{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
986 visninger | Oprettet:

René P
René P
Følger: 13 Emner: 1 Svar: 2

650b vs 29" {{forumTopicSubject}}

Hej ville lige hører om der er nogen der har lidt erfaring med mtb 650b. Står og skal ud og købe min første mtb og er kommet i tvivl om det skal være en 650b eller 29". Dem jeg har snakket med siger 29eren er hurtigst. Men er der en mærkbar forskel eller er det mest salgsgas.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Klippe hæk, ca 10 m., slå græs på areal ca 5 x 3 m 1.630 kr.
  • Kørsel af affald fra nedrivning på lossepladsen 2.000 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine, som melder fejl “i30” sandsynligvis anti flood 1.130 kr.
  • Udskift eksisterende kogeplade samt 3 stikkontakter 1.500 kr.
  • Tilslutning af kogeplade 500 kr.
  • Hæk klippes 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  650b vs 29"
  • #1   5. mar 2016 29er er hurtigt.

Du skal købe det du føler dig tilpas på. Jeg synes 29 er for voldsom til mig og var bedre tilpas på en 27,5. Så kører 27,5 nu

• #2   5. mar 2016 der er forskel. måske er 29er hurtigts men den er også klart mest klodset af de to . Begge har fordele og ulemper.

• René P
    René P Tilmeldt:
    mar 2016

#3   5. mar 2016 Okay nu hvor du så kører 27,5 hvordan er det så med at følge dem på 29 når det går lige ud? Hælder mest til 27,5 da jeg kun er 175cm høj og 70 kg

• #4   5. mar 2016 Kører ikke med andre. Men synes at 27 er nemmere at kaste rundt end en 29. Groft sagt sige: 29 cykel med 26 eneskaber smiley

• #6   5. mar 2016 Jeg stod selv med samme dilemma, for et lille år siden, og da jeg også kun er ca 170 cm, blev jeg rådet til at købe en 27,5", tror en 29" ville se voldsom ud i en str small (scott scale 740). Jeg kører kun for motion´s skyld, så tror nu ikke det havde gjort en verden til forskel for mig

• René P
    René P Tilmeldt:
    mar 2016

#7   5. mar 2016 Hælder også mest mod 27,5 så må jeg op i et højere gear på landevej og grusstier for at følge de andre på deres 29ere. Er du glad for din Scott scale det er også den jeg har kigget mest på.

• #8   5. mar 2016 27,5" blev i starten solgt som det perfekte kompromis imellem 26" og 29". Det er dog nu gået op for de fleste, at 27,5" faktisk hverken er det gode fra 26" eller 29", dvs er et dårligt kompromis.

Hvis man skal have sig en lidt ekstra sjov og let cykel,, som vil føles hurtig i skoven (selvom den ikke er det) så køb en 26". Hvis du vil have en hurtig mtb, som samtidig vil føles mere komfortabel og have bedre greb i skovbunden, så køb en 29".

Årsagen til, at større hjul er hurtigere end mindre hjul i skoven er fordi de, så og sige, ruller hen over alle de små forhindringer. Dermed mister de store hjul ikke så meget fart/energi, hvergang de kører over et hul, en gren, en sten osv..... På landevejen er hjulstørrelsen ikke så vigtig, da det mere er et spørgsmål om gearing. Det bedre greb i skovbunden gør også man kan køre med dæk med mindre knubber uden det går ud over grebet i skovbunden, Dæk med færre knubber har lavere rullemodstand og dermed kører man hurtigere. 29" dæk kan desuden have lavere dæktryk. Jo lavere dæktryk jo hurtigere kan man køre i skoven.

Dvs der er mange grunde til at 29" dæk er hurtigere i skoven end 27,5 og 26". Mange folk ved nok ikke rigtig hvorfor 29" er hurtigere, men deres erfaring er, at de store hjul er hurtigere.

29" er det langt de fleste kører på....og med god grund...plejer jeg og sige....så mange tager ikke fejl. Selv de professionelle kører stort set alle sammen på 29" og det har ikke noget med sponsorater og gøre, da mange mærker efterhånden har begge dele.

