{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.440 visninger | Oprettet:

hjelm? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg er for et par uger siden igen begyndt at køre et sted mellem 12 og 24 km i den lokale skov. Og jeg synes der er begyndt at køre utrolig mange tilsyneladende almindelige voksne mennesker rundt med hjelm. Er det en ny dille. Se mig jeg kører med hjelm. Er det en idé konen har fået. Eller findes der bare mange på cykel med extrem dårlige reflexer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjelm?
  • #1   17. okt 2015 Man kan vel også vælte og slå hovedet selvom man ikke har cykelshortsne på?

    Jeg vil gerne opfordre alle til og køre med hjelm også selvom det bare er en lille tur til købmanden.

    Jeg tror ikke det har noget med modefænomen og gøre. I hvertfald ikke længere....Jeg tror simpelthen, at de fleste efterhånden kan se fornuften i og have en hjelm på. Om det er smart eller ej er ligegyldigt.

    Personligt synes jeg ikke det er grimt med hjelm.....det er blot en del af udstyret der nu engang hører sig til når man kører på sin cykel.


  • #3   17. okt 2015 Håber også det er en joke...

  • #4   17. okt 2015 Er du nu ude for at imponere damerne igen, med din fine nypudsede cykel!

    Kunne være man skulle tracke IP og give personen et kærligt klap - magen til klaphat skal man da lede længe efter.


  • #5   17. okt 2015 Der er ikke noget ondt ment. Jeg har 3 børn der gerne tager deres hjelm på det kører alle de andre jo med. Jeg har bare ikke haft tid til at skovcykle de sidste 3 år pga anden sport. Jeg synes bare der er sket utroligt meget på de 3 år. Og personligt synes jeg hjelm er overvurderet. Håndledsbeskyttere ville være mere fornuftig. Og måske et rygskjold.

  • #6   17. okt 2015 Stefan du tracker bare.

  • #7   17. okt 2015 Altid en god ide at have hjelm på når man cykler, hovedet er trods alt den del der ikke umiddelbart kan fixes som en brækket arm eller ben kan.

  • #8   17. okt 2015 Jeg synes ikke du skal købe en hjelm, det er i hvertfald spild af penge.

    Du har ikke noget mellem ørerne der er værd at beskytte.

    Og smut nu fra det her forum.


  • #9   17. okt 2015 Jeg bliver nu nok nødt til at have mig en hjelm. Det er jo et krav hvis man vil stille op i løb. Men jeg vælger da også kun at bruge den der. Jeg har ikke noget imod dem der bruger hjelm til daglig. Jeg har bare svært ved at se fidusen. Og der er da ingen grund til at blive grov.

  • #10   17. okt 2015 Tror årsagen til at folk bliver lidt grove, er at vi har haft nogle problemer med en spammer her på siden. Men det er helt fjollet hvis du køber en hjelm, som du kun vil bruge når du kører løb. Hvorfor ikke bruge den hver gang du er ude på MTB'en?

    Jeg ved fra egen erfaring at næsten alle MTB ryttere med hjelm, syntes dem som kører uden hjelm på mountainbike-ruterne i skoven er for åndssvage. Der er simpelthen så stor risiko for at falde og slå hovedet, at det virker dumt at køre rundt uden. Hvis det endelig er fordi man ikke syntes det ser smart ud, så burde man bare vide hvor dum man ser ud i andre rytteres øjne, når man kører rundt på MTB-ruterne uden en hjelm på hovedet.

    Fidusen er jo netop at beskytte hovedet, hvis man kommer ud for et uheld. Havde det ikke været for en cykelhjelm, så havde jeg højest sandsynligt ikke haft to forældre mere. Min far havde lidt travlt fra morgenen af, og kører af sted med fuld fart på sin nye racer, men da han runder et sving kommer der en modkørende, og som et resultat af undvigemanøvren kører min far direkte ind i et skur, som stod ved siden af vejen. Han flækkede to nakkehvirvler, fik en kraftig hjernerystelse og totalskadede både hjelmen og cyklen.

