{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
991 visninger | Oprettet:

En robust og pålidelig pendlercykel til frekvent brug hele året ? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg er i øjeblikket på kig efter en ny cykel der kan håndtere en masse kilometer hele året. Jeg kører til og fra skole stort set hver dag og generelt hvorend jeg skal hen (gns. 120km+ pr. uge).

Jeg har de seneste år kørt på en single speed, med en del alderdomsskavanker. Jeg har forsøgt at søge lidt rundt omkring online på cykler der matcher mine kriterier, men har ikke fundet noget. Mit sidste håb er der er nogen herinde der kunne hjælpe mig.

Jeg kunne godt tænke mig en cykel der er pålidelig, robust og hurtig. Helst med indvendigt gear, da jeg helst vil skulle vedligholde den mindst muligt.

Cyklen håber jeg kan ligge på mellem 5-6000kr maksimalt, da jeg også skal have tilføjet lygter, lås osv.

Jeg håber I kan hjælpe en cyklist i nød. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  En robust og pålidelig pendlercykel til frekvent brug hele året ?
  • #1   11. jan 2022 Det er ikke helt nemt at kombinere hurtig og vedligeholdelsesfri
    Skal det være indvendige gear kan du overveje at nøjes med 3 gear, det er både lettere og mere effektivt, men komme an på om din rute tillader det.
    Du kan hente en del effektivitet på valg af dæk (se evt. https://www.bicyclerollingresistance.com, men det kan ikke altid forenes med punkterfri).
    Mht. bremser så er skivebremser at foretrække, men skal det være fri for vedligehold er rullebremse og fodbremse at foretrække.

    Jeg har ingen konkrete bud på mærker, men undgå de helt billige Thansen/Bilka/osv. cykler, der er nogle gange sparet mange underlige steder.


  • #2   11. jan 2022 Jeg bryder mig ikke om indvendige gear - men indrømmet; så længe de kører, er det lavt vedligehold. Kører for tiden primært på et gammelt, brugt Shimano 3G (Nexus SG-3C41) - som faktisk ser ud til at holde fornuftigt (i modsætning til "Torpedo" 3-gear-navene, som jeg har smadret en del af "som mindre"... ;-).
    Jeg ville gerne prøve nogle af de gearnav, der kører med oliebad (fx Shimano Alfine 11, Rohloff mv). De skulle både være væesntlig mere holdbare og mere effektive. Men den slags koster jo, og de er nok desværre udenfor standardbudgetterne (mit incl.)... (Jeg håber de engang (eller nu?) laver nogle 5-8 gear med samme teknologi og bedre priser smiley
    Det samme gælder nok desværre rem-trækkene, som der vist efterhånden skulle være kommet styr på. Check dog lige reservedelspriserne - jeg opgav (måske uretfærdigt, da jeg ikke aner hvad levetiderne er) på den bekostning, sidst jeg kiggede.... smiley
    Har ikke nogen ide om hverken holdbarhed eller effektivitet, men de trinløse Nuvinci gearnav (hedder vist Enviolo nu?) er et interessant koncept - og undgår i hvert fald de fleste problemer med justering etc. Har kun kørt med dem på en tung ladcykel med elassist - så har ingen ordentlig fornemmelse for dem...

    Hvis du kører bykørsel og halv-hurtigt, vil jeg anbefale dig at holde dig fra rullebremser foran! Og jeg ville ha' ønsket at jeg havde haft skivebremser til rådighed, da jeg pendlede ~200km om ugen i Kbh. Der gik maaange bremseklodser og nogle fælge til. Så er det trods alt lettere at skifte et par skivebremseklodser noget sjældnere! Og hvis skiven skulle blive slidt ned, er den meget lettere og billigere at skifte end en fælg! Og så bremser de bare på en federe måde end en fælgbremse! smiley
    Men sikkert fint med en rullebremse eller fodbremse bagpå - der er efter sigende meget få problemer med dem (selvom jeg ikke er imponeret over de brugte cykler, jeg har haft fat i... ;-). Under alle omstændigheder er det vel kun ca 30% eller mindre af bremsekraften der ligger på bagbremsen!
    Det var en ordenlig bunke snak uden en specifik cykelanbefaling... Men prøv i hvert fald lige en cykel med skivebremse foran, hvis du kører i byen! smiley


  • #3   11. jan 2022 ->Anders F . Lige en kommentar til det med gear nav.
    Det er ikke mit indtryk det er blevet bedre med årene, det er i hvert fald det mekaniker venner har fortalt mig, Sram/sach Torpedo T3 skulle være noget af det bedre. I dag skal det kunne laves billigt og en mekaniker havde oplevet akslen var knækket på et iMotion3 nav, på en børnecykel.

    Mht. effektivitet så kan man finde nogle nyere grafer hvis man søger lidt, de trinløse gear er ikke effektive.
    https://i.stack.imgur.com/2pXIB.png

    Desuden en noget ændre artikel med test af effektiviteten af Sach/Shimano 3/4/7 http://www.ihpva.org/HParchive/PDF/hp52-2001.pdf

    Jeg kører selv Torpedo T3 her om vinteren og oplever ikke effektiviteten som mærkbar begrænsning.


  • #5   17. jan 2022 Tak for de mange gode input!

    Jeg havde også selv overvejet om jeg kan skubbe budgettet opad for så at købe med rem-træk, da jeg har hørt godt om det i forhold til især vedligehold.

    Siden jeg tidligere kommer fra single-speed er ethvert antal gear over et helt klar en bonus. Jeg cykler op ad bakke den ene vej og ned ad bakke den anden vej, så det er helt klart derfor jeg kunne tænke mig nogle gear der kan klare turen ud og nogle bremser der kan klare turen hjem smiley

    Jeg ved at på mange standardcykler sidder der Shimano Nexus 8G, de må vel klare sig fortrinligt af den grund?

    Sådan lige umiddelbart vil jeg sige at med det gode input kunne jeg stå mellem at vælge indvendigt gear med skivebremser eller ligefrem undersøge rem-træk lidt mere i dybden, hvis det kan vise sig at være så holdbart som der bliver spået af cykelhandlere, producenter, osv.



  • #6   22. jan 2022 Jeg vil ikke kalde Nexus8 effektiv, men det ikke sikkert du bemærker det.
    Du kan evt. prøve at sammenligne en 3g Nexus med 8g, ved forhandler (forudsat det er nogenlunde tilsvarende cykel)

    Remtræk er rigtig godt mht. til vedligehold og skulle være næsten lige så effektivt som kæde. Du skal dog være opmærksom på det er dyrt at få skiftet og selv de holder flere gange længere end en kæde er det samlet stadig en større udgift (gælder måske ikke hvis det er værkstedet der skifter kæde)
    ... men igen remtræk burde holde 15.000km, så der går lige et par år.


Kommentér på:
En robust og pålidelig pendlercykel til frekvent brug hele året ?

Annonce