Sikkerhedsafstand til knallerter {{forumTopicSubject}}
Hej Folkens.
Jeg er en knallertkører, som jo på grund af lovgivningen deler kørebane med cyklister, men jeg har lige en lille ting jeg gerne vil gøre folk på racercykler opmærksomme på vedrørende afstanden når i ligger jer i læ bag en knallert.
Min knallert har en tophastighed på 36 km/t og det sker derfor ofte at cyklister på racercykler ligger sig i læ bag mig, hvilket jeg som sådan ikke har noget i mod, men ved over 30 km/t er 30 cm altså ikke en tilstrækkelig sikkerhedsafstand.
Det hele kommer ned til reaktionstid og bremselængde. Ved 30 km/t kører man lige over 8 meter per sekund og det siges at ét sekund er en ret så gennemsnitlig reaktionshastighed, hvis man da er opmærksom.
Det næste vedrørende bremserne, så er mange moderne scootere udstyret med bremser der er de samme på både 30 og 45-modellen og nogle (min deriblandt) også de samme som er på mc-modellen, som er godkendt til 100 km/t.
Dermed stiller jeg spørgsmålet: Hvem tror i har de bedste bremser?
Når i kører så tæt fratager i os nemlig muligheden for at lave en katastrofe opbremsning og med de 30 cm der var en der lå bag mig i dag fratager det stort set muligheden for at bremse overhovedet samt blot det at slippe gassen uden at en cyklist støder ind i en og vi begge risikerer at vælte.
Undskyld hvis jeg træder nogen over tæerne, men reaktionshastighed, bremselængde og sikkerhedsafstand er noget man både lærer til knallertbevis/kørekort, bil kørekort og mc kørekort og de fleste voksne mennesker har mindst ét af dem, selvom de har valgt at køre på racercyklen.
Så kan i ikke vise noget hensyn til de andre trafikkanter der mod vores vilje er begrænset til at køre så langsomt at i kan ligge i læ bag os?
Vi har nemlig ikke mulighed for at køre stærkere og lægge afstand imellem og hvis afstanden alligevel er så stor at vi kan sænke hastigheden og lade jer passere kan i jo alligevel ikke holde hastigheden uden og så ender vi med at overhale igen og så lægger i jer blot bag os igen lige så tæt.
Følger: 9 Følgere: 47 Cykler: 6 Emner: 38 Svar: 346
det er det samme som de doske camping vogns folk som ligger 2,5-5 meter bag en lastbil med 90 km/t på motor vejen... hvis den nødbremser, siger det SMAT!
feb 2009
Følger: 12 Følgere: 12 Cykler: 2 Emner: 32 Svar: 341
jun 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 5
Jeg ved godt at der er mange der gør det og bare cyklisten holder en nogenlunde afstand så han kan se hvad vi gør og så måske nå at undvige og køre udenom, hvis knallerten bremser, så er det også fint.
Det var bare lige den fyr i dag der lå så satans tæt på mig. Da jeg efter at have klappet hjelmen op vendte om for at sige at han skulle holde lidt afstand var det først efter jeg havde vendt mig og nået at kigge ham i øjnene at han opdagede at der skete noget, så hvis der havde været en grund til at bremse, som en kat, et egern eller et uventet hul i vejen, så havde han ikke opdaget at jeg havde ændret hastighed før vi begge ville ligge på asfalten.
Jeg tvivler nemlig på at han havde særlig godt udsyn til både hvad der skete foran mig og til min bremselygte når han lå så tæt som han gjorde.
Og så tænker jeg at det her forum nok er det bedste sted, hvis man vil sige noget til en så stor del af racercykelfolket som muligt, for fyren holdte jo ikke ved stoplinjen ved lyskrydsene men kørte hen og holdte midt på fodgængerfeltet, så jeg nåede aldrig at sige til ham hvorfor jeg ikke ville have han kørte så tæt, før vores veje skiltes.
jun 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 5
Angående cykel bremser, så nej, jeg har aldrig kørt på en af de rigtig dyre komplicerede cykler, som de der går meget op i det kører med, for min cykel har altid blot skulle bringe mig rundt i lokalområdet dengang jeg var yngre. Jeg vil dog stadig holde på at min scooter på trods af sin køreklare vægt på 97 kg bremser bedre end dem, hvilket jeg primært holder i at de bremser også sidder på en model der har en køreklar vægt på 110 kg og er godkendt til 100 km/t og to personer.
Forbremsen der måler 180mm i diameter og har en to-kaliberet bremse og har med fine dæk et godt vejgreb med 120/70-12 dæk mens bagbremsen er tromle med en diameter på 110mm og kontaktfladens bredde på 29,5mm hvilket skal føres ned i et 130/70-12 dæk.
Det med at bremserne er FOR kraftige kender jeg dog alt for godt, men hvor meget man kan bremse før man mister vejgreb er jo noget man lærer at styre rimelig hurtigt på det køretøj man kører på, når nu vi ikke er de smarte med ABS.
Når nu vi er i emnet, så har jeg altid spekuleret over netop det med bremseevnen på racercykler, og egentlig seriøse cykler generelt.
Kender du dimensionerne på bremserne på sådan nogle?
okt 2006
Følgere: 1 Cykler: 2 Emner: 3 Svar: 65
Sikkerhedsafstand til knallerter