{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.450 visninger | Oprettet:

29" føles tung og smadre mine ben... {{forumTopicSubject}}

Hej CG. Jeg har været så heldig at få lov til at låne en 29" High end mtb i denne uge, men jeg kan slet ikke finde mit til rette på den. Det hurtige antrit jeg selv synes jeg normalt har på min 26" er væk og jeg kæmper med bare at holde et nogenlunde tempo på flade stykker, der hvor den burde have en af sine forcer. Er det der 29" bare ikke for alle? Jeg er en forholdsvis lille gut på 172cm og 65kg, så måske jeg hjulene bare er for tunge??? (Crankbrothers 2 med Nobby Nic) jeg kan sagten barbere 500g af dæk og slanger, men kan ikke fornemme om det kan gøre det for mig. Jeg er frustreret fordi jeg høre så meget godt om 29" og alle top ryttere snart køre rundt på dem. Jeg vil gerne være med på bølgen, men ikke for en hver pris, mine tanker har længe kredset om 27,5" pga af min højde, men når jeg så ser en lille pige på 160cm race rundt på en 29" bliver jeg i tvivl om det ikke også er det jeg skal. Kom rigtig gerne med gode indspark og jeres vurdering efter et skifte fra 26"-29" og fortæl og positive og negative ting. Håber i kan hjælpe en forvirret sjæl.
JB


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  29" føles tung og smadre mine ben...
  • #1   14. mar 2013 Med den højde er du nok bedre stillet med at køre på en 27,5" eller en 26", skulle jeg sælge dig en ny cykel ville jeg ikke hive en 29" frem som det første men igen så er der jo masser større som siger at de aldrig ville vælge andet (hvad man som lille så kan bruge det til) men det er en religion som ikke tager en ende før deres favorit mærke også er røget med på vognen.


  • #2   14. mar 2013 Der er så mange jeg kender der ikke kan finde sig til rette på en 29'er og det er da lige meget om toprytterne kører på dem. Hvis du ikke kan finde dig til rette på den så lad være med at købe den.

    Jeg kører 29'er og kunne fra starten mærke det var det helt rigtige for mig, det eneste jeg er blevet dårligere til på en 29'er er hvor det er mange små og skarpe sving altså hvor det bliver super teknisk,


  • #3   14. mar 2013 Har du nogle data der bakker dig op i at du er langsommere, eller er det bare en følelse?

  • #5   14. mar 2013 Når du dskriver at den føles tung at holde i fart, tænker jeg det skyldes dine dæk og tryk.

    Nobby Nic og alm butyl slanger lyder også meget tungt til 29. Jeg køre Rocket Ron og Racing Ralph uden nogen problemer med greb.

    Jeg køre ca. 0.2 - 0.3 bar mindre tryk i 29 end 26

    29 vil altid være en smule tungere at accellere op, men holde farten så meget bedre i terrænet end 26. Men, jeg synes faktisk at 29er HT er lettere at accellere op end min tidligere 26 fully.


  • #7   14. mar 2013 Hey knægte. Tak for alle jeres input. Det dr spændende læsning og jeg holder alle tingene op imod hinanden. Andreas jeg er ikke så proff så jeg har watt tal og alt muligt til at sammenligne med, men har en tur på 2x16 km jeg køre hver dag til og fra arbejde og jeg ved ret præsist hvor længe det tager i forskellige vejrforhold. Jeg har ikke kunne ramme de tider jeg kan lave på 26" og det er selvom jeg giver den kniven. Men ja hjulene er "tunge" 1690g og dækkene er tunge 650g stykket og botyl slanger på 200g stykket, så det ligger jo langt over hvad jeg synes de bør veje. Men jeg kan bare ikke vurdere om en vægt reduktion kan have så stor indflydelse at jeg ændre min mening om mit lige nu ret anstrengte forhold til den 29" mtb jeg har lånt... JB

  • #8   14. mar 2013 Tja..
    Jeg har den modsatte oplevelse. Har testet 26" og 29" på to spor jeg kender meget godt. Alle gange har 29" HT været hurtigst. Har endnu ikke prøvet 29" fully.

    En anden mulighed kan være årstiden (temperaturen), hvilket nok også vil påvirke præstationen. Bare en tanke.


