{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.773 visninger | Oprettet:

Hjul og Geargruppe til tung begynder/motionist {{forumTopicSubject}}

Jeg er ved at samle stumper til et racer projekt. Cyklen skal bruges til let motion og hvis interessen holder så fortsætte som vinter-racer.

Da jeg ikke har uanede midler til projektet og også tænker fremtiden som evt vintercykel kigger jeg primært Tiagra 4600 10speed og 105 5800 11speed geargruppe.

Spørgsmålet 1 er så om der er (meget) mærkbar forskel på de to grupper? Da de fleste prismæssigt opnåelige hjulsæt kun er opgivet til max 10 speed så falder 105 gruppen jo fra.

Spørgsmål 2 er hvad hjulsæt man skal vælge da jeg er voksen (110kg) og de fleste hjulsæt jeg har fundet vægtgrænse på ligger noget (meget) lavere. Skal man vælge et shimano WH-501 hjulsæt og så håbe det holder til man har tabt sig nok til det kan svare sig at købe noget bedre der har lavere vægtgrænse eller skal man slagte sparegrisen og købe dyrt men måske stærkere hjulsæt? og i givet fald hvad kan anbefales?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjul og Geargruppe til tung begynder/motionist
  • #1   7. mar 2015 Der er stor forskel i de to grupper. 105 11 speed er en fed gruppe, der skifter kanon

    10 speed tiagra er middelmådig. smiley

    Men prisen er jo også ret forskellig. Hvad er dit budget ?
    Overvej en færdig cykel. Jeg fik en kanon alu racer med campagnolo gear fra Pythonpro.dk, til en helt uhørt pris, og scandium rammen er meget behagelig.

    Dk04ha



  • #2   7. mar 2015 Mit budget for en samlet racer er indtil videre ca 8000-9000kr +/- lidt. Er dog bange for det nok bliver mest +.. Jeg vil helst selv samle cyklen så den får de stumper jeg foretrækker og har da også allerede købt rammen som er en vitus alu-ramme.

    Jeg frygtede dit svar med at tiagra gruppen nok er lidt for "billig". Men hellere vide det nu end efter den er købt og monteret.

    En 105 - 5800 11 speed gruppe er kun 75 pund dyrere og det vil jeg gerne betale da jeg er sikker på de penge også kommer ind ved et evt senere salg og beholder jeg den til mig selv så er et godt skifte også meget vigtigere end de små 750-800kr. Problemet er et finde et billigt hjulsæt til 11speed.

    Hvad med Sram Apex 10speed gruppe, er det en mulighed? ved ikke hvor den ligger kvalitetsmæssigt i forhold til shimano 105 men prisen er nogenlunde det samme.

    Hvis jeg går efter 105 11speed så synes jeg de hjulsæt jeg har fundet der kan tage 11 speed er noget dyrere og så kan det godt være mit budget skrider lidt.
    Plus at hvis min vægt gør at fælgene får et meget hårdt liv så vil jeg hellere ødelægge et 1000kr hjulsæt end et der koster 2500kr..


  • #4   7. mar 2015 Nej jeg vil ikke beslutte noget ud fra et indlæg og din mening er lige så vigtig for mig som den anden der skrev. Tiagra er helt sikkert rigeligt fint til mig. Men jeg tror i en brugt salgs situation så vælger de fleste cyklen med 105 gruppe hvis den kun er måske 7-800kr dyrere netop fordi de er grej snobber.

    Til mig selv vil jeg hellere køre lidt billiger gruppe og så bruge lidt flere penge på et let(lettere) hjulsæt og dæk

    Når det så er sagt så vil jeg også foretrække 10 speed pga det større udvalg af rimelig prissatte hjulsæt. Det er bl.a. derfor jeg spørger til Sram Apex 10speed gruppen samtidig med jeg ikke vil lægge mig fast på hverken Tiagra eller 105 eller noget andet før der er flere meninger der er studeret og vurderet..

    Din mening er også taget til efterretning og vil gerne høre mere om hvad du mener der kunne være mere vigtigt/relevant end en lidt bedre geargruppe. F.eks valg af hjulsæt hvor jeg ved fra MTB at vægt har rigtig meget at sige men da jeg er en tung rytter vil jeg som nævnt helst have et billigt hjulsæt hvis jeg skal regne med de får et hårdt liv OG hvis de billige hjul er lige så stærke/stærkere end et dyrere hjulsæt som er 150g lettere.. Hvad hjulsæt vil DU mene er rimelige i vægt, til at købe for penge og kan holde til en tung rytter?

    På dæksiden vil jeg også gerne høre om forskellen mellem 23mm og 25mm dækmontering. Kunne forestille mig de lidt bredere 25mm tager lidt flere stød og måske vil give hjulsættet et lettere liv da det jo allerede er overbelastet rent vægtmæssigt. Ja en større ballon er lidt tungere men det er hygge motion og ikke TDF så vil det have meget at sige for mit brug hvis jeg sørger for at vælge en god kvalitet dæk eller skal jeg holde mig til 23mm?


