{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.128 visninger | Oprettet:

nicki h
nicki h
Tilmeldt:
8. feb 2009
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 34

Fordele og ulemper ved 1x10? {{forumTopicSubject}}

Da jeg overvejer enten at opgradere hele geargruppen på min mtb eller lave den til 1x10, er jeg lidt i tvivl om det skal være det ene eller det andet...

Kører normalt kun i midterklingen og det fungere egentlig helt fint til det jeg kører

Hvad er fordele og ulemper ved at lave den til 1x10?

Og hvilken gearing ville i anbefale?
jeg kører normalt på en rute med 300 højdemeter:-)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fordele og ulemper ved 1x10?
  • #1   6. jan 2015 For mig handler 1x10 om to ting: Vægt og nem betjening. Vægt er lidt sekundært for mig, men ikke at skulle koncentrere sig om en forskrifter, har for mig betydet en del for min kørsel (mere jævn).

    Hvad man skal vælge er jo en smagssag, og handler typisk om vægt (cyklens og din egen), kondition, osv, men de overvejelser jeg havde første gang skiftede fra 2x10 til 1x10 gik på, om jeg kunne komme op ad de stigninger jeg ville kunne besejre med min kondition, altså hvilken gearing jeg SKULLE have til rådighed. Jeg kørte den samme tur flere gange, men med forskellig gearing (med det eksisterende 2x10 set up jeg havde) og fandt derved mit minimum. Så var det ellers matematik derfra. Laveste gear jeg skulle bruge på det gamle setup var 28T for og 36T bag, hvilket giver en ratio på 0,77 (28/36). Med en ny 42T CG bagtil, ville jeg derfor kunne klare mig med en 32T foran (32/42=0,76) og få samme lave gearing.

    Som konsekvens har jeg mistet eet par gear i den høje ende, men ikke noget jeg mærker i skoven (brugte dem kun ved transport til og fra).

    Har vedlagt et billede med mine beregninger (jeg var i tvivl om 32T eller 34T). De gule er overlappende (=ubrugelige) gearinger.

    Håber det hjælper.


    profilbillede
  • #2   6. jan 2015 Fordele; vægt, simpelt, mindre larm
    Ulemper: uden eks. one-up eller lign. kan man komme til at mangle gear i den høje eller lave ende.

    Jeg kører 1x9 med 32t foran og 11-34 bag. Det kan være, jeg ændrer mening efter at have kørt i Rold på søndag, men indtil videre har jeg sjældent savnet lavere gear. Højere gear savner jeg kun yderst sjældent, da jeg kun bruger min mtb i skoven.

    Det er nemt og billigt at prøve med eks. http://www.superstarcomponents.com/en/i-o-chainring-narrow-wide-style.htm og et sæt kortere klingebolte hvis du har 3x10 - bare kom i gang! smiley


  • nicki h
    nicki h Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 34
    #3   6. jan 2015 Søren:

    Mange tak for det uddybende svar, jeg er lidt i tvivl om jeg forstår dine udregninger... smiley

    Men vil det sige at du med 42T havde en masse gear som egentlig var ubrugelige?


  • nicki h
    nicki h Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 34
    #4   6. jan 2015 Ole: Tak for svar, jeg vil nu hellere være sikker på det først også gå ud og købe et kranksæt som shimano zee eller saint smiley

  • #5   6. jan 2015 Ja, der var både en masse overlap i gear (f.eks giver 42T for + 28T bag den samme gearing som 28T for + 19T bag) og gear som jeg stort set aldrig brugte...

  • nicki h
    nicki h Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 34
    #6   6. jan 2015 Ja okay, jeg kører jo som skrevet kun i midterklingen og den er 30T.

