{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.306 visninger | Oprettet:

Lys til MTB nat- / mørkekørsel {{forumTopicSubject}}

Hej CG

Jeg har i længere tid overvejet hvilken type lys jeg skal bruge til at køre nat- / mørkekørsel.

Jeg har kigget på mange forskellige modeller, og læst mange forskellige meninger om man kun skal montere på styr eller både styr og hjelm.

Jeg havde mere eller mindre besluttet mig for et sæt Ay Up V3 adventure set. ((link fjernet)

Der er 2 sæt lygter, man kan eksempelvis vælge en "bred" lygtekegle til styret og en mere kegleformet til hjelmen.

Nogen steder er dette system testvinder og andre steder mener folk ikke det er kraftigt nok. Derudover kan det kun købes direkte fra Australien som giver prisen et ekstra nøk opad mht. told, moms etc.

Derefter fik jeg anbefalet Exposure Six Pack til styret for virkelig at få noget lys på styret og så slippe for at have noget på hjelmen Denne er på tilbud hos wiggle.co.uk ( http://www.wiggle.co.uk/exposure-six-pack-mk2-front-light/)

Sikkert fordi der nu kommer nye 2013 modeller.

Hvad kører i andre med?! smiley
Alle erfaringer er meget velkomne smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lys til MTB nat- / mørkekørsel
  • #2   29. aug 2012 Jeg har 1 magicshine mj-872 med oplyst 1000 lumens (det passer dog ikke) til 800kr.

    Kan nok ikke gøres bedre til prisen, den vandt vidst bikeradars lygte test. Pris kontra performance.


  • #4   29. aug 2012 Jeg kører med den her på hjelmen og en 700lumen på styret. super god, specielt til prisen
    (link fjernet)


  • #5   29. aug 2012 Fedt at høre nogle erfaringer, men det gør det desværre ikke nemmere at vælge smiley Jeg læser meget blandet om magicshine rundt omkring, selvom de var min første indskydelse, derfor tænkte jeg at jeg ville kaste penge efter et af de "store" mærker.

    Men jeg er selvfølgelig heller ikke interesseret i at betale en masse penge bare for mærkets skyld.


  • #6   29. aug 2012 jeg købt min udlukkende pga den er billig. Men jeg er meget overrasket over hvor god den er.

    er dens leve tid lige så lang tid som de store mærker, det er den nok ikke. Men til den tid så tror jeg at jeg bruger 800kr igen på den samme lygte.


  • #7   29. aug 2012 Jeg kører med 2 lommelygter fra dealextreme.com . De minder lidt om den Jakob linker til. Der er seriøst smæk på lyset. En på styret og en på hjelmen, så ser man bare alt. Inden jeg købte dem, kiggede jeg også på forskellige færdige løsninger, beregnet til mtb. Men jeg synes de er for dyre i forhold til hvad de leverer. Tror jeg har betalt i omegnen af 500kr for lygter, batterier og lader.
    Der er selvfølgelig nogle ulemper, såsom at man selv skal lave/tilpasse en holder, samt at der skal skiftes batteri cirka en gang i timen. Det har dog ikke været et problem for mig, men det er nok individuelt.

    Uanset hvad du vælger, så vil jeg dog anbefale dig at købe to lygter hvis du kører små twistede spor. En på styret og en på hjelmen, det fungerer rigtig godt. Hvis du kører brede skovstier, så kan du imidlertid sagtens nøjes med en.


  • #8   29. aug 2012 Jeg bruger samme løsning som Rasmus F. Jeg har 4 af dem her.. 4 batterier og en lader. Pris omkring 5-600 kr.. parabolen i netop den lygte der giver en rigtig god spredning af lyskeglen. Ikke for meget spot..

    http://www.dealextreme.com/p/ultrafire-ssc-p7-2-mode-900-lumen-led-flashlight-with-strap-18650-844050320

    Oceaner af lys.. Har kørt med 2 på styret og 1 på hjelmen.. og prøvet med alle 4 på styret.. Det lange lys på bilen fik konkurrence.. smiley

    Jeg ser det som et plus at der ikke er ledninger der hænger og kan knække, komme i klemme eller blive revet i stykker af grene osv.. Og hvis en går ud eller går i stykker langt ude i skoven, har jeg altid backup, så jeg kan finde tilbage til udgangspunktet smiley

    En af mine makkere har ay-up sættet og det giver et rigtig fint lys og det er meget kompakt. Men jeg har mindst lige så meget lys som ham.. med 2 lygter.


