{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.497 visninger | Oprettet:

Ny cykel 29" Specialized Epic eller andet? {{forumTopicSubject}}

Hey all

Jeg har været tilknyttet længe, men aldrig brugt forummet før, så undskyld på forhånd for et spørgsmål i nok har set før.

Jeg er på udkig efter ny MTB fully

Jeg er blevet noget lun på Specialized Epic comp 29 med deres brain. (på tilbud lige nu til 18.000)
(link fjernet)

Canyon har jeg også kigget en smule på.
http://www.canyon.com/_dk/mountainbikes/bike.html?b=3034

Mit budget er 20k
Jeg har indtil nu kørt på Scott Spark 35 carbon.

Syntes at læse at Specialized HI LO 142+ nav er elendige, og hjulene halv bløde ?
Brain dæmperen lokker, men er det virkeligt så fed? kontra bare at have remote lockout ?

Hvad er der af muligheder ellers derude?
Hvad ville du vælge hvis du stod med pengene og skulle købe?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny cykel 29" Specialized Epic eller andet?
  • #1   25. nov 2012 hmm kan ikke få det ene link til at virke - specialized


  • #2   25. nov 2012 Kan varmt anbefale Epic, har den selv, godt nok i S-Works, men det er bare en fully der virker...
    Det fede ved Epic er deres Brain system, det virker fantastisk, og så er det bare en super velkørende cykel..


  • #3   25. nov 2012 Gå efter en Epic. Super cykel.

  • #4   25. nov 2012 Hvordan med de hjulsæt og nav? Jeg læser kun dårligt om dem?

    Jeg er en tung rytter på 110kg som godt nok er faldene. Men alligevel.


  • #5   25. nov 2012 Jeg har haft Epic Comp 2012 og har nu en Epic Comp 2013. Jeg er rigtig godt tilfreds med deres Brain - vil ikke undvære den. Hjulene er ikke de bedste. Men synes de er ok stive. På 2012 modellen røg kassettebody'en flere gange, hvilket resulterede i et nyt hjulsæt.
    Men det er det jeg helst vil opgradere på min cykel... Men er rigtig godt tilfreds med det hele eller...


  • #6   25. nov 2012 Vær opmærksom på, at der ikke er brain teknologien i forgaflen, på den cykel du linker til. Der skal du op i de dyrere versioner.

    Når du "kun" har 18-20 t.kr. at gøre godt med, så ville jeg personligt ikke købe en fully i alu, og måske heller ikke en specialized.

    Jeg ville istedet gå efter en 29" hardtail i carbon. Årsagen er, at en sådan cykel vil veje op til 3 kg mindre (hvilket er meget) og man vil kunne få lidt bedre geargruppe, måske bedre hjul og forgaffel, men vigtigst af alt - bedre køreegenskaber. En carbon ramme er meget mere stiv end en alu og de mindre gode affjedringer på en "billig" fully kontra en god forgaffel på en hardtail (eller blot det faktum man kun har en affjedring), gør derudover at hardtailen er mere stiv og dermed giver hardtailen bedre køreegenskaber.

    Jeg kommer har selv en 26" hardtail s-works i alu og har netop købt en specialized hardtail carbon 29" (stumpjumper marathon). Her får jeg en meget bedre komfort og stivhed/køreegenskaber. Dels pga carbonrammen, men også pga bedre forgaffel (med bain og generelt bedre gaffel) og pga carbon hjulsæt. 29" hjulene gør også noget til bedre køreegenskaber og komfort. Desuden vejer min nye cykel 2,5 kg mindre end den gamle i alu, som jo kun var en 26".

    Nu er mit prisleje lidt højere end det du kigger efter, men hvis jeg have valgt en specialized 29" fully istedet for i mit prisleje, så havde jeg ikke fået carbon hjulsæt, men kun alu hjulsæt, ikke brain forgaffel, generelt dårligere og tungere komponenter og cykel have vejet ca. 1,5 kg. mere. På den anden side så havde jeg dog fået en carbon fully......

    I dit prisleje synes jeg kraftigt man skal overveje om man ud fra sin kørestil og det terræn man kører i, virkelig har brug for en fully, og om en carbon hardtail med lidt bedre komponenter reelt set ikke giver næsten den samme komfort, men væsentlig bedre køreegenskaber.......


