{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.856 visninger | Oprettet:

Valg af Full Sus MTB {{forumTopicSubject}}

Hej alle fælles MTB nørder.

Jeg Står i den situation, at jeg som 34 års gave til mig slev, gerne vil have ny MTB. Jeg har de sidste 2 sæsoner kørt på en billige specialized hardtail, og følger tiden er inde til at kaste lidt kroner på disken og tage springet til en lækker Full Susspension MTB.

Da jeg bor på sjæland, er det også sporene herover jeg typisk køre. Jeg er ikke en XC rider, og det er ikke straver tider som jeg syntes er sjovt. Jeg syntes klart det er at have det sjovt på sport og tosse rundt med hop og vilde linjer er det der få mig ud og køre, samt det der for smilet frem (ikke at man ikke også kan det på en XC smiley

Jeg har nørdet lidt i nogle måneder, og hvad jeg kan læse og se mig frem til ligger en god entry level på mellem de 20-25.000 kr.  Jeg har fundet en par cykler som jeg syntes tiltaler mig, og min køre stil. Pt er jeg ret solgt på Remedy eller Spectral, men kan godt se at 160 vandring måske virker lidt overkill. Hvis i har nogle tanker omkring de forskellige cykler ville jeg sætte stor pris på at høre dem, da jeg er lidt i limbo om hvilken jeg skal købe.

Canyon:
Canyon Spectral AL 6.0
https://www.canyon.com/da-dk/mtb/spectral/2019/spectral-al-6-0.html

Canyon Neuron AL 7.0
https://www.canyon.com/da-dk/mtb/neuron/2019/neuron-al-7-0.html

Trek:
Trek Remedy 8 (27.5)
https://www.trekbikes.com/dk/da_DK/cykler/mountainbikes/trail-mtb/remedy/remedy-8/p/24480/?colorCode=black

Trek Fuel EX 8 (29)
https://www.trekbikes.com/dk/da_DK/cykler/mountainbikes/trail-mtb/fuel-ex/fuel-ex-8-29/p/23593/?colorCode=reddark

YT:
YT Jeffsy (29 & 27.5)
https://www.yt-industries.com/en/shopware.php?sViewport=detail&sArticle=2122&sCategory=509


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af Full Sus MTB
  • #1   21. feb 2019 Du har selv fundet rigtig mange gode tilbud.

    Hvis det var mig der skulle ud og brænde 20-25k af på en cykel der kan det som du nævner du vil have, ville jeg enten tage en

    Canyon Spectral CF 7.0
    Carbon modellen har nogle detajler som AL modellen ikke har med beskyttede bearings osv som bare er lækre.

    Ellers ville jeg virkeligt overveje denne (jeg har selv handlet min Scott ved denne forhandler og det er bare god service og billig fragt) De har af og til nogle vilde tilbud og du kan endda trække yderligere 10% fra prisen. Det kræver selvfølgelig at du har den rigtige højde.

    https://www.westbrookcycles.co.uk/scott-genius-720-full-suspension-mountain-bike-2017-p314473


  • #2   21. feb 2019 Lige et bud mere smiley Har købt min Giant hos denne forhandler og det gik også bare smertefrit. Det fede ved giant er at du får lette Carbon hjul på cyklen, det giver andre mærker ikke i denne prisklasse.

    https://www.rutlandcycling.com/bikes/mountain-bikes/giant-trance-advanced-1-2018-full-suspension-mountain-bike-blue_382030


    Men igen det kræver jo du har den rigtige højde, og de 2 cykler passer til en på ca 165-180


  • #3   21. feb 2019 Den ser også lækker ud! Især med både DPX2 og RC bremser. smiley Jeg er 183-85, så den bliver nok for lille smiley Er liiidt tøvende med Carbon hjul, syntes man hører meget blandet om dem smiley

  • #4   21. feb 2019 Ja så er de for små desværre. Jeg har selv et godt sæt alu og et godt sæt carbon hjul og er meget glade for begge. I dag kan man jo få alu hjul der næsten vejer det samme som carbon. Men de m1900 der sidder på fx spectral vejer små 2kg hvor de txr1 der sidder på giant vejer 1600gram. Det kan mærkes.

