{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.754 visninger | Oprettet:

Asbjørn J
Asbjørn J
Tilmeldt:
23. okt 2008
Cykler: 3 Emner: 2 Svar: 7

29er MTB til nybegynder: Hvilken af disse 2? {{forumTopicSubject}}

Hej cykelnørder smiley

Jeg har behov for godt input i forbindelse med min første MTB og håber jeg kan trække på jeres kompetencer/ekspertise hvad cykler angår.

Lidt om mig selv: 184 høj/lav, 87 kg og cykler generelt ret lidt på min citybike. Ønsker dog at komme i gang med at cykle mere og synes MBT lyder interessant. Når jeg køber noget, så vælger jeg som regel at købe noget "ok/godt" udstyr fra starten af, for udstyr skal man jo ikke gå ned på :-). Har derfor kigget på cykler i 10-13.000 kr klassen Jeg har ikke meget kendskab til cykelkomponenter, så har derfor forsøgt at læse op på det på diverse forums, ink cykelgalleri.dk.

Jeg har ind til nu nået frem til disse cykler som ser interessante ud:

Cykel nr 1
Radon ZR Race 29er 8.0 :
http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a78480/zr-race-29er-8-0.html?lg=en&country=59&cr=EUR#

Fordele: XT-udstyr hele vejen igennem, Lækker forgaffel (Har jeg læst mig til..?)

Alu-ramme: Er det en fordel/ulempe?

Ulempe: Kan IKKE teste cyklen da det er internethandel, Muligvis forsikringsproblemer da der ikke er dansk stelnummer (men forhandler har oplyst mig at der sidder et unikt rammenummer på cyklen)

Denne ville jeg bestille i rammestørrelse 20"

Pris: 11.300 (fordi jeg kender en der kan modtage den for mig i tyskland, og derfor slipper med mindre moms og forsendelse)

Cykel nr 2:
Cube Reaction GTC pro 29 - 2012
(link fjernet)

Fordele: Carbon-ramme, Kan teste cyklen inden køb og kan nemt få den justeret/serviceret, da jeg kun bor 100 meter fra cykelhandleren jeg linker til.

Ulempe: Ikke så gode bremser som Radon (har læst at 2012-udgaven af XT skulle have særdeles gode bremser), Ikke så god forgaffel som Radon's fox.

Denne model ville jeg nok bestille i en 19" (Siger jeg nu uden at have prøvet den)

Pris 13.500

Hvad mener i jeg som nybegynder skal sigte efter? Har i bedre forslag til cykler? Prismæssigt bør det ikke være højere end dem jeg fundet..

Håber i kan hjælpe mig i den rigtige retning


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  29er MTB til nybegynder: Hvilken af disse 2?
  • #1   7. okt 2012 Ikke for at være negativ, men dette er et "cykelgaller"i, så at trække på folks "ekspertise" er nok lidt voldtsomt..

    Hvis du er så meget i tvivl om størrelse og udstyr, så tag til din lokale cykelhandler?
    Det er en fagmand, her burde du kunne få rigtig ekspertise..

    90% af brugerne på dette galleri, er alm. dødelige motionister, som hver især har deres egen personlige mening og holding til tingene, så du vil få en million blandede svar på dine spørgsmål.
    Så igen, gå til din lokale forhandler, hvis du ikke tror på ham, så findes der rigtig mange special forretninger i landet, som kan svarer på alt hvad du har at spørge om smiley

    God søndag,
    held og lykke med køb af din første mtb og god fornøjelse derude ! smiley


  • Asbjørn J
    Asbjørn J Tilmeldt:
    okt 2008

    Cykler: 3 Emner: 2 Svar: 7
    #2   7. okt 2012 Jeg valgte at gøre brug af cykelgalleri.dk og det udmærkede forum herinde, fordi jeg ved at læse i de andre tråde har kunnet se, at der af og til kommer guldkorn fra folk som virkelig kender meget til cykler og som bruger dem i stor stil. Derfor ønskede jeg at trække lidt på deres erfaringer i stedet for selv at skulle ud og "opfinde den dybe tallerken" selv, hvis du forstår smiley