  • #9   14. mar 2013 Nobby Nic er da også et voldsomt dæk til en 29'er... Om vinteren kører jeg med Rocket Ron for og bag, lige nu med Fast Trak bagpå, og til sommer på Renegade... Selv Renegade kan på en 29'er sagtens æde lidt mudder, mens jeg aldrig følte jeg havde greb i selv Nobby Nic på 26" smiley

  • #10   14. mar 2013 Jeg er slet ikke uenig i at Nobby Nic er alt for voldsomt. Men det er som sagt bare en cykel jeg låner og vil derfor ikke bekoste nye dæk og sætte dem tubeless op,når cyklen ikke er min. Derfor søger jeg også erfaringer fra jer andre der er hoppet fra 26-29" eller bare fra 26-27,5". Jeg tror jeg hælder til en 650b, men flere erfaringer er meget meget velkomne. JB

  • #11   14. mar 2013 Jeg købte ny cykel for et år siden, og blev bevist på 26" og det er selvom jeg er en høj mand på 192 cm.

    Kørte som dig på lånt 29'er men kunne bare ikke finde mig tilrette på de store hjul. Har altid hentet meget tid når der kommer tekniske områder, og jeg følte bare ikke jeg var i stand til det på 29".

    Tror stadig det er så nyt det med "store" hjul. Så om 5 år, er de nok blevet meget bedre til at overføre energien.
    Sammenligner det lidt med carving ski. Der gik ca. 10 år. Inden de blev enige om hvor meget carving ski ca. Skulle ha for at køre hurtigt. Så om 5 år ved vi måske om det bliver 29 eller 27,5 eller måske noget helt andet som vi endnu ikke har set.


  • #12   14. mar 2013 Af ren nysgerrighed, hvilke cykler er der tale om? Både din 26" og 29'eren, dæk, dækbredder og dæktryk?



  • #13   16. mar 2013 Hej Steffen. Min 26" er en Rivette H6 med American Classic hjul og Rocket Ron sat op med latex. Dvs en let cykel på under ti kg og ret lette hjul.

    29eren jeg har lånt. Conway Carbon på omkring 10 kg. Med fuld xx og crank brothers cobolt 2 hjul på 1690g (tungere end mine 26" hjul) med Nobby Nic dæk som vejer 150g mere end mine rocket Ron plus 29" slanger på ca 2x200g. Så i udgangspunktet kan jeg godt forstå at den virker tungere når hele hjul setupet er en del tungere, men jeg kan som sagt ikke vurdere om det ville blive så meget bedre med et ultra let setup at jeg ville synes at 29" er "the shit" for mig. JB


  • #14   16. mar 2013 Hej Byg
    Hvis du alligevel vil til at rode med dæk / tubeless har jeg et sæt aspen exo 29x2.10 (ca 510g) liggende i skuret du kan låne, er måske ikke det oplagte valg til årstiden men på et frossent spor burde de være ok

    - Poetsch / Lars T. Hmif-Mtb


  • #15   16. mar 2013 Hey Byg
    Er lige gået fra en cube ltd team 26" til en BMC Fourstroke 29"... havde nok forventet en længere periode med tilvending af cyklen.. men at gå fra en 26" HT til en 29" fully har på ingen måde været et problem for mig. Jeg er 188 høj og for hver gang jeg har har været afsted har jeg kunne køre den samme rute hurtigere gang for gang. Det sted hvor der for mig er den største tilvending er på de meget tekniske stykker, for det er sku nogen store mølle hjul der skal med rundt.

    Mine ben var osse helt smadderet første gang men det var ovre efter at jeg havde hævet sadlen 1,5 cm og fyldt mere tryk i min bagdæmper..

    /Go vind


  • #17   19. mar 2013 Jeg undre mig også meget over din oplevelse.
    Jeg har holdt 3-4 måneders pause siden efteråret sidste år. De omgangs tider jeg kørte i efteråret på 26" er de samme som jeg køre idag på 29", trods en noget dårligere form. Sporet har en masse stop og accelleration, så jeg mener ikke at sporet favorisere 29" fremfor 26".



  • #18   19. mar 2013 Det er vel så meget sagt, at kalde en Conway en high-end cykel, når det er en generisk kina-ebay-carbon-ramme-med-en-flot-lakering.

  • #19   19. mar 2013 Ok my bad, det er måske ikke toppen af poppen som en specialized epic til 65klik, men heller ikke en cube acid til 5000kr. Jeg er ikke imponeret og har ellers kørt 300km på halvanden uge for at være sikker på jeg ikke bare var pjattet. Jeg skal helt sikkert prøve en anden 29", for en Conway med det setup bliver det helt sikkert ikke!

Kommentér på:
29" føles tung og smadre mine ben...

Annonce