{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.031 visninger | Oprettet:

Genopbygge 7sp Bianchi - Finde stumper? {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige et par spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe med.

En kollega har en ældre Bianchi-racer (slut 90'er) som han gerne vil have frisket op. Stellet er ret fint og uden store ridser eller mærker. Men gearstumperne er færdige. Der sidder en Shimano RSX-gruppe på og den er virkelig død.
Inden jeg fandt ud af dette, snakkede vi om at han skulle købe mine gamle Tiagra 9sp stumper og bygge på den. Men da jeg så stellet, kunne jeg hurtigt se at det nok blev svært. Først og fremmest målte jeg baggaflen og den fik jeg til 130mm. Og så vidt jeg husker, er en RSX 7sp, hvilket jo betyder at kassetten ikke vil kunne bruges.
Planen med cyklen er, at han skal kunne trille en træningstur i ny og næ, men slet ikke noget seriøst. Han er ikke interesseret i at købe ny, men vil rigtig gerne have gjort den køredygtig igen.

Her er mine spørgsmål:
- Tager jeg fejl når jeg mener at baggaflen skal være 135mm, for at have plads til 8sp og derover?

- Jeg har kigget lidt efter RSX-stumper i god stand, både løse dele eller en donorcykel. Har kigget her på CG, på DBA, G&G og Ebay. Er der andre steder jeg kan kigge?

- Hvis ikke det er muligt at få andet end 7sp på stellet, hvad findes der så af alternativer til RSX? Tænker f.eks Campagnolo(aner intet om deres grupper)?

Det skal lige siges, at han ikke vil smide voldsomt mange penge efter projektet, så budgettet må ikke overstige prisen for en ny cykel.

På forhånd tak for hjælp og råd. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Genopbygge 7sp Bianchi - Finde stumper?
  • #2   12. mar 2014 Det er ikke let at finde de lidt billigere grupper brugt når de når en hvis alder, det er typisk dele som køres døde og så opgraderes men der er da en en chance som Jes linker til.

    Campagnolo er velfungerende produkter de giver bare ikke producenter de store rabatter så derfor er de ikke så ofte std udstyr på forskellige cykler, nogle producenter giver dog kunderne en valgmulighed smiley

    Kigger du efter Campagnolo dele fra 90rne skal du kigge efter Athena, Chorus eller Record og der er godt udvalg i det. smiley


  • #3   12. mar 2014 Min De Rosa er fra 96, jeg kører med Shimano 600 8 speed.

    Har målt baggaffel til 130 mm (indv), dog uden at have baghjulet af.


  • #5   12. mar 2014 DaveB:
    Nej, stellet er ikke noget specielt eller særligt. Men det er i god stand og en pæn, tidsløs farve. Gutten aner jo intet om cykler og vil bare gerne hellere have muligheden for at køre på den istedet for den ruster op i skuret.

    Hvordan virker Campagnolos gearskiftere i bremsegreb(ved ikke om de hedder STI ligesom Shimano?), sammen med Shimanos for- og bagskiftere?


  • #8   13. mar 2014 Hold da kæft, jeg troede det var 135 på racere også! Hehe, har lige målt på min racer og den er 130. Dooh!

    Nå, men så et andet spørgsmål:
    Hans baghjul er jo til 7sp, men kan man nøjes med at skifte kassettehuset til en 9sp, eller skal han finde andre hjul?


  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 495
    #14   13. mar 2014 130 mm baggaffel bredde passer med nutidens standard for racerhjul.
    Der er tre muligheder. Hvis navet er shimano kan han købe ny 9/10 speed body og sætte den på istedet for den gamle 7 speed body. Der skal så flyttes skiver fra venstre side af hjulakslen over på højre side. Og hjulet skal rettes op så fælgen stadig sidder midt i baggaflen. Ny eller brugt skiftegreb, bagskifter kæde og krans til 9 eller 10 speed kan så monteres.
    En anden mulighed er at købe et helt nyt baghjul med 9/10 speed cassettebody.
    Den tredje mulighed er at montere dit 9 speed tiagra gearsystemer på cyklen, og beholde det originale baghjul med 7 speed body. 9 speed cassetten skilles ad og man nøjes med at montere de 8 af klingerne (muligvis er der kun plads til 7 klinger og en spacer) stopskruerne på bagskifter skrues ind så det passer med den smallere cassette, og de sidste et eller to klik i skiftegrebet har så ingen funktion


  • #15   13. mar 2014 Det blev til at han finder et nyt, eller brugt i god stand, hjulsæt.

Kommentér på:
Genopbygge 7sp Bianchi - Finde stumper?

Annonce