{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.112 visninger | Oprettet:

Hjemme laver Carbon {{forumTopicSubject}}

Hej CG!

Ville høre om der var nogle af jer der har erfaringer med at lave sine enge carbonprodukter, jeg har nemlig fundet en hjemmeside og en guide hvor man kan købe alt hvad man har brug for. Jeg syntes det lød sjovt, men vil gerne lige høre jeres erfaringer inden smiley
http://www.carbonmods.com/

kh Alexander L

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samling af garderobeskab 600 kr.
  • Klipning af høj ved sommerhus 1.300 kr.
  • Vindues pudsning 1.190 kr.
  • install three ceiling lights, fix bathroom light circuit 2.500 kr.
  • Altmuligmand 2.500 kr.
  • Fjernelse af siv plante 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjemme laver Carbon
  • #1   12. jan 2011 Det er altså mest til at samle to carbon dele:)

• #2   12. jan 2011 Man kan da også sagtens bygge flaskeholdere, osv.:)

• #3   12. jan 2011 Nu skriver du "sagtens" .. Jeg glæder mig til at se de stumper du selv fremstiller smiley

• #4   12. jan 2011 Jeg mente ikke det var nemt, jeg troede bare ikke det var så svært igen, når man altså har lidt øvelse smiley

• #5   12. jan 2011 Øvelse gør mester:)

• #7   12. jan 2011 Kig på:
    www.weightweenies.starbike.com
    www.fairwheelbikes.com

Der er nogle drenge imellem der kan noget guf med arbon - men jeg har ikke fornemmelsen af, at det er noget man bare lige gør - hvis det skal være godt.

• #8   12. jan 2011 Jeg syntes du skal købe det så lav også lige et album eller en video de har også videoer på Youtube:)

• #9   12. jan 2011 Jeg tror også det kræver noget id, men jeg må jo prøve mig frem smiley

Og Marc jeg skal nok ligge nogle billeder op, og forresten så ved jeg godt der er nogle videoer på YouTube...det er der jeg fik idéen fra smiley

• #10   12. jan 2011 okay held og lykke med projecket;)

• #11   12. jan 2011 "Man kan da også sagtens bygge flaskeholdere, osv.:)"

god fornøjelse smiley

det er sværere end du tror! specielt at lave noget der ser professionelt ud..

• #12   12. jan 2011 En flaske holder er lidt seriøst, det kræver en vacum ovn..
    men ellers er det der carbon faktisk nemt at arbejde med, i starten er det grimt, men når det bliver sleben ned og får noget klar lak er det faktisk ganske godt.

• #13   12. jan 2011 Undskyld Jesper, men har du ikke læst hvad jeg skrev neden under?..

Og Thomas det var bare et eksempel, men det er vel bare et spørgsmål om at købe det rigtige udstyr smiley

• #14   12. jan 2011 ja ja jeg læste godt hele tråden..
    men er stadig sikker på at du ikke har et begreb om hvor svært det er smiley

""men det er vel bare et spørgsmål om at købe det rigtige udstyr :)""
    en autoklave ("vacuum ovn") koster min. x0.000kr..

jeg ville anskaffe mig en bog om kompositmaterialer før jeg begyndte at købe ind af materialer..
    der er mange andre aspekter end bare at "gøre noget stof vådt"
    hvad med støbeforme? er delen stærk nok? og mange andre problemstillinger

det er ikke for at tage modet fra dig, men øvelse er LANGT fra nok.
    det kræver også en stor viden om metoder og materialer.

PS taler af personlig erfaring! jeg startede for over 10år siden med en ide om at lave cykel fælge af carbon.
    og først nu vil jeg sige at jeg har viden og evner (men ikke pengene smiley til at gøre det.
    komposit materialer er ikke noget man lige sætter sig ind i smiley

nu var flaskeholdere bare et eksempel, prøv at nævne en ting på en cykel du kunne tænke dig at lave??

