Den perfekte hverdags-/transportcykel {{forumTopicSubject}}
Der er selvfølgelig ikke noget endegyldigt svar på spørgsmålet, men jeg kunne godt tænke mig at høre jeres forestillinger om den optimale hverdagscykel. Her tænker jeg ikke på en cykel til sjov og ballade i skoven eller på landevejen, men en cykel til transport, f.eks. til og fra arbejde.
Selv køber, reparerer, prøver og sælger jeg en del cykler, så jeg har efterhånden prøvet mange kombinationer af. Men jeg overvejer at sammensætte en cykel med Torpedo Duomatic fodgear. Ellers kunne jeg, når chancen byder sig, godt tænke mig at prøve en cykel med behagelig siddestilling, Alfine gear og hydrauliske skivebremser.
Men hvad tænker I angående gearsystem, bremsesystem, siddestilling, hjulstørrelse, dækprofil osv.?
aug 2006
Følger: 1 Følgere: 38 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 137
okt 2013
Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 495
kører du i by? eller på landet?
er der fladt hvor du kører? eller er der bakker?
hvor meget bagage medbringer du på dine daglige ture?
cykler du i al slags vejr, året rundt? eller cykler du fortrinsvis om sommeren/i tørvejr?
kan du opbevare cyklen en sikkert sted, mens du er på arbejde/i skole?
aug 2018
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 2 Svar: 71
Cykler ca. 20-50km til/fra arbejde i kuperet terræn(skiftende byggepladser). Der er tit lidt skov og grus på ruten her på djursland.
Jeg kører altid i morgen og eftermiddags trafik, og får lidt af hvert med veje med beboelse og trafikerede hovedveje.
Min cykel er bygget på et radon "black sin" xc kulfiber stel, med en stiv kulfiberforgaffel. XT bremser og gear, 2X for den høje gear range. Lette hjul med et sæt maxlite dæk.
En lille detalje jeg selv jubler over er et sæt små "inner bar-ends", som giver mulighed for at slappe af på styret når man kører asfalt. Man kan slappe af i håndled, mens man stadig kører med et par fingerspidser på bremsen.
Overvejede kort en cross cykel til formålet, men jeg fortrækker MTB sidde positionen ved krævende kørsel. Og der findes for mig ikke mere krævende kørsel end morgentrafik.
Her vil jeg gerne have gode bremser, godt greb og mulighed køre af vejbanen uden problemer, geometri der giver god balance.
At den så også er skide sjov på "kedelige" spor, er noget helt andet
aug 2006
Følger: 1 Følgere: 38 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 137
Er det 29"? Jeg har kun prøvet 26" men holder øje med et muligt 29"-projekt.
Inner bar ends har jeg aldrig set før, men det skal jeg bestemt også prøve en gang!
aug 2018
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 2 Svar: 71
Det er de her jeg har, men jeg har set fra andre fabrikater også. De er meget små og diskrete, og fanger jo ikke grene og buske som gammeldags bar ends.
https://www.bike-discount.de/en/buy/sqlab.-innerbarends-411-762744
aug 2006
Følger: 1 Følgere: 38 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 137
mar 2008
Følger: 2 Følgere: 38 Cykler: 5 Emner: 133 Svar: 499
Idag har jeg ikke rigtig mulighed for at cykle på arbejde, hvilket er ret ærgeligt da der kun er 16km.
Men jeg har lige pensioneret min gamle 26" mtb og lavet den til gadebrug, til når man lige skal ned og handle osv. Ligesom Peder har jeg skiftet forgaflen ud med en fast i kulfiber og så har jeg lavet den til 1x-setup og beholdt den gamle xtr bagskifter, samt xt bremserne. Og med 2,5" brede Maxxis Hookworms er den ret sjov at drøne igennem byens forhindringer på.
aug 2006
Følger: 1 Følgere: 38 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 137
Jeg kunne godt tænke mig at bygge en mountainbike om til gadebrug nu efter jeres input.
jul 2008
Følger: 3 Følgere: 13 Cykler: 4 Emner: 24 Svar: 270
Jeg har set nogle test hvor Sram/Torpedo generelt var et par procent mere effektive end Shimano ( 1speed ~98%, 3gear~96%, 7gear~90% så vidt husker)
Jeg bruger selv en Centurion med 1x9 udv. gear til det meste hverdags transport (14km hver vej) og det er tilpas effektivt og billigt i vedligehold. Ca. et sæt kæde/kassette om året. Købt brugt i januar 2013, men nu er baghjulet også ved at dø (freehuben har holdt kort strejke starten af en tur)
Den er blevet opgraderet til hydrauliske skivebremser, men der er stadig lidt piveri og vedligehold, men stadig bedre bremseevne end en rulle bremser.
aug 2006
Følger: 1 Følgere: 38 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 137
Jeg kan dog bedst lide at køre med udvendige gear og hydrauliske skivebremser, når de fungerer perfekt. Men det kan kræve lidt mere arbejde. Hvis jeg skulle køre knap 30 km dagligt ville jeg bestem vælge udvendige gear.
Jeg er faktisk ved at bygge en 26" mountainbike om til 28" elcykel med udvendige gear og hydraulisk skivebremse bagpå. Så kan jeg forhåbentlig cykle på arbejde af og til (30 km hver vej).
aug 2018
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 2 Svar: 71
https://ibb.co/R0fkDMz
aug 2006
Følger: 1 Følgere: 38 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 137
aug 2018
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 2 Svar: 71
29" ruller bare godt, men self. mest fordel på det ujævne i forholdet til 26".
aug 2006
Følger: 1 Følgere: 38 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 137
Den perfekte hverdags-/transportcykel