27.5+ fully cykler.....Scott evt?

    Har selv 27.5 + hardtail og det er super comfort agtigt. Masser af luft i dækkene til at gøre det mere blødt og til at suge ujævnheder ud af underlaget....

    Kan kun forestille mig at en 27.5+ fully vil være lækker men til dit kørsel er og dk generelt er det måske overkill ( uden at fornærme nogen ts ...specielt opad og ligeud er der kæmpe fordele ved hardtails...nedad er fully bedst. Men en 27.5+ hardtail med det rigtige dæktryk og tubeless set up er virkelig også en fornøjelse nedad.


  • Kasper E
    Kasper E Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 9
    #10   10. jan Hej Rasmus.

    Tak for anbefalingen, ved du hvor man kan se og købe 27,5+ i århus eller omegn? syntes ikke rigtig jeg kan finde noget?


  • #11   10. jan Der er mange meninger omkring hardtail vs fully.

    For ikke så mange år siden kørte rigtig mange på hardtail. Det var mest fordi de kørte racer om sommeren og mtb om vinteren på grusstier og veje.

    Idag er mtb sporten meget mere udbredt og der er bygget mange spor overalt og sporerne udbygges og forbedres hele tiden. Desuden bygges rigtig mange tekniske sektioner med hop, rockgardens mv.

    Idag kan man stort set nøjes med og køre spor hele tiden hvis man er villig til og smide MTBiken i bilen en gang i mellem.

    Som almindelig motionist som kører meget spor så skal man køre fully. Jeg plejer og sige at alle spor er bedst kørt med en fully.

    Det er ikke det samme som, at sige at en hardtail ikke kan være bedre for nogle, men det er egentlig idag mere en niche ting, ligesom cross cykler er.

    Med andre ord. Vælg en fully, hvis du kører meget spor.

    Om det så skal være en XC fully eller en Trail orienteret fully. Tjaa...Jeg er personligt til en let XC fully, såsom Trek Top Fuel. Den har kun 100 mm vandring, men dens full floater bagaffjedring gør at det føles som mere....I Danmark er 100mm vandring rigeligt. I udlandet er der brug for mere vandring fordi sporerne har lange nedkørsler med store sten (i dammark har vi kun jord og rødder).

    Og hold dig til 29”. 27,5” er også en niche ting. Stort set ingen laver 27,5” MTBikes mere og med god grund. 27,5” kan stort set kun købes i størrelse small (kvindestørrelse). Det er ikke fordi 27,5 er bedre, men er mere af hensyn til en mindre ramme til små mennesker...

    27,5+ er også en niche ting.....det dør ud ligesom alt andet, måske, da vi i Danmark ikke har brug herfor...Start med en almindelig fully med 100mm vandring. Når du får mere erfaring, så prøv nogle andre cykler og så kan du købe en mere niche mtb næste gang...


  • #12   10. jan Nå, nu blev jeg alligevel bragt ind i snakken om HT vs FS - tak for det Rasmus

    Jeg har linket til den Meta, fordi Commencal laver lækre cykler med rigtig god trail geometri, og det gælder ISÆR også deres HT. Men....

    Bliver jeg spurgt, hvad jeg vil anbefale en ny til, så vil jeg uden tvivl med danske spor sige en hardtail med trail geometri. Om det så lige er 29 eller 27.5 + eller -, så er hjulene i min bog lidt uinteressante i første omgang. Nørd selv fordele og ulemper ved div google søgninger. Det vigtigste er geometrien, flats pedaler, pålidelige bremser og så må din bankbog råde over resten.

    Hvorfor så HT fremfor FS i begynderfasen. På sporet og med rette tillært teknik andre kørere eller ligefrem teknikkurser, så lærer du at køre nogle "gode" linjer gennem sporet. Altså du bliver vant til at reagere på den måde, som cyklen sender signaler igennem den faste bagaksel - MEGA GOD INDLÆRING. Du får resolut respons fra cyklen, hvis du begynder at dovne med stive ben, bliver siddende på sadlen osv osv. Så man skal lære at bevæge sig sammen med cyklen og følge sporet, for modarbejder du hvad cyklen vil, så bliver det en lang dag i plutten. At bevæge sig med cyklen fører det videre over i pump på bagsiden af rollers, huller, rødder osv. Meget nemmere at lære og mærke effektiviteten på en HT.
    Så kan der ligeledes være nok at se til i forvejen mht. vedligehold, gaffel/dæmper-opsætning, bøsninger, kædeslid, skifteteknik osv. Der bliver ikke mindre vedligehold på en FS.