• #9   5. mar 2016 Nino Schurter er xc verdensmester på en 27.5 cykel.

• #11   6. mar 2016 175 cm høj, så er en 29" ikke for stor i geometrien, da jeg går ud fra du skal have en medium.

Der er en mærkbar forskel.....29" er generelt set hurtigst ud fra de punkter jeg nævner ovenfor, særligt hvis man er en uerfaren MTBiker.

Da du er nybegynder, så taler det også for en 29". De større hjul gør det lettere for en MTBiker med ikke alt for god teknik.....det er de større hjuls bedre greb i skovbunden og det at man ruller lettere over små forhindringer der gør dette.

Husk også, at de større hjul giver bedre komfort, hvilket særligt er en fordel hvis du køber en hardtail og endnu vigtigere hvis den er i alu og ikke Carbon.

Køber du en rigtig billig mtb med dårlige hjulsæt som flekser meget og er rigtig tunge, så kan det da godt være en 27,5" eller 26" er og foretrække, men så er det jo bare og opgradere hjulsættet senere....

Da jeg startede i cykelklubben for 4 år siden, der kunne jeg ikke følge med de andre på min 26" og købte så en 29". De store hjul har meget og sige, særligt når teknikken ikke er for god. Det hjalp mig meget. I dag ville det være lige meget hvilken mtb jeg kørte på i den gamle klub, da jeg kører meget hurtigere. Men 29" er stadig vigtig i den nye mtb klub, da vi har masser af rødder og her er en 29" (og en fully) bare hurtigere.

Jeg kan kun komme i tanke om en som kører på 27,5" (der er sikkert nogle flere) i Vestsjællands største mtb klub, hvor jeg træner.

Når alt dette er sagt, så vil du selvfølgelig også blive glad for en 27,5", men en lille smule langsommere vil den sandsynligvis kun være når du får en god teknik. For nogle betyder lidt hurtigere ikke noget, men det betyder meget for mig og dem jeg træner med.

• Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #12   6. mar 2016 Elsker når folk kommer med begrundelser imod noget uden selv at have gennemtestet det #8. Jeg har selv kørt 29'er i 2 år og 650b de sidste 2 år, kører absolut ikke langsommere i forhold til før, heller ikke på grusstier. Generelt er det bare sjovere at køre tekniske spor og hop på 650b syntes jeg, dog bliver man lidt hurtigere straffet ved fejl end på 29'eren, men så gælder det jo bare om at træne lidt mere teknik smiley

• #13   6. mar 2016 Jeg elsker generelt alt Jack skriver herinde.

Tænk at leve i hans verden. smiley

• #14   6. mar 2016 Trådopretter skal ud og købe sin første mtb og derfor går jeg stærkt ud fra han er nybegynder og ingen særlige tekniske færdigheder besidder.

Her kan man da kun anbefale en 29" mtb.

Tror ikke trådopretter skal ud og køre en masse tekniske nedkørsler og tror ikke at han har tekniske færdigheder og styrke/kondition til og udnytte terænnet optimalt som en 27,5" i højere grad kræver.

Og så er en højde på 175 cm ikke lille nok til, at man skal vælge 27,5" uanset.

Af de få der kører på 27,5", der er de fleste ikke særligt høje (under 170 cm). I dette tilfælde giver det mening og vælge en mindre hjulstørrelse uanset de fordele 29" hjulene giver. Så derfor skal man tage alle dem som roser 27,5" anbefalinger med et gran salt,,fordi de jo ofte bør vælge en 27,5" uanset alle fordelene ved 29" alene pga. deres lave højde. Derfor er mange producenter da også begyndt og lave deres modeller i størrelse small i 27,5" mens alle andre størrelser er 29". Har man størrelsen/højden til en 29" så vil man sandsynligvis som almindelig motionist få mest glæde heraf.

Kommentér på:
650b vs 29"

Annonce