  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 495
    #5   7. mar 2015 Den nye shimano 5800 gruppe er rigtig lækker, og bestemt merprisen værd i forhold til en tiagra gruppe.
    11 speed hjulsæt med en rimelig styrke kunne være disse http://www.bikesport.dk/fulcrum-racing-7-2010-hjulsaet.html?gclid=Cj0KEQiA4OqnBRDAj9aazvPji9ABEiQANq28oLll2AACxHoeEPS164S0s5hTjDU7RsyY8YC_S5y7T2YaAq8B8P8HAQ
    Eller evt mavic aksium
    Shimanos billige hjulsæt er ikke stærke nok til en tung rytter.
    Hvis du er tung, skal du køre med 25 mm dæk


  • #6   7. mar 2015 Tak for det. Kan også læse flere steder at der er stor forskel på Tiagra og 105 så det vælger jeg at tage for gode varer.

    25m dæk - tjek. Er der nogen mærker/modeller der specielt kan anbefales?

    Fulcrum Racing 7, og så er de endda fornuftige i pris. Tjek. Troede egentlig shimanos entry level hjulsæt var stærkt, men vægt og styrke følges nok ikke altid ad..

    Kan se Fulcrum Racing 7 også findes i en LG version http://www.ribblecycles.co.uk/sp/road-track-bike/wheels-factory-built-wheels-factory-road-tri-fulcrum-pair-wheels-racing-7-lg/fulcwhfr202 Der er beregnet til 25mm dæk som jeg læser det??


  • #7   7. mar 2015 De fleste nyere hjulsæt kører også 11 speed... Og udvalget er stort, og prisen er altså den samme som med 10 speed.

    Og ja, en når prisforskellen er så lille på grupperne, så er det vel en no-brainer..


  • #8   7. mar 2015 Ja prisforskellen på Tiagra og 105 er ikke særlig stor, men jeg frygtede at hjulsæt ville blive en dyr post hvis jeg skulle have at det både var 11speed og holdbart til min vægt og ikke alt for tunge..

    Nogen der kender det fulcrum racing 7 LG hjulsæt? Det skulle være en anelse bredere end den almindelige racing 7 og til 25c dæk men stadig ikke voldsomt tungt.


  • #9   9. mar 2015 Hvad med et par spinnergy de kan klare presset

  • #10   9. mar 2015 Spinergy hjul er rigtig lækre, men alt alt for dyre når dette projekt gerne skal holdes under 9000kr +/- lidt som der står i starten af tråden..

  • #11   9. mar 2015 Altså.... 10 og 11 er ofte samme fælg.

    Med mindre du køber et gammelt hjulsæt.

    Men dine kriterier lyder også ret umulige:
    Lav vægt
    100+ kg ryttervægt
    Koste nærmest gratis

    Tror du må vælge to og acceptere det kompromis. smiley


  • #12   9. mar 2015 Lav vægt - ja laveste mulige forsvarlige vægt i prisklassen.
    Tung ryttervægt - ja det er jo det jeg vil gøre noget ved.
    Koste nærmest gratis må stå for dit udsagn. - jeg skriver om det er bedre at købe et billigt hjulsæt HVIS der alligevel er stor chance for at ødelægge det pga min vægt. Jeg skriver også om det er muligt at få et fornuftigt (læs middel) hjulsæt der kan holde til min vægt. Der er Fulcrum Racing 7 et godt bud. Men hvis du kan samle en komplet racer til ca 9000kr med et prima hjulsæt til 6000kr så vil jeg gerne høre hvor jeg er gået galt i byen..

    Var det mere forståeligt?? smiley


  • #15   10. mar 2015 Den med at tungere hjul giver mere arbejde og større forbrænding er vi enige om. Men jeg vil helst ikke køre på en 27år gammel havelåge på 23kilo kampklar vægt smiley

    Som du skriver så er de Fulcrum Racing 7 LG nok et godt kompromis.

    Et 28mm eller ligefrem 35mm dæk lyder voldsomt. Det er muligt de kan være i rammen men fælgen skal vel også være lavet til det? Jeg troede 35mm dæk var til cykelcross? Men de vil jo nok give mere motion og højere puls og især mere komfort?

    Kan godt se logikken i at det giver mere arbejde/større forbrænding, men når man skal følges med en kammerat på 23mm dæk og han samtidig er i bedre form end mig så har jeg brug for alt den hjælp jeg kan få til at kunne hænge på..


  • #16   10. mar 2015 Meget interessant link! Tak for det. Det var meget lærerig læsning. Interessant at de smalle dæk intet giver med min vægt udover mindsket komfort.

    Når jeg sjusser lidt så skal et 28mm bagdæk med min vægt pumpes til over 110psi. Det er da ret meget!!

