{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Maraton/XC-cykel forskel?
  • #1   9. mar 2010 ...

    XC er stærkest.


  • #2   9. mar 2010 Hvad er Maraton lavet til? Ja det siger vel sig selv, men hvad kører man på af underlag i et Maraton hvis ikke cykel er ret stærk?

  • #3   9. mar 2010 Maraton er stærkest og har typisk lidt mere vandring end en typisk 100mm XC,
    det er sådan jeg har opfanget det.


  • #4   9. mar 2010 Derude

    så kan jeg have taget fejl... fair nok.


  • #5   9. mar 2010 På Canyon's hjemmeside er Maraton modellerne lettere og med 100mm vandring... XC'erne har 120mm vandring...

    Men jeg ved ik hvad man bruger en Maraton til? En typisk mtb er jo som regel en XC-cykel


  • #6   9. mar 2010 det er slet ikke utænkeligt jeg også kan tage fejl. men synes bare det er det billede jeg har fået af at sidde og se på rammer og cykler.

  • #7   9. mar 2010 ...

    måske ved Andreas L og Mike fra Team Velocite lidt mere om det...


  • #8   9. mar 2010 ^ smiley

    Det er i det store hele næsten de samme cykler. Maraton lågerne har dog i højere grad komfort i hovedsædet, da de bliver brugt på længere distancer end XC låger. Sådan helt generelt. Men som nævnt i starten, der er ikke rigtig nogen forskel på hvordan cyklerne er bygget op med geometri, komponenter osv.


  • #9   9. mar 2010 maraton bliver vidst brugt til længere distancer og grusveje foreksempel.

    Skal du ud at køre på forsk. spor så er det nok bedst med en XC.


  • #10   10. mar 2010 XC er bane kørsel. Du kører flere omgange på samme rute. Ruterne er typisk mellem 4,5km og 8km lange og er fyldt med skarpe op og nedkørsler hvor terrænet kan variere lige fra sand nåleskovsbund. Nogle foretrækker at bruge en hardtail da der er mere føling med den end på en fully,. Andre bruger fully for at kunne blive "hurtigere" på eksempelvis singletracks og nedkørsler. Cyklerne er ofte, ihvertfald i high-end delen, trimmet for alt overflødig vægt da cyklen kun lige skal have det nødvendige. Sadlen er eksempelvis typisk ultratynd og kan ikke bruges til marathon længder.

    Marathon er en anden snak.
    Til marathon er en fully med typisk 100mm-140mm vandring i stellet brugt. Dette er fordi at ruterne er mellem 25km og 76km ifølge DCU og de færreste kører heke turen inden løbet hvis den er offentliggjort på løbsdagen. Folk vil som nævnt i andre indlæg gerne have det komfortabelt når der køres for 40km+ er ikke just simpel hvis man ikke kører på "det rigtige" udstyr. På en marathon-bike skal man som minimum nok overveje at have en saddel der er designe til længere ture, og en anden god ting er at have en fuldt affjedret cykel da det i NOGLE løb kan komme én til fordel.
    Ruterne kan som i XC-løb variere meget i vilken slags underlag der køres på, men en af forskellene er at stigningerne typisk ikke er ligeså stejle somm dem i XC-løb, men det kan forekomme.

    Tror jeg fik det meste med der :b
    Sig til hvis det ikke er rigtigt ;D


  • #11   10. mar 2010 Enig i det meste, jeg vil dog argumentere imod mængden af vandring i maraton. Jeg har ALDRIG set nogle bruge mere end 120mm vandrig til maraton på konkurrenceplan. Hvis mere bruges, ja så er vi ovre i endurance genren, som ikke er kendt eller brugt på konkurrenceplan i Danmark.

    Som jeg også skrev tidligere, så er det ofte svært at skille typerne ad. Og det kommer i den grad an på, hvilken cykelkultur man tager udgangspunkt i. - Der er store variationer i begreberne, hvis man tager over atlanten f.eks - XC kan deles op i to. Racing XC og ordinær XC, hvor ordinær XC i andre lande, er et meget vidt begreb, da det jo dækker over "cross country".

    Der er ikke rigtigt en facitliste over begreberne, og alle har forskellige opfattelser. Ovenstående er udtryk for mine egne.


Kommentér på:
Maraton/XC-cykel forskel?

Annonce