  • #6   21. feb 2019 svesken på disken, du skal da ha en Commencal. Men canyon lokker godt nok med lækre specs.


  • #7   21. feb 2019 Thomas M: Den Radon ser godt nok lækker ud, især med 36 factory gaffel med Kashima!! Kender faktisk ikke rigtig mærket. Der er et par komponenter jeg er lidt usikre om så som bremserne og hjulene. Men ellers ser den ud til at være et ret godt tilbud. Men må også sige at du har ret mht. Canyon Spectral CF 7.0..! var bare bange for om og gå en model op til carbon stel, så gik man et skidt ned mht. komponenter?

    Joel: Ja canyon har ret vilde spec til prisen! Kender ikke rigtig til Commencal, men den ser da ud til at være et kig værd.


  • #9   22. feb 2019 Radon er et godt tysk mærke, ikke hørt noget dårligt om dem.

    De hjul der sidder på den er DT swiss M1700 hvilket er et rigtig godt sæt, de er et niveau bedre end de M1900 der sidder på Spectral CF 7.0. I Canyons lineup skal du helt op til CF 8.0 for at finde M1700 hjulene.

    Derudover er Radon'en 29 tommer hvilket jo både kan være godt og skidt. Men det er ihvertfald der størstedelen af MTB verdenen bevæger sig hen, og 29'er fullies med den nye geometry, som Radon, i høj grad har skulle efter sigende stadig være legesyg selvom de har de større hjul.

    Det fede ved Radon'en er også at du kan ændre dens geometry så den enten er mere slack/lav eller mere oprejst/stejl. Så kan du selv tilpasse den til det trail du kører.

    Nu mere jeg kigger på den/læser om den, er jeg ikke i tvivl om at hvis jeg havde 25k til en MTB der skulle kunne klare det hele lige fra skovspor i DK til bikeparks sydpå - så blev det den Radon.

    Alene kompenenterne koster langt mere end 25K, fatter ikke hvordan de kan tjene penge på at sælge den med de komponenter til den pris.


  • #10   22. feb 2019 Den er klart lækker! Ikke helt solgt på farven hehe. Ja altså det med hjul størelse er den helt store debat. Min Hardtail er 29' og føles lidt stor nogle gang, også derfor jeg kiggede lidt på 27,5, har ikke prøvet en full sus med den nye slags geometri og 29 hjul. Men Radon har klart nogle virkelig lækre komponenter

  • #11   22. feb 2019 Hvis ikke farven dur er 8.0 også ret godt udstyret og har en noget mere dæmpet farve tema. Det er dog 9.0 jeg ville gå efter smiley

  • #12   22. feb 2019 Køb nu noget der ikke er alt for mange andre der har....og den radon er da super slot.

    Der er så mange fede cykler og der er så mange andre mærker end de 5-6-7 stykker du ser herhjemme....

    Hvor meget vil du selv rode med den?


  • #13   22. feb 2019 Rasmus: Er helt enig med dig, Jeg har også med vilje ikke taget scott / specialized med, fordi jeg syntes jeg ser RIGTIG mange af dem og de har ret mange modeller.

    Da jeg er relativ ny i gamet, og ikke har så stor tekniks snille, samt bor i lejlighed så tror jeg detsvære ikke jeg kaster mig ud i at rode meget med den. I hvertfald ikke til at starte med.


  • #14   22. feb 2019 Så er du helt sikkert på rette spor....( canyon går med i Scott og specialized gruppen) smiley

    Køber du I butik eller på nettet?