    Du har nok ret i at det kunne være en fordel med bredere dæk. Men hvor brede dæk kan man sætte på en racerfælg? og kan det måske være en mulighed med et cross hjulsæt hvis de kan bruges med alm bremser? Et CX hjulsæt er jo nok både bygget til hård belastning og bredere dæk eller hvordan??
    Og som nævnt i tråden giver de jo bare mere forbrænding hvis de er lidt tungere end alm racerhjul smiley


  • #17   10. mar 2015 Hvad er forskellen på Racer hjul og Cykelcross hjul?

    På Fulcrum's hjemmeside står model Racing 7 LG til at veje det samme som Racing 7 LG cyclocross og andet steds står der at de har samme fælgbredde..

    Prismæssigt er der ikke meget forskel, men jeg troede egentlig at cross hjul var bygget stærkere?? Hvad har jeg overset?


  • #19   10. mar 2015 Jeg tror jeg forsøger med et sæt Continental foldedæk i 28mm. Jeg tror godt de kan være i rammen og vægten er rimelig uden at være letvægt.

    Hjulsættet bliver nok Fulcrum Racing 7 LG som anbefalet. Geargruppe er ikke besluttet så input er stadig velkommen. Det hælder mod Shimano 105 - 5800..

    Du har nok ret i at det er noget med ekstra pakning/tætning af lejerne på Racing 7 LG modellen til CX da der er 19gram vægtforskel.. Fælg, eger og nav ser rimelig ens ud og hvis det kan holde til cross så må det også kunne bære mig til landevejskørsel..

    Vi er enige om at ældre racere/cykler ikke nødvendigvis er dårligere. Jeg har haft en gammel Peugeot racer (ikke den i mit galleri) fra ca midt 90'erne som selvom den ikke kunne få nogen til at dreje hovedet for at kigge så føltes den bare rigtig skøn at være på..



  • #21   11. mar 2015 Det lyder da interessant.. Når jeg læser på Fulcrum's hjemmeside så står der ved Racing 7 LG at det er cup and cone. Kigger man på billeder så ligner det lukkede lejer.. For mit vedkommende så er alt hjælp til fremdriften velkommen smiley

    Jeg har bestilt et sæt Racing 7 LG og et sæt Continental Grand Prix 4000 S ll 28c dæk så er spændt på hvordan det ruller..

    For øvrigt så står der om den nye Shimano 105 - 5800 gruppe at den er blevet optimeret så bremserne kan tage op til 28c dæk da det er den vej udviklingen med dæk går. Det er jo lige noget der kan gøre valget endnu nemmere med hensyn til geargruppe..


  • #23   11. mar 2015 Jeg ved det ikke, dit bud er lige så godt som mit.. På en split tegning af navet ligner det lukkede lejer.. Men bare de ruller godt så er det vel hovedsagen.. smiley

    http://www.fulcrumwheels.com/en/collection/road/alu/products/racing-7-LG

    Næsten nederst står der cup and cone, men læser du i den pdf fil der er i højre side der hedder 2015 Spare Parts & Tool Catalogue Road på side 27 så ligner billedet af navet meget at det er lukkede lejer..


  • #25   11. mar 2015 Jeg er forvirret på et højere plan for billederne ligner da lukkede lejer..

    Men bare de ruller godt det må være hovedsagen..


  • #26   25. mar 2015 Lige et ekstra spørgsmål her på falderebet inden jeg bestiller geargruppe..

    Hvad gearing skal jeg vælge? Jeg er en tung rytter i dårlig kondi og foretrækker at sidde ned og have lidt høj kadance når det går opad i stedet for at stå op og træde igennem.. Går ud fra det skal være 50/34 compact men hvad med kassetten hvor jeg hælder til 11-28, vil det ramme nogenlunde eller er det helt ved siden af?


  • #27   25. mar 2015 Er du ikke kommet på vejen endnu?

  • #29   25. mar 2015 Nej er ikke på vejen endnu da jeg ikke helt har besluttet mig angående geargruppe..

    Jeg tænker selv 50/34 og 11-28. Mener den bagskifter jeg overvejer max kan tage 28tands kassette. Ellers skal jeg over i medium cage bagskifter..

    Ville bare gerne have en mening om det er helt galt inden jeg bestiller..


  • #31   25. mar 2015 En 5800 11 speed short cage skifter står til max 28tands kassette og total max 33 tands forskel. det passer med max 11-28 kassette på et 50-34 kranksæt.

    http://www.bike-discount.de/de/kaufen/shimano-105-11-fach-schaltwerk-rd-5800-ss-schwarz-213237/wg_id-6872

    Det er muligt den kan tage mere men ovennævnte er det jeg kan finde..

    Men burde et mindste gear på 34/28 ikke være lavt nok?


  • #33   25. mar 2015 Nu kommer jeg nok ikke i skoven på en racer smiley

    Men vil da være ked af at skulle trække op af bakkerne ude på landevejen..

    34 - 30 giver 13km/t med kadance 90. Er den ene km mærkbar?

    For øvrigt en fed gear omregner, tak for linket


Kommentér på:
Hjul og Geargruppe til tung begynder/motionist

Annonce