Hvordan skal man forholde sig her? {{forumTopicSubject}}
Først lige et link til Google Maps over et bestemt sted nord for Sorø. Er lidt i tvivl om hvordan man skal forholde sig, hvis man skal følge færdselsloven på netop dette sted:
http://maps.google.dk/maps?q=sor%C3%B8&hl=da&ie=UTF8&ll=55.464587,11.567329&spn=0.001467,0.004699&sll=55.284981,11.710739&sspn=0.188677,0.601501&t=h&hnear=Sor%C3%B8&z=19
Der kommer en cykelsti sydfra langs Elmebjergvej. Cykelstien stopper i T-krydset ved Ølsgårdsvej. Der er ingen hajtænder på cykelstien og den hvide linie der "følger" svinget, er kantsten der ligger plant med asfalten.
Når der kommer cyklister sydfra og skal videre nordpå ad Elmebjergvej, hvordan skal både bilister og cyklister forholde sig? Skal bilisterne holde tilbage for cyklisterne, eller er det cyklisterne som skal holde tilbage for svingende biler?
Jeg kan ærligt talt ikke huske om der er skiltet på Elmebjergsvej med cyklister på kørebanen op til T-krydset.
Jeg har selv siddet og kigget i færdselsloven, men kan ikke rigtig finde et punkt som beskriver netop denne situation.
Jeres svar må meget gerne begrundes med en henvisning til færdselsloven.
https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=143400
dec 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Cykler: 5 Emner: 15 Svar: 212
mar 2008
Følger: 2 Følgere: 38 Cykler: 5 Emner: 133 Svar: 496
Skal lige sige, at hvis man bruger StreetView, så er billederne fra før cykelstien blev anlagt.
mar 2008
Følger: 2 Følgere: 38 Cykler: 5 Emner: 133 Svar: 496
Jep, det er jeg klar over... Fik nok ikke formuleret det korrekt. Jeg tænker på biler der også kommer sydfra af Elmebjergvej og som drejer ind på Ølsgårdsvej.
dec 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Cykler: 5 Emner: 15 Svar: 212
Så ganske enkelt - billisten skal holde tilbage for cyklisten.
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 16 Cykler: 3 Emner: 71 Svar: 5.167
http://goo.gl/maps/1uPVy
Kort over Lyngby og Ulrikkeborg Plads. Vejen rundt hedder ulrikkeborg plads.
Vejene ind på pladsen er Engelsborgvej og Ulrikkeborg Allé.
Inden man kommer ind på pladsen køre biler/cykler over brosten/fliser.
Der er ikke skilte eller hajtænder fra de tilstødende veje.
Er jeg helt gal på den når billister/cykellister har første ret når de befinder sig på ulrikkeborg plads og køre rundt i forhold til dem der kommer ind fra de tilstødende veje?
Er det til at forstå sådan som jeg har beskrevet det?
sep 2012
Følger: 7 Følgere: 8 Cykler: 1 Emner: 4 Svar: 590
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 16 Cykler: 3 Emner: 71 Svar: 5.167
Det er desværre bare ikke et sted man skal holde på sin ret. Det gælder både i bil og på cykel.
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.414
Den hvide linie som sten laver er en fuldt optrukne linie da den krydser cykelsti (hvide kantsten sænket eller ej har samme funktion som den malede linie).
Cyklist har derfor ubetinget vigepligt for anden trafik og skal derfor stoppe helt op, se sig for og køre når kryds er frit.
Den regel gælder alle farvede sten, de har samme betydning som de malede striber.
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 6 Cykler: 9 Emner: 13 Svar: 458
Men vil til hver en tid mene, at man ikke bør holde på sin ret. Medmindre man godt vil ha brækket arme og ben.
Som cykelist/mc'ist bør man køre så ydmygt, man nærmest tilsidesætter loven og egen ret.
Min erfaring
Hvordan skal man forholde sig her?