{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.454 visninger | Oprettet:

MTBRacer
MTBRacer
Tilmeldt:
19. jun 2009
Følger: 1 Emner: 13 Svar: 46

Fordele ved dyre/bedre stel {{forumTopicSubject}}

Hej CC,

Da jeg er på udkig efter en ny MTB og har undersøgt markedet igennem, er jeg kommet i tvivl omkring nogle ting. Primært spørgsmålet omkring hvad man får ved at købe en dyrere cykel, herunder stellet som man betaler for.

Mere specifikt har jeg kigget på Giant's Talon og XTC modeller (den største Talon vs. den mindste XTC.)

http://www.giant-bicycles.com/_pdf/bikes/denmark/giantbicycles-68319-xtc.27.5.2.pdf

http://www.giant-bicycles.com/_pdf/bikes/denmark/giantbicycles-68111-talon.27.5.0.ltd.pdf

Prisforskellen på disse cykler er 1000,- (XTC'eren er dyrer). Men den mindre model (Talon), har bedre udstyr til mindre penge.

Mit spørgsmål er så, hvad får jeg ved at købe en MTB med bedre ramme/stel? Kan det virkelig retfærdiggøre pris og udstyrs forskellen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fordele ved dyre/bedre stel
  • #1   23. mar 2014 Xtc modellen har bedre ramme, men også lidt bedre bremser og hjulsæt.

    Xtc rammen er vist en rigtig god alu ramme. Så den er lidt mere fremtidssikret, sådan at forstå, at du kan opgradere den voldsomt ved, at sætte et godt og let hjulsæt på. Det synes jeg trods alt den billigere alu ramme er for ringe til.

    Der er mange vigtige ting på en mtb (ramme, hjulsæt og forgaffel). Det mindst vigtige er faktisk geargruppen, så her gør det ikke så meget at den billigere har lidt bedre kranksæt og bagskifter.

    Hvis du ikke er klar på at købe en helt ny mtb hvis din interesse stiger, så ville jeg købe den med den bedste alu ramme, da den godt kan forlænge sin levetid med et par lækre hjulsæt...


  • MTBRacer
    MTBRacer Tilmeldt:
    jun 2009

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 46
    #2   23. mar 2014 Tusind tak for svaret Jack. Var faktisk ikke klar over at hjulsæt og bremser var bedre end Talon cyklen.

    Men jeg kunne godt tænke mig at vide hvad det faktisk er man betaler for ved en bedre ramme? Jeg mener, er forskellen "kun" selve kvaliteten, eller har det også noget at gøre med vægt og formen (måde man sidder på cykel og overfører kraften)? Med andre ord, hvad er det der gør at Talon rammen er dårligere?


  • #4   23. mar 2014 Jeg har ikke selv prøvet rammerne (er jo svært at prøve alle cykler), men har læst om dem på nettet. Jeg har selv engang kørt på en rigtig tung alu ramme og senere skiftet til en top alu ramme. Helt generelt så ligger forskellen i vægt, stivhed de rigtige steder og blødhed de rigtige steder, dvs en ramme der er mere behagelig at køre på og som flekser mindre, så flere kræfter fra pedaler kommer med i hjulene. Holdbarhedmæssigt er det nok det samme. På mtb der betyder vægten rigtig meget (modsat racercykler hvor det er aerodynamikken der er vigtigst). Man akselererer ud af sving og kører opad små stejle bakker. Jeg har det sådan, at bliver vægten for tung på en mtb så mærkes det forholdsmæssigt mere.

    Hvor stor forskellen reelt er ved jeg ikke, men det kan altså godt betyde en del og sammen med de bedre hjulsæt så vil den lidt dyrere mtb nok føles mere let at køre på og lettere at manurere rundt med i skoven.


  • #5   23. mar 2014 Mange fokuserer på at få en så god geargruppe som muligt. Det gjorde jeg også i starten. Geargruppen er det mindst vigtige på en mtb og såmen også en racer. Ramme og hjulsæt er det vigtigste. Herefter kommer affjedringen. På mtb er dæk og dæktryk næsten det vigtigste, men det afgør jo ikke et køb eller ikke køb....

  • MTBRacer
    MTBRacer Tilmeldt:
    jun 2009

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 46
    #6   23. mar 2014 Mange tak igen Jack, for et mere uddybet svar. Lige hvad jeg havde brug for at vide.

    Jeg fornemmer også når jeg læser forskellige steder, at folk fokusere mere på de dele end på selve cyklen. Og jeg har da også undret mig længe over hvorfor man egentlig kan købe en cykel som koster 5-10K mere, men med samme eller dårligere udstyr. Men det giver god mening det du skriver der Jack. Det hele giver lidt mere mening nu smiley


  • #7   23. mar 2014 Jeg kører selv på Canyon så kan ikke lade være med og linke til denne i 10.000 kroners klassen.

    http://www.canyon.com/mountainbikes/bike.html?b=3173

    Den har et nummer bedre komponenter over hele linien og så er det Canyons top alu ramme. Canyon fokuserer meget på alu rammer så denne ramme hører til markedets bedste alu rammer...


  • #8   23. mar 2014 Nu spørger jeg lige ind i den her tråd smiley

    Hvad hvis budgettet ligger lige mellem de cykler i mellem-segmentet hvor der både findes carbon og alu-rammer? Får man så ikke faktisk en bedre cykel ved at købe en god alu-ramme fremfor en low-end carbon-ramme? De gode alu-rammer vejer jo snildt det samme eller mindre end carbon-rammer i low-end segmentet..


  • MTBRacer
    MTBRacer Tilmeldt:
    jun 2009

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 46
    #9   23. mar 2014 Interessant spørgsmål Rasmus smiley

Kommentér på:
Fordele ved dyre/bedre stel

Annonce