  • #13   10. jan Jeg er såmen enig i det TS skriver. Nu har trådopretter bare haft en hardtail før. Hvor mange år skal man køre hardtail indtil man har lært nok teknik til og gå over til en fully?

    Man skal prøve forskellige typer MTBikes over en årrække. Det er med til og gøre sporten sjov og man får en masse erfaringer med forskellige typer cykler.

    Man kan sagtens lære og køre ordenligt på en fully. Nu anbefaler jeg jo en fully med 100mm vandring og ikke en med 130/140 som HT linker til....


  • #14   10. jan Jeg ville faktisk sige, at en nybegynder bør starte med en fully og så senere skifte til hardtail i en kortere periode, for og mærke forskellen.

    I starten vil nybegyndere have godt af den ekstra hjælp de får af en fully. Nu er der jo ikke noget galt med den anderledes kørestil man har på en fully.


  • #15   10. jan 27.5 trail eller 27.5+ trail så er du godt dækket ind...

    Skal det være ved Århus? Har du overvejet at købe over nettet eller rejse (Sjælland) efter det.... Med dit budget så kan få en konge 👑 cykel....

    Jack jeg er lidt paf over dit indlæg.... Hvorfor er 27.5 og 27.5+ niche cykler og hvorfor er der ikke brug for store dæk i dk ? Jeg er enig med dig i at man skal prøve cykler over en årrække og at det er en kæmpe del af det at cykle men vi ved hver især hvad vi bedst kan lide og hvori vi finder personlig komfort. Personligt så kommer jeg ikke til at kører fully med mit behov... Jeg kører en del single-track og har ingen problemer overhovedet med at få sjov ud det på en 27.5 + både rigid og med gaffel på....


  • #16   10. jan https://www.allbike.dk/cykler/mtb-fully/cannondale-bad-habit-1-2017.html

    Den mangler bare en dropper.... Dækkene på den er en oplevelse i sig selv de laver huller når du bremser.....!


  • #17   10. jan Rasmus, fordi 29” fully med 100mm vandring er det mest perfekte valg til danske forhold....Nogle gange kan man ikke se skoven for bare træer, som man siger.....Vælg dog det mest åbenlyse når man er forholdsmæssig ny i sporten og kun har en mtb.

    Jeg har i mange år haft samme holdning og har igen og igen prøvet herinde og argumentere for 29” til nybegyndere og alle andre, med mindre man har særlige behov (man er lille), eller er så erfaren, at man selv ved hvad man skal vælge.

    Der er en årsag til, at alle de store producenter ikke længere producerer 27,5” på deres XC MTBikes. 27,5” blev aldrig det store hit mange troede. Det samme kommer måske til og gælde for 27,5+ cykler. MTBikes, som ikke er 27,5+ får i disse år lidt bredere fælge og mon ikke vi nærmer os cirka 25mm intern bredde på hjulsættene. Det er ihvertfald den bredde Specialized har på deres nye XC hjulsæt. Det samme gør sig gældende for Scott på deres nye Scott Spark 900 team.

    Trail mtbikes er tunge, ja næsten gumpetunge. Det handler ikke om at komme først, men jo hurtigere man kan køre jo sjovere er det, dvs for køreoplevelsens skyld, så kør på en så let som mulig xc mtbike i Danmark. Alt den vandring er kun brugbar på 1% af sporerne i DK.....

    De få der har brug for mere vandring (niche), som opsøger de få tekniske nedkørsler vi har, de kan godt finde ud af og købe den rigtige mtb til sig selv og behøver ikke spørge til råds herinde. Alle os normale motionister med normale behov har bedst af en 29” fully med 100mm vandring.


  • #18   10. jan Den Habit kommer til og veje 15 kg med pedaler. Det er alt for meget. Maks 12-13 kg for en billig alu fully. 15 kg kan man sku da næsten ikke kaste rundt på sporet, dvs det er ikke en sjov mtb og køre på, med mindre man kører nedad i udlandet.

  • Kasper E
    Kasper E Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 9
    #19   10. jan Hej alle, tak for endnu mere feedback.

    Jeg var nede idag og prøve en 27,5+ Scott Spark 960, samt en 29er af samme model, syntes den føltes rar at sidde og køre på.

    Umiddelbart ender jeg nok med den Scott scale jeg har linket til, i en 29er. Talte meget med ham i butikken, og han forklarede også at i danmark, er 29er det oplagte valg.

