{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.123 visninger | Oprettet:

8speed kæde VS 10speed kæde {{forumTopicSubject}}

Hva er forskellen egentlig..?
Jeg har lige opgraderet min fra 3X8 til 3X10 speed, og vil jo gerne ud og teste den når den er helt færdig justeret, men har kun en extra 8speed kæde fra mit famle setup, som reserve kæde.. Der sidder en kæde beregnet til 10speed på, men hvis man nu triller en tur i skoven og den knækker, vil jeg så ødelægge alt for meget ved at smide den kæde til 8speed på og så trille hjem ad igen..?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  8speed kæde VS 10speed kæde
  • #1   19. dec 2014 Der er ingen grund til at slæbe en hel ekstra kæde i skoven, nøjes med en kædespringer og et samle led eller 2
    og en 8 speed kæde passer ikke på din 10 speed kassette


  • #2   19. dec 2014 Plejer altid at ha en extra kæde med, det lige så nemt.. Ok, dvs at der simpelthen er forskel på længden mellem ledene på kæderne.?

  • #3   19. dec 2014 Nej, der er forskel på den indvendige og udvendige bredde af kæden.

  • #4   19. dec 2014 Nej det er bredden på kæden.
    Ahhh lige så nemt er det ikke medmindre du allerede har tilpasset længden på kæden, og så fylder en kæde noget mere end et multitool med splitter og et samle led. smiley


  • #5   19. dec 2014 Jeg sys nu det er lige så nemt med en kæde og et samle led, så det sku hurtig lige at smække på, og så trille hjem..


  • #6   19. dec 2014 Men venter med at trille for langt væk, indtil jeg en extra kæde, det sku for træls at stå og ikke ku komme videre..

  • #7   19. dec 2014 Hvis du alligevel har samleled med, hvorfor så ikke bare nøjes med dét?
    Det er mere bekymrende at du er så bange for at sprænge en sprit ny kæde, har du styr på dine gearskift osv.?
    Jeg har efterhånden kørt MTB en del år, med mange mennesker - de eneste jeg har oplevet har knækket kæder har været folk med dårligt vedligeholdte cykler, der ikke kunne finde ud af, at skifte gear.


  • #8   19. dec 2014 Magnus dukan ikke montere et samleled uden en kædespringer da du er nød til at fjerne det ødelagte led smiley

  • #9   19. dec 2014 Har nu heller aldrig sprunget en kæde, men det ska jo bedst passe med at den dag man tager afsted uden noget, så ødelægger man skidtet..

  • #10   19. dec 2014 He he... Har du så også altid et ekstra hjul på nakken? smiley smiley

  • #12   20. dec 2014 Rolig knægt.. Jeg spørger om forskellen på de 2 kæder.. At jeg har der bedst med en extra kæde, er vel op til mig Selv.

  • #13   20. dec 2014 Bjarke: nejnej, men den sidder jo i multitool'et i forvejen smiley

  • #14   20. dec 2014 Søren J

    En 8speed kæde på et 10speed setup vil ikke være til nogen gavn, det vil ikke fungere, det vil belaste alle dine dele unødigt, gearskifte vil ikke være godt, det vil hænge i "ramperne" og skade din kassette og garniture.

    Derfor folk er kommet med deres råd som sjovt nok er ganske ens, når det er sagt så er det ret sjovt at se en skrive "knægt" til en som er næsten gammel nok til at kunne være ens far smiley

    Om du vælger at køre med en hel kæde som reserve er helt op til dig eller andre men personlig har jeg svært ved at se logikken i det nu man netop sjældent har en knækket kæde.

    Personligt har jeg kun knækket kæden to gange på 24år med MTB og har aldrig haft andet med end et værktøjs frit led, to løse led og kædeskiller (mini udgave), der hvor jeg har haft brug for delene er når andre har haft problemer og ikke har haft noget udstyr eller værktøj med, ja man kan blive overrasket men det er rigtig mange som har nada med og det kan man kun ryste på hovedet af. smiley

    Multitool´s er jeg ikke den store tilhænger af, syntes det fungere bedre med rigtig værktøj som jeg tilpasser i størrelse til den enkelte opgave, det ligger bedre i hånden (ganske rart en kold vinter morgen) og man har kun det nødvendige med og ofte i en bedre kvalitet.


