{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.690 visninger | Oprettet:

Specialized VS Scott? {{forumTopicSubject}}

Hey folkens..
Har igennem et par år nu cyklet 2-3x om ugen og har længe kørt på min Principia ml 29" hjul med medium stel, hvilket jeg har været glad for, men har nu besluttet at jeg vil have mig en ny cykel, har været rundt omkring og er faldet lidt for de 2 her: http://www.bikesport.dk/specialized-epic-comp-black-hyper-2015.html?gclid=CLWEzYiJ_sQCFWgMcwodJxcAvQ

http://www.scott-sports.com/gb/en/products/238188008/SCOTT-Spark-730-Bike/

Hvad har i af holdninger til hvad i ville vælge? Prismæssigt har det lykkes mig at få specialized cyklen 3000 billiger end Scott cyklen.
specialized cyklen køre med brain i bag er det godt?
Scoot cyklen køre xt gear burde vel være et rigtig godt gear skift? Håber i kan hjælpe mig med blive klogere på mit valg smiley mvh Kenneth


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Specialized VS Scott?
  • #1   17. apr 2015 ps. jeg køre alt lige fra vej/skov/stier, og svære teknisk mtb baner smiley

  • #2   17. apr 2015 Begge er gode cykler, du skal vælge den, DU synes kører bedst og ser fedest ud.

  • #3   17. apr 2015 hej jakob mtb smiley ved godt det er mig op til mig, men kan jo sagtens køre en tur rundt på lidt stier tæt på en cykel handler, men synes ikke noget af det kan give mig et indblik i om det Brain virker? eller Lock out er smatere? og om det gear der siddder på Scott eller comp er bedst? smiley

  • Apollon
    Apollon Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 9 Følgere: 47 Cykler: 6 Emner: 38 Svar: 346
    #4   18. apr 2015 Må indrømme, at min næste fully ikke skal være med brain.

    Altså ideen er go nok, og fungere sådan nogenlunde smiley ! men hvis man ikke er ræs liderlig, så er man sgu nok bedre stillet med en aktiv dæmper, som scott'en.


  • #5   18. apr 2015 Jeg støtter op om Apollens udmelding.

    En epic er en cykel der er bygget til at være hurtig, og den gør det også godt, men der mangler sgu noget fun-factor over den.

    Køres der stærkt i berms eller over hop, så er man ikke sikker på om brain funktionen åbner op for dæmperen eller ej og det gør en ret så usikker, da der er stor forskel på om udfordringen tages med dæmperen aktiv eller man gør det på en "hardtail"

    Er du "blot" motionist og godt kan lide lidt små hop / udfordringer, så ville jeg gå uden om epic'en.

    Skal der være fuld knald på og udelukkende XC, uden noget af ovenstående, så er Epic måske noget for dig smiley

    Dette er udelukkende taget ud fra egne erfaringer.


  • #6   18. apr 2015 Okay smiley har nemlig slet ingen erfaringer med hverken brain eller twin lock systemet, så er jo skønt lige høre om folks erfaringer omkring det smiley


  • Mads E
    Mads E Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Svar: 1
    #7   18. apr 2015 jeg har selv twinlock på min Spark 950 og jeg er vild med det, bortset fra alle kablerne foran styret.

  • #8   18. apr 2015 Den ene er Carbon ramme og den anden alu ramme....tag carbon rammen ville jeg som udgangspunkt sige.

    Min holdning til Brain er meget positiv, selvom det er lidt dyrere i service da Brain enheden jo også skal kigges efter.

    Jeg har kørt med fuld lockout for og bag, men kører nu med Brain bag og lockout foran.

    Brain kan indstilles til at være helt åben og helt lukket og 3 eller 4 indstillinger derimellem. Brain kan dog ikke lukkes helt, ligesom f.eks monarch XX. Der er nemlig altid sag, hvorimod monarch xx ikke har noget sag når den er helt lukket. Derfor vil man altid kunne se lidt bobberi på en specialized på landevejen. Man føler den dog ikke rigtigt på cyklen.

    Brain åbnes ved stød nedefra men ikke oppefra, dvs når man træder så åbnes affjedringen i teorien ikke.

    Der sker to ting når man åbner mere for Brain enheden. Jo mere åben jo mere blød vil affjedringen være selvom den ikke er åben. Dvs man kører og bobber lidt mere rundt og man vil få en blødere køretur da der vil være lidt affjedring hele tiden til de små forhindringer, såsom sten og små rødder. Der sker dog også det, at affjedringen åbner helt ved lettere tryk nedefra, så affjedringen vil i princippet være åben i længere tid på sporet.

    Når man kender sin Brain godt, så kan man også åbne affjedringen ved og give et vist tryk ovenfra, som vil være noget man kan bruge ved jumps.

    Hvis du ved, at du skal køre jumps og drops så kan du sog bare åbne helt for Brain og du får med garanti fuld affjedring.

    Skal du køre er løb eller ræs så kan du indstille Brain til en mere stiv/hård indstilling og du vil køre hurtigere pga der mistes mindre kraft fra trådet ved en affjedring der er stivere oftere.

    Jeg ændrer tit på indstillingerne. Træner jeg bare for mig selv og har lidt ømhed i ryggen så åbner jeg helt. Betyder farten noget så plejer jeg og indstille Brain som middel åben......så får jeg en god stivhed på grusstykkerne og bakkerne og der er masser af affjedring til alle rødderne på sporet.

    Alle affjedringer er et kompromis.....Brians fordel er, at du ikke behøver koncentrere dig om affjedringen når det går stærkt og man har rigeligt og gøre med og styre cyklen rundt på sporet samtidig med at pulsen er høj. Desuden er det en god blanding af egenskaberne fra en hardtail og fully.

    Jeg oplever ikke selv i praksis problemer med, at affjedringen ikke åbner sig når man har brug for den......jeg havde tilgengæld tit problemer da jeg kørte med lockout fordi tit så glemte jeg og åbne igen og så har man med garanti ingen afdjedring.

    Men du må ud og gøre dine egne erfaringer.....

    Det er vigtigt for mig og køre stærkt engang imellem og her er Brain bare hurtigere.


  • #9   19. apr 2015 Jeg kører ikke ræs, men jeg er meget uenig.
    Jeg elsker min brain. Cyklen er en hardtail når jeg skal overføre pedalkraft til hjulene og en fully den skal optage rødderne. Jeg har ikke oplevet at den ikke låser op når den skal.
    Har jeg et langt transportstykke skrues den helt over på firm, skal jeg en kort tur i skoven sætter jeg den forholdsvis stramt op og skal jeg på en lang tur hvor jeg ved at jeg kan blive træt så sætter jeg den lidt blødere.
    Det fede er at man ikke skal sidde og trykke på lockout på styret eller have hånden ned til dæmperen for at sætte propedal osv.
    Jeg har både brain for og bag, men har kørt med lockout på styret til forgaffel tidligere, og jeg glemte ofte at låse den op når jeg kom ind på singletracket efter et grusstykke. Med brain skal jeg ikke tænke på meget smiley


Kommentér på:
Specialized VS Scott?

Annonce