    Faktisk sagde han at flere af de store producenter, har taget 27,5 ud, og laver så istedet 27,5+

    jeg sad dog bedst på 29eren.

    sidste spørgsmål er så flg.

    Jeg har fundet en 2017 model af samme cykel, den her: https://cykelexperten.dk/scott-spark-960-2017/?attribute_pa_masterfarvemastercykelstrrels=blackgreenlimel&gclid=Cj0KCQiAkNfSBRCSARIsAL-u3X-l-J0kCXq6_eDKImOcwuAAon8ppAKtJ1zsV1ClchnV_sfJBpGhypYaAjQ2EALw_wcB

    Som jeg alligevel kan f¨å noget billigere?!

    er 2018 modellen bedre? eller er det det samme? hva dskal man vælge af de 2 ?


  • #20   10. jan @Jack - jeg kan ret tydeligt fornemme hvor forskellig tilgang vi har til det, og det er bare super fint. Jeg vil tro, at mine sidste to trail HT har ligget på 12.5-13kg, og min nuværende trail FS ligger på 14kg. Det er bestemt ikke cyklerne, som afgør om de er "gumpetunge", det er så sandeligt chaufføren

    Jeg er dog lodret uenig i din vægtfiksering, og fokus på farten - den skal nok komme.



  • Peder P
    Peder P Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 6 Emner: 25 Svar: 177
    #21   10. jan Der er lige så mange meninger som der er folk - som du sikkert kan fornemme.
    De to cykler du har i tankerne har en markant forskel og det er dropperposten. Det er en super fed feature, som giver masser af selvtillid nedad. De koster 1500-3000 i løs vægt alt efter kvalitet. Lækkert med indvendig kabelføring.

    Men ellers gælder det jo mest om at få en cykel som er meget på sporet og mindre i garagen, mens ejeren sidder indenfor og skriver visdomsord på en hjemmeside

    God fornøjelse i skoven du - Silkeborg og Gl Ry er jo så mega lækkert og fedt!


  • #22   11. jan Denne trek top fuel 2018 model, XC udgave med 100mm vandring. 12,5 kg. Boost hjulsæt og lækker affjedring og gode komponenter...og så har jeg selv haft 2017 modellen.

    https://www.designcykler.dk/shop/trek-top-fuel-3207p.html


  • #23   11. jan Kasper E....den nye fully du linker til har virkelig nogle dårlige dele på. Bremserne er lavere end Shimano Deore standard og du må ikke gå under. Forgaffel er også noget skidt, ligesom hjulsæt og bagaffjedring sikkert også uden jeg helt kender dem.

    Du har nu engang den økonomi du har, men overvej den trek top Fuel jeg linker til. Det er en meget bedre cykel med meget bedre affjedring og gode bremser (de nye Shimano Deore bremser). Med tiden kan du lave den om til 1*11 istedet for 2*11 og købe nogle bedre hjulsæt, og så får du en top lækker XC fully.

    Den bagaffjedring der sidder på trek top Fuel’en åbner og lukker selv afhængig af terænnet og det virker rigtig godt og eliminerer bob på alle tonsestykkerne.


  • #24   11. jan Og et rigtig godt råd herfra.....lyt ikke til folk som TS, der først foreslår dig og købe en mtb med 130-140 mm vandring og så bagefter argumentere for en hardtail. Jeg kender ikke sporerne i Jylland, men jeg kører de fleste på Sjælland og ingen steder, ud over downhill banen i Rude, har du brug for mere end 100mm vandring. I hvertfald ikke hvis du alligevel undgår stejle nedkørsler og store drop mv....

    Jeg kører i en af Sjællands største mtb klubber og stort set ingen kører på andet end XC fully med 100mm vandring. Der er selvfølgelig enkelte som gør, f.eks en 2 meter høj gut som vejer 100kg og som hvert år kører mtbløb i udlandet. Han kører med 110mm vandring. Jo mange i klubben har flere MTBikes og også hardtails, som de sikkert bruger til vintertræning på grusstierne. Men til alle løb og sommertræningen, så er der XC fully.

    Køb en XC fully som primær mtb og så kan du sidenhen prøve dig frem med en ekstra mtb. Der er meget udstyr og udforske, ligefra dækvalg, bredde på styr, dropperpost, bredde på fælge. Det er altsammen noget du kan eksperimentere med på en XC fully...


  • #25   11. jan Smil jack du får lige en virtuel krammer af mig.....

    Og lyt rigtig meget til folk som ts

    Happy trails til jer allesammen upåagtet hvad i kører på!