    Og med min kondi lige nu kunne jeg måske godt bruge en lidt højere gearing til de lidt skrappere stigninger, men så er det vel bare og smide en 32T eller 34T foran smiley

    Hvis vi skal komme ind på de helt tunge gear så bruger jeg dem kun når jeg kører til og fra skoven og det er ikke særlig langt smiley


  • nicki h
    nicki h Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 34
    #7   6. jan 2015 Og har du evt. et kranksæt der ville være passende?
    jeg kører med xt bagskifter og det er ikke noget overdrevet cykel så tænker om ikke en shimano zee eller saint ville være fin ?:-)


  • #8   6. jan 2015 jeg kører med 34 t foran og 40 tands bag i på en 26 tommer, og jeg havde ikke problemer i rold skov de gange jeg har været der, det er mere teknikken der fejler

  • nicki h
    nicki h Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 34
    #9   6. jan 2015 Jeg havde selv tænkt på en 32 foran og 36 bag også se hvordan det går, kører 29" smiley

  • #11   6. jan 2015 Jeg har kørt rold og en del i hammer bakker her i nordjylland med en 34T for og 11-36 bag, vil sige på de meget lange seje stigninger kan benene godt gå døde ellers har det bare kørt. Har dog bestilt en 32T for og få lavere gearing og bruger sjældent det højeste gear med mit nuværende setup.. Men tror du skal prøve dig frem som de andre skriver, for havde en 42T bagpå til og starte med men har faktisk ikke savnet den..
    Men en stor fordel er at man ikke skal tænke på forskifteren nogensinde så man kommer ikke til og døje med man ikke nåede og geare ned inden en kraftig stigning smiley


  • #12   6. jan 2015 Jeg kører 34T for og 36-11 bag på 29". Det virker fint også på det hvide spor ved Avnstrup. Ville være optimalt hvis kassetten var 40-10. Savner mest høje gear, til transport, end lave til bakker.

    Jeg tror at jo bedre form du er i, des mere glæde har du af 1x10. Det kræver at man kan træde gode watt i forskellige kadence områder. Det er enkeltheden og dernæst vægtbesparelsen der er klare plusser og i det flade DK er der sjældent brug for det store gear område.
    Jeg kommer ikke tilbage igen til 2x10, måske hvis jeg tager syd på


  • #13   7. jan 2015 Nicki hvilken krank og bagskifter har du på nu?

  • nicki h
    nicki h Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 34
    #14   7. jan 2015 Det er et fsa comet megaexo kranksæt, og en xt bagskifter smiley

  • #15   7. jan 2015 @ Ole H. hvis du kommer til at mangle lidt i den lave ende laver shimano en 9 spd 12-36 cassette (i deore serien vist nok) min datter kører med den som 1x9 med en 30t klinge for

    min næste opgradering bliver helt sikkert også en 1x10 løsning med one-up 42 bag og 32 for
    kommer i forhold til min (29'er) 24-38 / 11-36 til at mangle et 1 gear i hver ende, og det overlever jeg nok
    -- se min sammenligning i tabellen neden under


    min grund til at skulle gøre det er helt klar at det bliver simplere - både at køre og vedligeholde, vægten bekymre jeg mig ikke så meget om - mht gearing så plejer jeg at klare det meste uden laveste gear - ellers koster en extra klinge i et nr mindre ikke alverden at have liggende i værktøjskassen

    så fordele: simplere & lettere
    ulemper: dyrere og mindre "total gearing"


    profilbillede
  • #16   7. jan 2015 ps nogen der har prøvet den ovale N/W klinge fra absuluteblack
    kunne godt være lidt fristet

    http://www.allbike.dk/komponenter/transmission/ab-bcd104-oval.html


  • #17   7. jan 2015 Nicki det er 104bcd - det er bare at komme i gang smiley

    Den ovale ser interessant ud - om ikke så bare for at prøve det. Det ser enormt sært ud på videoen smiley


  • #18   8. jan 2015 Udmiddelbart tænker jeg om den ovale klinger vil konstant trække og slippe i en type2 eller shadow Bagskifters bremse.

  • martin P
    martin P Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 58
    #19   8. jan 2015 Kasper.
    Det gør den ikke. det udligner sig selv så bagskifteren bevæger sig ikke.
    https://www.youtube.com/watch?v=9tOKaljQAto se fra ca 1,35


  • #20   8. jan 2015 Næh.. Det kan du have ret i smiley


Kommentér på:
Fordele og ulemper ved 1x10?

Annonce