{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.748 visninger | Oprettet:

allmountain vs xc {{forumTopicSubject}}

Lige for tiden har jeg ingen mountainbike, og skal derfor have en ny.

Jeg har i et stykke tid gerne ville køre lidt mere aggresivt end hvad jeg hidtil har gjort, men da jeg indtil nu kun har kørt med 80 mm forgaffel, har jeg ikke følt mig sikker nok til at tage nogle halv-store drops.

Jeg er blevet tilbudt en Yeti 575 til en fin pris, og her vil jeg så montere en 140mm forgaffel, så jeg kan køre lidt mere "vildt" end hvad jeg hidtil har gjort, men vil jeg stadig kunne følge med nogle af de XC-gutter jeg normalt kører med? har tænker jeg især når det går opad..

hvad er fordelene ved all-mountain frem for XC, og har man overhovedet brug for en all-mountain i danmark?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  allmountain vs xc
  • #1   25. apr 2011 Her i påsken har jeg trillet rundt på en Scott genius med 130 mm i røven og 140mm foran, ingen tvivl om det har været en fest og der var andre muligheder ind med en piv stiv rivette, dog vil jeg mene at mindre vil kunne klare det og stadigvæk have det sjovt.

    Personligt vil jeg mene at 100mm i røven mere ind rigeligt.


  • #2   25. apr 2011 575 er en genial cykel. Men hvis du kun skal køre lidt mere aggressivt end XC er du alt for langt oppe i vandring. Gå efter en med omkring 120mm hvis det ikke skal være voldsommere.

  • #3   25. apr 2011 Okay, er det foran eller bagpå du tænker 120mm?

    og ville det fuldstændig ødelægge geometrien i rammen hvis jeg smækker en 120mm gaffel derpå?


  • #4   25. apr 2011 og Michael G, hvordan kunne du mærke forskellen? kunne du presse dig selv og cyklen mere end normalt eller hvordan?

  • #5   25. apr 2011 Altså den havde jo komfort, det kan en rivette alu ikke lige prale af.

    Det var som at sidde i en dyb lædersofa på nedkørelser og meget ujævne stier.

    En rivette er vel som at sidde på en meget utilfreds hest... så det er lidt svært at samligne de 2. Om jeg ville have en, nej tror jeg ikke(kun hvis jeg havde overflod af penge måske)

    Men sjov var den, den er bla herinde. Søg på Scott genius og så den med nogle grimme carbon fælge.. men sjov var den


  • #6   25. apr 2011 der er mange producenter der lige netop har en kombi som den du søger ( lidt som Fuel EX) altså med både 120 for og bag. men jeg har kørt pænt aggresivt på både min LaPierre og TREK. de har begge 100 mm begge steder ( lap'en startede med 120, men syntes det var overkill) så alt over 100mm kan køre aggresivt i dk. det er bare et spørgsmål om kvalitet og indstilling.

  • #7   26. apr 2011 En 575 SKAL have en 160 eller 150 mm gaffel.

    120mm var ment til begge smiley


  • #8   26. apr 2011 En Yeti 575 er en super allround cykel som sagtens kan bruges til XC. Den ville aldrig vinde en sprint (og dog - kommer an på rytteren), men jeg ville til enhver tid sige, at skulle jeg hellere ville køre +2 timer på sådan end nogen af de ovenstående.

    Du har låsende geometri som låser cyklen op ad og jeg kravler personligt fra flere af mine hardtail venner... og den har greb ved stejlere punkter, der hvor de andre "glider".

    Når du giver den gas ud af singletrack fungere RP23 med propedal, så du faktisk forbedrer effekten i dine tråd, så du hamrer hen over rødder, bump osv... Og RP23 er bare en fantastisk dæmper, som kan justeres efter alles behov (næsten).

    Nedad... nobody beats you.

    Det er klart at cyklen er lidt tungere end ægte XC'ere - men jeg vælger personligt en cykel med samme vandring når jeg engang skal have ny cykel igen.

    Jeg køre lidt "vægt-knepper" stil på den en overgang (carbon hjul og diverse light shit) og må sgu indrømme at det ikke er lykken. Jeg købte stivere hjul og giver en bedre følelse af holdbarhed når man banker afsted og mit tip vil være at bygge cyklen så den føles som om den kan holde til hvad som helst. Så har den en langt bedre "harmoni" smiley

    Lær at bruge den rigtigt og du er solgt for evigt!

    I øvrigt kan man "nøjes" med 140mm. 575'eren er designet til 140-160mm gaffel.


  • #9   26. apr 2011 køb en af vær ;o) så vil du blive tilfredsstillet på alle fronter. det er det bedste jeg har gjort, efter min mening kan en cykel ikke dække alle behov.
    men skulle jeg væge en som do it all bike, er en 575 ikke noget dårligt bud, og så evt med en fox 36 float på, så har du alt fra 100mm til 160mm.


  • #10   26. apr 2011 Jeg har smidt en 2010 Fox talas 32'er på min 110-130-150mm vandring, der er vist en helt ny en tilsalg på dhkmtbk.dk til 4500.-
    Den justeres uden værktøj. nice og super hurtigt......
    Og som kriger sagde skal du nok gå efter RP23'eren, startede med DHX Air, der er meget pedal bob med den dæmper selvom den har ProPedal.

    OT OT..
    @Kriger hvad vejer din 575'er?


  • #11   26. apr 2011 Uhh i nuværende opsætning lige omkring 11,8 kg tror jeg nok

  • #12   26. apr 2011 OT @Kriger :Nice, skal lige ha min på vægten, men skulle ligge lige under 13kg.

Kommentér på:
allmountain vs xc

Annonce