    Har selv brugt hjelm hver gang jeg sætter mig op på cyklen siden da, og selv om jeg nok kun har haft et par uheld hvor den har reddet mig lidt indenfor de sidste mange år, så vil jeg hellere være på den sikre side, i stedet for at ende op som en grøntsag i kørestol resten af livet. For at være rigtig unfair; Ville dine 3 børn ikke også være lidt trætte af, hvis deres far blev hjerneskadet, lam eller døde fordi han ikke kunne se fidusen i en cykelhjelm?


  • Patrick
    Patrick Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 15
    #12   17. okt 2015 Jeg skal lige have noget på det rene!
    Du vil bruge håndleds beskyttere og rygskjold?
    Hvorfor beskytte noget som er mindre vigtig end hovedet?
    Jeg gav gerne 5000 for en cykelhjelm, hvis det er det der skal til, men håndleds beskyttere? Rygskjold kan jeg godt se, men hjelmen er vigtigere!
    Og det er ikke en dille nej, snarere at folk er blevet fornuftige


  • #13   17. okt 2015

    profilbillede
  • #14   17. okt 2015 Nu er det ikke for at se smart ud jeg ikke vil køre med hjelm. Men jeg kan godt lide at trampe rundt med mine høretelefoner skruet godt op. Jeg mener bare at der er vidst flere der dør eller får farlige livsstils sygedomme af at spise forkert end der er folk der slår hovedet på cykel. Det er farligt at leve men vi gør det alligevel. Cykelhandleren tjener selvfølgelig godt på folks forsigtighed.

  • #15   17. okt 2015 Jeg skriver ikke at jeg vil bruge håndledsbeskyttere eller rygskjold. Jeg synes bare at hvis man skal være overdreven forsigtig burde man måske overveje det. Håndled ryg og kraveben er tror jeg nogle af de mest almindelige skader ved cykelstyrt.

  • Patrick
    Patrick Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 15
    #16   17. okt 2015 Der er jo ingen som gider blive pakket ind i bobleplast, men folk vil gerne beskytte det vigtigste, som er hovedet i cykelverdenen.

  • #18   18. okt 2015 Kæft en tosse.... Ignore him lads

  • #20   19. okt 2015 Gardengirl det er selvfølgelig dit eget valg, men man bliver ikke kønnere eller klogere efter at have knaldet hovedet i asfalten efter et styrt eller påkørsel.

  • #21   19. okt 2015 Man bliver heller ikke kønnere af at falde på hovedet ned af en trappe men vi bruger trapperne alligevel. Lungerne bliver ikke sundere af at køre uden maske i morgentrafiken slet ikke med alle de wv der kører rundt. Vi gør det alligevel. Nogle mennesker er bare bange for at leve. Og nogle nyder at leve.

  • #22   19. okt 2015 Og vælger at bruge hjelm, så jeg fortsat kan nyde livet med et velfungerende hoved. Enten er du en troll, og ellers er din argumentation simpelthen for åndssvag. Jeg melder mig ud af diskussionen, da dine holdninger er helt hul i hovedet. Men det lærer du nok når du nyder livet, siddende i en kørestol med savl ned ad trøjen, et deformt hoved og en hjemmehjælper, som skal hjælpe dig med alt.

    Og mens vi er ved det. Hvorfor ikke bare pille airbaggen ud af bilerne, fjerne redningsvestene og -bådene fra færger osv.? Der er jo alligevel ingen grund til at sikre sig imod uheld på et område, når man kan komme ud for uheld andre steder.. smiley


  • #24   19. okt 2015 Ville sq ønske at rygere og folk uden hjelm på diverse køretøjer selv stod for at betale sundhedsvæsnets regninger når de får følger skader af deres valg. De er myndige og derved ansvarlige for deres egne beslutninger og bliver sq helt ærligt en smule harm over at mine penge skal gå til at redde fjolser der ikke fatter at ingen hjelm og røg er farligt for sig selv.
    "jamen jeg kører jo stille og roligt" Ja men bilen der kommer med 70 og overser dig er temmelig ligeglad om du kører 20 eller 5. Du kommer slemt til skade, og hvis du så skal sidde i rullestol resten af dit liv med nerve og hjerneskader fordi man valgte at springe hjelmen over. Ja så er min medfølelse sq nul, og du burde selv dække de udgifter der er forbundet med det. Forsikrings udbetalinger burde sq også justeres efter om man har beskyttet sig.

