{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.237 visninger | Oprettet:

Højde på sadel (Landevej) {{forumTopicSubject}}

Hej CG,

Jeg har lige et spørgsmål jeg gerne vil bede om jeres synspunkt til.

Jeg syntes jeg sidder meget godt på min cykel, men min onkel som er licens rytter mener jeg sidder lidt for højt, da jeg godt kan komme til at hakke lidt når jeg kører med en kadence på 100 eller der over.

Han har fundet en formel på nettet omkring sadel højden, som hedder din skridtlængde x 0,883 = målet fra midt krank til top sadel målt parallelt med sadelrøret.

I mit tilfælde her jeg en skridt længde på 80 hvilket vil sige målet skal være 70,64 cm. I øjeblikket sidder min sadel 72 cm over kranken, hvilket vil betyde at min sadel skal ned med 1,4 cm.

Nå grunden til jeg meget gerne vil have jeres syn på sagen er, at jeg har sådan en ramme hvor sadelpinden er den del af rammen, dvs. at jeg er nød til at save 1,4 cm af rammen for at få sadlen ned, ellers havde jeg selvfølgelig bare taget en prøve tur.

Derfor vil jeg spørge jer hvad jeres erfaringer med sadelhøjden er? Og kan det være rigtigt at jeg sidder 1,4 cm for højt når nu jeg mener at jeg sidder meget godt der hvor jeg sidder nu? Og sidst men ikke mindst vil jeg få noget ud af det ift. watt?

Tak for jeres tid.

Mvh Peter.


De bedste synshaller i nærområdet
Når din bil skal synes, så tjek de forskellige muligheder ud på; Find den bedste synshal i nærområdet

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Højde på sadel (Landevej)
  • #1   14. jun 2012 Jeg syntes du skal bruge 2000kr på at få et bikefit. Det er det vigtigste at du sidder ordentlig på en cykel.

  • #2   14. jun 2012 Få lavet en udmåling.

    Ellers hvis du kører med cykelsko/klikpedaler, så ganger man skridt længden med 1,08
    Så får du afstanden fra trædeflade på klikpedalen og til top saddel


  • #4   14. jun 2012 Peter B.

    Den korrekte formel er skridtlængde x 0.885 = sadelhøjde

    Ikke 0.883



  • #5   14. jun 2012 Hej og tak for jeres svar.

    Det helt rigtige ville nok være at bruge de 2000,- på en fit, men jeg har jo aldrig haft et problem, fordi jeg sidder jo fint og så syntes jeg 2000,- er mange penge.

    Dennis; ifgl. din formel skal jeg have en længde på 86,4, min er 90 cm. Så jeg sidder nok lidt for højt.

    Spørgsmålet er bare om de mål er faste eller om det er forskelligt fra rytter til rytter hvordan man sidder bedst?


  • #6   14. jun 2012 Der kan være en forskel fra person til person, noget der spiller meget ind er f.eks vinklen du holder din fod i når du træder rundt.
    Om du peger foden lidt ned af med spidsen eller om du har hælen ned af eller bare vandret stilling når du træder.


  • Johan E
    Johan E Tilmeldt:
    aug 2018

    Følger: 1 Svar: 1
    #9   5. aug 2018 0,883 eller 0,885..... Den forskel er der vist ikke meget videnskabeligt belæg for skulle betyde noget! Det svare jo til om du kører med vintersokker. Eller nye eller gamle klamper! Selv sværger jeg til at tage udgangspunkt i den traditionelle metode: du sidder på cyklen sætter hælene i pedalerne og kører "baglæns" og så skal du kunne nå med udstrakt knæ, men kun lige. Og du skal være lige på grænsen til at rokke. Hvis man er meget trænet og har cyklet mange år og er vant til at sidde lavere, så er det jo fint, og de fleste proffer sidder nok lavere. Men for os andre er det et godt sted at starte. Godt for knæene...

Kommentér på:
Højde på sadel (Landevej)

Annonce