{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.719 visninger | Oprettet:

Thomas R
Thomas R
Tilmeldt:
12. sep 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

MTB Alu vs. Carbon? {{forumTopicSubject}}

Da jeg står overfor et køb af ny mountainbike har jeg brug for lidt eksperthjælp.
Jeg er faldet for en Cannondale f29, men kan ikke helt finde ud af om det skal være alumodellen eller om det er pengene værd at købe den ellers samme cykel i carbon. Vægten på de to cykler er næsten den samme - så hvorfor skal jeg betale det mere for en carbonramme?
Ud fra de forskellige indlæg og fora på nettet kan man ikke få et egentligt svar. Det meste gå på holdbarheden, hvor jeg er mere ude efter svar på den egentlige effekt.
Hvor kommer carboncyklen til sin ret?
Vil man kunne mærke forskel på fart, komfort, kontrol og energiforbrug hvis man opgrader til carbon eller vil det mest ligge i lireffekten?
Håber på lidt hjælp smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  MTB Alu vs. Carbon?
  • #1   7. aug 2014 Det er mest vægten. Det er lige lettere at komme op af omgang bruger lidt mindre energi. Nogen mener at carbon rammen er lidt stiver end alu rammen men personligt har jeg købt den lettest alu ramme for at kunne tåle at vælte meget smiley fordi jeg tror det skal mere til at ødelægge en alu ramme end en Carbon ramme hvis man vælder.

  • #2   7. aug 2014 Kørte BMC TE02 alu i 8 mdr og skiftede til carbon fully. (ps. det blev ikke dyrere da jeg byggede den selv)
    Jeg har ikke fortrudt 1 sekundt. Carbon er for mig nemmere at træde rundt og den tager stødende langt bedre. Jeg ved dæmperen tager sit, men har kørt med den låst for at mærke forskel og det er der.
    Er du rookie og vælter lidt mere end andre, så tag en alu.
    Vægten er stort set den samme, da de fleste nyere alustel ikke vejer meget mere end carbon. Så det er ikke her du henter noget.


  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #3   7. aug 2014 Du kommer IKKE til at køre stærkere, men du vil mærke forskel på hvor meget den absorberer små stød og så er det måske lige lireeffekten der gør at du kommer lidt mere ud på sporet smiley

  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #4   7. aug 2014 Uffe du kan ikke låse en fully 100% der vil altid være en smule vandring i bagdømper, også selvom du mener du ikke kan se den bevæger sig, argumenter gerne imod dette men det er nu en gang fakta, en fully vil aldrig blive lige så stiv som en hardtail. Men når det er sagt så er fully vejen frem smiley

  • #5   7. aug 2014 Maller: Var ellers sikker på den kunne låses 100% smiley ...men fully ER vejen frem... vil aldrig gå tilbage til en hardtail...

  • #6   7. aug 2014 Uffe og maller, det er noget værre sludder...

    1) Den primære årsag at Mtb'er vælger Carbon er ikke komfort, men vægt og bedre krafoverførsel hvis det er en god Carbon ramme. Ønsker du komfort, så kig på dæmper, dæk størrelse, der henter man meget mere.

    2) Når vi taler om vægt og kraftoverførsel er ht en fully overlegen. Når i mener at fully er vejen frem, så skriv hvorfor.

    Til Thomas... Jeg kender flash29" ret godt. Har to.
    Jeg ville vælge carbon, med mindre du lave mange styrt eller behandler din ting dårligt. Det er en stærk ramme, men tåler ikke kraftige slag. Så snart du har råd, udskifter du hjulsættet.
    Mit eneste ankepunkt er at jeg føler bagenden godt kunne være mere stabil, det er muligt alu version er det, ved det ikk.


  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #7   8. aug 2014 Kasper, for mig er det helt sikkert kun blevet bedre efter jeg er kommet over på 27,5 fully smiley jeg er glad for at hoppe og lege og det er nu sjovere på en fully, og dem jeg kørte fra før dem kører jeg stadig fra selvom den vejer hele 10,3 kg køreklar, opad er der altid kontakt til underlaget og ud ad grusstier sidder jeg bare og slapper af, hvorimod dem på ht sidder og bumper ved selv den mindste ujævnhed smiley for MIG er fully vejen frem og sådan er det bare smiley

  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #8   8. aug 2014 Og jo en god carbonramme flexer mere end alu selvom den er stivere, på det niveau jeg formoderThomas er på så tvivler jeg på han vil kunne køre hurtigere på en carbon, men den vil give ham en anelse mere comfort smiley

  • Thomas M
    Thomas M Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Svar: 17
    #9   8. aug 2014 http://www.pinkbike.com/news/santa-cruz-bicycles-test-lab.html

    Test af alu og carbon holdbarhed af mærket Santa Cruz.