• #15   12. jan 2011 lige et par ting til:

det kit de sælger er fint nok, dog lidt dyrt ift at købe delene i større mængder seperat...

men INGEN cykel dele er fremstillet på den måde (hånd layup), de er alle fremstillet med "pre-preg" materialer, eller på godt dansk "før impræneret" smiley

kulfiber "stoffet" er gennemvædet med epoxy, og ved stuetemperatur ligner og føles det som lakrids.
    de forskellige lag bliver lagt på en form og dækket af en plastpose, af hvilken man suger luften ud (kræver en vacuumpumpe).
    så indsætter man formen i en autoklave, en blanding af en ovn og et trykkammer.
    og under 100-250*C og 3-8bars tryk, "smelter" man epoxyen.

for det første:
    pre-preg materialer er ikke noget man kan købe 1m2 ad gangen over nettet..
    en vacuumpumpe er dyr (min 1000kr)
    en autoklave er meget dyr (den biligste jeg har set kostede 13000kr brugt, og kunne tage ting på størrelse med en flaskeholder men ikke større. de fleste koster over 100.00kr)
    en kulfiber-alu eller stålstøbeform er dyr!, hvis du ikke kan lave den selv så regn med at en flaskeholder form koster min 20.000kr

og selv hvis du havde delene, så er det langtfra lige til...

så enten drop tanken, eller vær beredt på at bruge de næste 10år af dit liv på det. lige som mig smiley

• #16   13. jan 2011 okay, tak Jesper....Jeg må jo give mig i kast med det når jeg engang har tid og penge smiley

• #18   13. jan 2011 Nihøj, gode links, tak smiley

• #19   13. jan 2011 super links, tak nihøj smiley

han er rigtig dygtig! det ser 100% proff ud og han ved tydeligvis hvad han laver.
    at lave sine egne stel og køre på dem, respekt smiley

• #20   13. jan 2011 Vil først og fremmest sige at jeg ikke endnu har lavet noget i carbon endnu.

Har læst en del om det på nettet, set alt hvad jeg kan komme i nærheden af på youtube, travlet Ebay tyndt efter materialer.

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=350270718950&ssPageName=STRK:MEWAX:IT
    tror det er et godt begynderkit.

Har samlet lidt stumper sammen til en mini autoklave, (en gammel trykkoger), en temp styring, mangler varme element. Har adgang til prof vakumpumper. er maskinarbejder (fremstilling af form).
    Har lidt væv og en rulle 12k fiber tråd og noget epoxy.
    Jeg bor i Aarhus området, så hvis der er nogen her omkring der er friske på et nemt begynder projekt, her tænker jeg en flaske holder ala Tune Skyline. den ser simpel ud og er møg let. Så ville jeg gerne arbejde sammen, da jeg er kørt lidt sur i det.

MVH.

Claus Hollen

• #21   13. jan 2011 claus: lyder super spændende.
    nogle gange glemmer jeg at det kan gøres "DIY" smiley

udemærket kit, fin pris, men undrer mig over hvorfor der ikke er tape og en vacuumbag med, nu når der er peelply med?!

husk at du skal bruge en resin catchpot, ellers suger du epoxy ind i den dyre pumpe smiley

hvorfor bruge en autoklave når det er hand layup, der bruger man oftest kun vacuum.. autoklaver er til pre-preg materialer der kræver høje overtryk for at presse lagene sammen..
    den resin i det kit har ikke brug for varme for at hærde..

men hvis du vil bruge varme: brug feks en varmepude du piller thermostaten ud af. eller køb "nicrome" wire (feks på ebay) og spind dit eget varmelegme.

jeg synes at ord som "simpelt- møg let- nemt begynder projekt" ikke hører hjemme når vi snakker kompositmaterialer.
    men det kan vi jo snakkes ved om, når i har eksperimenteret lidt smiley

god fornøjelse ihvertfald, det er et spændende materiale!

• #22   13. jan 2011 Simpelt er med hensyn til konstruktionen, og -møglet er med hensyn til vægten....
    Og så vil jeg jo mene at møglet nætop er grunden til at rode med carbon smiley

Grunden til at jeg at jeg havde tænkt mig at arbejde med varme, tryk og vakum, er at jeg har forstået det sådan at det gælder om at trække så meget resin ud af emnet som muligt, og at det flyder bedst ved ca 130 grader celcius. det forkorter vist også hærdetiden så lidt af en balancegang.

Ang catchpot. skulle være simpelt at lave, men har set det gjort med noget filt mellem peelply og baggen, hvad syntes du om det?

