{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.712 visninger | Oprettet:

Matematik spørgsmål - Andengradsligninger {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Har siddet med en opgave, som volder mig ret så mange problemer. Jeg kan ikke helt selv gennemskue den, og med så mange ingeniørstuderende her, tænkte jeg at i måske kunne! Opgaveformuleringen er som følger:

Giver f(x) = -x^2 + 6x - 3. Løs ligningen f(x) = 5. - Det er intet problem, det er jo bare en almindelig andengradsligning. Problemet kommer i opgavens anden del:

For hvilke værdier af tallet c har ligningen f(x) = c
1) ingen løsninger? 2) netop én løsning? 3) netop to løsninger?

Tænker på om jeg bare skal regne diskriminanten ud med c, og så finde c-værdierne som gør d enten negativ, 0 eller positiv?

På forhånd tak, opgaven har voldt mig mange problemer :-)!!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Replacement of Toilet 1.000 kr.
  • Fjerne stikkontakt 1.000 kr.
  • TV-opsætning — der skal bores fire huller i betonvæggen. 500 kr.
  • Tilslutning af ovn 500 kr.
  • Låse dør op 1.145 kr.
  • Hænge lamper op 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Matematik spørgsmål - Andengradsligninger
  • #2   4. okt 2011 Har nu udregnet diskriminanten til at blive 24 - 4c.
    (Kræver en længere udregning, kan godt skrive den hvis der er behov for det...)

Så indsætter jeg vel bare tal til værdien c, som gør at ligningen får 0, 1 el. 2 løsninger? - Altså i første opgave hvor den ikke skal ha' en løsning:

c < 6
    d = 24 - 4c = 24 - (4*7) = -4

Og dermed ingen løsning... Er jeg på rette vej?

Nej Simon, f(x) = 5 sætter du bare ind. Ligningen kommer til at hedde:

-x^2 + 6x - 3 = 5

Og så regner man den bare ud derfra :P.

• #4   4. okt 2011 Ja simon, f(2)= -2^2 + 6*2 - 3 = 5

Mr. P du er på rette spor! Du kan ikke beregne Diskriminanten da du ikke kender c.. Prøv og skriv dine udregninger ind her.

D = b^2-4ac

Du kender a og b, og kan isolere c :

D > 0 = to løsninger
    D = 0 = en løsning
    D < 0 = ingen løsninger

Skriv hvad du kommer frem smiley

• #5   4. okt 2011 Den andengradsligning vi snakker om har to løsninger, 2 og 4. Kan ikke helt forstå hvad du mener.... :D.

Har løst opgaven nu, tror den er rigtig:
    1) c < 6
    2) c = 6
    3) c > 6

Passer også godt hvis man sætter c-værdien ind i diskriminanten :-).

• #6   4. okt 2011 Er ret overbevist om at det ikke er rigtigt..

Skriv evt. nogle udregninger ind smiley

------------
    Mit forslag:
    D = b^2-4ac
    6^2-4*-1*c = 36 + 4c

Hvis 36 + 4c er større end 0 er der to løsninger :
    36 + 4c > 0
    4c > -36
    -36/4 > c Så c må være c < -9

Så D > 0 når c < -9

Det betyder at når c > -9 så er der to løsninger!

-----

Der er helt sikkert nogen derude der har mere styr på det end mig, så de må lige skride ind hvis det er helt i hegnet smiley

• #7   4. okt 2011 f(x) = -x^2 + 6x - 3 = c

-x^2 + 6x - (3+c) = 0

d = 6^2 - 4(-1)(-(3+c)) = 36 - 4(3+c) = 36 - (12 + 4c) = 36 - 12 - 4c = 24 - 4c

Jeg kan fint beregne diskriminanten ;-)?

• #8   4. okt 2011 Argh, kan godt følge din tankegang - men er du sikker på at du må erstatte c værdien i formlen for D med 3+c, bare fordi du smider c over og laver en parentes?

-x^2 + 6x - 3 -c = 0
    Er jo det samme som
    -c -x^2 + 6x - 3 = 0

- Altså jeg mener bare ikke du kan smide -3 og -c sammen i en parentes og så bruge det som c-værdi i formlen smiley

• #9   4. okt 2011 Men spørg din lærer, du har sikkert ret smiley
    Ps. har du ikke en resultat-liste som siger siger 6?

• #10   4. okt 2011 Det er en opgave i en aflevering, så har desværre ikke en resultatliste.. Lidt en skam ellers :P!

- Spørger ham liiiige omkring det :-).

• #11   4. okt 2011 Mr P. du HAR fundet den rigtige løsning på anden del af opgaven. Svaret er ganske rigtigt at når c = 6 så er der kun EN løsning nemlig x = 3, er c < 6 har du 2 løsninger, når c > 6 har du ingen løsninger!

Faktisk har du også løsninger når din c er større end 6, men det er såkaldte komplekse løsninger som du nok ikke skal angive. Du kan skrive det som en note til din lærer og se hvad han/hun siger til det forslag smiley Ellers skal du tids nok stifte bekendtskab med disse komplekse tal hvis du har tænkt dig at læse noget som helt inden for naturvidenksab eller matematik.

Jeg er helt sikker på mit svar. Det er trods alt ikke super svær matematik. Som du er inde på findes løsningen nemmest ved at isolere f(x) = c ift. 0 og finde ud af hvornår diskriminanten bliver 0.

(og nej jeg er ikke ingeniør, men på vej til at blive det på 7. semester :P)

• #12   4. okt 2011 Tak for det Niels!

Så bliver det det som jeg skriver (var også det som jeg havde skrevet!)

;-).

• #13   5. okt 2011 Nu ved jeg ikke om i har lært at differentiere. Hvis i har det er det også en mulighed bare at differentiere f(x) og sætte dette lig 0. Det giver en førstegradsligning med én løsning, nemlig x = 3. Du kan nu indsætte x i din oprindelige ligning og vil komme frem til 6 som værende dit toppunkt på parablen.

• #14   5. okt 2011 Vi har lært at differentiere.

Det lyder advanceret, men kan godt følge dig i det!

Kommentér på:
Matematik spørgsmål - Andengradsligninger

Annonce