{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.255 visninger | Oprettet:

Observationer efter skift fra Shimano til Sram {{forumTopicSubject}}

Så blev det min tur til at hoppe med på Sram-bølgen (:
Jeg opgraderede fra Shimano XT til Sram X0 begge 9-speed.
Kvalitetsmæssigt er bagskifteren på Shimano og Sram meget tæt på at være af samme kvalitet, med en lille fordel til Sram men skiftegreb føltes bedre på Sram. Aluminium i stedet for plastik osv. Men jeg vil tro at XTR og X0 er lige så gode når det angår kvaliteten. XT er trods alt et lavere geargruppe end X0.
Efter den første tur i skoven synes jeg at selve gearskifte-håndtaget ligger bedre i hånden, desuden kan den tilpasses. Når man bare ligger og triller så er gearskiftet meget ens på begge mærker, minimalt bedre hos Sram. Men lige så snart man lægger kræfter i, og træder så hårdt man kan så skifter Sram hurtigere og mere konsekvent, og jeg kan godt træde hårdt til, tro mig. Den store test vil lave her i weekenden hvor jeg skal til Marseliesborg maraton.
Jeg føler at det var værd at skifte fra XT til X0, ikke desto mindre at prisen var god. Prisen fra ny er dog pebret, ca. det dobbelt af XT. Hvis man er en søndags-cyklist så er det ikke værd at opgradere hvis man har det i tankerne. Håber nogen kan bruge det til noget, hvis man er tvivl omkring skiftet fra Shimano til Sram eller omvendt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Observationer efter skift fra Shimano til Sram
  • #1   16. maj 2013 Ikke at jeg har intentioner om at skifte/opgradere, men når en ny cykel snart skal købes er det jo fint med forskellige aspekter på de to grupper.

    Lad os da endelig høre nærmere når du har været igennem Marselisborg marathon smiley


  • #2   16. maj 2013 Jeg er lige gået fra X.9 (10 speed) til XT (10 speed) og det gjorde jeg fordi jeg syntes det X.9 var noget pingel-værk.

    Jeg kører med Powercordz kabler og syntes at XT skifter laaaaangt bedre end X.9 og så er det genialt med den nye "kobling" på bagskifteren.

    Jeg har tidligere kørt med XX og det var super dengang, men jeg syntes at mit nyt XT med powercordz skifter bedre end mit daværende XX.

    Jeg er lidt tilbage i Shimano folden i øjeblikket, da jeg syntes at XT skiftere (de nye med alupadler) virker mere holdbare og stærke. Og så kan man jo altid ønske sig en XTR serie.

    Men hvad gear (og bremser) angår er jeg som vinden blæser... det er det mærke som fungerer bedst for mig og min økonomi på det tidspunkt jeg mangler. Så SRAM er da altid velkommen tilbage i folden smiley


  • #3   16. maj 2013 Jeg har det samme måde, det er lige meget om det er Sram Shimano eller noget helt tredje. Kører selv med Shimano bremser, da jeg syntes de fungerer langt bedre end Srams. Krank og forskifter er også fra Shimano samt kasette. Så der er mikset godt rundt.

  • #4   16. maj 2013 He he jeg kører med XO bremser på begge mine MTBs i øjeblikket... men ja, sådan er det jo så forskelligt hvad der virker for en smiley

  • #6   16. maj 2013 XTR=X0
    XT=X9
    SLX=X7 osv, og sådan har det altid været, har læst det flere steder.

    Sram`s XX gruppe er endelig en gruppe som er lavet af Sram`s tyske afdeling, de fik lov til at gå amok, og lavede et meget let geargruppe.


  • #7   16. maj 2013 Syntes klart X0 føles bedre end xt.
    Måske ikke så smooth, og den siger en anelse mere, men syntes altså der er mærkbar forskel i hurtigheden, og sram levere et mere kontant skift.

    Skal ikke tilbage til shimano på min primær cykel..


  • #8   16. maj 2013 Ja den larmer en anelse mere, især når man kommer til de store tænder på kassetten.

  • #10   16. maj 2013 Jeg er lige gået fra XX til XT, og er ovenud tilfreds.

    Kan ikke forklare nøjagtigt hvorfor, men jeg synes bare bedre om Shimanos skifte.

    (Måske fordi jeg godt kan lide at planlægge mine gearskift, så jeg ikke skal skifte gear mens jeg træder maks? En del af glæden for mig, er at køre så smooth som muligt)

    Og ja, XX svarer til XTR smiley


  • #11   16. maj 2013 Tænker at man kan side stille XTR enduro med X0 pg xtr race med XX.