    Det er en temmelig sort/hvid mening og der er helt sikkert gråzoner i den, men hvis man vitterligt ikke kan nyde at cykle uden en hjelm på så er man tabt.


  • #26   19. okt 2015 Der er en risiko ved at bevæge sig. Skal man så selv betale når man brækker et ben i en fodboldkamp med gutterne. Brækker en kæbe i en sparingskamp til træning. Osv osv.

  • #27   19. okt 2015 Som sagt der er mange grå zoner.
    Men lad nu være med at snakke om e numre. Der der rigtig mange e numre i noget så spændende og naturligt som en banan.


  • #28   19. okt 2015 Tror det er en troll. Og det er jeg nødt til lige at skrive, før jeg fortsætter, så jeg ikke taber ansigt helt hvis det viser sig at være det smiley

    Når det er sagt, så er jeg sgu også lidt dårlig til at huske hjelmen når jeg ikke er i skoven, men man burde sgu nok huske den hver gang. Har været til foredrag med Camilla Pedersen, og hendes historie gjorde sgu indtryk på mig.

    Synes ikke hjelm er at pakke folk ind i vat. Synes "uha nej, så skal du jo over den farlige vej/dele cykelsti med knallerterne/tænk hvis du styrtede" er at pakke ind. Men ikke hjelm.


  • Patrick
    Patrick Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 15
    #30   19. okt 2015 Jeg brugte ikke cykelhjelm som teenager da det ikke var "smart"
    Men når jeg cykler på min racer i dag, føler jeg mig nøgen når jeg en gang i mellem har glemt den. Har faktisk været kørt 5km og så opdaget det for så at vende om og hente den smiley
    Vil gerne beskytte min lilleknold!
    Og det er vel det, den her tråd handler om, det andet er en gang pjat.
    Men jeg synes hjelmen er god, da hovedet i sig selv, ikke er bygget til at blive skadet(kraniet heler jo ikke sig selv, eller jo det gør det, men følger er værre) hvor i mod at brække et ben, bevares, det bliver godt igen(næsten) smiley Sådan ser jeg det! Please no hate!


  • #39   19. okt 2015 Gardengirl et brækket ben eller arm kan klares, men skader i hovedet er der ikke ret meget at gøre ved.
    Jeg må indrømme jeg heller køre med hjelm hvis jeg lige skal ned i byen eller de 10 minutter det tager at køre på arbejde, men har altid hjelm på når jeg køre landevej eller MTB alt andet er dumt og ærlig talt at bære rygbeskytter og albuebeskytter men ingen hjelm er decideret latterligt.


  • #40   20. okt 2015 Patrick så skyndte du dig forhåbentlig at hoppe af og trække de 5 km hjem. Der skulle jo nødig komme en flok contador kloner og give dig nogle kærlige klap fordi du kørte uden hjelm.

  • #41   20. okt 2015 tror det er ok at Max sparrer pengene til hjelm ! ! ( hoved er der så det regner ikke direkte ned i halsen )

  • #42   21. okt 2015 Jeg kunne aldrig drømme om at begive mig ud på MTB'en uden hjelm på. Det er helt skævt. Jeg støder ind imellem på folk på sporet som kører uden hjelm. Det ser totalt kikset ud, hvis du spørger mig, og vidner som oftest om, at rytteren IKKE kører MTB men blot kører på en MTB. Jeg er aldrig blevet overhalet af en uden hjelm og jeg har til dato heller ikke set en på en ordentlig cykel, som ikke har haft hjelm på. Drop nu rookie-attituden og find hjelmen frem!

  • Carsten S
    Carsten S Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Svar: 6
    #43   21. okt 2015 Jeg begyndte at køre mtb i Grønland i 1992.(ja,jeg er ved at være smågammel) Dengang var vi en flok der kørte konstant i fjeldende, ikke en af os brugte hjelm, det var der bare ingen som gjorde. Efter at have kørt nogle år kom en af vores sjukker så med en gryde på hovedet, og der blev grint og grædt, drillet og hevet, men ligeså stille vandt flamingo'en indpas på os alle. Mit aha øjeblik kom da jeg kørte ned af et nær lodret klippestykke, cyklen stoppede øjeblikkeligt, men jeg fortsatte, og det resulterede så i et pænt ar som i dag kan ses i danske skove på ca.7cm.
    Som kom hjelmen på. Det virker helt hen i vejret at køre uden en på i dag, og man føler sig nøgen. Det er lidt ligesom sikkerhedsselen. Hellere have den og ikke have brug for den, end at mangle den og have brug for den.