    Korte svar er, ja du får mere fart og dermed mere ud af din energi. Komfort kig på det som Kasper nævner. Lire effekt får du masser af smiley


  • #10   8. aug 2014 Kasper:
    Jeg skriver også det er nemmere at træde rundt og dermed ovefører kraften i carbon kontra alu. Det er vi enige.
    Jeg har blot valgt vcarbon grundet dårlig ryg og jeg har ikke fortrudt 1 sekundt. Kan se min venner kun må kæmpe med pukler og huller mere end mig jeg jeg har nemmere ved at træde fra det end da jeg havde min alu ramme.
    Der er sikkert mange parametere og personlige måder at cykle på, men min er udelukkende et valg af coolness, lir og comfort, efter min meming.


  • #12   8. aug 2014 Jeg har Alu-modellen i hardtail og er rigtigt godt tilfreds. Jeg har ikke prøvet en carbon udgave, så kan ikke udtale mig om det er bedre. Men alu-F29 får thumbs up herfra. Jeg vurderede ikke jeg behøvede carbon da jeg købte. Min vejer 10 kg, og skulle gerne ende omkring de 9 når jeg engang får de hjul jeg ønsker mig + andre ting

    Jeg er overbevist om at mine penge er bedre givet ud på et sæt stive fede carbon-hjul end en carbon ramme.

    Tror der er meget mere stivhed at hente der. (ret mig endelig hvis jeg tager fejl) alm stans crest eller frequency i19 fælge er nogle bløde nogle..


  • #13   9. aug 2014 Grund til at man vælger karbon frem for alu er at alu er et dødt materiale, det kan laves stift men ikke absorberende, vægt kan laves nøjagtig som karbon man mister så bare noget af stivheden.

    Karbon har samme evne som stål og titan, det er levende materiale men kan samtidig laves stift de steder hvor der er behov for stivhed, derfor spiller komfort meget ind i valg af materiale og særlig når der kan blive den stivhed der hvor man ønsker den.

    Kvalitet på karbon har ingen betydning (forarbejdningen har), det er stadig let at ligge ekstra lag der hvor det er nødvendigt, kvalitet på karbon har kun en indflydelse på total vægt på rammen men om en ramme vejer 900gr eller 1100gr kan gøre en voldsom prisforskel men det betyder ikke at rammen har bedre egenskaber.

    Er den stiveste ramme så den hurtigste...tjaaa kommer an på distance der skal køres, er det en kort tur på en time eller lign så er den stiveste ramme den mest effektive men jo længere man kører jo hårdere er den stiveste ramme mod dine muskler i krop, dvs man bruger unødig mange muskler på at absorbere stød osv, det er der hvor man vælger en ramme med en levende opsætning, pludselig udnytter man rammen effektivt samt får en hjælp til at beholde der runde tråd.

    Træder man kantet så er det for sent, der er spildt for mange kræfter på andet end at få effekt ned i pedaler og i sidste ende tabers det vundne i første halvdel hurtigere på anden halvdel af turen.


  • Thomas R
    Thomas R Tilmeldt:
    sep 2010

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #14   15. aug 2014 Mange Tak for alle jeres gode og uddybende svar.
    Jeg har efter mange overvejelser og testkørsler valgt at springe ud i et køb af en F29 Carbon 3.
    Jeg glæder mig allerede til at få den hentet og så afsted til skoven - det kan kun blive en god weekend smiley


  • #15   15. aug 2014 Tillykke med den.

    Ved ikke hvad du havde tidligere, men Flash rammen er fantastisk.

    Får du råd, så udskifter du hjulsæt og saddelpinden til en Cannondale SAVE.


  • #16   15. aug 2014 God tur smiley

Kommentér på:
MTB Alu vs. Carbon?

Annonce