  • #15   20. dec 2014 Jeg spurgte bare indtil om det ville ku lade sig gøre..
    Jeg spurgte ikke om hva folk ville vælge.. At jeg vælger at ha en extra kæde med er jo helt op til mig selv.. Jeg har også skiftet det der lappegrej ud med et rigtig reservehjul i min bil, men sys bare det er 100gange nemmere, istedet for at stå og fifle med er sku skille og samle.. Det ihvertfald min teori..


  • #16   20. dec 2014 Lige med kæde er der ikke den store forskel mht arbejde, ofte er det de yderste plader på kæden som dropper/ryger så du nærmest kan nøjes med kun at skubbe det værktøjs frie led ind i de to "han led".

    Kæden fylder og vejer forholdvis meget i forhold til så mange andre mere nødvendige ting du helt sikkert kommer til at bruge hyppigere på din mtb ture.

    Når det er sagt er det en rigtig god ide at have gang i to kæder som du skifter løbende så de slide´s ens, dine klinger, kassetter og kæder holder meget længere på den måde smiley

    Omkring det med bilen og reservehjul er jeg 100% enig i, væk med diverse rep skum og nødhjul, et rigtigt hjul fungere og man kan forsætte uden at skulle tænke på lav hastighed, for meget roden rundt osv smiley


  • #17   20. dec 2014 Jeg vil bare hellere cykle med livrem og sele..
    Når jeg har været til løb (kun for sjov løb) så har jeg også haft 2 cykler med.. Så jeg altid har ku få bragt en anden cykel ud, hvis der sku opstå problemer med den ene af dem


  • #18   20. dec 2014 Livrem og sele er ikke en dum ting, det er bare ikke altid det er en fordel, det med to cykler kan jeg godt forstå men er løbet igang så er det No Go for så er det snyd. i løb starter og slutter man med det samme udstyr af samme grund at der sættes stickers på dele og stel til løb.

  • #19   20. dec 2014 Nu kørte jeg kun så'en nogle for sjov løb fx trædtil og grejsdalsløbet

  • #20   20. dec 2014 Du skulle prøve at deltage i motionklassen til "rigtige" løb, tror du vil kunne lide det og du kan nøjes med at købe dig et daglicens for at se det an men det giver lidt mere adrenalin og stemning mellem ryttere er typisk god samt tilskuere gør også sin del... smiley

  • #21   20. dec 2014 Jeg cykler ikke så hurtig.. Det kun for sjov skyld, og så fordi de kloge mennesker siger set sku være så sundt..
    Sluttede som nr 115 ud af over 500 på 80km ruten til grejsdalsløbet


  • #22   20. dec 2014 Hehe motionklassen er ikke for de hardcore ryttere, det er mere for weekend krigerne som også vil smage lidt blod på tungen i en time eller to og den plads som 115 i Grejsdalen så skal du nok komme igennem.

    Den store forskel er mere at du skal køre med høj puls i kortere tid og så det at ruterne er mere udfordrende teknisk (en del mere faktisk) men det er jo netop den tekniske side som gør mtb sjov (i mine øjne).

    Kan se du er fra midt/vest jylland, er du i nærheden af Varde syntes jeg du skulle prøve at tage en tur ud med klubbens fælles træning, de har for alle ryttere, begyndere til elite.

    http://www.vardecykelklub.dk/


  • #23   20. dec 2014 Kører mest landevej.. Kørte MTB for mange år siden som knægt, og er først ved at komme igang med det igen.. Har overvejet nogle flere løb i 2015, men indtil videre er det lun grejsdalsløbet som er reserveret, og trædtil, hvis det kommer igen.

  • #24   20. dec 2014 Og hvis du kigger min garage, så er mit udstyr jo heller ikke noget at skrive hjem om..
    Grejsdals løbet blev kørt på den helt gamle phantom fra THansen, og hold nu kæft folk gloede, men den ku da overhale nogle.. Hehe.


Kommentér på:
8speed kæde VS 10speed kæde

Annonce