1.326 visninger
|
Oprettet:
Garmin edge 800 hjælp {{forumTopicSubject}}
Hejsa ..
vil gerne køre noget interval som hedder 20sek 10sek 20 sek 10sek osv - er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg sætter det op på min garmin
takker på forhånd
Christian
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 2 Emner: 2 Svar: 28
Du skal bruge "Garmin Training Center".... det er på en af cd'erne der fulgte med din Edge, ellers hent det her: http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=835
I den grå menu bjælke kan du vælge mellem historik - træning - baner, og du trykker på træning. Yderst til venstre er der et "fil-træ" hvor du i "trænings eksempler" kan finde noget forskelligt at blive inspireret af, og så lave dit eget.
BEMÆRK, du har kun nævnt hvad du vil køre (20-10) du skal også vide hvor hårdt/hurtigt for at kunne bruge det.
Hvad er det du vil træne? 20-10 er nogle ret korte intervaller.......
jan 2012
Følger: 10 Følgere: 9 Cykler: 1 Emner: 99 Svar: 489
20 sek fullgaz 10 sek pause og det gør man så 8 gange og holder 3 min pause
hvis man fx vil træne kondition så kan man vælge 5 øvelser fx:
englehop
op og ned i en ribbe
step
løb
sjip
så starter man og køre de 8 min som beskrevet ,, holder 3 min pause og så en ny øvelse ... det er temmelig hårdt
Jeg tænker at finde en laaaang bakke , spurt 20 sekunder og rulle 10 sekunder tilbage osv .. ved ikke om det virker men , det bliver da sjovt
hva synes du ? har du forslag til at blive hurtigere på lange bakker i skov
tak for forklaringen
jan 2012
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 2 Emner: 2 Svar: 28
Nå, noget kender du til træning, men meld lige tilbage hvis et her bliver for langhåret;-)
20-10 træning ligger nomalt OVER 150% af Vo2-max og det skulle en stejl bakke nok kunne leve op til.... ellers kør i et for højt gear.... eller alt alt alt for lavt gear. Ulempen ved Tabata træning er, at den er baseret på resultaterne af intensiv træning efter en ret streng protokol som nok er ret svær at leve op til på en mtb i skoven. Der er det meget lettere at sætte et løbebånd til at hamre derudaf og så hoppe af og på med 20-10 intervaller.
Umiddelbart er jeg personligt mere til funktionel træning, altså træning der mest muligt ligner det som man skal anvende sine forberede evner til. Altså man sat spidsen (meget på spidsen) man løbetræner heller ikke på lange distancer for at blive god til 1500 m fri svømning. MEN der er selvfølgelig intet der er helt så firkantet....
Jeg ville snarere tænke således: Hvor er det som regel de hårde negle hægter os andre af? Når bakkerne trækker tænder ud! Og hvad sker der for os almindelige dødelige? Vi syrer til (populært og meget gammeldags udtryk) og vi er for lang tid om at komme i omdrejninger igen efter bakketoppen. Altså har vi brug for:
1. Tolerancetræning
2. Produktionstræning.
Altså træning der hhv fokuserer på at blive bedre til at holde den gående for ophobning af kalium nedsætter musklens evne til at reagere på nervernes signaler... eller som man sagde "i gamle dage" syrer til.
Og så træning der fokuserer på at blive bedre til at producere anaerob energi når det virkelig gælder.
Ovenstående selvfølgelig ud fra den betragtning at den aerobekapacitet ikke er noget problem (udholdenhed), men den skal være på plads før man kommer til så specifik træning som jeg beskriver.
Nå og hvad så? Et konkret råd: Find en relativ kort rute i skoven, der byder på nogle bakker der trækker tænder ud og en LET og ukompliceret nedkørsel hvor der er mere ro på, så arbejder du med noget af det ovenstående. Og noget af det jeg synes der er så fantastisk ved MTB er netop den enormt alsidige og funktionelle træning som et par almindelige timer i skoven består af. Det er jo opvarming, udholdenhed, HIIT i en skøn pærevælling, på en sjov og funktionel måde..... DET er noget man i de fleste andre sportsgrene kigger langt efter;-)
En rigtig god bog som jeg selv er blevet meget klogere af er udgivet af Danmarks Idræts-Forbunds Olympiske Komite og hedder "Aerob og Anerob Træning" og koster rundt de 300,-
jan 2012
jeg er slet ikke så meget inde i aerobe og anerob træning men kender godt til grundreglerne i det , og vil prøve at læse den bog du skriver om
De sidste par år har vi kørt lidt mere koncentreret og målrettet - vil bare godt gi ham den bedste baghjul til maj
Garmin edge 800 hjælp