  • #15   22. feb 2019 Har faktisk ikke set nogle køre på dem, men ja, med de de tilbyder rent spec mæssigt / prismæssigt, plus de vel ved at være ok anderkendt / kendt brand, så kan jeg godt se de nok er ala scott og specs.

    Jamen mange af dem jeg har kigget på er på nettet, mit eneste minus med det er at jeg ikke kan prøve dem, og se hvordan størrelsen og cykel føles. Dog er jeg også lidt påpaslig over for hele "sælger typen*, da jeg har været i et par butikker og der ender det altid ud i noget ala de vil sælge mig en carbon scott spark, fordi det er det de har hehe Fik også fortalt at de cykler med 150-160 travel var ALT for meget til danske forhold, og at jeg ville hade og køre rundet med så meget vandring foran og bag.


  • #16   22. feb 2019 Er enig i at butikkerne i DK ofte tror at alle vil ud og køre xc ræs og de rådgiver derfor alt for kraftigt den vej.
    150mm travel er måske også lidt overkill men jeg kører af og til med en der kører en 29er Scott Genius med netop den mængde travel og han følger fint med os andre og har det bare sjovere end os andre når det bliver meget teknisk med rødder/sten osv.



  • #17   22. feb 2019 Tror bare XC er det som rykker mest i DK, som jeg har kunne fornemme. Har fx. kigget efter Trail eller Enduro klubber på sjælland men der er ikke rigtig nogle. smiley (Bevars i har heller ikke de vildeste trails her over hehe)

    Okay fedt at hører, for det lød på ham som om man ikke kunne køre op af nogle bakker, og bare ville føle man køre rundt i en stor sofa. smiley


  • #19   22. feb 2019 TS: Kan godt følge dig, det slet ikke fordi jeg SKAL have en 150-160 vandring. Det var bare det som var på de cykler jeg lige kiggede på. Det vigtige for mig er bare at den føles sjov og nem og køre rundt på. Så du ville holde dig til trail med måske en 130-150? Nogle cykler du ville anbefale?

  • #20   22. feb 2019 Ingen af de cykler vi diskutere her er super enduro/dh så han bekræfter bare at en cykel med vandring fint kan være god til vores forhold

  • #21   22. feb 2019 Aahh Så jeg med smiley Tror Jeg har fokuseret mit valg ned mellem Radon slid 9.0, Spectral CF 7.0 og Remedy 8. pt. Så der er da lidt som er blevet frasoteret smiley smiley

  • #23   23. feb 2019 @TS

    Det kan jeg sagtens følge dig i, mit problem er jeg ikke har prøvet særlig mange. Samt syntes det svært at finde demo dag for de forsklige mærker. Håber lidt at CPH cykel mæsse her til marts, måske kan være stedet lige og forhøre sig, og evt lige side på cykelen og fornemme geometrien. Jeg vil sige dine krav til cykel lyder megt som mine egne, Hvilken Bird har du og hvad køre du med af reach? Men ja det lidt en jungel. Santa cruze snakker mange om som den hellige grad, det og Yetti, men det bare lidt ude for min prise klasse.


  • #24   23. feb 2019 Men må nok erkende jeg ikke helt har nok indsigt i hvad geometri gøre ved cyklens måde at være på. Samt hvad min preferencer er.

  • #25   23. feb 2019 De cykler du kigger på har alle meget ens geometry, hvilket også er meget lig den Bird TS refererer til. Tendensen i dag er at cykler skal have længere wheelbase og reach altså lidt længere cykler for at skabe en mere plantet rolig cykel når det bliver "gnarly" derudover skal de have en fhv slack headangle (65-67 degree) for at det er meget rarere at køre ned af og hen over tekniske elementer på ruten.
    Det nye er nu at trail cykler som disse skal have en stejl seat angle for at du også kan køre op af, uden at få en placering der er for langt bagud på cyklen. Dette har specielt Radon'en derfor jeg startede med at skrive at den har den helt rigtige geometry, her er de andre cykler lidt mere forældet, men stadig rimeligt godt med.

