{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.532 visninger | Oprettet:

Hvorfor klik pedaler til MTB i skoven? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har undret mig lidt over hvorfor alle med hardtail MTB cykler kører med klik pedaler...Jeg kan se at de fleste med full suspension cykler ikke kører med klik pedaler nemlig... dem der kører sådan noget rigtig downhild. (youtube)


Jeg er ny inde for sporten og begyndt at køre MTB i skoven.. Jeg har en fed hardtail Cube cykel.
For mig virker det os lidt underligt, en dag at skulle taget et ordenligt styrt med klik pedaler spændt fast i cyklen... smiley

Søren


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor klik pedaler til MTB i skoven?
  • #1   17. aug 2010 det jo fordi de kun køre ned og trækker den op , men når du ligger og køre rundt i en skov kan det klart anbefales da man kan hive pedaleren op når du skal op ad en stejl stigning eller bare skal accelere .

  • #2   17. aug 2010 Jep, kan saktens se fordelen i lige ud vej og op af bakkerne med klik pedaler.

    Men hvad med downhill på en hardtail mtb, har man klik pedaler på for bare at kunne holde sig fast på cykelen, eller hvordan og hvorledes når man begynder at køre stærkere end jeg gør nu ?
    Vil sige jeg går rimelig frisk til den ude i skoven, jeg kører meget motocross så sådan en mtb cykel har svært ved at skræmme en smiley


  • #3   17. aug 2010 Og til sidst.. når man styrter med de klik pedaler er det så ligesom på ski ? eller bliver man bare revet rundt i manechen?

  • #4   17. aug 2010 De skal jo ikke stilles så stramt at man ikke kan komme ud af dem. Hvis man sku være så uheldig at komme ned på siden, så hopper din clamp som regel ud af sig selv, da man laver vridning i kroppen ( benene)


  • #5   17. aug 2010 jeg har aldrig sidet fast i pedalerne når man har væltet hvilket man ofte gør om vinteren. så klik kan klart anbefalles til alm xc i skoven

  • #6   17. aug 2010 Der er nu egentlig også en del pro downhillryttere der bruger klikpedaler i worldcuppen. Klik er det eneste rigtige.

  • #7   17. aug 2010 Okay hehe... shit.. smiley Jeg må jo prøve det, der er ikke andet for. Er det nogen specielle man skal vælge til at køre MTB så man måske lettere kommer ud af dem? Hvis i altså kender nogen gode - de behøver ikke koste en formue hvis det kan ungås.. Jeg skal jo også have et par sko... men hvilke ?

  • #9   18. aug 2010 du kan indstille "hårdheden" af hvor nemt du kkommer ud af Shimanos og de fleste andres..

  • #10   18. aug 2010 http://www.bike-discount.de/shop/misearch.html?serchform=directsend&query=m520&x=0&y=0
    http://www.bike-discount.de/shop/misearch.html?serchform=directsend&query=m540&x=0&y=0

    - de kan det samme. Superrobuste, kører helt smooth efter 9 mdr's tæsk på sten, rødder og i mudder, sne og is. Skal bare spules og ha' et dryp smørelse en gang imellem. 540'eren er lidt lettere og mere elegant. 4 "stramhedstrin" - startede på den mest løse indstilling - er nu på trin 2. Udløser altid hvis jeg skal stå hurtigt af, og holder foden fast når der skal leveres power.

    Mht. sko: http://politiken.dk/tjek/dagligliv/forbrugtest/testfritid/tfritidartikel/article789458.ece

    PS. Det er essentielt at få indstillet/placeret klamperne under skoene rigtigt. Det øger køreglæden og minimerer risikoen for skader. Jeg startede med at placere dem symmetrisk under hver sko, men endte med asymetrisk "opstilling" efter nogle testture, og det spiller nu 100% smiley


  • #11   18. aug 2010 Har selv de sko, de fungere bare smiley

  • #12   18. aug 2010 Der er mange der sværger til flade pedaler til Downhill! Det er langt fra alle der kan se fidusen i klik-pedaler, så om det er vejen frem, er vist op til den enkelte. smiley

    Fordelen ved klikpedaler er et bedre tråd, da man også kan "trække" i pedalerne. Ulemperne er mindre flexibilitet og bevægelighed på cyklen.

    Fordelen ved de flade pedaler er så naturligvis, at man kan køre mere aggressivt i sving med benet ude, og man kan bevæge sig bedre på cyklen.

    Personligt køre jeg med gode flade pedaler på alle mine cykler, da jeg langt hellere vil køre agressivt og teknisk end jeg vil have det bedste tråd. Hvis jeg udelukkende skulle køre mindre teknisk krævende ruter (xc), hvor tråddet er mere afgørende, så ville jeg vælge klik.

    Til downhill vil jeg aldrig overveje klikpedaler, selvom nogen sværger til det. Jeg synes simpelthen fordelene er i undertal - men det er smag og behag.


  • #13   18. aug 2010 Tjek eventuelt mine pedaler, de er en rigtig combo, og er også dem mavic anbefaler til downhill, da man faktisk kan bruge dem lige Meget om man er klikket i eller hvad, jeg havde nemlig samme dilemma som dig, så jeg valgte en pedal hvor jeg med mine klicksko selv kunne vælge om jeg ville have bevægelsesrum eller godt tråd.

    Men kangost forstå


  • #14   18. aug 2010 Men kan godt forstå hvorfor mange vælger gerne at ville kører med klick, for på en pedal som min, behøves du jo ikke at være klicket i for at træde, og når du så er klikket i, har du meget mere kontrol over det bagerste af cyklen, da det ikke kun er armene og vægt du bruger til at styre med, men også benene..
    //alø


  • #15   20. aug 2010 Hej allesammen,

    Tusind tak for alle jeres svar, jeg læste de fleste her i forgårs aftes og gik og lurede lidt på hvad jeg skulle vælge af sko og pedaler osv.. Jeg var så heldig at finde nogen klik MTB sko lige i min størrelse, SIDI Dragon 2 Carbon SRS - på dba.dk som der var en eller anden ræser kører som kun havde brugt 1 gang. Så dem købte jeg billigt og de var som nye... så ret nice.

    Pedaler tog jeg ud i går morges og købte mig sådan en par
    Shimano PD-M520 Pedal weiss, monterede dem straks og tog direkte i skoven for at give den gas.. smiley
    Kort sagt: Det var sgu en fornøjelse!!! FEDE SKO, fede pedaler ! smiley Nemt at komme ud og ind af, havde så også stillet pedalerne så løst man nu kan.

    Tak for svarne allesammen..

    Hilsen Søren


  • #16   20. aug 2010 Congrats smiley ser også ud som nogen fede sko!! http://www.youtube.com/watch?v=qJ_wBu0bX6s

  • #17   21. aug 2010 Lige 2 fordele som jeg ikke syntes er nævnt. Ikke nok med man kan trække i pedalen, men hvis du har et helt jævnt tråd kan du også lettere komme op af stejle bakker, da kraften kan overføres jævnt i stedet for små stød hver gang mand træder, hvorved forenden løftes. For det andet er det rart man kan stille sig op og køre hurtigt nedad en ujævn bakke uden at tænke over om ens fødder bliver på pedalerne smiley

Kommentér på:
Hvorfor klik pedaler til MTB i skoven?

Annonce