  • Frank A
    Frank A Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 2
    #44   21. okt 2015 hold nu kæft for et fjols !!! troede virkelig ikke du for alvor mente det du skrev i dit indlæg
    men så bekræfter du det endda længere nede og siger endda at du ovenikøbet kører rundt med hovedtelefoner på for fuld udblæsning ??? har du slet ingen hjerne som virker bare en lille smule ??

    ingen kan råbe dig op på grund af hovedtelefonerne og når det går galt så er dit tomme hoved så det eneste der flækker fordi du er for dum til at indse at hjelmen er det mest nødvendige udstyr du som cyklist har brug for udover cyklen selv


  • #45   21. okt 2015 Nu synes jeg det er fantastisk at køre skov især med noget godt musik på ørene. Om jeg er et fjols eller tom i hovedet tror jeg ikke. Jeg nyder bare at køre og hjelm har aldrig været en del af mit udstyr og bliver det nok heller ikke. Jeg stiller op i prison escape næste år og der er hjelm jo et krav. Så må jeg se om jeg kan vende mig til den der.

  • Frank A
    Frank A Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 2
    #46   21. okt 2015 begge dele er direkte hjernedødt !!! og ingen cykelklubber tillader deres medlemmer at køre uden hjelm i klubtøj hverken landevej eller i skov
    jeg har selv smadret min højre skulder totalt i skoven for to år siden på mtb og havde jeg ikke haft hjelmen var det gået meget meget værre og det var kun ved lav fart


    hvordan kan du overhovedet tænke på at køre med musik i ørerne ?? du kan jo intet høre om hvad der sker omkring dig
    det burde give en bøde efter min mening


  • #47   21. okt 2015 smiley

    Forstå nu det er en troll....


  • #48   21. okt 2015 Han troller helt vildt men på trods af det dukker der alligevel helt reelle folk op i tråden som ikke bruger hjelm, og skaber en fornuftig debat omkring brug af hjelm. At nogen af dem så ikke tør stå ved deres meninger og sletter samtlige indlæg (gardengirl) synes jeg er synd og skam.
    Hvis vi alle sammen bare overser trollen og snakker fornuftigt er det ikke helt spildt


  • #49   21. okt 2015 Ja, den vinkel er der jo også..



  • #50   21. okt 2015 Jeg kan da godt se fornuften i at køre med hjelm. Jeg har bare aldrig gjordt det. Før i tiden når man kørte rulleskøjter og bmx på rampe brugte man også kun hjelm i konkurrencer og haller der havde som krav. De ramper der står/stod rundt omkring i byen brugte man da heller ikke hjelm. Og det er da også kun et fåtal der gør det i dag. Men det bestemmer man selvfølgelig selv.

  • #51   21. okt 2015 Ikke alene er det dumt at køre uden hjem. Det er også ufatteligt kikset....lidt ligesom at gå i sandaler med hvide tennissokker.

  • #52   21. okt 2015 #51 du rammer sømmet på hovedet lige der. Hvor det tidligere blev opfattet som kikset at køre med hjelm, er det idag den modsatte holdning hos langt størstedelen af cyklisterne. Så dem der bruger argumentet at det er usmart har ikke fingeren på den rigtige puls længere. Hjelmene er jo også blevet lettere, pænere og bedre end for bare 5 år siden.

  • #53   21. okt 2015 #50: Selv om du sikkert er en troll kommer der endnu et svar her: På et tidspunkt udførte man også bygningsarbejde uden hjelm, kørte i biler uden airbag og sejlede i både uden redningsveste. Mennesket bliver klogere og indser at det med at beskytte sig selv mod uheld er en ret god idé. At du så ikke følger idéen med hjelm er op til dig, men jeg syntes stadigvæk det er fjollet at lade være.