  • #7   25. nov 2012 Vil også sige jeg også overvejede SJ comp carbon, da jeg købte. prøvede begge 2 af til et løb og var ikke i tvivl - det blev Epic.
    Hvis man er i den tunge ende, som jeg også er/var, og kondien ikke er i topform, så mener jeg at Epic er det fortrukne valg. Man kan sidde og træde på stykker hvor man er nødt til at stå op på en HT. Jeg kørte pludselig meget stærkere...
    Det bedste valg jeg har gjort med de 4 cykler jeg har haft...
    Jeg er nu gået fra 105 kg til 90 kg blot ved at cykle. Det har taget de 2 sidste sæsoner...
    Nu overvejer jeg bare et bedre hjulsæt. Har kig på AC 29".


  • #8   25. nov 2012 Hej Mads G.
    Var det en Epic alu du prøvede af til et løb ?


  • #9   25. nov 2012 Jack - det var det. Og ja jeg ved at carbonen er mere flexibel/mere komfort...
    Hvis jeg havde pengene, så ville jeg have en af hver.
    Sammenligning i den dyre ende - http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1836466.ece?fb_action_ids=4808822138744&fb_action_types=og.recommends&fb_source=timeline_og&fb_aggregation_id=288381481237582&ref=profile_open_graph&refid=17


  • #10   25. nov 2012 Spørgsmålet er ikke så meget om hvad der er bedst, en carbon fully eller en carbon hardtail, men mere et spørgsmål om hvorvidt det ikke er bedre i den "billigere" prisskala at vælge en carbon hardtail istedet for en alu fully......Selv i medium prisskalaen, hvor jeg selv har købt mtb (35 t.kr.), der valgte jeg en carbon hardtail fremfor en carbon fully. Den primære årsag var at jeg fik et væsentligt bedre carbon hjulsæt og væsentlig lavere vægt.....

  • #11   25. nov 2012 En fully vil altid ha mere komfort. Også selvom det er 26 fully vs 29 ht smiley

  • #12   25. nov 2012 ....ja en fully vil have mere komfort end en hardtail. Men en carbon hardtail (særligt hvis man også får et nummer bedre forgaffel), vil komme tættere på en alu fully i komfort og så er det spørgsmålet om ikke en carbon hardtail vil have bedre køreegenskaber end en alu fully, der jo har lidt dårligere komponenter og meget højere vægt (vel mellem 2-3 kg mere). Dog gør den ekstra bagaffjedring bagpå at fullyen jo selvfølgelig lettere forcerer terræn med mange rødder, sten og andre forhindringer, men om denne fordel er nok i forhold til en væsentlig lettere og stivere hardtail. Fordelen ved hardtailen er at man kan side mere ned og dermed i længere tid have et almindeligt tråd, som jo er det mest effektive, hvor man står mere op på en hardtail. Men igen det afhænger af det terræn man kører i.

    Jeg selv kører det meste af min tid på midtsjælland på skovveje/grusstier/grusveje/asfalt, men også i skoven, dog ikke særligt meget på singetrack. Derfor er en hardtail alt rigeligt til mig.

    Min nye 29" carbon hardtail er købt ind til at deltage i de mange motionscykelløb, der er kommet til MTB. Ikke dem på singetrack, der også er mange af, men mere dem hvor der er blandet kørsel på skovveje og grusstier, kombineret med lidt singletrack. Her tror jeg klart en Carbon Hardtail ville være at foretrække, fremfor en tung alu fully...


  • #13   25. nov 2012 Jeg kommer definitivt aldrig til at køre Hardtail igen. Så det er slet ikke til overvejelse og kommer det heller ikke.

    Da jeg er så tung i forvejen, så bekymrer jeg mig heller ikke synderligt over vægten på cyklen.

    Vidste dog ikke at man kunne få dem med brain i forgaflen, så det har jeg ikke tænkt over. Nu er jeg blevet tilbudt 2013 modellen til solid pris, så den er også med i puljen.

    Men det er mest de hjul og nav der bekymrer mig, men hvem er de oprindelige producenter bag nav'ene hvis det vides ? DT Swiss? Formula ? Er de nemme at få reservedele til ? (jeg gør mest mekanikker arbejde selv)

    Andre fabrikanter er også mere end velkomne, jeg er ikke "110% hooked" på Speci, men kan godt lide brain delen.


  • #14   25. nov 2012 Jeg har ikke andet at byde ind med at du bør kigge på andet end specialized. Du kan med dit budget få en top cykel, hvis du vælger et mindre dyrt mærke.

    Har selv haft s-works stumpjumper med brain og jeg kommer aldrig til at rulle på en specialized igen, med mindre jeg bliver tilbudt et usandsynligt godt køb. Du betaler meget for mærket. Brain gaflen var ikke noget at råbe hurra for. Kører med 29 sid rock shox med lock out og jeg synes den fungere bedre.

