14.275 visninger
|
Oprettet:
Ny cykel: Raleigh, Centurion? {{forumTopicSubject}}
Jeg skal købe en ny cykel, som skal bruges til at køre på til arbejde - 8 km pr. dag. Den skal være så vedligeholdelsesfri som mulig - samtidig skal den ikke være tung. Skal helst ikke koste mere end 5000 inkl. alt. Jeg har kigget på et par alternativer, og vil gerne høre jeres råd.
- Raleigh Contest N8 årgang 2006 til kr. 3895 + lås. (link fjernet)
- Centurion Discovery 7 gear til kr. 3995 + lås (link fjernet)
Har I en holdning? Er der nogle bedre alternativer? Aven ue cykler er lækre, men også noget mere kostbare.
På forhånd tak!
nov 2007
Følger: 1 Svar: 6
Mange af Bike Europes cykel stel produceres i østlande samles i vestlande, kvaliteten er ikke super, men generelt OK. Ældre cykler af kendte mærker af f.eks. Raleigh og Centurion cykler er ofte bedre end de nye (dog havde Raleigh en periode i fra ca. 1985-90 hvor de producerede nogle meget dårlige cykler som rustede væk).
Derfor er det mange gange svært at give gode råd om hvilken cykel man skal vælge fordi de minder som folk har om en god cykel de havde, af f.eks. mærket Raleigh var af en bedre kvalitet end den Raleigh cykel som man kan købe i dag.
Mit råd til dig er at købe en cykel som stadig produceres og leveres fra den oprindelige fabrik som altid har lavet dette mærke.
I Sverige produceres kun et mærke stadig og det er Skeppshult. Dette er en cykel i en god stærk kvalitet produceret på samme baggrund som de altid har gjort. Se: http://www.skeppshultbikes.com/
Det kan være en fordel at tage færgen over og købe den på den anden side af sundet for at få den lidt billigere, men den kan også købes i DK.
Den koster lidt mere end Raleigh og Centurion, men til gengæld holder den også bedre.
Dette er en cykel som kan gå i arv fra generation til generation ;o)
Jeg er altså ikke sælger, men blot en nørd som har interesseret sig for cykelhistorie i mere end 20 år :o)
nov 2007
Du skal nok også gøre op med dig selv om du vil køre på stål eller aluminium.
Til dette spørgsmål finder du ligeså mange holdninger som der findes cyklister.
Min holdning er: At stål er smidigt og fleksibelt - stellet absorberer bump fra vejen. Kan holde i mange år. Er tungere at træde op ad bakke, men lettere at træde på flad vej og ruller længere ned af bakke.
Aluminium er stift og ufleksibelt og der kan hurtigere opstå brud (jeg siger IKKE at der VIL opstå brud...). Den er hård at køre på en ujævn vej - stødene fra vejen forplantes til kroppen. Den er lettere at træde op ad bakke, men tungere på flad vej og vil ikke rulle så langt ned ad bakke som en stålcykel.
Historisk set har man forsøgt sig med aluminium cykler tidligere, men droppede dem på grund af at det var "døde" cykler at køre på sammenlignet med stålcyklerne.
At man nu er gået tilbage til aluminium cykler skyldes efter min mening at der er gået mode i dette materiale overført fra racercyklernes verden
jan 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
Har ikke tænkt over stål stel. Fandt i denne sammenhæng en Viva cykel. (link fjernet)
Er der nogle der har erfaringer med Viva?
Den har desværre ikke navbremser - dem ser jeg som hensigtsmæssige.
Tak for svaret vedr. de svenske cykler - de er dog nok lidt for kostbare.
nov 2007
Viva har jeg ingen erfaring med, men generelt er kinesiske cykler ikke beregnet til at holde i mange år.
Jeg ville vælge en ældre (1990erne) Kildemoes, Everton, Raleigh, Centurion eller anden. Det er jo heller ikke så mange kilometer du skal køre om dagen, så en sådan cykel kan snildt dække dit behov.
Ny cykel: Raleigh, Centurion?