  • #54   21. okt 2015 Gardengirl> hvad kan det være, at dine kommentarer og likes sådan kommer og går? hehe

  • #55   22. okt 2015 Der findes så vidt jeg ved kun trolle i eventyrerne. Jeg er en helt almindelig mand der gerne vil køre forest på sporende. Tror det har noget med adrenalin at gøre. I skulle prøve at skifte hjelmen ud med nogle store hørebøffer og noget tungt heavy bare en enkelt gang. Jeg tror i vil forbedre jeres tider med et par minutter. Heldigvis er vi mennesker forskellige. Og gør tingende på hver vores måde.

  • #56   22. okt 2015 Du er da godt nok umulig at diskutere med. Jeg kommer tidligere med et input, hvor jeg nævner at andre folk på MTB syntes det ser dumt ud når man ikke køre med hjem i skoven, hvilket du dog svarer nogenlunde på, men der kommer ingen respons på det, at dine børn nok ville være lidt træt af en hjerneskadet far, som resultat af at han ikke kunne se fidusen i en hjelm.

    Der kommer heller intet svar på andet end internet-troll bemærkningen (slå det op hvis du ikke allerede ved hvad det betyder), hvor det egentlig vil være fint at få din holdning til hvorfor du (formentlig) vælger at følge udviklingen indenfor sikkerhed i blandt andet biler, både og tog, mens du ikke vil følge udviklingen i sikkerhed indenfor cykling. Vil du vælge airbaggen i bilen fra hvis du kunne, fordi man alligevel kan falde og dø på en trappe på vej ned i parkeringskælderen?

    Kom nu lige med nogle brugbare svar, i stedet for en tåbelig opfordring til at smide hjelmen og snuppe hørebøffer på, når alle andre tydeligvis er store fans af at beskytte hovedet. Jeg foretrækker også selv at høre musik på mine ture, men bruger små høretelefoner, så jeg kan have hjelmen på samtidig. Har desuden kun den ene side af høretelefonerne i, så man kan høre hvad der foregår omkring en.


  • #57   22. okt 2015 Simon - det forstyrrer din balance nerve når du kun har lyd i det ene øre. Bare du lige er klar over det.

  • #58   22. okt 2015 Fair nok. Er dog kun tippet en gang siden jeg begyndte at køre med musik for mere end et år siden, så tænker ikke det er så slemt igen. Men så lærte jeg også noget nyt i dag.

    Så prøver jeg at skifte mellem musik og ingen musik i det ene øre i dag, og ser om jeg kan mærke forskel. Kunne være man skulle droppe musikken, eller skaffe nogle som lukker udefrakommende lyde igennem også smiley


  • #60   22. okt 2015 Simon. Det er nok fordi jeg ikke synes risikoen for alvorlige skader er særlig stor på cykel. Jeg har siden min første diskman kørt med musik. Min første fullface hjelm blev udhulet ved ørene så der kunne monteres høretelefoner. De 3 sæsoner jeg kørte mc foregik det også med musik. Min holdning er at bilerne ser ikke dig så du bliver nødt til at se dem sådan overlever du længst som den svage trafikant. Og jeg har heldigvis aldrig været i en ulykke i trafikken. Når jeg sejler er jeg da glad for der er redningsbåde om bor men jeg sidder ikke i redningsbåden hele turen. Skulle jeg nu ud og køre mtb i nogle klippefyldte bjerge på et tidspunkt ville jeg nok også bruge hjelm der kunne jeg se en risiko. Men jeg synes ikke de danske skove og mtb spor er hjelmkrævende. Om mine piger vil have en far med knust hovede tror jeg da ikke de vil synes om. Og det håber jeg da heller ikke sker.

  • #61   22. okt 2015 Uanset hvad du synes, så er det et faktum at antallet af alvorlige skader som følge af styrt på MTB er stigende. Det er selvfølgelig en naturlig følge af, at vi også er flere der har fundet ud i skovene de senere år.

    http://www.dr.dk/nyheder/indland/fald-paa-mountainbike-giver-maend-alvorlige-skader


  • #62   22. okt 2015 Jeg kender flere som har pådraget sig svære skader ved MTB i Danmark. Der står jo træer flere streder i skovene og ligeledes støder man pp forekomsten af sten og rødder. Der er endvidere en vis risiko for at køre ind i andre trafikanter.