    Specialized er for dyrt synes jeg!


  • #15   25. nov 2012 Jammen så skal du jo bare have en fully, men hvorfor er du så stålfast i din holdning til hardtail.

    Hvis du kan lave de fleste reparationer selv så ville jeg nok overveje at købe online/udenlands.....


  • #16   25. nov 2012 Jeg fik ondt i ryg og læn dengang jeg kørte Hardtail, hvilket jeg gjorde i 2 år. Så skiftede jeg til Fully, og har ingen problemer haft siden. Har kørt lidt HT efterfølgende også, og ryggen/læn går bare ned på det.

    Dernæst syntes jeg de giver mere control, og med ordenlig affjedring er der ikke rigtigt nogle minusser ved dem for mig. (Men jeg køre heller ikke løb, eller går vildt meget op i vægt)

    Jeg laver 90% af mine egne reperationer, men med min Scott Spark 35 havde jeg både en defekt bagdæmper og ødelagt friløber. på under 14 dage. Så er det rart at have et sted at gå hen for at få det lavet. Ydermere fik jeg spændt de ELENDIGE DT Swiss hjul op 1-2 gange om måneden også på garantien de første 3 måneder. Der bliver det for dyrt og bøvler at skulle sende til Tyskland eller lign.


  • #17   25. nov 2012 Havde samme problem med min gamle mtb ht rivette 26. Fik ondt i lænden efter 5 min i skoven.

    Skiftede til en 29 Scott køre stillingen var mere oprejst pga de større hjul.

    Ingen problemer med ryggen siden da.


  • #18   25. nov 2012 Har du prøvet en 29 hardtail ? Michael.

  • #19   25. nov 2012 @Rasmus-

    nu sviner du Specialized til igen, du må virkelig have været uheldig, har selv haft en 26er Epic S-Works, med brain for og bag og kører nu Epic S-Works 29er, og det er da den skønneste cykel at skyde afsted i skoven og brain virker perfekt på begge cykler, 26eren er årg. 09 og 29eren er årg 2012. og især 29eren er for vild at køre på og i den klub jeg kører i, er vi efterhånden 7-8 stk med Epic S-Works årg 12/13 og nogle enkelte på Epic Expert, og alle elsker sgu deres cykler og en stor af grunden, er nettop pga brain..

    Du må ha været meget uheldig med din... evt ikke haft det indstillet rigtigt.?


  • #20   25. nov 2012 Hey
    Nej har ikke prøvet en 29" hardtail, og jeg kommer heller ikke til det.
    Hardtail er en "thing of the past" for mig, og det kommer jeg ikke til at lave om på =)



  • #21   25. nov 2012 Thomas M:
    Nu vil trådopretter jo ikke bruge 60 t.kr. på en cykel, så derfor tror jeg man skal være påpasselig med at sige, at bare fordi ens Epic S-works er god (hvilket den er), at en epic comp til 18000 kr. er den bedste cykel man kan købe i denne prisklasse. De billigere specialized har jo ikke alle de ting som en dyr specialized har. Brian forgaffel, Carbon ramme, Carbon hjulsæt (Specializeds fantastiske egenproducerede Roval Control hjulsæt) og top geargruppe, og så vejer en alu et par kg mere.

    Jeg ville også overveje et andet mærke i denne prisklasse. Og så også overveje om man ikke var bedre tjent med en 29" carbon hardtail. Er penge ikke nogen begrænsning, så er Specialized svær at komme uden om, synes jeg.....

    Thomas, er i kun 7-8 medlemmer i jeres mtb klub. Ellers er der vel også andre som har andre mtb-cykler i den lidt billigere prisklasse.....


  • #22   25. nov 2012 Jeg sviner ikke specialized til og hvis det har lydt sådan så beklager jeg.

    Jeg mener bare ikke deres cykler er pengene værd.

    Har selv døjet og døjer med ødelagte lændehvivler og jeg er for nylig hoppet på 29 hardtail, kom fra 26 og mine rygproblemer er ikke forsvundet men er blevet væsentligt mindre. Min sidde position er simpelthen en helt anden og kører oplevelse. Det kan ikke sammenlignes.

    For 20.000, ville jeg som Jack, gå efter et andet mærke.



  • #23   25. nov 2012 @Jack -

    Du har fuldstændig ret, men som det jeg skrev var egentlig til Rasmus, som også i en anden tråd var meget utilfreds med sin S-Works, og det forstår jeg jo ikke, når jeg selv synes de to jeg har haft er det bedste..
    Ved jo selvfølgelig godt de 2 ikke kan sammenlignes, andet end geometri er det samme.