    Men tak for info, og god søndag til dig også


  • #3   7. okt 2012 Det er også helt i orden, slet ikke ment som forbud mod at spørge smiley

    Efter min mening, så vil jeg sige at du skal gå efter Cube'en..
    Reba gaflen er en rigtig god gaffel, som er mindst lige så lækker som Fox'en på den anden.
    Mht. bremserne, så har jeg ikke kunne oplevet en mærkbar forskel på den nye og den gamle, begge kører med mineralsk olie og har rigtig god føling med bremsekraften.
    Og så er GTC carbon rammen, rigtig lækker, komfortabel og stiv, syns selv at alu rammer kan føles rigtig "hårde" at kører på, knap så komfortable.
    + jeg kører selv på en cube racer, med deres GTC ramme og den er jeg super glad for.

    Mht. størrelsen, så vil jeg anbefale dig at prøve cyklen først, der er lidt andet end din højde der spiller ind på valg af størrelse.
    Hvis din skridt-, arm- og torsomål passer til din højde, så hælder jeg mest til at sige en 21", medmindre du har problemer med nakke, ryg o.lgn. som der skal tages højde for.

    Håber du kan bruge det lidt, i forhold til dit valg af kværn smiley


  • Grexter ©
    Grexter © Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #4   7. okt 2012 Asbjørn, det er helt ok at stille dette spg. men det er meget svingende hvor mange svar man får.

    Hvis du er helt nybegynder, er det svært at gøre det perfekte køb, da der er meget der er subjektivt, men det afgørende er, at du er villig til at punge 7000kr ud, da det er derfra man får en "rigtig" mtb (hardtail). Du bliver ikke (nævneværdigt) hurtigere af en dyr cykel i starten. Evt. kunne du overveje en Radon Race 29er 6.0 til €1000, køre en sæson eller to med den og derefter købe den helt rigtige cykel, hvis du altså følger dig begrænset af materialet...



  • #5   7. okt 2012 Synes godt nok det er nogle dyre cykler i forhold til det du siger du skal bruge den til... Man for rigtig meget begynder cykel for 5-8000 kr her hjemme ved en forhandler også. Og i sidste ende, er det altid manden der sidder på cyklen der gør udslaget. Jeg har for en måned siden købt mig en scott aspen de havde på tilbud i fri bikeshop til 7000,-. jeg kan sagtens følge med dem der køre med langt dyrre grej. nu ved jeg ikke om det skal være en 29'er de er jo vidst lidt dyrre end de "gamle" 26'er. men min pointe er, at det slet ikke behøver være så dyrt for en god begynder cykel:)

  • Asbjørn J
    Asbjørn J Tilmeldt:
    okt 2008

    Cykler: 3 Emner: 2 Svar: 7
    #6   7. okt 2012 Se, nu kommer de guldkorn som jeg håbede der ville dukke nogen op af. smiley

    Jeg tænter bl.a. på infoen om at cube's carbonrammer faktisk er gode nok, selvom det er nogle billige rammer (taget i betragtning af hvad andre carbonrammer ellers kan koste). Jeg havde af en lokal cykelhandler fået at vide, at det var bedre at gå efter en god alu frem for en billig carbon, men hvornår er en alu er god en af slagsen og hvornår er en carbon for billig til at man kan tage den seriøs? Det var noget af det som jeg gerne ville finde ud af med hjælp fra jer. Men hvis en der kører cube carbon (Dennis V) siger god for den, så er det absolut et hint i den rigtige retning.

    At jeg så også måske kan overveje at gå op i en 21" synes jeg er interessant. Jeg var selv været lidt bange for at et evt fjernkøb af radon'en i størrelse 20" ville være for stor til mig, men det lyder som om den godt kunne gå an alligevel.