    Men pas nu på at du ikke tænker for meget over alting. Alle de cykler du kigger på er mega gode trail bikes som bare skal ud og sendes over sporet. Om du så tager på 100 messer bliver du ikke meget klogere af det.

    Hvis det skulle vise sig at noget ikke er 100% så det passer på lige præcist dig kan man jo heldigvis rykke sadlen frem og tilbage. Dreje styret for at skabe en anden vinkel, evt ændre frempindens længde osv osv.




  • #26   23. feb 2019 Tak, sætter stor pris på feedbacken fra jer. Men du har 100% ret i, jeg nok overtænker det. Man bliver jo bare så skide grebet af det, og vil gerne have det meste ud af det man køber.

  • Asger M
    Asger M Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Svar: 3
    #28   25. feb 2019 Jeg ville nok vælge den nye 29 Jeffsy. Har prøvet en nyere stumpjumper 29 fsr og en Santa Cruz hightower 29, to absolut kapable heste! YT Jeffsey er måske en mellemting mellem de to, blot til en meget fin pris ifht Spec. YT har downhill DNA og er vel at betragte som en cool ung udgave af Canyon (begge er tyske consumer direct businesses).
    YT kører med horstlink som Specialized har patent på i USA, Santa Cruz har deres eget VPP system. Jeg synes Horstlink fungerer godt når man bremser men er lidt livlig ellers, VPP æder ligesom alle bumps, det bliver måske lidt “sofa agtigt” men absolut en “confidence builder”.
    Jeg har selv en 26 stumpy fsr, overvejede i længere tid 650B men efter at have prøvet en slack 29 Fully er jeg overbevist, om at min næste investering i de ædle Carbon metaller skal være 29er typen (har også en 29er hard tail)


  • #29   26. feb 2019 @TS

    Har kigget lid på Bird og kan godt se deres geometri er lidt mere radikal. Samtidig kan jeg godt følge dig i man kan sammensætte cyklen som man vil. Så det klart et mærke jeg også lige vil kigge på. Har du et linke til forhandleren? For ja når man smider det ind i google kommer der en del op hehe

    @ Asger
    Hvad er det som gør at du ville vælge 29'erne? Og hvorfor YT frem for fx Randon eller Bird?


  • Asger M
    Asger M Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Svar: 3
    #30   26. feb 2019 Jeg kører XC i DK og allmountain i alperne. Prøv en 29er fully, var mildest talt positivt overrasket over hvor stabilt de kører, med mindre hjul føler jeg man skal vælge linie omhyggeligt, med 29er kører man bare - hvis det giver mening?
    Personligt synes jeg YT er mere cool end Radon, er dog ikke vild med e13 kasette valget, men cyklerne kan nok fås med SRAM GX eagle i seneste udgave.
    Læs lidt her:
    https://www.pinkbike.com/news/yt-jeffsy-29-cf-pro-race-first-ride.html

    Men måske du skulle få dig et på prøve rides i bogen


  • #31   26. feb 2019 Igen vil jeg bare lige sige at om du vælger en Yt Jeffsy, Radon Slide eller Canyon Spectral så skal du nok blive glad for dit valg, alle cykler er sindsyg value for money - lige her trumfer Radon med deres nye slide dog lidt de andre.

    Til sidst så lov mig at du ikke basere dig valg af cykel på hvad andre syntes er et mest "cool" mærke, alle disse cykler er kvalitets cykler og har kvalitets komponenter - og geometrien nærmest ens. Hjulstørrelsen har noget at sige ja - og personligt ville jeg også vælge en cykel med 29 tommer, selvom 27.5 har sin charme.

    Tror jeg melder mig ud af rådgivningen nu, håber du bliver glad for den cykel du ender med at blive enig med dig selv om at købe.


  • #32   26. feb 2019 køb nu bare den cykel.. smiley

Kommentér på:
Valg af Full Sus MTB

Annonce