  • #26   11. jan Forskellige svar og holdninger er præmissen ved åbne fora som dette. Så se ikke bort fra nogle svar eller holdninger, men mærk efter hvilke, der tiltaler dig mest og stil så uddybende spørgsmål.
    Nu har jeg kørt Silkeborg og Marselisborg på mange forskellige cykler, både 26, 27.5 og 29, og generelt set synes jeg sporene er OK åbne og med fint flow flere steder. 29eren holder farten bedre på de lidt mere åben stykker af sporene, og hjulene rammer ujævnheder med en lidt mindre vinkel end de mindre hjulstørrelser, og det kan godt mærkes.

    Nu har jeg lige pløjet lidt forskellige cykler igennem, og her er mit bud på en SJOV 29er trail ged, som er udstyret perfekt - også hvis man vil beholde den i flere år.

    http://www.chainreactioncycles.com/dk/en/nukeproof-scout-290-comp-bike-2018/rp-prod159427


  • Kasper H
    Kasper H Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Cykler: 2 Svar: 76
    #27   11. jan Jeg gik fra en 26" Principia HT til en 27,5" Canyon nerve (som er forgængeren til neuron).
    Da jeg ikke tidligere havde erfaring med fully, var det med lidt skepsis om det ikke var overkill med al den affjedring. Men intet er fortrudt.
    Jeg sidder dog mere oprejst på fully'en en på HT'en , hvilket var underligt i starten.

    Nogle mener at 100mm vandring er nok til danske forhold, men min har 120mm og jeg syntes bestemt ikke at jeg vil gå mindre, tværtimod. Men det kommer helt an på personlige præferencer.

    Jeg kan ikke udtale mig om de andre cykler du linker til, da jeg ikke har prøvet dem, men vil blot dele min erfaring.


  • Kasper E
    Kasper E Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 9
    #28   11. jan Så blev der købt cykel.

    Jeg var nede og bestille og betale den her idag.
    http://rask-cykler.dk/Rask-Cykler/Produktside/Scott-Spark-960-(2018).aspx

    Dog ikke ved Rask, men fik den til 16.500 inkl. SPD pedaler og en drikke dunk holder..

    ER der noget udstyr jeg bør købe her og nu?


  • #29   11. jan Tillykke!

    Ja ringeklokke!!! og en rygsæk eller bæltetaske til diverse værktøj osv...

    Lav den tubeless asap


  • Kasper E
    Kasper E Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 9
    #30   11. jan Hvordan laver jeg den Tubeless??

  • #31   11. jan Tillykke med geden - den skal du nok få glæde af på sporene.

    Her er info om hjulene på dit køb:
    Syncros X-25 / 32H / 25mm Tubeless ready

    Ergo skal du formentlig blot ud og købe to tubeless ventiler og noget latex. I med ventilerne og latex og nyd sporene


  • #32   11. jan Enig det er gode og nemme fælge at sætte op Tubeless..... Køb et sæt stans no tube med væske og ventiler. Jeg tror ikke du skal have tape i da de er tubeless ready.....

  • Kasper H
    Kasper H Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Cykler: 2 Svar: 76
    #33   13. jan Tubeless ready fælge er som regel forberedt til tubeless dæk, men er ikke nødvendigvis tætte ved egernoplerne.
    Mine fælge fælge er tubeless ready (Halo og Sixpack), men der er boret huller til niplerne på indersiden af fælgen, så der er en stor chance for utætheder hvis jeg ikke bruger tape.
    Jeg vil anbefale at bruge tape da det er en tubeless ready fælg og ikke en tubeless fælg.

    Men skipper du tapen så vær forberedt på at du skal rense alle nipler samt fælgkant for latex, inden at du kan sætte tape på, og så starte forfra


  • #34   13. jan Vi kan hurtig blive enige om at det ikke tager mange sekunder at sætte tape i så det er nok bedst at gøre det
    ....

    Utætheder ved nipler osv bliver vel tætnet af Tubeless væsken...


  • Kasper E
    Kasper E Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 9
    #35   13. jan Bare lige et rookie spørgsmål hvad gør det at jeg køre tubeless?

  • #36   14. jan Personlig så prøvede jeg det i sin tid fordi jeg hader at punktere..... (Jeg kender dog folk der kører med slange som sjældent punktere) jeg er dog aldrig gået tilbage til slange og specielt på de to cykler jeg har nu 27.5+ cykler kan jeg kører med et meget lavt dæktryk på under 1 bar og det er altså en klar fordel på mtb....jeg vejer 97 kg!