    Jeg kan sagtens følge jer i, at I synes det er mange penge at bruge på en første-gangs-cykel, for det er mange penge at bruge når man ikke ved hvad man går ind til. Det bunder i flere ting. Jeg var henne ved den lokale cykelhandler og prøve en specialized 29er med slx/xt udstyr til 9000kr. Der var slx bremser på, og der fandt jeg ret hurtigt ud af, at det slet ikke var godt nok. Selvfølgelig kunne de bremse, men jeg følte slet ikke, at de havde det bid som jeg godt kunne tænke mig. På min citybike har jeg fuldt ultegra-udstyr på, at jeg er måske en smule forvendt. Samtidig har jeg normalt også den indstilling til tingene, at når jeg skal ud og bruge penge, så vil jeg gerne købe noget fornuftigt fra starten af. Hvis det så alligevel ikke ender med at køre som det skal, så er det nok klumpen oppe på sadlen der ikke gør det godt nok ;-). Men jeg kan godt se hvad i mener..

    Foreløbig mange tak for inputs. Det hjælper alt sammen. Jeg sidder foran min skærm og suger til mig af info. Tak smiley


  • Grexter ©
    Grexter © Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #7   7. okt 2012 Ang. "bid", som henviser til hvor godt bremserne tager fat lige fra starten af. For det første er det svært at vurdere "bid" før skiver/ klodser er kørt til, men noget af det væreste MTB bremser kan have, er for meget "bid". Doserbarhed er langt vigtigere i DK, du skal til Harzen (eller yderligere 500km syd på) før den absolutte bremsekraft/ overophedning begynder at betyde noget. Jeg er over 100kg, på intet tidspunkt har jeg oplevet nogle bremser (dette inkluderer slidte canterlever bremser) der ikke ikke havde rigeligt med bremsekrfat til at sende mig over styret. Lige så snart du forlader asfalten, vil du sådan set kun "minidosere" bremserne med én finger, netop for ikke at hive for godt fat...

    Ang. størrelsesproblematikken. Det er svært (læs: umuligt) at være sikker, før man har kørt en del timer i terræn før man ved hvad der passer. Har man en reference, kan man måle sig frem til geometrien på en ny cykel, men det er ikke tilstrækkeligt at kigge på tommer. Fx. er jeg 195cm og kører på (min anden) 19". 21"erne jeg har prøvet, har jeg følt for store. På Sjælland kan man leje MTBs, det er en af måderne at komme tættere på "sandheden", hvis man altså går full monty lige fra start.



  • Asbjørn J
    Asbjørn J Tilmeldt:
    okt 2008

    Cykler: 3 Emner: 2 Svar: 7
    #8   8. okt 2012 Det lyder smart, at man kan teste de forskellige bikes godt af derovre på øen. Jeg ved ikke endnu, om det også kan lade sig gøre her i det mørke sønderjylland.

    I dag har jeg selv været ude og trille en meget kort tur på asfalt på en 2013 Cube reaction GTC race 19" . Den er dyrere end jeg har lyst til at betale for en MTB, men det var det bedste sammenligningsgrundlag der var i forhold til reaction GTC pro 2012 som jeg har kigget på (og som muligvis kan skaffes endnu).

    Størrelsen var ikke helt tosset. Den må nok næppe være længere i stellet, men det kunne gå an. Desværre har alle cube's fået et skub opad i pris. Det udstyr der før sad på en PRO sidder nu på en RACE i stedet for, så nu skal man give 2000kr mere for at få samme udstyr som 2012'eren. Øv smiley

    Jeg har prøvet at sammenligne målene på Radon 18" og 20" med den 19" cube jeg har prøvet. Nu er jeg som sagt helt ny i det her, men jeg synes det ser ud til at en Radon 18" ville stemme mere overens med størrelsen på 19" cube. Jeg synes bare at 18" umiddelbart lyder af lidt lidt til en på 184.? Men på den anden side, hvis Grexter med en højde på 195 kører 19", så er det måske ikke helt tosset..

    Målene på 19" cuben:
    Seat tube mm 470
    Seat tube Center-Center mm 435
    Top tube mm 576
    Top tube - horizontal mm 602
    Seat tube angel Degree 73
    Head tube angel Degree 70,5
    Chain stays mm 440
    Head tube mm 100
    Wheelbase mm 1098
    Bb-height to hub mm -65
    Reach mm 414

    Målene for Radon’en er angivet på billedet.. Hvis man har et stel der passer nogenlunde, så kan man vel justere sig ud af problemer der måtte være eller?


    profilbillede
Kommentér på:
29er MTB til nybegynder: Hvilken af disse 2?

Annonce