{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.616 visninger | Oprettet:

Hvilke sko til mtb? {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Jeg har fået min første mtb for nylig, og pt cykler jeg så i almindelige sko med en grov sål, hvilket jo kan være okay, men det er dælme koldt i disse dage.

Jeg har ikke click-pedaler og regner ikke med, at få det foreløbig. Vi cykler alt mellem 8 og (indtil videre) 32 km.

Er der nogle sko I kan guide mig i retning af, som er vind- og vandtætte?

På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilke sko til mtb?
  • #1   3. apr 2015 Hvorfor ikke klik pedaler ?
    Penge eller utryk ?
    Det giver bare så meget mere. Og det ren refleks og komme ud af den. Lære du lyv hurtigt. Og Mtb pedaler er ret nemme/ bløde og komme i/ud af


  • #2   3. apr 2015 Jeg havde klik-pedaler på min racer for en del år siden og havde lynhurtigt vænnet mig til dem. Men det var jo på landeveje og lignende, så der kunne jeg uden problemer nå at klikke ud inden lyskurve, sideveje osv. På mtb er det jo et noget andet terræn (for det meste), og da jeg er noget af en klodsmajor, så vil jeg uden tvivl glemme alt om klikpedaler, hvis jeg er ved at vælte.

    Det er ikke helt udelukket, at jeg får klikpedaler med tiden, men i starten skal det bare være almindelige pedaler.

    Jeg har dumme knæ, så vil helst ikke udsætte dem for yderligere skade, ved et eventuelt fald, da jeg bliver sat ret langt tilbage, hver gang jeg kommer til skade. Og jeg falder ALTID på mine knæ, lige meget, hvordan jeg falder. Underligt nok.


  • #3   3. apr 2015 Ellers kan du købe neopren sko overtræk som til cykel sko. Også bare dem på de alm sko. Nok nemmeste og bedste løsning til og holde varmen.


  • #4   3. apr 2015 Tak, det var en god ide smiley Det må jeg se nærmere på smiley

  • #6   3. apr 2015 tusind tak for input smiley Det lyder meget fornuftigt at gå sokkevejen først smiley

  • #8   4. apr 2015 Jeg ville absolut ikke undvære klick pedaler i skoven, det er så meget tryggere at køre med dem frem for almindelige sko. Du har altid cyklen med, og du mister aldrig fodfæste.
    Du lærer lynhurtigt at komme ud af dem i tide (2-3 gange i skoven)
    Vælg en god SPD pedal med klick på begge sider, og køb et par gode knæbeskyttere hvis du er nervøs for at skade knæene. om du har klick eller ej, så er det altid knæene der får slaget.

    Hold dig fra kombipedaler, det er noget værre bras, og man fanger aldrig den rigtige side når man har mest brug for det.


  • #9   4. apr 2015 FJ, har du et reelt sammenlignings grundlag?
    Sko lavet til platforms pedaler skulle have nøjagtig samme egenskaber ud fra hvad jeg kan læse mig frem til.
    Overvejer at prøve men det er bare en voldsom investering da det er sko og pedaler når man har det andet allerede. Fordelen er når man kører lidt mere aggressivt med hop osv at man har mulighed for at smide cyklen. Eller det vil jeg tro, har som sagt ikke noget sammenlignings grundlag heller.
    Ingen tvivl om kombi pedaler suger.


  • #11   4. apr 2015 gider ikke diskutere smag og behag, giver bare min mening tilkende.

    I sidste ende ligger beslutningen hos dig selv, og du kan bruge timer og timer på nettet på at læse om hvad der er bedst.

    Det bliver du næppe klogere af. Jeg har prøvet begge dele. Og jeg er glad for klick, selvom det tager lidt tilvænning.

    Desuden så koster det et sæt sko og pedaler uanset hvilken løsning du vælger.
    Om det så er et par gamle løbesko du bruger eller et par Mtb sko, det er stadig et par sko.
    Du kan købe Mtb sko ned til 400kr med medlemsrabat i Sportsmaster. Dem ville jeg hellere end bruge mine asics til 1200kr.
    Men sådan er vi jo forskellige, og daveb, du gør vist hvad du kan for at skille dig ud blandt mængden i skoven:) og respekt for det.


  • #12   4. apr 2015 jeg vil egentlig bare gerne have nogle sko, jeg ikke fryser i smiley

    Men tak for alle input smiley


  • #13   4. apr 2015 Hehe. Vi går den varme tid i møde

    I vinters har jeg brugt en plastikpose mellem to par sokker, det i inderste i uld. Det virker fint. Næste vinter finder jeg nok et sæt overtræk eller Mtb vinterstøvler.


  • #14   4. apr 2015 FJ, fint du ikke gider diskutere smag og behag, og er udmærket klar over at sådan noget ligger til personlig smag. Men du skriver du har prøvet begge dele og jeg er relativt interesseret i at vide om du brugte nogle kondisko på flats eller om det var sko der var beregnet til dem.
    Sidder som sagt selv og overvejer et evt skifte, og jeg ved godt jeg nasser lidt på det oprindelige emne, men det giver vel forhåbentligt mere diskussion og indsigt.

    I sidste ende vil det jo altid være et spørgsmål om smag og behag. Næste trin bliver jo om det skal være spd, eggbeater, time, look eller noget helt andet hvis det er klik der bliver valgt.


  • #15   4. apr 2015 Du har vist selv svaret.

    smiley
    Og jeg er glad for xt trail pedalen.

    Andre er glade for look og cb. Osv. Smag og behag.



  • #16   4. apr 2015 Synes stadig jeg mangler et svar på hvilke sko du brugte på flat pedalen. Synes ikke det er urimeligt at spørge ind til i et forsøg på at nå en beslutning selv.

    Hvis du derimod mener at det ikke er et svar du behøver at give da det er personlig smag og behag forstår jeg ikke hvorfor du så yderligere vælger at uddybe dit forhold til klikpedaler


  • #19   4. apr 2015 Ja, der er jo både fri OG Heino derude.

    Det ved alle da.

    Og lalle : man må vel gå ud fra du ikke er tilfreds med din nuværende løsning og derfor vil lave det om. Og ja, prøvede i løbesko smiley man står da fint fast på et par platform-pedaler, jeg er bare til klick (ligesom de andre der kun kender fri og Heino, specialized og schwalbe. )


  • #20   4. apr 2015 Jeg er sådan set fint tilfreds med mit nuværende setup, men har en indbygget nysgerrighed, og hvis der findes noget derude der er bedre vil jeg selvfølgelig have det. Hvis det kan fåes til en fornuftig pris selvfølgelig. Derfor andre folks erfaringer har en betydning for havde prisen intet at sige havde jeg bare smidt 1000 kr efter et par five-ten sko og et sæt lækre flats og været igang.

Kommentér på:
Hvilke sko til mtb?

Annonce