{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.461 visninger | Oprettet:

: Skive- eller vbremse? Elektronisk- eller mekanisk gear? {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley

Jeg er så småt begyndt at kigge på min første racer og tænkte jeg nok hellere måtte få mig oprettet herinde..
Jeg vil lige kort omremse min nuværende cykel hvorefter jeg vil prøve at beskrive de valg jeg er i tvivl om mht. køb af ny racercykel.

Nuværende cykel:
Everton sportscykel/citibike med 7 nexus gear. (55)
Egentlig en ok cykel. Halv tung. vil tro den vejer 10-13kg!
(får den vejet snart)

Fremtidig racer cykel: ??
Tænker størrelse 56 (er 1.80m)
Minimum ultegra 11speed, men selvfølgelig gerne dura ace 11speed
Men vælger man elektronisk eller mekanisk gearskifte?
Hvad med sram etap i stedet for shimano i det hele taget?
Vælger man carbon racercykel eller carbon aero racercykel?
Skivebremser eller vbremse?
Hvilket mærke går man efter hvor man ikke betaler for at cyklen er en Cannondale/Specialized? indtil nu har jeg kigget meget efter Canyon cykler, en smule på pythonpro
(her kunne jeg slet ikke finde rundt i modeller overhovedet!!)
og ellers diverse sider der dukker op når man googler racercykler..
Budget: alt mellem 10000-50000. Men ingen grund til at brænde det hele af jo.. Skal også have udstyr da det bliver første cykel med kliksko osv....

Cyklen skal bruges til almindelig træning et par gange om ugen (2-3) ca. og i fremtiden også til lange ture som f. eks fra den tyske grænse til langeland eller andre langdistancer.
Til vintertræning vil jeg bruge min everton da jeg alligevel ikke får noget for den ved brugt salg, samt jeg ikke vil have salt på racercyklen.. Måske jeg kunne købe hometrainer i fremtiden..

Håber i kan finde rundt i min lille smøre og kan komme med gode råd!! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  : Skive- eller vbremse? Elektronisk- eller mekanisk gear?
  • #1   13. jul 2018 Jeg ville vælge en racer med Ultegra di2 og hydrauliske skivebremser.

    F.eks. denne - https://www.canyon.com/da/road/endurace/endurace-cf-sl-disc-8-0-di2.html


  • #2   14. jul 2018 #1 Tak for input!
    Er der nogen grund til at vælge hyd skivebremser over vbremse?
    og hvor længe holder de der batteri i real world tests?
    De siger jo at det holder op til 2000km, men det kommer jo også an på hvor meget man skifter..

    Men ja jeg bør nok gå efter en ultegra fremfor dura ace hvis jeg skal have mest for pengene da forskellen efterhånden er lille...


  • #4   15. jul 2018 Forskellen mellem Ultegra og Dura Ace er vægt.

    Grunden til jeg anbefaler skivebremser er, at 1. du får meget mere bremsekraft og kontrol i alt vejr. 2. Vægt forskellen nu til dags er meget lille mellem skivebremser/fælgbremser. (plus du slipper for at slide fælge, hvis du vælger skivebremser), så hvis du har et sæt dyre carbon fælge, så ødelægger du ikke selve fælgen.

    Batteri holdbarhed er forskellig alt efter brug og hvordan du oplader dem. Men det er ikke så svært, at tage batteriet af efter en lang tur. En opladning en gang om ugen er mere end rigeligt.


  • Karl G
    Karl G Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 13 Svar: 20
    #5   18. jul 2018 Jeg anbefaler V-bremse smiley
    Hvad laver i hvis lækker olie ved kaliberen og du er i lang tur med en Racer cykel?

    Karl / O-bike.dk


  • #6   18. jul 2018 Karl G. ca det samme som ved mtb. Men et lille hint. De smider ikke bare lige olie, så hvis man lige efterser sine ting lidt så er der ingen problemer med skivebremser. Faktisk nok færre.
    Men kan da vende den på hovedet og spørge hvad du gør på en lang tur og dine fælg kanter opgiver fordi de er slidt ned?


  • Karl G
    Karl G Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 13 Svar: 20
    #7   18. jul 2018 Hej LaLLe

    Det er rigtigt. Fx. bruger jeg altid bløde bremseklodser både skive og vbremser til at passe på skiven/fælgen. Men har hørt ulykke med skivebremse...kig på den her:
    http://sport.tv2.dk/cykling/2016-04-14-uci-suspenderer-skivebremser-efter-paris-roubaix-uheld


  • #8   19. jul 2018 @karl G, Paris-Rubaix er et professionelt cykelløb hvor racercykler kører meget på brosten med +40 km/t og ryttere ofte ligger meget tæt. Det bør ikke sammenlignes med hvad os andre almindelige dødelige cykler af træningsture. Mountainbikes har trods alt kørt med hydrauliske skivebremser i ca 15 år, og de er ikke farlige. Man kan vel dårligt nok købe en mounrainbike idag som ikke har skivebremser.

  • Karl G
    Karl G Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 13 Svar: 20
    #9   19. jul 2018 Kasper, det var en rigtig ekstrem situation men min anbefaling er stadigvæk skivebremse til MTB og V-bremse til Racer cykel.

    Mvh
    Karl


  • #10   19. jul 2018 Det er nok en smagssag hvad man kan lide.
    Jeg har ikke selv prøvet skivebremser på racer, men jeg vil uden at tøve vælge skivebremser fremfor fælgbremser. Hvis jeg var skeptisk overfor hvad der muligvis KUNNE gå galt, så havde jeg stadig en MTB hardtail med fast forgaffel, v-bremser, fast sadelpind, 3x7spd. og slanger i dækkene.
    Desuden har jeg carbon fælge på min racer, og når det er en smule regn, så bliver bremselængden 2-4 gange længere. Her er skivebremser lykken. Og jeg har skiftet flere fælge fordi klodserne har slidt igennem, hvilket er dyrere og tager længere tid at reparere en at skifte en skive og nogle kloder.
    Men det er bare min anbefaling og erfaringer smiley


  • #11   19. jul 2018 Karl G, men kører de ikke med dem igen?
    Skiverne specifikt til landevej er med extra runde kanter for at undgå sådan noget sker



  • #12   25. jul 2018 Har valgt Dura Ace Di2 og skivebremser.. Kigger på canyon pt. Fandme value for money i stedet for at betale for et dyrt mærke der ikke giver nævneværdig mere for pengene..

Kommentér på:
: Skive- eller vbremse? Elektronisk- eller mekanisk gear?

Annonce