{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.455 visninger | Oprettet:

Ens saddelhøjde MTB og Racer {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg har lige været til bikefit på min racercykel. Bruger i andre den samme saddel højde på jeres racer og MTB.

På MTB'en har man mere brug for bedre styreegenskaber på snørklede skovveje og singletracks hvor man på en racer nok mere ønsker et mere effekt tråd lidt på bekostning af styreegenskaberne. Desuden kører man jo meget ned ad små stejle bakker på MTB så her vil en meget høj saddel jo kunne være i vejen, når man skal gøre tyngdepunktet lavere ved at sætte røven ned mod bagdækket.

En lavere saddel højde giver vel et lavere tyngdepunkt og dermed bedre styreegenskaber dog på bekostning af et mere effektivt tråd.

Hvad gør i andre og eventuelt hvor meget lavere er jeres saddel på MTB'en kontra racer.....

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Replacement of Toilet 1.000 kr.
  • Fjerne stikkontakt 1.000 kr.
  • TV-opsætning — der skal bores fire huller i betonvæggen. 500 kr.
  • Tilslutning af ovn 500 kr.
  • Låse dør op 1.145 kr.
  • Hænge lamper op 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ens saddelhøjde MTB og Racer
  • #1   27. mar 2013 Min MTB saddel er ca 1,5 cm lavere end min racer. Netop på baggrund af større bevægelighed i skoven

• #2   27. mar 2013 Du kan ikke nøjes med at sammenlign saddelhøjde på raceren kontra saddelhøjde på MTB og også ud fra det konkludere noget om styre egenskaber.

Du skal også have så meget power ud af hvert tråd på din MTB ihvertfald til XC som muligt, så ens saddelhøjde bliver sat efter samme princip som på raceren Her snakker jeg XC. Men til gengæld er din sidddeposition jo helt anderledes, pga. højere og bredere styr, kortere frempind, og en helt anden stelgeometri.

• #3   27. mar 2013 Bruger samme højde på min mtb som race

• #4   27. mar 2013 Mit bikefit medførte jeg skulle have sadlen 3,5 centimeter op på raceren og endnu længere på MTB, da jeg her har lidt lavere saddel, hvis saddel højden skal være den samme. Det synes jeg er lidt svært at vende sig til. MTB føles som en helt ny cykel. Indtil videre føler jeg mig i hvert fald mest komfortabel med en lidt lavere saddel højde på MTB'en. Måske jeg senere kan sætte den højere......

• #5   27. mar 2013 Jack:
    Prøv at regne din sadelhøjde ud med denne faktor:
    Skridtlængde uden sko x 0,885 = sadel højde målt fra midt krankboks, op langs sadelrøret til siddefladen på sadlen.

Hvad gi'r den efter du har justeret efter Bikefit målingen?
    Hvor meget forskel er der i resultaterne?

• #6   27. mar 2013 Har netop målt min skridt længde ved at presse en cykelpumpe hårdt op et vist sted. Det gav 85 cm. Ganges med 0,885 fås 75,23 cm. I rapporten fra bikefittet står 75,3 cm så det passer meget godt sammen.

Jeg er 179 cm høj....jeg fik af vide at jeg har længere ben/skridt i forhold til min højde end normalt. Derfor konkluderede bikefitter, at medium ramme er den rigtige størrelse til mig, på trods af den lange skridtlængde. Heldigvis kan man sige, fordi jeg jo har købt min cykel....

• #7   27. mar 2013 Bingo smiley

Ja, jeg er 177 og har kun 81 i skridt.

Den x 0,885 er rigtig god og nøjagtig.
    Den passer inden for få milimeter.

Prøv at måle din racerramme ud med denne :
    skridt x 0,66 = rammehøjde
    Giver dig et godt hint til den rigtige ramme str.

• #8   27. mar 2013 Du skal gange med 0,883 0,885 giver forkert resultat

• #9   27. mar 2013 Bingo: Jeg har aldrig tænkt over eller fået at vide, at mine ben er længere end normalt. Så man lærer lidt hele tiden.

Den med 0,66 giver en størrelse large i stelstørrelse, men jeg har medium, som jeg åbenbart skal have, fordi jeg ikke er så høj i forhold til skridtlængden.

Kører du selv med samme saddelhøjde på din racer og MTBs ?

• #10   27. mar 2013 Atterman. prøv selv at regne på hvor lidt forskel det gør om du regner med 0,885 eller 0,883
    Det er så lidt at du ikke kan måle så præcist med din tommestok, målebånd.
    Du har større fejl alene ved at man står og fumler med tommestoken eller målebåndet

• #11   27. mar 2013 DE 0,885 giver en ide om hvor sadlen skal sidde. Så er det op til en selv om der skal være lidt løs i knæene eller om det skal stramme lidt i skridtet smiley

Jack: Ja jeg kører med samme højde på både Race og MTB.
    Jeg har en str. M også, men har jo også 4 cm kortere ben end du.
    Du ligger nok lige på kanten til en L, og der er det bedst at vælge den lille frem for den store.

• #13   28. mar 2013 Altid lidt lavere saddelhøjde på MTB end på racer!

• #14   28. mar 2013 Sebastian fordi??

• #15   28. mar 2013 Klippet ud af http://www.bikefitting.com/english/theory/saddleheight.aspx

Atterman:
    Dette beskriver omkring opfindelsen af målemetoden, der bruger 0,885 som regnefaktor.
    Jeg kan godt læse at målet er justeret til 0,883, men er det ikke pgra. længere pedalarme (172,5)?
    Det korrekte er 0,885.

•The second method was developed by Claude Genzling. During the Tour de France of 1978 he measured the body sizes of the cyclists and the respective adjustments of their bicycles. On the basis of these measurements Genzling arrived at the following conclusion: the saddle height ( the distance from the heart of the bottom bracket to the upper part of the saddle) = 0.885 x inner leg length.

Kommentér på:
Ens saddelhøjde MTB og Racer

Annonce