    Nej vi er 29 medlemmer pt og det der skulle have stået var, 7-8 stk Epic S-Works 29er og 2 Epic Expert 29 og så en del på Stumpjumper Expert 29. der er selvfølgelig også andre mærker representeret i klubben, og i alle pris klasser, men må sige at Specialized er i fleretal, og de blir flere og flere. dog er der enkelte der hælder mere til Scott.

    Men jeg indrømmer blankt, at jeg er Specialized man To the end smiley


  • #24   25. nov 2012 Hver vores mening Rasmus, det er fair nok, jeg forstår det bare ikke smiley

  • #25   25. nov 2012 Thomas M:
    Jeg er også Specialized mand - Jeg har 4 specialized cykler.....Jeg siger jo også blot man skal OVERVEJE et andet mærke i den prisklasse. Jeg argumenterer dog mere generelt for en carbon hardtail istedet for en alu fully. Ikke fordi jeg mener, at trådopretter skal have en hardtail, men mere for at åbne øjnene for andre muligheder. Det er vel det et forum er til for.....

    Og Thomas M, så er det jo lidt interessant at alle de cykler du nævner i cykelklubben er carbon rammer og netop ikke alu, som den trådopretter linker til......


  • #26   25. nov 2012 Jeg har rost min s-works flere gange.

    Det som jeg slår op tromme for, er at Jeg ikke mener at Specialized, cannondale og andre dyre mærker, er pengene værd, ganske enkelt.

    Jeg har tidligere haft Santa Cruz, Kona , og 2 stks Specialized= 5 ialt. Min sidste er en Rose cykel og jeg har på nuværende tidpunkt, kun godt at sige og jeg kan vitterlig ikke mærke at det ikke er en mærke cykel. Det er hele vejen rundt en cykel der er fuldt på højde med de andre jeg har haft til den halve pris. Jeg er personligt ligeglad med hvordan en cykel ser ud og hvad der står på den. Hvis den ruller godt og jeg kan få mere for pengene, så tager jeg den da. Gider ikke betale for et navn.

    Det er den samme snak med biler og mange andre ting. Jeg kan bare godt lide at prøve nye ting og mener også at det er nemmere at udtale sig om ting generelt, jo mere man har prøvet.

    Hvis jeg oprettede en tråd med Rose cykler, så var det nok de færreste herinde der ville anbefale mig at købe den, fordi der ikke er nogen der kender dem.

    Billigere cykel mærker, der ikke har prof cykel hold og er monster kommercielle, for meget negativ omtale, fordi de er umuligt kan være ligeså gode som de dyre. I min optik er det slet ikke tilfældet.


  • #27   26. nov 2012 @Rasmus

    vi kan sagtens blive enige om, at de mere kommercielle mærker tager sig fint betalt for deres mærke, og det kan man synes om eller ej, jeg ÆÆlsker Specialized men kunne aldrig finde at nedgøre andre mærker, for som du selv siger, de kan også lave noget der iorden, ingen tvivl om det.

    Jeg fremhæver bare det som jeg selv synes er godt ved Specialized, og trådstarter så lytter efter, er jo op til ham selv, ligesom det også er op til ham, at undersøge hvad der er på markedet.

    @Jack

    Vi har stadig nogle stykker tilbage på alu rammer, men jeg ved også de synger på sidste vers, og at den ene nok køber Scott 910 29er og den anden Specialized Epic Comp carbon. Så alu tiden er ved at være slut.
    Men hey, jeg har selv en alu HT' er, har jo min gode gamle Cube, som er i min profil, den kører min søn på smiley


  • #28   26. nov 2012 Et rigtig godt salgsargument for Epic comp er at bagaffjedringen er den samme som på topmodellen Epic S-works der koster 3 gange så meget. Det bliver svært at slå for konkurrenternes fullyer i samme prisklasse, herunder den Canyon der linkes til.

    Nå, så lykkes det mig vist endeligt at svare på trådstarterens spørgsmål.....nu hvor det står fast, at hardtail ikke er inde i billedet.



  • #29   11. feb 2013 Mener navene laves af joytech, og de er ikke verdens bedste desværre. Men så har du mulighed for at få dig et lækkert hjulsæt smiley Jeg har i øvrigt kørt med navene hen over vinteren, og der har ikke været det mindste heldigvis. smiley

Kommentér på:
Ny cykel 29" Specialized Epic eller andet?

Annonce