Edge 500 Red Vs. 800. {{forumTopicSubject}}
Ny racer, så skal der også nyt lir på.
Eks. Computer. Og så er der jo kun to muligheder når man er Garmin fan som jeg.
Edge 500 og så 800’ern. Har surfet lidt rundt på nettet for at undersøge disse to modeller.
Ingen tvivl om at 800’eren jo er den fedeste (Er jo også topmodellen) MEN som jeg lige kan forstå rundt omkring så er den ”eneste” forskel at navigationsdelen (Dør til dør navigation) Dette er selvfølgelig også en væsentlig faktor. Men ved ikke hvor meget jeg vil få brug for dette, og man er vel jyde, så økonomien kommer selvfølgelig! også ind over. Man skal jo helst ikke betale for meget.
Så derfor faldt mit valg egentlig på 500’eren.
Så kom dilemma 2. Min cykel er sort og rød, så derfor skal jeg jo ikke have den blå/hvide udgave, men selvfølgelig have en Edge 500 Red.
Så er det man rynker bryn, for hvorfor koster en rød/sort model så meget mere end en blå/hvid? Det er jo kun ”coveret / skallen” der er forskellig, indmaden er jo den samme. Og tvivler på at den røde farve koster så meget mere end den blå.
Det skal så også lige nævnes at jeg pt. Har en Forrunner 305 med pulsmåler og kadancemåler, så dette har jeg jo ikke brug for at købe nyt af. Og det er åbenbart kun den blå/hvide model man kan få uden ekstraudstyr. Dette gør selvfølgelig også noget ved prisen, men alligevel.
Nå men så på pulsure.dk kan man få en 800’er (uden ekstraudstyr) til ca. samme pris som en 500’er Red (Med udstyr, som jeg jo ikke skal bruge)
Kan man så ikke lige så godt købe 800’eren???
Puha en lang smøre for at komme frem til mine egentlige spørgsmål.
1. På garmins hjemmeside står der både ved 500 og 800 at puls & kadancemåling kun er muligt ved visse udgaver. Kan alle 500 og 800 ikke modtage/vise puls og kadence? Men det skal forstås sådan at det kun er visse udgaver hvor udstyret medfølger?
2. Som sagt så er den 800 jeg kigger på uden grej. SKAL man så købe Garmins kort, eller kan man finde gode kort på nettet, enten billigere eller endda gratis?
3. Hvis man køber Garmins kort. Kan man så også købe livstids kort opdatering ligesom ved Garmins bil-GPS’er?
4. Hvordan virker disse kort? Skal man planlægge sine ture hjemmefra på computeren hvis man vil køre på ”fornuftige” cykelveje. Eller kan man fravælge ”alle” veje, så den eks. Kun vil guide dig af små lokale veje, og ikke eks. Hovedveje/større veje? (Ikke kun fravalg af motorveje, grusstier, betalingsveje osv.) Eks. Jeg skal fra A til B. Jeg indtaster destination. Kan jeg så fravælge alle former for veje og derved kun blive guidet af små lokale veje?
5. Er der nogen der evt. ved om man kan og i så fald hvor, købe Edge 500 RED. Uden ekstra grej, eller i hvert tilfælde væsentligt billiger end de ca. 2500 kr. jeg har set den til. (Kan jo få en blå til under 1400 kr.) Vil godt give lidt ekstra for en rød, men ikke 1000-1100 kr.
Ellers er yderligere kommentarer erfaringer med disse to modeller selvfølgelig velkomne.
aug 2009
Følger: 1 Svar: 1
aug 2009
Følger: 26 Følgere: 25 Cykler: 3 Emner: 24 Svar: 339
der er et standart kort på så vidt jeg husker, men det du betaler xtra for, er at få alle de små veje med mener jeg.
aug 2009
Følger: 26 Følgere: 25 Cykler: 3 Emner: 24 Svar: 339
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 16 Cykler: 3 Emner: 71 Svar: 5.236
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 6 Emner: 16 Svar: 28
Ja som jeg også nævner, så har det, at RED er bundle selvfølgelig indvirkning på prisen
Men så alligevel. Tager man pulsure.dk bare for at tage en tilfældig side. Så kan du jo få en blå/hvis m. Puls og kadance til. 1840 kr. (1940 kr. vejledende)
Mens en RED koster 2395 kr. (2600 kr. vejledende)
Selvfølgelig kan der da godt være prisforskel på forskellige farve udgaver. Men syntes da alligevel at ca. 560 kr. forskel for den "samme" vare alligevel er en del
Man kunne så selvfølgelig håbe at man kunne finde en person der har købt en RED. og så gerne vil opdatere til en 800, men beholde puls/kadence censor, og derfor vil sælge selve 500 computeren.
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 16 Cykler: 3 Emner: 71 Svar: 5.236
Men det er vel pga den røde er forholdsvis ny.
Jeg er selv lidt i samme situation da min blå heller ikke passer på den.
jul 2008
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 6 Svar: 58
Det var godt nok en lang tekst du har skrevet der. Nå men jeg har lidt erfaringer med de 2 modeller du skriver om, da jeg selv har en 800 og min svigerfar har en 500 som jeg har anbefalet ham at købe.
Sp. 1. Jo både 500 og 800 kan kører med ANT+, derfor kan de alle tage puls, kadence og watt.
Sp. 2. Der er standart kort på computeren, du kommer ikke til at mangle kort, hvis du ikke vil køre dør til dør navi. Det eneste tidspunkt jeg bruger kort, er når vi er på cykelferie, der laver jeg ruter hjemmefra og lægger dem ind i min 800. Det er super fedt og uundværligt når man ikke er kendt i området.
