{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.649 visninger | Oprettet:

Ny MTB??? {{forumTopicSubject}}

Hej.

I weekenden besluttede jeg mig til at købe en ny MTB, så den kommende weekend tager jeg til Børkop Cykler, for at indhente nogle tilbud:) Ind til videre har jeg hørt en del positivt om SCOTT, Efter som jeg kan se på Børkop Cykler´s hjemmeside er jeg lidt i tvivl om hvad man skal gå efter her tænker jeg på:

Fully eller Hardtail
Tommer: 26" eller 29"
Gear: Shimano eller SRAM?

Har tænkt mig at bruge omkring 15.000kr +/-
Det er ikke ikke absolut nødvendigt at det lige SKAL være en SCOTT.
Jeg skal køre i skoven som heromkring hvor jeg bor for det meste er grusveje vi har også nogle MTB ruter/spor som jeg også vil køre på af og til, cyklen skal også bruges til og fra job (har 5km til arbejde) i vinter halvåret. Jeg foretrækker helst at købe i en fysisk butik (Jeg er Bor i Aabenraa).

evt. info er 187cm og vejer pt 106kg som dog er nedafgående:)

Håber i kan komme med nogle tips og hjælp/vejledning.

Dahmm jeg glæder mig til en lidt for tidlig Jule/Fødselsdagsgave fra mig selv:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny MTB???
  • #1   22. okt 2012 26 eller 29" : Det er et spørgsmål som der vil være forskellige meninger om, det har også meget med at gøre om hvordan DIN kørestil er. Søg forummet det har været oppe flere gange.

    Fully eller hardtail: Igen har det meget med at gøre med hvad du køre og hvordan du køre. Ud fra dine behov vil jeg sige at du skal have en hardtail da du køre grussti, til og fra arbejde, samt en smule singeltrack.

    Shimano eller SRAM: Det spørgsmål har været oppe mange gange her på CG, prøv at søg forummet igennem. Jeg mener personligt at det er en disktution som der ikke er nogen ende på. Lige meget om du vælger Shimano eller SRAM er jeg ret sikker på at du nok skal blive tilfreds.

    Når du skal ned til Børkop Cykler så sprøg dem, de vil sikkert kunne hjælpe dig. smiley

    / Emil H


  • Grexter ©
    Grexter © Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #2   22. okt 2012 For det første, vil jeg råde dig til IKKE at bruge din fine dyre MTB kørsel til og fra arbejde, specielt om vinteren. Tyveri af kvalitetscykler er desværre ret udbredt, kørsel med off-road dæk på asfalt er ikke ret fedt, samtidig slides mønsteret hurtigt (ikke fedt i skoven), og til sidst men ikke mindst er vejsalt+sand noget af det der virkelig slider materiellet og får cyklen til at føles "gammel" (upræcise skift, kablerne "hænger", kæden strækkes/ klinger slides etc.). Ved vinterpendling holder jeg mig altid til (minium 7) indvendige gear + rullebremser. Ja, det koster lidt i efficiens, men ikke meget mere end off-road dæk. I øvrigt kan du få specifikke vinterdæk til citybikes, så du står bedre fast i sne/ is. Sådan en pendlercykel behøver ikke koste meget mere end 3000kr, men kan også erhverves for under 1000kr ved politiets auktion.

    Ang. dit valg af MTB. Standardsvarene er:

    ja, 29ere er bedre for de fleste - specielt med din størrelse
    nej, en fully er generelt ikke nødvendig i DK
    ja, det er betryggende at købe lokalt men de cykler du kan købe online pisser cirkler omkring dem din lokale pusher kan tilbyde i samme prisklasse.

    Eg. hvis du sammenligner denne Scott fra Børkop:

    http://www.boerkopcykler.dk/produkter/590/1/MTB-cykler/SCOTT/29er/Scott-Spark-29-Team-2012

    Med eg. denne Canyon og Radon:

    http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3020#tab-reiter2

    (link fjernet)

    Uha, Scotten stiller ikke engang til start i dette felt... Lokale pushere kan sådan set kun komme ind i kampen hvis de har udsalgsmodeller fra forrige år (2012), som ikke nødvendigvis er ringere end de nye. Men på den anden side kender jeg ikke avancerne på cykerne, så det skader i hverfald ikke at snakke med dem...


  • #3   22. okt 2012 Jeg har kørt en del på mtb-ruten i Aabenraa på min 26´er hardtail og har været godt tilfreds, dog kan den være ret "hård" at køre på over de mange trærødder der er på banen. Mit bagfælg er også blevet lidt "ekset", om det skyldes for dårlige Bontrager-fælg, for meget vægt siddende over rødder (vejer ca. 115) eller lign ved jeg ikke.
    Jeg har prøvet runden på en fully, hvilket giver en helt anden fornemmelse når man kører samme tur; men jeg var ikke helt tilfreds med affjedringen når man kører op ad de stejlere afsnit.
    Jeg overvejer også en ny og bedre cykel til næste "sæson"; men om det så skal være en 26 vs 28 hardtail eller alligevel en fully ved jeg sku heller ikke :-).
    For lige at komme tilbage til dit spørgsmål, hvis du overvejende skal køre grusvej (eks. jørgensgård-skov?) og pendle til arbejde er en hardtail nok smartest, og først hvis du vil køre meget på mtb-ruten ville jeg overveje en fully.


  • #4   22. okt 2012 29 hardtail!


  • #6   22. okt 2012 valg af cykel er en religion, om det er fully/HT, 26"/29" eller geargrupper. men til dit behov ville en HT nok være mest optimal, men som de andre, ville jeg heller ikke anbefale den til vinterkørsel. (nu er jeg jo Giant-mand, så vil selvfølgelig tale for dem smiley ) men som eksempel kunne du høre din cykelhandler om han kunne få en 2011 eller 2012 model til dig, f.eks. en som denne: http://www.billigcykel.dk/shop/2011-giant-xtc-2163p.html der har du en god gaffel XT gear og krank + en stærk og let carbonramme og som du kan se er den efterhånden kommet ret langt ned i pris. du kan selvfølgelig også undersøge lignende i andre mærker, eller måske en med alu-ramme hvis du ikke føler for carbon (det er nemlig også en religion) og om en sådan ramme ville være et "overkill" til dit behov kan jo diskuteres smiley held og lykke i din søgen..

  • #7   23. okt 2012 Hej igen.
    Tak for jeres inputs mm. Ang til og fra job kørsel så ser jeg selv ikke noget problem i det. Jeg har hele sommeren kørt på min Racer til jobbet. Når jeg så ankommer tager jeg cyklen med indenfor på arbejdet (lager) låser den fast med en wire lås og den står så jeg hele tiden kan holde øje med den. (Der er iøvrigt en del på min arbejdsplads der er cykel interreseret) Og skulle sne og salt blive aktuelt kan man jo bare skylde den over når man kommer hjem, det er jo som sagt kun små 5km.
    Når det så er sagt må jeg indrømme at jeg er blevet lidt mere hooked på en 29" Den Radon Grexter linker til er fandme fed:)


Kommentér på:
Ny MTB???

Annonce