  • #9   29. aug 2012 Kører med billig eBay Kina lygte alla den her http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem?itemId=150626591516
    De 1600 lumens er nok lidt overdrevet 1000-1200 er nok mere realistisk men til omkring 300 incl fragt er det stadig meget lys for pengene

    Hvis prisen er lige meget ville jeg kigge på Gloworm X2 til omkring 1600 som får rigtig god kritik på sider som MTBR


  • #10   29. aug 2012 Kører med to af de her, den på styre med 75% lysestyke og den hjælm med 25-50%
    rigelig lys i 3 timer, problem med for mange lumen er man ikke kan se de små detaljer på sporet pga. det meget hvide lys LED pærer giver. Husk bruge batteriet hen over sommeren et par gange ellers går det dødt.

    (link fjernet)


  • #12   30. aug 2012 Poetsch-->

    Ved du om det er lithium batteri, der sidder i den lygte du linker til? Synes ikke det fremgår af annoncen.


  • #13   30. aug 2012 Kan ikke lige på stående fod svare på hvad batteri den har
    Men sammen lignet med den bike-ray II som jeg startede med giver den måske 10-15% mere lys og holder strøm lige så længe.
    Retfærdigvis skal set dog siges at samlekvaliteten er noget under feks. Bike-Rey og de magicshine jeg har kunne sammenligne den med
    Men igen: til omkring 300 kr. er den mere end ok

    P.S. Vi er nok efterhånden en 7-8 stykker i klubben (HMIF-MTB) der køre med disse billige lygter og synes ikke jeg har hørt om nogen problemer med dem


  • #14   30. aug 2012 Tak for alle de mange erfaringer. Ahhh det er svært. Jeg hælder mere og mere til en billigere løsning såsom magicshine eller nogle af de andre der er linket til istedet for den dyrere exposure løsning.

    MEN jeg kan også godt lide at have noget lækkert grej (ikke dermed sagt at der er noget galt med magicshine) og det tror jeg at exposure er, men jeg er bare heller ikke sikkert på at det er SÅ meget bedre så det kan retfærdiggøre den noget dyrere pris.

    Kunne være sjovt at høre fra nogen der kører med de "dyre" systemer og lave en sammenligning og se forskellen, hvis der overhovedet er nogen smiley

    Hmm jeg må i tænkeboks over weekenden smiley


  • #15   30. aug 2012 Lige et bonus spørgsmål. Jer der cykler med Magicshine mj808 eller lignende. Hvordan gøres disse fast til hjelmen, og hvad med batteriet? Jeg købte sidste vinter den 2200 lm lygte der var som fælleskøb her på siden. Den er jeg meget tilfreds med og gør nat til dag, men selvom der medfølger hjelmbeslag er lygten og batteri for stort og tungt at have på hovedet. Den bruger jeg derfor kun på styret. Overvejer lidt at købe noget til hjelmen for bedre at kunne lyse ind i svingene.

  • #16   31. aug 2012 Der medfølger en velcro strop/beslag til hjelmmontering.
    Lygten har jeg best erfaring med at have midt oven på hjelmen (føles tung når den sidder midt foran og presser hjelmen ned) ledningen "fletter" jeg ind og ud af et par af vetilations hullerne så den sidder tæt ind til hjelmen og så ned til batteri i camelbag

    Gloworm X2 lygten som jeg har nævnt tidligere er i mine øjne en optimal hjelmlygte, den er på str med en tændstiksæske og meget let, prøv at Google den, den får masser af god omtale på bla MTBR's forum ( men også 5 gange så dyr som eBay lygten som jeg så fint kan nøjes med)


  • #17   31. aug 2012 >Niels, jeg kører med Cambelbag, i den har jeg det ene batteri så bruger jeg flaske holderen på cyklen til det andet batteri, til lygten medfølger der både grej til hjælm montage og ramme/styr montage.

  • #18   28. sep 2012 >Michael G, hvor gl. er din MJ872 ? jeg købte to sidste år de er oplyst til 1600 lumen, jeg synes de lyser for kraftig på 100% så kører med 75% på styret og 25% på hjelm det giver mere end lys nok.

  • #19   28. sep 2012 Du har helt ret 2x10, den er 1600 lumens oplyst. Det var lige en huske brøler fra min side. Den er loge over et år gammel vil jeg tro. Og ja jeg køre også med 50%-75% det er mere ind rigeligt

  • #20   28. sep 2012 Jeg kører også med en Kina lygte fra eBay til ca. 300kr inkl. Forsendelse. Den lyser fantastisk godt vil også tro 1200 lumen, der medfølger også hjelmholder.
    Tag sådan to så har du rigeligt med lys


Kommentér på:
Lys til MTB nat- / mørkekørsel

Annonce