Cykeldæk til cykel fra 1941 {{forumTopicSubject}}
Jeg har købt mig en gammel cykel fra 1941, den er 100% original med lygte, dynamo, saddel, lås, smørnipler i krank og nav, kædeskærm etc etc.. skal nok poste nogle billeder...
Jeg vil igang med at restaurere den så den står tip top i original stand.. Men er stødt på det første problem.. de dæk som er på cyklen er fra 1939, de fungerer men er revnet i siderne. Og jeg vil gerne sætte nogle nye dæk på.. men men det skal være dæk fra den tid..
Og der kommer problemet... dækket på forhjulet er af mærket SKANDIA.. istedet for riller og spor i dækket, som skaber kontakt til vejen.. Står der istedet for SKANDIA hele vejen rundt på dækket... Skal nok poste nogle billeder af dette...
Er der noge af jer som har en ide hvor man kan skaffe dæk til sådan en cykel... vil helst holde den i original stand...
Mvh Carsten...
carsten@photomoments.dk
aug 2007
Følger: 1 Cykler: 2 Emner: 2 Svar: 2
Tror muligvis det er umuligt, men alle muligheder skal afprøves...
Interresant link til vitelli...
aug 2006
Følger: 12 Følgere: 11 Cykler: 3 Emner: 3 Svar: 170
aug 2007
Følger: 1 Cykler: 2 Emner: 2 Svar: 2
Du kender måske godt de "SKANDIA" dæk.. Men det er et super godt link du her vist her..
Et andet spørgsmål er, havde man dynamo lygte tilbage til 1941..?
Jeg er lige på vej ud og tage billeder af cyklen, så de kommer op her til aften..
/Carsten
aug 2007
Følger: 1 Svar: 4
nov 2007
Følger: 1 Svar: 6
For det første: Skandia (vulst)dæk (for det er vel det de er) er fra cykelfabrikken i Roskilde (mener jeg) og de er ganske almindelige dæk fra før og efterkrigsårene.
I krigsårene var det ganske almindeligt med batteri og dynamolygter, derimod var brugen af gas lygter (som bruger karbid) og olie lygter ved at ebbe ud, de blev kun brugt i nødstilfælde i de områder hvor det blev svært at få batterier.
Carsten mht. alderen af din cykel: Jeg er bare nysgerrig. Hvordan har du fået dateret den til 1941. Det er nemlig ret svært at datere cykler eksakt hvis de er fra før 1942 eller hvis de er af et ukendt mærke. En datering af cykler i perioden før 1942 kan kun ske hvis man har den oprindelige kvittering fra forhandleren eller forhandlerens regnskabsbog.
Mht. dine dæk, så kan du både skaffe Skandia dæk, Jylland-PARA, og CORD, Semperit, og mange andre med skrift på slidbanerne. Det er såmænd ikke svært, kræver blot at man ved hvor man skal lede ;o)
Der er jo medlemmer i Dansk Veterancykel Klub som kan hjælpe: Jeg har selv fået hjælp hos dem til at skaffe en gamel kæde og sådan, men som regel ønsker de dog at kende en lidt nærmere inden de sælger ud fra deres guldgrupper, så et medlemskab kan være en god indgangsvinkel til deres verden, men prøv at kontakte dem på deres hjemmeside: www.veterancykelklub.dk.
Hvis man har en veterancykel nytter det jo ikke at man henvender sig hos sin cykelhandler (som forhandler nye cykler) - ligeså hvis man havde en gammel Ford-T fra 1930, ville man jo heller ikke henvende sig hos den lokale Ford forhandler for at købe reservedele, - vel?!
Så henvend dig til kendere af de gamle cykler de vil kunne hjælpe dig med dine spørgsmål og ønsker.
De bedste veterancykel hilsner
Benny
okt 2015
Følger: 1 Svar: 1
Har lige set dit opslag på Cykelgalleri tilbage fra 21. august 2007. Jeg har lige fået stjålet min gamle flotte politicykel fra 1975, hvor jeg netop havde det Semperit dæk på forhjulet. Jeg vil meget gerne finde frem til cyklen igen, men jeg har ikke noget foto af den. Jeg vil derfor være nødt til at sammenstykke et billede bl.a. med et foto af det fordæk, som er så specielt, at det er noget folk må lægge mærke til. Jeg vil derfor spørge, om du har et foto af dækket eller du ved, hvor man kan få det.
Med venlig hilsen
Jens Kvorning
mail: Kvorning@hvr.dk
Cykeldæk til cykel fra 1941