    De sidste 3 cykler har alle været plus cykler og de første ture på alle tre cyklede jeg med slange for at fornemme hvordan det var og om jeg kunne mærke forskel når jeg konvertere til tubeless og med slanger der vejer op imod 450 gram pr slange så har det også givet en fordel der. Hvor meget man sparer på en mindre slange ved jeg ikke....

    Begge måder er gode men jeg ser nok flest fordele ved Tubeless og så synes jeg det er sjovt at rode med og så er jeg blevet dæk nørd....I filmen blinkende lygter snakker de om at man skal finde sin helt egen øldybde og det samme gør sig gældende med dæktrykket når du finder dit dæktryk så går alt op i en højere enhed


  • Kasper H
    Kasper H Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Cykler: 2 Svar: 76
    #37   14. jan #34
    Det burde måske nok tætne nipierne, men mange bække små....
    Personligt ville jeg bruge de ekstra 100 kr. på tape og så holde latex'en der hvor den skal bruges; i dækket

    #35
    En af fordelene ved Ttubeless er at man kan køre med lavere dæktryk, uden at man risikerer punkteringer. Med slagne risikerer man ret nemt slangebid.
    En anden fordel er at hvis man f.eks. får en torn i dækket, så piller man tornen ud, vender punkteringen nedad, og når der ikke fiser luft ud mere efter få sekunder, så cykler man videre. Ingen lapper eller slangeskift.
    En ulempe er dog at man skal sørge for at der altid er nok væske i dækket, så man skal efterfylde en gang imellem.
    Der er mere arbejde med tubeless, men gevinsten overgår ulemperne (efter min mening) hvis man punkterer under et løb.
    Man kan altid gå tilbage til slanger, så go for it


  • Kasper E
    Kasper E Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 9
    #38   14. jan Cool jeg prøver får min cykel imorgen!!! Glæder mig helt vildt

    Cykel forhandleren mente det var en gigantisk opgradering fra min gamle Cube Ltd pro.


  • #39   14. jan Jeg tror netop meningen er at væsken skal lappe alle hullerne hvor luften kan fise ud.....på min trek stache sad der et sæt mulefut 50 og da jeg de skulle tætnes piplede væsken ud af alle de store udskæringer der er i den fælg ( 1x3 cm store) på min Marin pine satte jeg dem først op uden væske og uden tape fordi fælgen var så massiv og tæt....

  • #40   18. jan Hey jack!

    Vil bare lige sige at en 27.5+ hardtail mtb ged er det helt forkerte valg i 10-15 cm sne ❄ ville langt hellere have en xc racer maskine med 1.95 dæk.... (ironi kan forekommer)


  • #41   19. jan #40 Fordi det altid sneer i dk og alle XC køre 1.95” dæk🙄

  • #42   19. jan Ja Man skal passe på med at generalisere

  • #43   19. jan Til gengæld har du kun en halv forgaffel så det går lige op


  • #44   19. jan Hahahahahahahhahaha klasse kommentar!

  • #45   19. jan Jeg bliver altid lidt for seriøs når jeg argumenterer

    Men er sku også bare fordi det er så trættende og læse sådanne debatter efterhånden, fordi man skulle snart tro, at man kun kan køre Gravel Bikes, fatbikes, 27,5” Trail Bikes og Enduro cykler. Man glemmer fordelene i XC cyklerne.....måske man skulle prøve og sætte sin enduro mtb i skuret for en dag og så låne en god og let XC fully af de nyere slags. Der er sket en hel del med geometrien og kvaliteten af affjedringer og hjul på XC fully’er de sidste par år.

    Prøv og tjekke denne video på Youtube. Det er en gut, som normalt kører på en Stumpjumper med 150 mm vandring. Han tager den nye Scott Spark fully med 100mm vandring ud på tur på hans lokale spor. Terrænet er ikke som det danske, men er mere lange op og nedkørsler og også downhill.

    Det er lidt sjovt og se til sidst i videoen hvor han sammenligner sine tider imellem sin Stumpjumper med Scott Sparken. Han slår alle sine gamle tider, pånær en tid som er en kort svær downhill sektion, selvom han kun har kørt på Scott’en en dag.

