{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.709 visninger | Oprettet:

Sikkerhedsafstand til knallerter {{forumTopicSubject}}

Hej Folkens. smiley

Jeg er en knallertkører, som jo på grund af lovgivningen deler kørebane med cyklister, men jeg har lige en lille ting jeg gerne vil gøre folk på racercykler opmærksomme på vedrørende afstanden når i ligger jer i læ bag en knallert. smiley

Min knallert har en tophastighed på 36 km/t og det sker derfor ofte at cyklister på racercykler ligger sig i læ bag mig, hvilket jeg som sådan ikke har noget i mod, men ved over 30 km/t er 30 cm altså ikke en tilstrækkelig sikkerhedsafstand.
Det hele kommer ned til reaktionstid og bremselængde. Ved 30 km/t kører man lige over 8 meter per sekund og det siges at ét sekund er en ret så gennemsnitlig reaktionshastighed, hvis man da er opmærksom. smiley
Det næste vedrørende bremserne, så er mange moderne scootere udstyret med bremser der er de samme på både 30 og 45-modellen og nogle (min deriblandt) også de samme som er på mc-modellen, som er godkendt til 100 km/t.
Dermed stiller jeg spørgsmålet: Hvem tror i har de bedste bremser?

Når i kører så tæt fratager i os nemlig muligheden for at lave en katastrofe opbremsning og med de 30 cm der var en der lå bag mig i dag fratager det stort set muligheden for at bremse overhovedet samt blot det at slippe gassen uden at en cyklist støder ind i en og vi begge risikerer at vælte. smiley

Undskyld hvis jeg træder nogen over tæerne, men reaktionshastighed, bremselængde og sikkerhedsafstand er noget man både lærer til knallertbevis/kørekort, bil kørekort og mc kørekort og de fleste voksne mennesker har mindst ét af dem, selvom de har valgt at køre på racercyklen.
Så kan i ikke vise noget hensyn til de andre trafikkanter der mod vores vilje er begrænset til at køre så langsomt at i kan ligge i læ bag os? smiley
Vi har nemlig ikke mulighed for at køre stærkere og lægge afstand imellem og hvis afstanden alligevel er så stor at vi kan sænke hastigheden og lade jer passere kan i jo alligevel ikke holde hastigheden uden og så ender vi med at overhale igen og så lægger i jer blot bag os igen lige så tæt. smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • køleskab bipper 1.000 kr.
  • Slutrengøring 1.000 kr.
  • IKEA malm seng samles 650 kr.
  • Hjælp til el 205 kr.
  • Tilslutning og opsætning af lamper + reparation af afbryder (kan ikke tænde og slukke lamper) 1.000 kr.
  • Græsslånning 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sikkerhedsafstand til knallerter
  • Apollon
    Apollon Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 9 Følgere: 47 Cykler: 6 Emner: 38 Svar: 346
    #1   17. jun 2014 jeg synes sgu det er iorden. altså det du hentyder til smiley

    det er det samme som de doske camping vogns folk som ligger 2,5-5 meter bag en lastbil med 90 km/t på motor vejen... hvis den nødbremser, siger det SMAT!


  • #2   17. jun 2014 Med risiko for at få hele forummet på nakken....Du har helt ret, dog vil jeg sige at når jeg ligger i læ bag en knallert, er jeg ekstra opmærksom på vejens forløb og evt forhindringer, og laver god afstand skulle vi kommer til en sidevej, hvor der ikke er frit udsyn.



  • #5   17. jun 2014 Kanon. smiley

    Jeg ved godt at der er mange der gør det og bare cyklisten holder en nogenlunde afstand så han kan se hvad vi gør og så måske nå at undvige og køre udenom, hvis knallerten bremser, så er det også fint. smiley

    Det var bare lige den fyr i dag der lå så satans tæt på mig. Da jeg efter at have klappet hjelmen op vendte om for at sige at han skulle holde lidt afstand var det først efter jeg havde vendt mig og nået at kigge ham i øjnene at han opdagede at der skete noget, så hvis der havde været en grund til at bremse, som en kat, et egern eller et uventet hul i vejen, så havde han ikke opdaget at jeg havde ændret hastighed før vi begge ville ligge på asfalten. smiley
    Jeg tvivler nemlig på at han havde særlig godt udsyn til både hvad der skete foran mig og til min bremselygte når han lå så tæt som han gjorde. smiley

    Og så tænker jeg at det her forum nok er det bedste sted, hvis man vil sige noget til en så stor del af racercykelfolket som muligt, for fyren holdte jo ikke ved stoplinjen ved lyskrydsene men kørte hen og holdte midt på fodgængerfeltet, så jeg nåede aldrig at sige til ham hvorfor jeg ikke ville have han kørte så tæt, før vores veje skiltes. smiley


  • #7   19. jun 2014 Uden tvivl, der er mange seriøse cyklister der kan og vil holde en hastighed over hvad jeg må køre lovligt, men det er ikke dem jeg oplever at ligger sig bag mig for at "få et lift". Jeg lader som regel cyklisten overhale mig men så kører de som regel kun 25-28 km/t, og det er jo ikke en hastighed jeg gider at bruge. smiley

    Angående cykel bremser, så nej, jeg har aldrig kørt på en af de rigtig dyre komplicerede cykler, som de der går meget op i det kører med, for min cykel har altid blot skulle bringe mig rundt i lokalområdet dengang jeg var yngre. Jeg vil dog stadig holde på at min scooter på trods af sin køreklare vægt på 97 kg bremser bedre end dem, hvilket jeg primært holder i at de bremser også sidder på en model der har en køreklar vægt på 110 kg og er godkendt til 100 km/t og to personer. smiley
    Forbremsen der måler 180mm i diameter og har en to-kaliberet bremse og har med fine dæk et godt vejgreb med 120/70-12 dæk mens bagbremsen er tromle med en diameter på 110mm og kontaktfladens bredde på 29,5mm hvilket skal føres ned i et 130/70-12 dæk. smiley

    Det med at bremserne er FOR kraftige kender jeg dog alt for godt, men hvor meget man kan bremse før man mister vejgreb er jo noget man lærer at styre rimelig hurtigt på det køretøj man kører på, når nu vi ikke er de smarte med ABS. smiley


    Når nu vi er i emnet, så har jeg altid spekuleret over netop det med bremseevnen på racercykler, og egentlig seriøse cykler generelt. smiley
    Kender du dimensionerne på bremserne på sådan nogle? smiley


  • #8   19. jun 2014 Du har fuldstændig ret Sebastian, og stor ros til dig for den gode tone i dit indlæg. Os der kører på racercykler, bør kun lægge os på hjul af andre, som er indforstået med dette. Man skal holde en fornuftig afstand til øvrige trafikanter.

Kommentér på:
Sikkerhedsafstand til knallerter

Annonce