  • #12   16. maj 2013 1. Der er ingen grupper der "svarer" til hinanden.. Det er jo ikke sådan at Shimano laver en gruppe, og så laver SRAM en gruppe der skal konkurrere med netop den gruppe..
    Det er to uafhængige firmaer, der kører hvert sit show inden for samme kategori.

    2. Skal man absolut lave en logisk sammenligning, så vil det da være at sammenligne to grupper der koster ca. det samme. Ellers sammenligner du jo en Ferrari med en Fiat.

    3. Om den ene gruppe er bedre end den anden er så subjektivt som noget kan blive.


  • #13   16. maj 2013 Jeg vil nu våge at påstå at man netop laver produkter der konkurrere med sine konkurenter jo....
    Og det siger du jo egentligt også i punkt 2... ?

    Helt enig i punkt 3.


  • #14   16. maj 2013 Tror du misforstår, og jeg modsiger ikke mig selv..

    Det er jo ikke sådan at Shimano f.eks. laver en ny gruppe, og så laver SRAM en gruppe som skifter på samme måde som den Shimano lige har lavet..

    Shimano laver sine grupper, og SRAM laver sine grupper - Total uafhængigt af hinanden. Selvfølgelig laver de begge grupper i forskellige kvalitet/prisniveau, men at snakke om at XT er Shimano's svar på X0 og omvendt er lidt fjollet.. Til gengæld giver det jo god mening at holde to grupper som koster ca. det samme op imod hinanden.

    Skal du have ny bil kigger du jo også på forskellige bilfabrikanters modeller. Men du sammenligner jo ikke Ferrari's billigste model med Fiat's billigste model. - Men du kan jo godt veje en Ferrari til 300.000 kr op imod en Fiat til 300.000 kr.

    Selvfølgelig kæmper de om markedet, hvilket kun er godt for os forbrugere.


  • #15   17. maj 2013 Når man sammenligner sådan:

    SLX = X9
    XT = XO
    XTR = XX

    Hvor kommer XX1 så ind...??

    Tager man de mere DH specifikke modeller så står Shimano pludselig med noget andet hvor Sram ikke kan følge deres hierarki.

    Kigger man lidt på pris vs model så hedder det vel mere:

    SLX = X7
    XT = X9
    XTR = XO

    og så XX og XX1 de ekstra race modeller som Sram har valgt at tage i deres sortiment for dem som vil investere lidt extra, følger man den linie så vil man også se at finish passer bedre mærkerne indbyrdes.

    Man kan jo også nærmest købe to XT grupper for en XO gruppes pris (som ligner en XTR pris mere end XT).

    Det med hierarki mærkerne indbyrdes vil kun give misforståelser, internt ja så er tingene noget andet.

    Skal man sammenligne mærker imellem må og bør man vel sammenligne på hvad man får for sine penge og ikke ud fra hvad et firma vælger at kalde sine produkter.


  • #16   17. maj 2013 Ja, man bliver nok nød til at sammenligne mellem prisklasserne som Carsten siger smiley
    PS. det kunne være kanon hvis folk blev ved med at holde fokus på emnet omkring betragtninger man har gjort.

    Personligt har jeg haft skiftet kassette fra SRAM PG1070 til Shimano XT.
    Skiftemæssigt synes jeg ikke der er den store forskel og de 2 kassetter skifter nogenlunde ens.
    Men der er en stor forskel som jeg har bidt mærke i og det er rengøring.
    XT kassetten er mere ru i det og ekstremt svær at gøre ren i forhold til SRAM kassetten - med henblik på holdbarhed ved jeg ikke. Men tror jeg når at køre kassetten færdig på en halv - 3/4 sæson (Monterer ny kæde nu her).
    SRAM ved jeg ikke, da den var brugt i forvejen


  • #17   17. maj 2013 Skiftede fra x9 til xtr pga at man kan skifte ned med både tommel og pegefinger.
    Syntes måske at sram skifter mere kontant.


  • #18   18. maj 2013 Kan kun give Claus ret, Sram er mere kontant i skifte hvor Shimano er mere smooth og måske lidt mere krævende over for kabel til bagskifter køre ordentligt.

    Om man er til det ene eller det andet har ikke den store betydning, begge mærker løser opgaven temmelig godt smiley


  • #19   23. maj 2013 Efter marathonløbet har jeg kun en ting at sige, Sram fungerer så meget bedre for mig end Shimano gjorde. Det skifter hurtigere og mere sikkert end Shimano, samt er mindre følsom over for mudder og vand.

Kommentér på:
Observationer efter skift fra Shimano til Sram

Annonce