    Og det siger mig, at der er sket rigtig meget med XC fullyerne, så de nu mere kan bruges som Trail Bikes også. Dvs XC fully’ernes anvendelsesmuligheder er blevet større og ikke mindre.

    https://m.youtube.com/watch?v=Vm-BMNDBXOc


  • #46   19. jan Men Jack, jeg mener bestemt ikke, at jeg i nogle af mine argumenter har skrevet, at trail cykler skal/bør bruges af alle. Dog mener jeg stadigvæk, at en HT med trail geo er sikrest og bedst at gå til for en nybegynder.
    Jeg er bedøvende ligeglad med tider både op og ned, cyklen skal være sjov at køre på.


  • #47   19. jan TS: Hvorfor foreslår du en Trail mtb med 130/140 mm vandring til en nybegynder?

  • #48   19. jan @Jack
    Jeg foreslår cyklen på baggrund af geometrien. Om det så skulle være en FS eller HT, det har jeg svaret på i svar #12. Trådstarter ønskede et bud på en FS til en nybegynder, og der kom Commencal FS cyklen ind i billedet.

    Jeg har lige sakset mine betragtninger ind givet til en anden bruger på CG.

    En XC cykel har kort akselafstand og en stejl kronrørsvinkel, som gør, at den er rigtig god til at klatre med. Typisk er kædestagen også en fornuftig god længde, så den igen fokuserer på stabilitet opad. Ofte er dækvalg på en XC valgt ud fra, at cyklen gerne må løbe hurtigt frem for grovere dæk med mere greb. Når en ny skal køre nedad på den, så vil følelsen med at "ryge over styret" hurtigere komme, da cyklen mere er indrettet til at føreren "ligger" lidt mere ned mod styret. Tyngden vil gerne søge fremad, når der enten bremses eller køres nedad, og hvis overkroppen allerede er i en fremadrettet position, så skal der arbejdes noget med teknikken for ikke at få tyngden for langt frem. Det er ofte det, som går galt i mtb, når føreren ryger over styret på en nedkørsel og knækker nakke/kraveben. Forestil dig en stejl nedkørsel, hvor tyngden er på vej fremad, så rammer forhjulet ind i en rod/sten eller fx ned i et hul. Så kan forhjulet stoppe helt og med førerens tyngde allerede godt på vej forover, ja, så har du opskriften på et sygehusophold.
    Hvis du nu kunne få en cykel, som kunne hjælpe bare en lille smule på selvtilliden under nedkørsler og generel tilpasning til mtb verdenen, kunne det så ikke være fedt?
    Men har du en god mtb teknik, så kan du også køre tekniske nedkørsler, bikeparks og endda downhill på en XC cykel. Det er manden ikke cyklen.

    Trail cyklen sidder du oftes noget mere oprejst på - nogle kalder det en "sofa cykel", fordi det ser mageligt ud. Allerede her er der vundet lidt ift tyngden på overkroppen og dens søgen mod cyklens forende. Trail cyklen vil ofte køre med lidt mere vandring foran, hvilket løfter forenden og sammen med geometrien på kronrøret giver det en fladere kronrørvinkel. Du vil have en lidt længere akselafstand mellem hjulene, hvilket giver stabilitet, men kan også gøre meget smalle og gnidrede spor lidt udforende at køre. Med den fladere kronrørsvinkel vil cyklens geometri "æde" noget af den stejle fornemmelse, og der skal mere til, for at man får den der "falde ud over styret" følelse.

    Jeg vil igen anbefale dig at kigge efter en "trail" cykel, som skal booste din selvtillid mest muligt her i starten. Her vil den ofte køre med en kortere kædestag, hvilket gør den nemmere at udvikle sin teknik på, når der skal forceres forhindringer på sporet. Kortere kædestag vil gøre det nemmere at løfte forhjulet over forhindringer, og ikke mindst på sigt gøre det nemmere at lære andre gode tekniske kunnen. En kort kædestag og lidt højere forende vil gøre trail cyklen lidt mere udfordrende at klatre de helt stejle stigninger.


  • #49   20. jan TS: tak for dit fine svar....jeg forstår hvad du siger med hensyn til forskellen på en Trail cykel og en XC cykel.

    XC fully’er idag er dog netop bygget med mere afstand imellem hjulene og mindre stejl kronrørsvinkel. Desuden kommer de med bredere styr (og kortere frempind) og hjulene er blevet bredere internt. Dette giver mere stabilitet, ikke kun på nedkørsler, men også generelt hen over rødder mv. når det går lige ud. Fordækket kan man skifte til et der giver bedre greb. De fleste XC fully’er har idag også saddelpind bredde på 31,6 (Trek, Scott) eller 30,6 (Specialized) og derfor er udvalget af dropperpost stort og sådan en kan man jo bare sætte på.