Sp. 3. Jeg har ikke set nogle opdateringspriser på deres kort til edge. Men jeg mener nu heller ikke at det er nødvendigt, mine kort er fra min edge 705 fra 2008 og de har aldrig skuffet mig.
Sp. 4. Man kan bare taste en adresse ind lige som på en alm navi, men den er røv dårlig til at guide og lave ruter. eks. så bor jeg i Lyngby og skulle til Greve, korteste vej er ca. 20 km. Men min gl. 705 er guidede mig ud omkring roskilde, en tur på 45 km. Den må have ment at jeg manglede træningen.
Den er indstillet til ikke at tage motorveje, men det kan slås fra, så kan men også bruge den i en bil.
Man kan i indstillingerne bede den om at undlade grusveje hvis du kører race.
Men den er som sagt røv dårlig til at navigere, med mindre at du har lavet ruten på forhånd via din computer, så er den nemlig helt fantastisk.
Sp. 5. Jeg aner ikke hvor du kan købe en 500 i rød, men jeg vil meget kraftigt anbefale dig at købe en 800, den er 100 gange federe end en 500. Min svigerfar som har en 500 er lidt ærgelig over at jeg anbefalede ham en 500 frem for 800, han lånte nemlig min 800 til en tur på Mallorca og han var 100% solgt i forhold til hans 500.
Jeg har selv kørt lidt med min Svigerfars 500 og den er bare ikke så gennemført som 800 er, når man har 8 informationer på en side er det bare for småt og man bliver hurtigt afhængig af at have alle de informationer som der er muligt. på 800 kan du have 10 informationer på en side, uden det virker for småt, og så kan du have op til 3 sider, men det kan du også på 500.
Alt i alt, så er 800 både den ekstra pris og vægt værd uden tvivl.
lad mig høre hvad du vælger og sig til hvis du har andre spørgsmål.
Med venlig hilsen
Peter B
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 6 Emner: 16 Svar: 28
Tak for et rigtig godt og uddybende svar
Lidt sjovt, i starten da jeg sad og læste dit indlæg, sad jeg med fornemmelsen af at du "ned vurderede" 800'eren og mente at det faktisk var bedre at vælge 500'eren til prisen selvfølgelig
Syntes det virker lidt som om du ikke rigtig har meget til overs for navigations delen i 800'eren. Og det er vel grundlæggende derfor man skal vælge 800 frem for 500???
Nå men fandt jo så ud af at du klart ville anbefale 800'eren.
Hvilken jeg vælger er ikke helt afgjort endnu. Men med dit fine svar og anbefaling kunne det da klart godt ende med en 800'ere. Men det bunder så lige meget i at jeg jo som sagt har kadence og pulsmåler i forvejen, og derfor kan få en 800'er til ca. samme pris som en 500 RED. Som jo kun kan fås i BUNDLE.
Men endnu en gang tak for det fine svar, og skal nok give lyd når jeg har købt.
Kunne jo også være jeg havde brug for noget teknisk assistance rent opsætning / installationsmæssigt
jul 2008
Det er rigtigt at det egenligt kun er navi delen som er forskellen på hvad de 2 modeller kan, hvis man ser på det rent funktions mæssig.
Men det som jeg mener er den største forskel på de 2 er komforten. Den store skærm med touch og farvedisplayet er helt fantastisk. På grund af den komfort alene ville jeg vælge 800eren, men på en eller anden måde tæller både ruteplanlægningen hjemme fra og alm navi også som et plus. Som jeg beskrev i mit forrige indlæg, så er ruteplanlægningen helt fantastisk. Og den alm navi er god at have hvis man fare lidt vild, når man er på jagt efter de gyldne træningsruter rundt omkring i landet.
Jeg har også lagt mærke til at en stor del af Garmin holdet er skiftet over til 800eren frem for 500eren, efter 800eren er kommet på markedet, det kan selvfølgelig bare været et reklame stunt, men værdien i det store display er helt enorm.
Du siger bare til, hvis du skal bruge noget hjælp, men det hele siger næsten sig selv, især på 800eren pga. touch displayet.
Mvh Peter
feb 2012
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
Eftersom der kommer nogen seriøse og konkrete svar i denne tråd vil jeg benytte den til at spørge om noget af det samme.
Jeg er rimelig ny i flokken men er blevet bidt af sporten.
Jeg vil have en gps cykel computer og har kigget på følgende:
Garmin 500 (blå/hvid)
Garmin 705HR
Garmin 800
Jeg ved ikke hvilken en model jeg skal vælge?!
Jeg cykler kun på en racer cykel så tror ikke jeg vil få den store gavn af ting til bmx verdenen. Min sviger far har købt en garmin 500 men hælder personlig mest til garmin 800. Min trivel ligger dog meget i om jeg vil få noget for pengende for de sidste 1000 kr. (JYDE)
Noget som kan konstaterer hvilken model der vil passe til sådan en lidt nærig jyde som mig som stadig elsker lir?
jul 2008
Som du kan læse i mine tildligere indlæg, så anbefaler jeg klart en 800 frem for 500.
Jeg har selv haft en 705, og det er en super fed computer, meget tæt på 800, men den har kun 2 sider med maks 8 informationer på hver. 800 har 3 sider med 10 informationer på hver og tro det eller lad vær, men man kan rent faktisk godt bruge mange informationer. Jeg har selv 24 sat til på min 800.
Men hvis du ikke vil smide de sidste 1000,- så køb en brugt 705, du kan ofte få en til 1500,- og jeg savner faktisk lidt det joystik som sidder på den og som 800 ikke har.
Så hvis det var mig, så ville jeg ikke tage en 500! Hellere en 705 og helst en 800.
Mvh Peter
Edge 500 Red Vs. 800.