{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
15.803 visninger | Oprettet:

Cyklers vigepligt i rundkørsel {{forumTopicSubject}}

Jeg er noget i tvivl om, hvordan det forholder sig ..... hvis man som cyklist, skal til at køre ind i en rundkørsel ... skal man afvente med at køre ind i rundkørslen, til de biler der evt. kører rundt har passeret .... det er jo ikke deres vognbane man kører ind i .... jeg mener nemlig selv, at jeg er i min fulde ret til at køre ind, også selvom, man kommer til at køre side om side med billister, der kører rund i vognbanen, og at det så er bilistens problem at tilpasse hastigheden, så de har overblik over cyklister mv. (der er cykelsti op til rundkørsel, der afbrydes med malede afmærkning til cykelbane) .... eller hva mener i ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Handyman til små opgave 500 kr.
  • Få fjernet TV bord 250 kr.
  • Opsætning af en lampe. 1.050 kr.
  • afhentning forskelligt skrald 2.500 kr.
  • Opening a mailbox with a lost key and replacement of lock 770 kr.
  • Vaskemaskine op 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Cyklers vigepligt i rundkørsel
  • Cecilia .
    Cecilia . Tilmeldt:
    maj 2013

Emner: 1 Svar: 13
    #1   15. maj 2014 Det er faktisk et godt spørgsmål, så jeg følger lige med.

Jeg rækker bare armen ud, når jeg kører ind i rundkørslen, og igen når jeg skal ud igen, da jeg ikke kan huske, hvad vi lærte til cykelprøven.

• Anders W
    Anders W Tilmeldt:
    maj 2012

Følger: 1 Svar: 44
    #2   15. maj 2014 Jeg har altid kørt efter venstre vigepligt, da der i er nogen cykelsti i en rundkørsel

• Anders W
    Anders W Tilmeldt:
    maj 2012

#3   15. maj 2014 Har lige kigget på en køreskole, du har altid ubetinget vigepligt, og må køre frem når der er frit

• tebrev
    tebrev Tilmeldt:
    jun 2009

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 93
    #4   15. maj 2014 Jeg ikke helt med på hvad du mener?

Men en rundkørsel er jo egentlig bare et kryds, hvor du har ubetinget vigepligt for de trafikanter der allerede er inde i rundkørselen.

Så er der cykelsti i rundkørslen kan det være ligemeget da du ikke vil komme i bilens vognbane men er der derimod kun vej skal du holde tilbage.

Anders W: Hvad er venstre vigepligt smiley

• tebrev
    tebrev Tilmeldt:
    jun 2009

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 93
    #5   15. maj 2014 Så er der cykelsti vil det kun være andre cyklister du skal holde øje med..

• #6   15. maj 2014 Der er ikke noget der hedder venstre vigepligt, der er højre vigepligt og ubetinget vigepligt. Er der cykelsti rundt i rundkørslen skal du holde tilbage for dem der allerede cykler inde i rundkørslen, er der ingen cykelsti har de biler der er inde i rundkørslen forkørsels ret, og du har det der hedder ubetinget vigepligt da du kører over enten hajtænder eller en kørebane linie for at komme ind i rundkørselen.
    Der er næsten altid osse en trekant på hovedet når du kører ind i en rundkørsel, som jo betyder ubetinget vigepligt smiley den gælder for alle trafikanter både biler mc knallert og cykel.

• #7   15. maj 2014 jamen jeg kan da godt få øje på ubetinget vigepligt, men som i kan se er der tydeligt opmærket en kørebane til cykler ..... og men med den fart billister kører ind i runddelen med, så kan man jo holder der og glo længe !

profilbillede
  • #8   15. maj 2014 I sådan en situation ville jeg køre ind i rundkørslen - mener kun du har ubetinget vigepligt overfor cyklisterne, da du ikke kommer ud i bilistens vognbane.

• Anders W
    Anders W Tilmeldt:
    maj 2012

#9   15. maj 2014 Kofoed. glemte gåseøjnene,

• #10   15. maj 2014 Der er det ret tydeligt at der er cykelsti i rundkørslen, både med afstribning og cykel tegnet på kørebanen, haj tænder på cykelsti så der skal du holde for cyklister der allerede er i rundkørslen.

• #11   15. maj 2014 Du har ubetinget vigepligt, uanset hvad... Om man så synes at de andre kører langsomt rundt i rundkørslen, er underordnet. Altid ubetinget vigepligt.

Jeg ved ærligt talt ikke om man må køre ud når der er biler (man holder sig selvfølgelig i cykelbanen), men jeg havde under alle omstændigheder holdt tilbage, hvis der kom biler... Selvom jeg måske havde ret til at køre ud. Risikoen for at bilisten overser cyklisten dér, er ret stor. Better safe then sorry...

• #12   16. maj 2014 Du må gerne køre ud selvom der kommer biler, de eneste du skal holde for er cykelister.
    Dog vær opmærksom på hvis bilerne skal dreje før dig, det er muligt de ikke lige har set dig, så bedst hvis du kan komme ud lige før en bil og ikke lige efter.

• Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    jan 2010

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #13   22. maj 2014 Du har ubetingetvigepligt for al trafik. Hvilket vil sige, at du skal holde tilbage for den trafik som der er i rundkørslen, uanset om det er med motor eller uden.
    Og samtidig for din egen sikkerheds skyld, det er fuldstændig tåbeligt ikke at overholde den, du er den svage trafikant. Det kan godt være der kommer en bule i bilen, men det er jo ikke særlig fedt hvis du så har lavet den med hovedet, bare fordi du ikke havde 3 sekunder til at holde tilbage.

• #14   23. maj 2014 Hmm .... meget delte meninger om hvordan vigepligten rent faktisk skal overholdes må man sige smiley

• #15   23. maj 2014 i den rundkørsel du linker til, vil jeg mene du skal holde tilbage for andre cykelister, scootere osv.

• #16   23. maj 2014 Nemlig .... så den dame, der overfusede mig i sidste uge, var faktisk ikke i sin gode ret ..... hun glemte nemlig at vise af, så jeg kørte ud smiley

• Lotte J
    Lotte J Tilmeldt:
    sep 2018

Følger: 1 Svar: 1
    #18   22. sep 2018 Hvad gør man så når en cykelist køre direkte ind i en bil , han køre den forkerte vej rundt i rundkørslen , skal lige siges at der er meget dårligt udsyn for bilisten . Cykelisten køre ind i højre side af bilen ,

• Christiane W
    Christiane W Tilmeldt:
    okt 2019

• Bibi A
    Bibi A Tilmeldt:
    mar 2020

#20   7. mar 2020 Da jeg på vej ind i rundkørslen og jeg overholder ubetinget vigepligt inden jeg kører ind i rundkørslen. Jeg skal lige ud i rundkørslen og der kommer ingen cyklist og andre bil og jeg orienterer både højre og venstre, derfor jeg kører i rundkørslen forbi hajtænder og pludselig der er en cyklist ramte min bil bagfra i rundkørslen.
    Jeg fik en bøde og betinget frakendelse af førerretten.
    Jeg synes der er uretfærdig for mig som billiste fik skylden for det.

Kommentér på:
Cyklers vigepligt i rundkørsel

Annonce