{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.103 visninger | Oprettet:

Rene K
Rene K
Tilmeldt:
26. jul 2009
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 40

Fart i cyklen {{forumTopicSubject}}

Hej!

Hvor stor betydning har hjulsættet for fart?
Jeg har en Trek 1.2 fra 2009 hvor jeg har problemer med at få og holde farten på cyklen. Jeg ville egentlig gerne skifte cyklen ud men økonomien er desværre ikke til en ny så overvejer lidt at investere i et nyt/brugt hjulsæt som jeg kan køre på indtil jeg får skrabet penge sammen til en ny racer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fart i cyklen
  • #1   7. apr 2016 Vægten af hjulsættet afgør hvor hurtigt du accelererer
    Formen/aerodynamikken kan mindske modstanden når du er oppe i fart

    Der ligger en aero test på youtube (som jeg ikke lige kan finde), der viser hvor mange watt man sparer ved 30 mhp. Tøj og hjelm har større betydning end hjul.


  • Rene K
    Rene K Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 40
    #2   7. apr 2016 Tak for svaret.
    Der er vel også forskel på lejrene i et hjulsæt?
    I princippet er der jo også ligegyldigt om jeg kører 20km med 26 i snit eller 28-29 i snit, men det irriterer mig når jeg sammenligner distancer/fart mv på Endomondo at jeg får baghjul af andre hvor jeg ved at min grundform er bedre. Så hvis jeg kunne hente lidt ved at skifte hjulsættet ville jeg overveje det


  • #3   7. apr 2016 Mange bække små gør en stor å smiley
    Men jo der er da noget at hente på et godt hjulsæt. Men hvor meget og til hvilken pris, kan jeg ikke svare på smiley


  • #5   7. apr 2016 Hold nu op. Det er sgu dine ben der betyder noget i den sammenhæng.

    Ud og kør noget mere. Grundform er noget man bygger videre på, og der findes generelt kun en metode. Og den kan du ikke købe dig til


  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 495
    #6   7. apr 2016 Træn mere og træn rigtigt
    Sæt nogen andre dæk med lavere rullemodstand på dine hjul
    Det er her den største forskel skabes


  • #7   7. apr 2016 nu kører jeg ikke racer, kun mtb og her betyder det en hel del med hjul og dæk.

    Har du prøvet at veje dine hjul og sammenligne dem med andre ?


  • #8   7. apr 2016 Bare træn noget mere.. Jeg kører på en cykel som på papiret skulle være "dårligere" end ham jeg cykler med, alligevel er det altid mig der skal vente..

    Sagt på en anden måde, uanset hvor meget du ofret på cykel, hjul og andre ting, så blir du ikke hurtigere end dine ben ka følge med til.


  • #9   7. apr 2016 Har jeg misforstået spørgsmålet eller spørger han ikke om et hjulsæt kan være medvirkende til bedre rullemodstand...jeg ser ikke noget i indlægget der får mig til at tænke på mere træning, der kender vi ret beset ikke forudsætninger og det er ligesom alfa omega, hvis det råd skal gives.

    Det giver mere mening at købe et bedre hjulsæt og så træne mere....


  • #10   7. apr 2016 Spis noget kål i stedet..

  • mads K
    mads K Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Cykler: 1 Svar: 3
    #11   7. apr 2016 har selv en trek 1.2 med standard hjul, synes ikke den er meget langsommere end de dyre cykler jeg har haft. min midt 90er stål racer føles langsom ift.

    men du kunne købe et sæt shimano WH-R501-30 til 850kr med fragt og sælge de gamle til 4-500kr, det er mit bedste bud.


  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 495
    #12   8. apr 2016 de standard hjul der sidder på trek 1.2 er ikke decideret dårlige hjul.
    hvis du vil have noget der er mærkbart hurtigere skal du købe nye hjul i prisklassen omkring kr. 3000.
    jeg har selv en trek 1.2 den ruller fint med standard hjul, men de billige bontrager dæk der sad på, var der ikke meget fart i


  • #13   8. apr 2016 Altså man kan Jo gå nogle basic ting igennem og se om der er slør i lejer så der ikke ryger energi i det.
    Og skifte til dæk som er "hurtigere"
    Eller vindmodstanden (aerodynamik)
    Eller skifte til ny cykel det er der lavet en test om og det bliver man faktisk hurtigere af smiley

    Og skifte til strava!


  • #14   8. apr 2016 Som flere siger, så køb nogle dæk med lav rullemodstand....f.eks. Grand prix 4000.

    Og har du et gammelt hjulsæt, der flekser meget og løber dårligt, så køb et nyt mellemgodt hjulsæt. Ellers tror jeg ikke der vil være det helt store og hente på farten når du kører under 30 kmt.

    Køb ikke et højprofilhjulsæt med mindre du er klar på og give en hel del penge for det.

    Skulle jeg vælge et hjulsæt som kan det hele, så er det Fulcrum Racing Zero (men er måske over budgettet?). Billigere hjulsæt er også fine til kørsel med kammeraterne.

    Det er ikke kun fart man kan få mere af ved opgradering af hjulsæt....også køreegenskaberne forbedres, dvs man får en bedre køreoplevelse. Man hører tit folk sige, at opgradering af hjulsæt føles som om man har fået sig en helt ny cykel. Men det kræver du har et dårligt hjulsæt i forvejen.


  • #15   8. apr 2016 Hans K, siger at det er vægten på hjulsættet der afgør hvor hurtigt du accelerer op i fart. Dette er ikke hele sandheden. Det vigtigste er, at hjulsæt er stift, så alt kræften fra trådet overføres effektivt. Hellere et stift hjulsæt som vejer lidt mere end et let og blødt hjulsæt.

    Heldigvis så er de lettere og dyrere hjulsæt til racercykler ofte også stivere....


  • #16   8. apr 2016 Et billigt hjulsæt som er Stift kunne være Campagnolo khamsin. Bare lige Husk at finde det med det rette kassette body.

  • #17   8. apr 2016 Ville kontakte cykelposten.dk og høre ham hvad han kan strikke et hjulsæt sammen for (dit budget) jeg fik en mega fed service! Og han laver forskellige muligheder smiley og dæk 26-28c er vist at være det nye hurtige da de er bedre til at absorber stød i vejen og derfor holder din fart smiley

  • #18   8. apr 2016 Hvis du direkte skal sammenligne dig med andre så er det watt du skal måle... Om du cykler på en bedstemor cykel eller en full Carbon racer så skulle du gerne jogge de samme watt....

  • Rene K
    Rene K Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 40
    #19   9. apr 2016 Tak for alle svarene.

    Jeg har sammenlignet lidt med min svogers racer som heller ikke er en highend racer. Den synes jeg triller væsentlig bedre og tænkte at det skyldes et hjulsæt men måske bedre lejere osv.

    Jeg vil ikke investere +3000kr i et hjulsæt. Så hellere gemme pengene i sparegrisen til jeg får råd til en bedre cykel.

    Det tyder jo på at jeg med fordel kan skifte dækkene. Dette burde jo være til en overkommelig pris.

    I har ret i at man med træning kommer længere.

    Mvh René


Kommentér på:
Fart i cyklen

Annonce