    Ud fra det du skriver, så lyder det som om der er lange tekniske nedkørsler i Danmark. Tværtimod så er der typisk mange korte stejle opkørsler/nedkørsler. Netop de korte stejle opkørsler er ofte det største problem for nybegyndere. XC fullyens lavere vægt, mere stejl kronrørsvinkel og mere effektiv affjedring er en klar fordel her. Og der er rigeligt med vandring og kontrol i cyklen til og klare de korte nedkørsler, også for nybegyndere. Nu skal nybegyndere jo heller ikke køre ekstreme stejle nedkørsler og jumps, så det skal de alligevel holde sig fra. Og når deres teknik er god nok, så er en XC fully også alt rigeligt til de korte stejle nedkørsler.

    Mange nybegyndere putter alt for meget luft i deres affjedring, så de udnytter slet ikke hele affjedringen på deres 100mm vandring cykler. Og mange har på deres første indkøbte MTBikes kørt på en billig forgaffel. Måske derfor nogle ønsker mere affjedring eller måske rettere bedre affjedring?

    Danske spor er ofte fyldt med mange små snævre sving og her er XC geometrien en fordel også.

    Og i Danmark, der kører vi også masser af grusveje og transport imellem sporerne og til og fra sporerne. Dette er vigtigt og huske. Her er XC geometrien og alle de andre forhold ved en XC cykel en klar fordel. XC fullyers affjedring kan helt lukkes med tryk på en knap.


  • #50   20. jan TS: Jeg forstår som sagt hvor du vil hen med Trail geomeri, men synes ikke du svarer på hvorfor en nybegynder har brug for 130/140 mm vandring?

  • #51   20. jan Her er ham med Stumpjumper Trail cyklen igen. Denne gang på den nye Specialized Epic XC fully....Viser igen meget godt hvor gode XC fullyerne er blevet med deres ændrede geometri, styr, hjul og dæk.

    Kunne næsten få mig selv til og overveje en Epic som min næste mtb.

    https://m.youtube.com/watch?t=301s&v=6jpvZ7CxupA


  • #52   20. jan #50

    Commencal Meta Trail cyklen er valgt ud fra dens geometri og mine betragtninger om trailcykler.
    Du kan ikke isoleret set kun se på vandringen, det er for unuanceret.

    Lange alpelignende tekniske nedkørsler har vi ikke, men fordelene med trail geometrien gør sig også gældende på alle danske nedkørsler - og ISÆR for en nybegynder.


  • #53   20. jan Jack har du haft en trail cykel? Eller for den sags skyld en + cykel?

    Der er fordele og ulemper ved alle cykler husk nu det.

    En xc fully Idag, er for de flestes tilfælde super fede cykler og der er så uendeligt mange at vælge imellem. Men de argumenter ts kommer med i forhold til hvilken cykel trådstarteren skulle købe kan jeg kun give ham ret i....

    I øvrigt så kan jeg fortælle af alle de cykler JEG har haft de sidste 8 år så er den bedste opad en rigid 29+ cykel som også var den bedste ligeud.... Nedad har hver cykel sin linje og måde at komme ned på men 120 mm vandring er så meget sjovere end 100 mm og det samme er dæk Med stor dæk volume.....lidt ligesom dropper posten der var en tid inden og en tid efter.

    At du jack trives bedre på en xc fully er der slet ikke noget i vejen for. Det er der rigtig mange der gør. Men der er også mange der vil være de hurtigste og kører på sekunder med puls bælte, kadence, vægt på cykel osv og det er bare en helt anden verden end den jeg lever i når jeg cykler....og jeg har selv været indædt carbon, vægt og xc racer dæk fanatiker. Det er jeg ikke mere og kommer heller ikke til at være det igen der er så mange fede hardtails I aluminium og stål med 120 + vandring som jeg hellere ville have.

    Rummelighed må være ordet.....


  • #54   27. jan Rasmus: Giver du TS ret i at anbefale en Trail cykel med 130/140 mm vandring til en nybegynder?

    Du anbefalede selv en mtb på 15 kg, hvilket er meget tungt. Det gør ikke livet på sporet lettere for en nybegynder.

    Er ikke noget galt i trailcykler, 27,5” og plus størrelse cykler. Min pointe er, at det kan man vælge som en sekundær cykel, når man har erfaring selv nok til og vælge eller har særlige behov.

    Er bare sjovt, at I aldrig anbefaler en helt almindelig gammeldags fully til nogen???

