Cyklers vigepligt i rundkørsel {{forumTopicSubject}}
Jeg er noget i tvivl om, hvordan det forholder sig ..... hvis man som cyklist, skal til at køre ind i en rundkørsel ... skal man afvente med at køre ind i rundkørslen, til de biler der evt. kører rundt har passeret .... det er jo ikke deres vognbane man kører ind i .... jeg mener nemlig selv, at jeg er i min fulde ret til at køre ind, også selvom, man kommer til at køre side om side med billister, der kører rund i vognbanen, og at det så er bilistens problem at tilpasse hastigheden, så de har overblik over cyklister mv. (der er cykelsti op til rundkørsel, der afbrydes med malede afmærkning til cykelbane) .... eller hva mener i ?
maj 2013
Emner: 1 Svar: 13
Jeg rækker bare armen ud, når jeg kører ind i rundkørslen, og igen når jeg skal ud igen, da jeg ikke kan huske, hvad vi lærte til cykelprøven.
maj 2012
Følger: 1 Svar: 44
maj 2012
jun 2009
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 93
Men en rundkørsel er jo egentlig bare et kryds, hvor du har ubetinget vigepligt for de trafikanter der allerede er inde i rundkørselen.
Så er der cykelsti i rundkørslen kan det være ligemeget da du ikke vil komme i bilens vognbane men er der derimod kun vej skal du holde tilbage.
Anders W: Hvad er venstre vigepligt
jun 2009
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 93
aug 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Cykler: 2 Emner: 46 Svar: 509
Der er næsten altid osse en trekant på hovedet når du kører ind i en rundkørsel, som jo betyder ubetinget vigepligt
maj 2011
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 7 Svar: 8
dec 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Cykler: 5 Emner: 15 Svar: 213
maj 2012
aug 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Cykler: 2 Emner: 46 Svar: 509
mar 2008
Følger: 2 Følgere: 38 Cykler: 5 Emner: 133 Svar: 499
Jeg ved ærligt talt ikke om man må køre ud når der er biler (man holder sig selvfølgelig i cykelbanen), men jeg havde under alle omstændigheder holdt tilbage, hvis der kom biler... Selvom jeg måske havde ret til at køre ud. Risikoen for at bilisten overser cyklisten dér, er ret stor. Better safe then sorry...
okt 2006
Følger: 45 Følgere: 49 Cykler: 7 Emner: 179 Svar: 1.916
Dog vær opmærksom på hvis bilerne skal dreje før dig, det er muligt de ikke lige har set dig, så bedst hvis du kan komme ud lige før en bil og ikke lige efter.
jan 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
Og samtidig for din egen sikkerheds skyld, det er fuldstændig tåbeligt ikke at overholde den, du er den svage trafikant. Det kan godt være der kommer en bule i bilen, men det er jo ikke særlig fedt hvis du så har lavet den med hovedet, bare fordi du ikke havde 3 sekunder til at holde tilbage.
maj 2011
nov 2007
Følger: 14 Følgere: 12 Cykler: 2 Emner: 83 Svar: 333
maj 2011
sep 2018
Følger: 1 Svar: 1
okt 2019
mar 2020
Jeg fik en bøde og betinget frakendelse af førerretten.
Jeg synes der er uretfærdig for mig som billiste fik skylden for det.
Cyklers vigepligt i rundkørsel