• #23   13. jan 2011
    det lag mellem baggen og peelplyet er et "ånde" lag, det søger for at vacuumet kan komme ud i alle hjørner og det overflødige resin kan komme til porten.. det er strengt nødvendigt, men man kan bruge nomalt glasfiber måtte..

vedr dit link: har siddet de sidste 15min på deres www
    www.hp-textiles.com
    der skal jeg købe en masse fra!! de har alt, og det er billigt!

vedr varme: pas på! 130*C er alt for meget for den resin. maks 80*C og helst noget i stil med: 20*Cx24timer+50*Cx5timer+70*Cx5timer

• #24   13. jan 2011 "Notably, if the temperature in the process go above
    40°c then it is not possible to continue further, as the process with lead to a loss of certain characteristics and
    properties"
    http://www.hp-textiles.com/proddat/HP-E25DM_E.pdf

fra data arket på den resin der er i det kit.
    så maks 40*C smiley

• #25   13. jan 2011 super. noteret og takker!
    Fedt at noget af min søgen kommer til nytte.

• #26   13. jan 2011 jep tak smiley

tjek evt deres pfd katalog. jeg er efterhånden halvvejs igennem smiley
    (92sider!)

(link fjernet)

• #27   13. jan 2011 Husk på at epoxy er noget virkeligt giftigt stads

• #28   13. jan 2011 alt er vel relativt.. PU skum er giftigere.. og det acetone man renser epoxy værktøjer er også værre end epoxy..
    udover det udgasser epoxy næsten ikke, ift feks polyesther..

men man skal dog bruge et 3dages kursus, for at må bruge sekund lim (epoxy lign) i industrien smiley

• #29   13. jan 2011 Hvad bygger du de udsagn på ?

• #30   13. jan 2011 Lige til jer som leder efter materialer.
    http://www.fibermaxcomposites.com/shop/index.php

• #31   13. jan 2011 mit epoxy og isocyanat kursus, og en meget nørdet interesse for kulfiber forstærket epoxy...

acetone er et opløsningsmiddel, skidt for lungerne ved indånding...
    ift epoxy uden udgasning..

det værste er div epoxy adhesive puttys, pga den højere mol vægt..
    og epoxy er værst ved hudkontakt, man kan få nogle grimme vabler ved at stå med hænderne i det hver dag.

hvad bygger du dit udsagn på?

• #32   14. jan 2011 At alle de fare kort samt førs indsatskort til uheld med kemikalier (i dette tilfælde div. varianter af epoxy) beredskabsstyrrelsen har udarbejdet er nogle nasty nogen.
    Derudover er det vel en ganske almindelig antagelse at epoxy er noget giftigt stads, hvorfor jeg ikke gider bruge mere tid på at uddybe dette. Hvis ikke folk mener at epoxy er noget giftigt stads, må det være op til dem selv at sætte helbredet på spil.

• #33   14. jan 2011 come on, jeg siger heller ikke at det ikke er farligt. men alt er relavtivt! læs gerne hvad jeg skriver.

men jeg kan nævne de første 30stk ganske normale kemikalier der er værre.
    jeg ville aldrig drikke et glas aktiveret epoxy smiley men jeg ville ihvertfald ikke gå i panik hvis jeg fik noget på fingrene, som jeg ville hvis det var lud eller nitromors.. for ikke at tale om div metalcoating stoffe jeg har med at gøre..

div beredskabsplaner og arbejdsmarked regler er ofte lidt "freakout"
    det hobbylim jeg sad og lavede plastbyggesæt med som dreng, ville kræve procesventilation, åndedrætsværn, max 1 time ad gangen, ect, hvis man skulle arbejde med det i industrien

""ganske almindelig antagelse at epoxy er noget giftigt stads"" okay. og det gør at det er sandt eller hvad?? tåbeligt argument, undskyld mig, men det er det smiley

• #34   14. jan 2011 Man dør jo ikke ved brugen af Epoxy, man skal bare sørge for rigtigt godt udluftning og evt. åndedrætsvært når man bruger det, og så have et par handsker på..

• #35   14. jan 2011 alexander: præcis, tager man sine forholdsregler sker der INTET.
    husk også sikkerheds briller, det er faktisk det vigtigste(sammen med hansker) smiley

hvis du står med epoxy 8 timer om dagen 200 dage om året, uden åndedræts værn og hansker, kan man få overfølsomhed og vabler samt åndedræts problemer. har iige kigget i min kursusmappe...

men prøv at tage en klud med isopropylenalkohol på, og så i et lukket rum i 5min og du går i gulvet. virker det ikke lidt mere giftigt CB??

• #36   20. feb 2012 Faldt lige over denne video:

http://www.youtube.com/watch?v=9_tDQTgdsCg&feature=channel

Kommentér på:
Hjemme laver Carbon

Annonce