    Jeg har kun kørt på 26” og 29” hardtail og fully, men har haft tunge alufullyer med dårlige hjul og ineffektiv affjedring og ved hvor negativt de påvirker køreoplevelsen på sporet.

    Som nybegynder med en cykel kan en hardtail med plusstørrelse dæk og Trailgeometri være ok ligesom en blanding af en Trail/XC fully med 120 mm vandring også kan være ok....det er dog ikke det bedste, efter min mening.

    Men og foreslå en fuldblods Trail mtb, ja næsten enduro mtb forstår jeg simpelthen ikke.

    De små nedkørsler vi har i Danmark er ikke nybegynderes problem....det er opkørslerne og her er en XC fully med dens geometi bedst.

    Og i glemmer også, at en nybegynder (og alle os andre) i Danmark kører meget andet end spor. Man kører også typisk masser af landevej og grusstier på sin mtb. Og når man kun har en cykel som skal klare det hele, så synes jeg en XC orienteret fully af de nyere slags med 100mm vandring er det bedste bud....og åbenbart især herinde på Cykelgalleri et overset bud eller måske snarere umoderne bud?


  • #55   27. jan Jeg anbefaler ikke en XC fully til en begynder, da det er en XC.

    Jeg mener stadig, cementeret med mine argumenter, at trail er det mest rigtige for en nybegynder.

    Man/du/i skal sætte sig ind i, hvad der kendetegner en trail og enduro.

    DET ER IKKE MÆNGDEN AF VANDRING ISOLERET SET, SOM AFGØR TYPEN AF CYKEL.



  • #56   28. jan Stort set alle kører på XC fully eller XC hardtail og det selvfølgelig med god grund, fordi folk er ikke dummere end, at hvis noget grundlæggende var bedre, så kørte man på det istedet.....det er kun jer to og nogle få andre der har set lyset? Jeg synes I er lidt som dem der for få år siden argumenterede utrætteligt for 27,5”....idag erkender de fleste nok, at 29” er vejen frem for de fleste af os.

    Det samme er tilfældet med dropperpost.....alle taler om det, men kun nogle få i Danmark kører med det. Det er ikke fordi folk er dumme, men fordi det grundlæggende ikke er nødvendigt i Danmark. Jeg kører selv det meste af de tekniske ting på sporerne på SJælland og kan simpelthen ikke se hvad man skal bruge det til. Det samme gælder mere end 100mm vandring, I Danmark har vi meget sjældent brug for mere vandring end 100mm. Det der tilgengæld er brug for er en god effektiv og korrekt indstillet vandring som klarer små fordringer og rødder.....

    På den ene side argumenterer I for, at man skal køre på en slags hardtail, fordi det er sværere for en nybegynder og så lærer man bedre teknikken i begyndelsen (køre de rigtige linjer?). På den anden siden så taler siger I Trail geometri og flade pedaler, som vel netop gør turen lettere og mindre krævende på tekniske sektioner. Dette taler imod hinanden.

    Nej en nybegynder kan lige så så godt vende sig til klikpedaler med det samme, da dette er det man får mest glæde af generelt set over flere typer tærren. Man kan så godt have en flad pedal i reserve til en helt atypisk dag, men er ikke noget man skal købe hvis man kun har lyst til en pedal. Og igen, langt de fleste kører med klikpedaler, fordi det er det bedste generelt i Danmark og ikke fordi folk ikke ved bedre.

    Der er masser af forskelligt udstyr på hullerne i butikken og det vil de gerne sælge, selvfølgelig.....Men det meste er til brug i udlandet og helt særlige situationer herhjemme, såsom hvis man vil køre downhilbanen på Rude sporet.

    Det er min holdning....og sikkert også det store tavse flertals holdning, i hvertfald hvis man skal bedømme ud fra hvad de fleste kører på.

    At der er alt for mange som kører på en billig lorte hardtail er så en anden sag. Men er mere fordi de nok er nybegyndere og ikke vil bruge de nødvendige cash på en ordentlig mtb.


  • #58   28. jan Jeg er bedøvende ligeglad med, hvad du og alle andre kører på - period.
    Af samme grund argumenterer jeg ikke for at få ret, men for at give mine personlige råd.

    Jeg kan ikke udtale mig om sporene på Sjælland, dem har jeg endnu til gode.


  • #59   6. feb TS...jeg er også ligeglad med hvad du kører på, men når jeg ser, at nogen foreslår en Trail mtb med 130/140 mm vandring til en nybegynder så ringer mine alarmklokker....

Kommentér på:
Ny Cykel, fully eller HT?