{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
258 visninger | Oprettet:

Den perfekte hverdags-/transportcykel {{forumTopicSubject}}

Der er selvfølgelig ikke noget endegyldigt svar på spørgsmålet, men jeg kunne godt tænke mig at høre jeres forestillinger om den optimale hverdagscykel. Her tænker jeg ikke på en cykel til sjov og ballade i skoven eller på landevejen, men en cykel til transport, f.eks. til og fra arbejde.

Selv køber, reparerer, prøver og sælger jeg en del cykler, så jeg har efterhånden prøvet mange kombinationer af. Men jeg overvejer at sammensætte en cykel med Torpedo Duomatic fodgear. Ellers kunne jeg, når chancen byder sig, godt tænke mig at prøve en cykel med behagelig siddestilling, Alfine gear og hydrauliske skivebremser.

Men hvad tænker I angående gearsystem, bremsesystem, siddestilling, hjulstørrelse, dækprofil osv.?


Kommentarer på:  Den perfekte hverdags-/transportcykel
  • #1   4. nov Jeg var sku ret glad for min Octane One Gridd, som jeg brugte til og fra arbejde - 17km.
    Du kan stadig se den i min profil. Den blev dog solgt, da logistikken ikke længere var til det.


  • #2   4. nov Den er godt nok også fin!

  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 494
    #3   4. nov det der er den perfekte transportcykel, afhænger i høj grad af følgende:
    kører du i by? eller på landet?
    er der fladt hvor du kører? eller er der bakker?
    hvor meget bagage medbringer du på dine daglige ture?
    cykler du i al slags vejr, året rundt? eller cykler du fortrinsvis om sommeren/i tørvejr?
    kan du opbevare cyklen en sikkert sted, mens du er på arbejde/i skole?


  • #4   5. nov Jeg har bygget mig min drømmecykel til transport/hverdag.
    Cykler ca. 20-50km til/fra arbejde i kuperet terræn(skiftende byggepladser). Der er tit lidt skov og grus på ruten her på djursland.
    Jeg kører altid i morgen og eftermiddags trafik, og får lidt af hvert med veje med beboelse og trafikerede hovedveje.

    Min cykel er bygget på et radon "black sin" xc kulfiber stel, med en stiv kulfiberforgaffel. XT bremser og gear, 2X for den høje gear range. Lette hjul med et sæt maxlite dæk.
    En lille detalje jeg selv jubler over er et sæt små "inner bar-ends", som giver mulighed for at slappe af på styret når man kører asfalt. Man kan slappe af i håndled, mens man stadig kører med et par fingerspidser på bremsen.
    Overvejede kort en cross cykel til formålet, men jeg fortrækker MTB sidde positionen ved krævende kørsel. Og der findes for mig ikke mere krævende kørsel end morgentrafik.
    Her vil jeg gerne have gode bremser, godt greb og mulighed køre af vejbanen uden problemer, geometri der giver god balance.
    At den så også er skide sjov på "kedelige" spor, er noget helt andet smiley


  • #5   5. nov Jeg er også helt vild med mountainbikestel og deres stærke komponenter.

    Er det 29"? Jeg har kun prøvet 26" men holder øje med et muligt 29"-projekt.

    Inner bar ends har jeg aldrig set før, men det skal jeg bestemt også prøve en gang!


  • #6   5. nov Ja, det er en 29"

    Det er de her jeg har, men jeg har set fra andre fabrikater også. De er meget små og diskrete, og fanger jo ikke grene og buske som gammeldags bar ends.
    https://www.bike-discount.de/en/buy/sqlab.-innerbarends-411-762744


  • #7   5. nov Det lyder som en fed opsætning.

  • #8   5. nov For et par år siden havde jeg en MBK som stationscykel. En helt almindelig citybike med Nexus 7 indvendige gear, rullebremser og 28mm dæk. Selvom den var et gammelt løg og stod ude året rundt, så virkede den bare... Og som hverdagscykel i byen var den perfekt. Bundsolid og med et minimum af vedligehold.

    Idag har jeg ikke rigtig mulighed for at cykle på arbejde, hvilket er ret ærgeligt da der kun er 16km.
    Men jeg har lige pensioneret min gamle 26" mtb og lavet den til gadebrug, til når man lige skal ned og handle osv. Ligesom Peder har jeg skiftet forgaflen ud med en fast i kulfiber og så har jeg lavet den til 1x-setup og beholdt den gamle xtr bagskifter, samt xt bremserne. Og med 2,5" brede Maxxis Hookworms er den ret sjov at drøne igennem byens forhindringer på.


  • #9   6. nov Jeg har efterhånden haft et par cykler med indvendige gear og rullebremser. Jeg må også sige, at de er pålidelige og trofaste, men de er tunge, og der er ikke meget spræl i dem.

    Jeg kunne godt tænke mig at bygge en mountainbike om til gadebrug nu efter jeres input.


  • #10   6. nov Du kunne overveje Torpedo/Sram 3 gear så har du da lidt range på gearingen og et årligt kabelskift overlever du nok. Min mor har en Kildemoes med Sram 7 gear og kædekasse, jeg er tit blevet imponeret over hvor smooth den kører (i hvert fald efter jeg smurte det op med gearolie og frisk fedt), men ja det vejer lidt og er lidt for laid back.

    Jeg har set nogle test hvor Sram/Torpedo generelt var et par procent mere effektive end Shimano ( 1speed ~98%, 3gear~96%, 7gear~90% så vidt husker)

    Jeg bruger selv en Centurion med 1x9 udv. gear til det meste hverdags transport (14km hver vej) og det er tilpas effektivt og billigt i vedligehold. Ca. et sæt kæde/kassette om året. Købt brugt i januar 2013, men nu er baghjulet også ved at dø (freehuben har holdt kort strejke starten af en tur)

    Den er blevet opgraderet til hydrauliske skivebremser, men der er stadig lidt piveri og vedligehold, men stadig bedre bremseevne end en rulle bremser.


  • #11   7. nov Jeg har ikke så meget erfaring med Torpedo/SRAM 3-gear. Men måske skulle jeg prøve igen. Bortset fra slap kæde, synes jeg, at indvendige gear er mere vedligeholdelsesfri. SRAM S7 foretrækker jeg også klart over Shimano Nexus. Jeg har bare været uheldig nogle gange med defekte klikbokse, men de koster heldigvis ikke alverdens.

    Jeg kan dog bedst lide at køre med udvendige gear og hydrauliske skivebremser, når de fungerer perfekt. Men det kan kræve lidt mere arbejde. Hvis jeg skulle køre knap 30 km dagligt ville jeg bestem vælge udvendige gear.

    Jeg er faktisk ved at bygge en 26" mountainbike om til 28" elcykel med udvendige gear og hydraulisk skivebremse bagpå. Så kan jeg forhåbentlig cykle på arbejde af og til (30 km hver vej).


  • #12   7. nov Konen har forresten også en fast forgaffel, på min gamle 26", som nu også er hendes hverdagscykel. Her er et billede af begge.
    https://ibb.co/R0fkDMz


  • #13   7. nov De ser virkelig godt ud! Er 29" mon ikke en fordel ift. rullemodstand og generel komfort i byen?

  • #14   7. nov Tak smiley
    29" ruller bare godt, men self. mest fordel på det ujævne i forholdet til 26".




  • #15   7. nov Jeg slår bestemt til, hvis jeg falder over et godt håndværkertilbud på en 29", men dem er der desværre ikke mange af. Jeg må væbne mig med tålmodighed

Kommentér på:
Den perfekte hverdags-/transportcykel

x