  • #63   22. okt 2015 Så kom der et brugbart svar. Da jeg ikke kunne forestille mig at vi bliver enige på noget tidspunkt overhovedet, tror jeg egentlig det er fint at stoppe debatten snart. Syntes det har kørt lidt i ring hele vejen igennem, og hvis du ikke vil køre med hjelm er det selvfølgelig op til dig. At vi andre syntes det er en god idé er jo også vores valg, så vi kan ikke "tvinge" dig til det.

    Så vidt jeg kan se virker det heller ikke til at være muligt at overbevise dig om at det er en god idé, på samme måde som du ikke kan overbevise os med hjelm om at det er overflødigt. Som du selv siger, så er der også større risiko forbundet med mere tekniske spor, så når jeg opgradere beskyttelsen og snupper knæbeskytterne på for at tage en tur på et vildt spor, gør du i princippet det samme når du vælger at tage hjelmen på.

    Valget med hjelm er helt op til dig selv, og krydser fingre for at du ikke kommer ud for en situation hvor den var nødvendig for at undgå skader. På de danske XC-spor har hjelmen for mit vedkommende ikke reddet noget indenfor de sidste par år, men jeg vil hellere have den på uden at få brug for den, end at køre uden og komme ud for en situation hvor jeg har brug for den. At du har det på den modsatte måde er op til dig, men jeg forstår det ikke, på samme måde som du nok ikke forstår hvorfor jeg vælger at bruge den hver gang jeg er ude på cyklen.


  • #64   22. okt 2015 Elsker at du mener du er herre over udefrakommende hændelser. Den dag du kommer tonsende forbi en hest, der bliver forskrækket og tonser dig af og du slår hovedet ærger du dig nok. Eller at du ikke høre hundelufteren der ikke kan råbe sin hund til sig igen og den løber foran dig og vælter dig, og det så er hovedet der tager først fra.
    Fuld respekt for at du har taget beslutningen om at hjelm ikke er påkrævet, men vender bare tilbage til min oprindelige påstand at så burde du også selv stå for afholdelse af evt udgifter i forbindelse længere varende eller varig skade på hovedet.

    Nu ved jeg ikke hvilke skove du kører, men det kan i min verden ikke være det mest tekniske terræn du har fundet dig. Tror du skulle prøve en tur ned af rock garden i grusgraven i vejle, eller i kolding. Så vil jeg gerne tage diskussionen omkring nødvendigheden af hjelm på danske spor engang til.


  • #65   22. okt 2015 Jeg køre nogen gange i Bjerre. Men mest bare rundt om Bygholm skov i Horsens. Det med selv at betale for hospitals ophold er helt sidelæns. Igen spiller du fodboldkamp i klub er benskinner et krav. Spiller du med gutterne fredag eftermiddag uden benskinner og brækker skinnebenet skal du så også selv betale.

  • #66   22. okt 2015 Her skelner vi mellem længere varende og varig skade, hvilket brækket ben næppe falder ind under. Voldsomheden i et brækket ben vs hovedskade når vi snakker benyttelse af sikkerheds udstyr er også en kende forskellig....


  • #67   22. okt 2015 I thaiboxing kæmper man uden udstyr. I sparringskampe bruger man skinnebenbeskytter men sjældent hjelm. Hvem skal betale hovedskader der. Hvem skal betale rygerlunger. Hvem skal betale fedme sygedomme.

  • #68   22. okt 2015 Der var alligevel noget vi kunne være enige om der.

    Så længe vi har et sundhedssystem der også tilgodeser dem der æder sig fede i kage, drikker deres lever væk eller ryger sig til en omgang lungecancer, så bør det gælde alle.



  • #69   22. okt 2015 Hvis det stod til mig, så var rygerlunger og fedme sygdomme også betalt af dem der pådrager sig dem, hvis det kunne bevises at de røg eller ikke helt magtede at forstå konceptet i at begrænse sit fødeindtag eller øge sit aktivitets niveau.

    Thai boksere har også selv valgt deres sport og de risici der følger med der. Det er ikke noget der er tvunget over dem. Ikke herhjemme ihvertfald. De har truffet valget, ergo betaler man så selv. Hvis jeg vælger at køre sprit kørsel burde evt udgifter der vil forekomme af det, ulykker deslige, også skulle lægges på mig, da jeg selv har truffet den beslutning. Hvis man er i stand til at træffe en beslutning som medfører varig skade pga man har fravalgt alm kendte råd/beskyttelse så er man selv ansvarlig for det der må ske.



