Cykelrytter kost? {{forumTopicSubject}}
Vil gerne smide de sidste kg inden sæsonen stater for alvor. Jeg har som så mange andre prøvet at leve uden for mange kulhydrater, men syntes jeg har svært ved at yde max og restituere ordenligt igen.
Det er måske et tosset spørgsmål, og om at begrænse sit indtag, men er kulhydrater så slemme hvis mange cykler 4-6 gange om ugen af 2-4 timers varighed?
Morgenmaden er skyr med hjemmelavet musli af forskellige nødder, frø og lidt gryn.
Middag er 2 rugboller med ekstra protein og kyllingepålæg.
Aftensmaden er masser af grønt, noget fedtfattigt kød, og indimellem lidt pasta i salaten, brød til eller kartoffel.
I løbet af dagen ryger der lidt frugt ned, eller lidt hytteost
Lørdag er min "fridag" og der spiser jeg hvad jeg vil, når jeg vil.
sep 2009
Følger: 1 Følgere: 21 Cykler: 2 Emner: 16 Svar: 213
Du skal ha dækket dine daglige behov ind. For man alt for lidt. Så daler ens forbrænding. Og du skal ha en proteinrig kost til og bygge/ bevare muskel masse. Og derved tabe udelukkende fedt. Svært når motions formen er hård cykling i mange timer. Men du fokusere så heller ikke på muskel massen som sådan.
Men ca 1 g fedt pr kg du vejer.
Og 1.5 g protein pr kg du vejer.
Resten fyldes op med kulhydrat.
Og vil sige sådan. Med det aktivitets niveau du har med cykling. Så skal du hvertfald spise en 3000 kcal om dagen.
Så skal du bare spise rigtigt og sundt.
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
Hvis du har problemer med restitution så overvej hvad du spiser 2 timer inden træning og den første halve time efter træning. Dette er umiddelbart de to vigtigste måltider på træningsdagene, ligesom væskebalancen skal være i orden.
Med andre ord tænk på hvad du spiser og hvornår.....
Spis 25-30 gram protein af god kvalitet efter træning, samt nogle kulhydrather og drik rigeligt. To timer før træning skal ligge et af dagens større måltider.
Jeg spiser selv økologisk 30% ost på en bolle efter træningen. Her er 30 gram protein pr 100 gram. Økologisk ost sikrer, at proteinerne er af høj kvalitet.
Man kan prøve og tælle kalorier, men er svært når man træner så meget. Jeg går selv på vægten hver morgen og skriver vægten ned. Så skruer jeg lidt ned på maden hvis der er et halvt eller helt kg for meget. På den måde kan man også hele tiden følge om man taber sig nok, hvis det er formålet.
På hviledage, der spiser jeg ikke så mange kallorier til aftensmaden. Det virker for mig. På træningsdage, der spiser jeg rigtig meget.
Jeg spiser et halvt rugbrød hver dag, 100 gram havregryn og måske et par fuldkornsboller oveni plus det løse. Jeg træner 3-4 gange om ugen og vejer 71 kg og er 179 cm høj.
Jeg tænker, at du måske kunne sætte mere gang i forbrændingen ved og spise nogle ekstra rugbrødsmadder i løbet af dagen.....mere energi vil også gøre du kan træne hårdere, som er noget der øger efterforbrandingen.
Men alt dette er meget individuelt.
Men prøv og spis noget mere tænker jeg.
feb 2010
Følger: 3 Følgere: 4 Cykler: 7 Emner: 187 Svar: 621
feb 2010
feb 2010
aug 2012
aug 2012
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 34 Svar: 708
Personligt, fik jeg min vægt ned fra 83 til 77kg ved at spise meget protein om morgen, æg og skinke. Det tog ikke lang tid sammen med træning. Taber du dig for meget ved cykling, risikere du også at tabe en del muskelmasse.
sep 2009
Følger: 1 Følgere: 21 Cykler: 2 Emner: 16 Svar: 213
nov 2014
Følger: 4 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 8 Svar: 888
Kulhydrater er vigtige for din restitution.
Jeg er nede på 76 kg fra 85 kg. Er 183 høj.
Ved at spise fed fisk til frokost, og øge mit kulhydrat indtag og cykle mere. Og med sukkervand i dunken. Muren har jeg endnu ikke ramt selv efter 3 timer i skoven, kan jeg stadig cyke 5-6 km i til og fra universitet til eftermiddagsforelæsninger uden at være træt eller uoplagt.
Gode kulhydrater, forståes.
feb 2010
apr 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 30 Svar: 327
aug 2012
nov 2014
feb 2010
nov 2014
Den modekost du er fanget i, begrænser dine sportslige præstationer.
Jeg har selv prøvet en periode ligesom dig, og jeg følte mangel på overskud og kortere lunte.
Spis varieret i stedet. Kulhydrater er ikke din fjende.
Du vil sikkert opdage du faktisk har nemmere ved at tabe dig på varieret kost, og stadig fungere i hverdagen.
Cykelrytter kost?