  • #70   22. okt 2015 #68. Ja det skal det også gøre. Hvis vi hjælper nogle med selvvalgte sygdomme skal vi hjælpe alle det er klart. Men ville ønske det ikke var sådan eller der i det mindste var en hvis mængde egen betaling i sådanne tilfælde. Tror det ville skubbe rigtig mange i en bedre retning hvis de var klar over at deres handlinger på den lange bane ville komme til at koste dem dyrt.

  • #71   22. okt 2015 Her må jeg erklære mig enig med Max. Hvis der kommer betaling på nogle af sygehus-behandlingerne, ender vi bare med et system som USA, hvor forsikringsfirmaer gør alt hvad de kan for at give patienterne skylden for deres egne skader, så firmaerne ikke selv skal betale. Alternativt ender vi bare op med at skulle køre rundt pakket ind i plastik, fordi det lige pludselig er ens eget ansvar at betale hvis man bliver lam på grund af manglende nakkekrave eller rygskjold.

    Hvis vi indfører egenbetaling bliver det lige pludselig rigtig svært at vurdere hvornår der er tale om et uheld eller selvforskyldte skader. Selv om det er surt at andre skal betale fordi nogle vælger at ryge eller spise sig vildt fede, så er det også lidt surt hvis man pludselig sidder med en enorm gæld og skal betale materielle og fysiske skader for de indblandede i f.eks. et biluheld, fordi man kørte 2 km/t for hurtigt i bilen da det gik galt.


  • #72   22. okt 2015 Der er bestemt kæmpe grå områder, det har jeg også sagt. Men tror bare vi skal lade den blive ved, at vi er enige om at være uenige som der også er skrevet længere oppe af simon. Håber ikke mine skattekrone kommer til at gå til max, specielt for hans børns skyld.

  • #74   22. okt 2015 Jeg synes vores system er fint som det er, man er så bare nødt til at anerkende at narkomanen, faldskærmsudspringeren, dopingbrugeren, OCR-løberen, sejleren og Fede-Dorit er meldt ind i "Klubben" på lige vilkår.

    Kunne man sikre sig at alle der belastede sundhedssystemet ekstra qua deres valg(og ikke pga. kroniske sygdomme,handicap mm), betalte en ekstra bid af kagen, ville dette selvfølgelig være bedre, men det er jo ren utopi.

    En lign. situation har vi jo med a-kasserne. Du betaler en ekstra del, men i sidste ende har du jo samme vilkår som en kontant-hjælpsmodtager. I nogle tilfælde dårligere. Tænker at eksemplet er sammenligneligt.


  • #75   23. okt 2015 Lalle du har også selv valgt at køre mtb godt nok har du hjelm på. Men du udsætter alligevel dig selv for større risiko end en der tager bussen på job og går til joga i fritiden. Kan det være rimelig at den persons skattepenge skal gå til de skader du kan pådrage dig hver at suse ind i et træ.

  • GardenGirl
    GardenGirl Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 3 Emner: 6 Svar: 101
    #76   1. nov 2015 bla. til @Trekman - vedr. kommentaren d.21/10...
    Ja, jeg slettede mine kommentarer m.h.t. E-numre, og diverse andre ting... jeg kunne forstå på kommentarerne, at det simpelthen var "for dybt", til at forklare for de, der har brug for, at køre med hjelm altid..
    og.. når, der går "religionskrig" i det - om man ska betale, om man selv tonser ud over en skrænt, fordi "man er sund" - eller får en lungesygdom, fordi man selv valgte at ryge, eller bo i Odense midtby, og tage en øl mere, end gennemsnittet.. og derfor "bare er dum.. det giver jeg en hat for...
    det er også mærkevarekrig - i stedet for at hjælpe
    - der går mere, og mere skyttegravskrig, i dette forum....
    derfor er jeg max. medlem til nytåret 2016. hvis det ikke ændrer sig..


  • #77   1. nov 2015 Okay. Var bare nysgerrig. smiley

Kommentér på:
hjelm?

Annonce